Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen värme alls pÃ¥ ovanvÃ¥ningen  (läst 8987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus07

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Häljarp
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Ingen värme alls på ovanvåningen
« skrivet: 24 november 2014, 09:57:13 »
Hej!

Nu när hösten kommit och värmen slagits på så har det visat sig att vi inte får någon värme i radiatorerna på ovanvåningen alls. Nere blir det varmt i alla, men ingenting uppe. Inte ens i rören till/från radiatorerna (se den dåliga bilden i bilagan för att se hur rören är kopplade) blir det varmt.

Jag började med att verifiera att cirkulationspumpen faktiskt snurrar och det gjorde den.
Därefter luftade jag alla radiatorer, både uppe och nere. Det kom vatten direkt i alla, ingen luft alls. Jag lät det stå och rinna i några minuter i några, eftersom nån skrev att de kunde ta tid att få ut luften, men utan effekt. Jag har även fyllt på vatten i tanken (NIBE 310P) mellan varje luftning så trycket legat runt 1,5.
Jag har även skruvat loss alla termostater och verifierat att pinnen flexar ut som den ska. I ett par radiatorer så hade den fastnat inne, men efter lite milt våld så åkte den ut och betedde sig normalt igen.

Så, har ni några förslag på vad som kan vara fel? Jag har tyvärr inte kollat alla temperaturer på displayen, så det får jag göra i eftermiddag. Problemet är att jag är helt oförstående i sånt här, jag förlitar mig helt till forum som detta, och försöker förstå mig på manualen även om det inte är lätt.
Alla tips och idéer tas tacksamt emot!
 
  /  magnus
Häljarp, Skåne, hus byggt 2006, 1½-plan på totalt 146kvm.
Vattenburen värme (radiatorer) på båda våningarna. Flvp NIBE 310P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #1 skrivet: 24 november 2014, 10:06:18 »
Prova att stänga alla radiatorer nere och kolla om detta tvingar upp nån värme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnus07

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Häljarp
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #2 skrivet: 24 november 2014, 10:13:00 »
Prova att stänga alla radiatorer nere och kolla om detta tvingar upp nån värme?
Tackar, det ska jag testa ikväll! Jag provade dra ner värmen på radiatorerna igår men det hjälpte inte, får hoppas det fungerar bättre att stänga av helt. Men, om det fungarer, vad är lösningen då? Jag tror inte frun blir glad åt att inte ha nån värme nere istället :)
Häljarp, Skåne, hus byggt 2006, 1½-plan på totalt 146kvm.
Vattenburen värme (radiatorer) på båda våningarna. Flvp NIBE 310P.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #3 skrivet: 24 november 2014, 10:15:32 »
Om huset är lite äldre kan det finnas en luftningsledning eller ett litet luftningskärl om stammen är dragen upp på vinden och sedan ner igen till radiatorerna. Bildas det en för stor luftficka där kommer det inte fram värme till övervåningens radiatorer. Försök följa stammen och se om du hittar något.

Utloggad magnus07

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Häljarp
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #4 skrivet: 24 november 2014, 12:34:49 »
Om huset är lite äldre kan det finnas en luftningsledning eller ett litet luftningskärl om stammen är dragen upp på vinden och sedan ner igen till radiatorerna. Bildas det en för stor luftficka där kommer det inte fram värme till övervåningens radiatorer. Försök följa stammen och se om du hittar något.
Jag vet inte vad som menar med "lite äldre" i såna här sammanhang, men huset är byggt 2006 så jag vet inte om det gäller här.
Jag satt igår och försökte tyda husritningarna, där all vvs-dragning finns med men jag förstod mig inte alls på dom. Jag kunde se att värmen gick i en slinga på resp våning, men lyckades inte tyda vart den kom från bottenvåningen.
Häljarp, Skåne, hus byggt 2006, 1½-plan på totalt 146kvm.
Vattenburen värme (radiatorer) på båda våningarna. Flvp NIBE 310P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #5 skrivet: 24 november 2014, 13:59:12 »
Om det är en slinga så kanske du har enrörsystem, i så fall kan du känna på kopplet nertill på radiatorerna på övervåningen om det är varmt där?
Dessutom bör du se varje slingas fram och retur i pannrummet och då kan du känna på rören där om en slinga är kall?
Har du nån form av ventiler på varje slinga så stäng övriga och se om det får fart på grejerna?

Det kan finnas en bubbla eller smuts någonstans som man kan få fart på genom att stänga av till övriga systemet.
Det är därför man tillfälligt kan stänga av övriga radiatorer/slingor, inte för att ni ska fÃ¥ kallt nere resten av vintern.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #6 skrivet: 24 november 2014, 15:25:12 »
Jag vet inte vad som menar med "lite äldre" i såna här sammanhang, men huset är byggt 2006 så jag vet inte om det gäller här.

2006 är splitternytt i hussammanhang, med lite äldre menar jag äldre än 70-talet :)

Utloggad magnus07

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Häljarp
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #7 skrivet: 24 november 2014, 18:37:16 »
Om det är en slinga så kanske du har enrörsystem, i så fall kan du känna på kopplet nertill på radiatorerna på övervåningen om det är varmt där?
Dessutom bör du se varje slingas fram och retur i pannrummet och då kan du känna på rören där om en slinga är kall?
Har du nån form av ventiler på varje slinga så stäng övriga och se om det får fart på grejerna?

