Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om F370  (läst 1271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor om F370
« skrivet: 15 november 2023, 22:00:05 »
Hej alla ni!

Jag har flyttat in i ett nyproducerat radhus på ca 150 kvm och är helt novis om dessa pumpar. Bor i Stockholm.

Vi har vattenburet golvvärme med termostater i alla rum.

Totalt har vi värme igång i alla 3 badrum inkl kök / vardagsrum och tvättstuga.

Jag tycker att vi haft väldigt hög förbrukning av el sedan vi flyttade in men nu när temperaturerna ute minskar så har elförbrukningen skjutit i höjden.

Vi ligger på ca 50-60 kWh per dag och grannarna med likadana hus (nytt område, alla hus likadana) har en förbrukning på 20-30 kWh per dag.

Vi varken tvättar eller duschar mer än någon annan.

Det jag sett är att vår kompressor kör dygnet runt, men tillsatsen sätter fart ca 1 gång i timmen och drar iväg förbrukningen av el ordentligt.

Vi ligger enligt Tibber Pulse på ca 600w förbrukning utan att kompressor eller tillsatsen är i farten. När kompressorn går igång kommer vi upp i 1500w och när tillsatsen väl tutar på så går förbrukningen upp till 5000-8000w.

Mina frågor är - är det normalt att tillsatsen kör så pass ofta? Tempen i varmvattnet är 54 rätt så konstant, även när tillsatsen väljer att sätta fart.

Lite info som står i pumpen nu:
Framledningstemp: 31
Retur: 26.6
Beräknad framledning: 28.1
Varmvatten laddning: 54
Varmvatten topp: 54
Värmekurva: 28, 0, 5, -3

Mina korta efterforskningar verkar visa att när framledningstempen minskar under 31c så sätter tillsatsen fart tills vi kommer upp i ca 34.

Någon som har någon aning?

Skickar med bild på från Tibber från senaste 24h.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om F370
« Svar #1 skrivet: 15 november 2023, 22:21:01 »
Kan du läsa av temperaturerna på avluft (BT21) och förångaren (BT16)?
Generellt bör man justera kurvan med alla termostater öppna en tid och sen ställa in termostaterna så att de endast stänger tillfälligt vid övertemp.
Men det låter nästan som att det är nått fel på den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #2 skrivet: 15 november 2023, 22:42:45 »
Kan du läsa av temperaturerna på avluft (BT21) och förångaren (BT16)?
Generellt bör man justera kurvan med alla termostater öppna en tid och sen ställa in termostaterna så att de endast stänger tillfälligt vid övertemp.
Men det låter nästan som att det är nått fel på den?

Hej och tack för ditt svar!

Förångare BT16 hoppar mellan 4-6c, avluft ligger på ca 5-7c.

« Senast ändrad: 15 november 2023, 22:47:32 av Alex143 »

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor om F370
« Svar #3 skrivet: 15 november 2023, 23:25:46 »
Har du lyx på varmvattnet? Mtt VV ligger för den mesta tiden på ca 50 grader
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #4 skrivet: 15 november 2023, 23:29:59 »
Har du lyx på varmvattnet? Mtt VV ligger för den mesta tiden på ca 50 grader

Hej!

Nej, komfortläget är på normal. Vi har för det mesta legat på ca 50 grader men av någon anledning så ligger vi högre nu, senaste 2-3 veckorna. Vet inte om det har med golvvärmesystemet att göra då rumsgivarna installerades vid samma tidpunkt som VV började ligga högre.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor om F370
« Svar #5 skrivet: 16 november 2023, 02:37:11 »
Har dina grannar också golvvärme?
Det enda jag kan komma på är att plattan inte är 100 torr ännu, det tar ett bra tag och under tiden så kommer värmepumpen dra lite mer.
Men har de ocksÃ¥ golvvärme och deras hus kräver mindre energi sÃ¥ vete fan?  dontknow

Nått annat än värmepumpen som drar mycket ström?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #6 skrivet: 16 november 2023, 07:16:13 »
Har dina grannar också golvvärme?
Det enda jag kan komma på är att plattan inte är 100 torr ännu, det tar ett bra tag och under tiden så kommer värmepumpen dra lite mer.
Men har de ocksÃ¥ golvvärme och deras hus kräver mindre energi sÃ¥ vete fan?  dontknow

Nått annat än värmepumpen som drar mycket ström?

Stämmer. Grannarna har samma golvvärme. FÃ¥r helt enkelt försöka ta hit nÃ¥gon frÃ¥n Nibe för att se över pumpen  :-\ tack för hjälpen!

