Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d luft/luft värmepump till stuga frÃ¥n 1943  (läst 725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marimar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en gäststuga  pÃ¥ 45 kvadrat frÃ¥n 1943 med orginalfönster och isolering, inte superbra isolerat med andra ord och med 4 st element med direktverkande el sÃ¥ blir det dels väldigt kyligt pÃ¥ golven framför allt och dessutom sjukt oekonomiskt i smällkalla vintern.

Vi hyr ut den via airbnb under sommarhalvåret och skulle vilja kunna göra det även under vintern.
Målbilden är att kunna hålla underhållsvärme på 11 grader kanske jämnt utan att elementen jobbar för fullt och sen snabbt kunna öka temperaturen till 19-20 grader snabbt vid behov när det kommer en bokning.

Har fått offert på några stycken värmepumpar enligt nedan. Som jag förstod på säljaren så är det bra att ha överkapacitet så den slipper jobba så hårt hela tiden?


Fujitsu Slim Inverter KM09 – 18 995:- inkl. standardinstallation efter ROT


Fujitsu Slim Excellence 09 – 21 395:- inkl. standardinstallation efter ROT

Daikin Solo II XRH25 – 21 995:- inkl. standardinstallation efter ROT

Daikin Caldo II XRH30 – 24 495:- inkl. standardinstallation efter ROT

Mitsubishi Hero 2.0 LN25 – 24 395:- inkl. standardinstallation efter ROT

Panasonic HZ25XKE – 23 295:- inkl. standardinstallation efter ROT (ordinarie pris 24 495:- )


Om jag läser lite så är det väl då Daikin Caldo II XRH30 och Panasonic HZ25XKE som är värstingarna i den här samlingen?
Har själv noll erfarenhet av luftvärmepump så vet inte hur mycket jag ska tro på det som står i texten så skulle gärna ta emot lite rådgivning från er vad som är bra här och vad som rekommenderas?

Mvh, Paul

 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd luft/luft värmepump till stuga från 1943
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2023, 16:59:50 »
Var i Sverige är det vi pratar om? Kommer hela stugan att kunna värmas med luftvärmepumpen eller hur ser det ut med planlösningen? Vore bra att göra ett värmetest i några dygn i nov - jan med stabil utetemperatur och ingen solvärme. Man kan sätta på t.ex. 2 kW el-radiatorer på max och sedan avläsa vilken innetemperatur det blir och givetvis skriva upp genomsnittliga utetemperaturen under dessa dygn också. Fujitsu Slim Inverter KM09 har ju ett bra pris men prestanda kan ju inte alls mäta sig med Caldo II XRH30 eller HZ25XKE. Frågan är hur mycket som behövs(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Marimar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd luft/luft värmepump till stuga från 1943
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2023, 17:08:44 »
Det är i Leksand i Dalarna. Inlandsklimat där det brukar röra sig mellan 0 och -20 under dec-mars iallafall.

Skulle ju vilja göra detta innan denna vintern så svårt att göra en sån mätning nu :).

Men kan ju säga att sätter man alla radiator kanske inte på max men rätt bra drag iallafall när det är -10 till -20 ute så brukar temperaturen i stugan landa på runt 17-18 grader nånstans skulle jag tro och upplevs nog kallare ändå för att golvet blir väldigt kallt.

Planlösningen är ett vardagsrum där jag skulle tro att pumpens inne-del kommer sitta, alternativt i sovrummet som ligger vägg i vägg däremellan.
Sen finns det ett kök som ligger avskiljt från vardagsrummet med entrehallen emellan så där tror jag det blir svårt för pumpen att nå, men man kan stänga dörren mellan vardagsrum och hall så man kan nog leva med att det är lite kyligare i köket som man hade förr i tiden, dit går man bara för att laga mat och då blir det varmt ändå.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd luft/luft värmepump till stuga från 1943
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2023, 17:36:19 »
OK. Leksand har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,8 °C enligt Boverkets tabell. Enligt annan tabell avseende golvvärme anger att ett trähus byggt 1940 till 1960 i den zonen då har ett värmebehov på 80-90 W/m². Alltså runt 3,8 kW totalt men runt 3 kW om 10 kvm går bort som ändå inte nås av värmen från luftvärmepumpen(?) Svårt att säga vilken modell som passar bäst Sc:,h

Innerdelen bör placeras i största rummet för att ha mycket luft att arbeta med. Men man måste ta hänsyn till möbleringen så att det inte fläktar som mest där man sitter. Många sätter den i entréhallen men det gäller då att entréhallen är tillräckligt stor och att det är rejäla dörröppningar till de andra rummen.
 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd luft/luft värmepump till stuga från 1943
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2023, 07:56:25 »
Jag skulle rekommendera en Mitsubishi Ninja 35 om du vore en av min kunder.
Daikin Solo 35 fungerar också, men i vår prislista är den lite dyrare utan att tillföra nåt mervärde (bara aningen bättre COP), som jag ser det i alla fall.
K09 slim och excellence är för klena.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marimar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd luft/luft värmepump till stuga från 1943
« Svar #5 skrivet: 21 september 2023, 17:52:31 »
Förlåt för lång tystnad, men det kom lite annat emellan :).

Rickard, tack för svaret. Vad är anledningen till att du rekommenderar Mitsubishi Ninja 35 framför den Mitsubishi Hero 2.0 som säljaren rekommenderade? Vad tillför den eller vad gör den sämre än Ninja 35?

Daikin Solo 35 finns inte heller i listan som den här säljaren offererade, vad gör den bättre än Daikin Caldo II XRH30 och Mitsubishi Hero 2.0?

Verkligen tacksam för svaren för jag vet inget om det här :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd luft/luft värmepump till stuga från 1943
« Svar #6 skrivet: 22 september 2023, 07:42:42 »
Primärt är det väl en prisfråga, de maskiner du blivit rekommenderade är overkill på den ytan som ni ska värma, både hero och caldo är bra maskiner, men i mina ögon "onödigt bra och dyra".
Solo 35 och Ninja 35 klarar jobbet och bör kosta 2000-3000 kr mindre än de alternativ du fått.
Lite högre bullernivå, och aningen sämre COP på de billigare maskinerna, men det tar troligen hela maskinens livslängd att tjäna in mellanskillnaden om de väljer de dyrare.
Kvalitetsmässigt kan jag inte se att det är någon skillnad om man jämför inom samma fabrikat, ninja är lika bra som hero, och Solo är lika bra som Caldo.
Om du frågar mig i alla fall.
Andra kan självklart ha en annan uppfattning.

VIll du betala några tusen mer för att få det bästa så skulle säkert HERO 35 kunna vara ett bra val, det är sällan man hör nåt dåligt om dessa maskiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marimar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd luft/luft värmepump till stuga från 1943
« Svar #7 skrivet: 25 september 2023, 13:50:45 »
Ah, tack för det utförliga svaret, då fattar jag bättre :)

Bullernivån är iofs viktig för oss så av den anledningen skulle jag lätt lägga 2-3000 extra för att få en lite tystare maskin, särskilt med utomhusdelen.

Ska diskutera saken med firman och se vad de säger.

Stort tack för all hjälp :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!