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #7 skrivet: 16 november 2023, 08:16:37 »
Hej och tack för ditt svar!

Förångare BT16 hoppar mellan 4-6c, avluft ligger på ca 5-7c.



God morgon

Det förklarar nog inte allt men du verkar ha väl hög ventilation om man endast ser till värmepumpens funktion. Du skulle nog kunna sänka fläktens normalläge 5% eller kanske till och med lite till så länge du har avluft på plussidan så förångaren inte isar igen. Det är bara onödigt att ventilera ut all den varma luften.

Målet med intrimningen skall (enligt mig) vara att hålla förångaren isfri, ett gott inomhusklimat map luftväxling (uppfylla Bbr oman är.lagd åt det hållet) och att förbruka så lite el som möjligt.

Hur varmt har ni inne?
Har du funktionen golvtorkning aktiverad?


Bästa hälsningar Jonas

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Frågor om F370
« Svar #8 skrivet: 16 november 2023, 09:18:18 »
Nibe 370 på 150kvm, säger sig själv att elräkningen blir hög.
Kompressorn ger knappt 2kw så resten måste spetsas med el tyvärr

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9657
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om F370
« Svar #9 skrivet: 16 november 2023, 10:21:41 »
Ja en elförbrukning på 50 kWh/dygn vid nollgradig väderlek låter helt normalt tycker jag också. Kompressorn i F370 klarar kanske värmen i huset ner till ca +5 grader ute om man snålar med varmvattnet, sedan behövs el-patronen allt mer. Vill man jaga kWh så går det t.ex. att installera en luftluftvärmepump som står för värmen i en del av huset och avlastar F370.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #10 skrivet: 16 november 2023, 13:05:48 »
God morgon

Det förklarar nog inte allt men du verkar ha väl hög ventilation om man endast ser till värmepumpens funktion. Du skulle nog kunna sänka fläktens normalläge 5% eller kanske till och med lite till så länge du har avluft på plussidan så förångaren inte isar igen. Det är bara onödigt att ventilera ut all den varma luften.

Målet med intrimningen skall (enligt mig) vara att hålla förångaren isfri, ett gott inomhusklimat map luftväxling (uppfylla Bbr oman är.lagd åt det hållet) och att förbruka så lite el som möjligt.

Hur varmt har ni inne?
Har du funktionen golvtorkning aktiverad?


Bästa hälsningar Jonas
Hej och tack för svar.

Värmen ligger på 21-22 grader inomhus. Då har vi också luft/luftvärmepump på 20 grader i övervåning och entréplan, installerades för 2 dagar sedan och ännu ingen skillnad i hur ofta pannan sätter fart med elpatron.

Golvtorkning är inte aktiverad.

Jag ska prova att sänka fläkten en aning och återkommer med resultat.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #11 skrivet: 16 november 2023, 13:07:24 »
Ja en elförbrukning på 50 kWh/dygn vid nollgradig väderlek låter helt normalt tycker jag också. Kompressorn i F370 klarar kanske värmen i huset ner till ca +5 grader ute om man snålar med varmvattnet, sedan behövs el-patronen allt mer. Vill man jaga kWh så går det t.ex. att installera en luftluftvärmepump som står för värmen i en del av huset och avlastar F370.

Hej!

Ja det är nog normalt. Blev mest förvånad över att grannarna ligger på 20-40 kWh och vi på 60 kWh.

Vi har för 2 dagar sedan installerat en LLVP men ännu ingen skillnad på elförbrukningen från FLVP.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9657
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om F370
« Svar #12 skrivet: 16 november 2023, 13:27:36 »
Har du stängt av ordinarie värmen från F370 i alla rum som nu istället nås av värmen från luftluftvärmepumpen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #13 skrivet: 16 november 2023, 13:39:47 »
Har du stängt av ordinarie värmen från F370 i alla rum som nu istället nås av värmen från luftluftvärmepumpen?

Stängt av golvvärmen i alla rum förutom 3 badrum samt tvättstuga. Elpatronen fortsätter att fräsa på.

Mvh

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor om F370
« Svar #14 skrivet: 16 november 2023, 14:14:48 »
Stängt av golvvärmen i alla rum förutom 3 badrum samt tvättstuga. Elpatronen fortsätter att fräsa på.

Mvh

Låter märkligt att den skulle suga i sig all den elen på bara tre badrum och en tvättstuga. Det är inte så att någon av säkerhetsventilerna läcker? Har ni vattenmätare? Snurrar den trots att alla kranar är avstängda?

Bästa hälsningar Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!