Det kan finnas en bubbla eller smuts någonstans som man kan få fart på genom att stänga av till övriga systemet.
Det är därför man tillfälligt kan stänga av övriga radiatorer/slingor, inte för att ni ska fÃ¥ kallt nere resten av vintern.  ;)
Jag har ingen aning ifall det är enrörs-system eller inte, det förstår jag mig inte på. Däremot så är alla synliga rör på övervåningen kalla, ingen värme nånstans (förutom till varmvattnet i duschen så klart).
Nu har jag iaf stängt av alla termostater på bottenvåningen, ökat cirkulationspumpen från steg 2 till 3, samt stängt av tillförseln i övriga tillopps-slingor (se bifogad bild, tillopp SL-3 är den enda som är öppen nu).
Men, trots detta så har det inte kommit något värme upp dit.
När man luftar, hur länge ska man lufta varje radiator? Ska cirkulationspumpen vara igÃ¥ng? 
Häljarp, Skåne, hus byggt 2006, 1½-plan på totalt 146kvm.
Vattenburen värme (radiatorer) på båda våningarna. Flvp NIBE 310P.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #8 skrivet: 24 november 2014, 19:19:52 »
Det är nog  ett  enrörssystem du har , enligt den dÃ¥liga bilden gÃ¥r det att se kopplet , normalt med tvÃ¥rörssytsem är  ett rör gÃ¥r till botten och ett rör gÃ¥r till toppen av elementet .
Du säger att du har värme pÃ¥ bv men ej uppe , känn med handen vilket rör som är varmast i pannrummet och följ det  sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r  , förmodar att rören som gÃ¥r upp försvinner upp i taket eller in i väggen , de som tar  bv brukar gÃ¥ ned i golvet  , det är nog samma rör som försörjer bv och  öv frÃ¥n pannan  med ett t-stycke som splittar upp det till 2 rör
Enrörssystem är mycket känsliga för avlagringar i kopplen , kan bli men inte ett mÃ¥ste om det har varit helt avstängt under sommaren  ,enär det varma vattnet gÃ¥r in i den första raden och fortsätter till nästa O.S.V  för att  gÃ¥ tillbaka till pannan   , du ska aldrig stänga av pumpen under sommaren , det är mera en regel än undantag att den fastnar
Om du stängt och kollat som Carl sagt ska värmen nog komma , gasa max på pumpen .

Utloggad magnus07

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Häljarp
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #9 skrivet: 24 november 2014, 20:03:40 »
Det är nog  ett  enrörssystem du har , enligt den dÃ¥liga bilden gÃ¥r det att se kopplet , normalt med tvÃ¥rörssytsem är  ett rör gÃ¥r till botten och ett rör gÃ¥r till toppen av elementet .
Du säger att du har värme pÃ¥ bv men ej uppe , känn med handen vilket rör som är varmast i pannrummet och följ det  sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r  , förmodar att rören som gÃ¥r upp försvinner upp i taket eller in i väggen , de som tar  bv brukar gÃ¥ ned i golvet  , det är nog samma rör som försörjer bv och  öv frÃ¥n pannan  med ett t-stycke som splittar upp det till 2 rör
Enrörssystem är mycket känsliga för avlagringar i kopplen , kan bli men inte ett mÃ¥ste om det har varit helt avstängt under sommaren  ,enär det varma vattnet gÃ¥r in i den första raden och fortsätter till nästa O.S.V  för att  gÃ¥ tillbaka till pannan   , du ska aldrig stänga av pumpen under sommaren , det är mera en regel än undantag att den fastnar
Om du stängt och kollat som Carl sagt ska värmen nog komma , gasa max på pumpen .
Jag kan börja med att tala om att pumpen har inte varit avstängd under sommaren, utan den har gått hela tiden.
Sen, när det gäller tilloppsledningarna till radiatorerna så har du rätt. Det kommer en ledning som sen fördelar sig till tre olika ledningar i skåpet bredvid pumpen. Två stycken går ner i golvet, så dessa stängde jag av på ventilerna, och det märktes ganska snabbt på radiatorerna på bottenvåningen, dom blev kalla. Den sista, som går uppåt känns inte fullt så varm som den borde. Ca 2m upp i skåpet så kan man känna på plaströret och där känns det endast fisljummet så det känns inte som om värmen når ända upp.

Jag har även kollat mina mätvärden i pumpen och där ser det ut så här om det kan vara till någon hjälp:
1 - Panntemperatur - 54
2 - Framledningstemp - 41
3 - Utetemp - 9
4 - Förångningstemp - 16
5 - Avluftstemp   - 16
6 - Kurvlutning   - 10
7 - Förskjutning - 3
8 - Temp kompressorgivare - 54
10 - Beräknad framledning - 41
Häljarp, Skåne, hus byggt 2006, 1½-plan på totalt 146kvm.
Vattenburen värme (radiatorer) på båda våningarna. Flvp NIBE 310P.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #10 skrivet: 24 november 2014, 20:33:13 »
Angående värderna i VP är inte så viktigt just nu
Du vill ha värme pÃ¥ öv .   Det är nog sÃ¥ att flödet inte gÃ¥r fram . GÃ¥r det se fabrikat pÃ¥ kopplet som sitter pÃ¥ raderna
det brukar vara en sexkant under ett lock närmast rören  : strypventil :  börja med att skruva upp alla , det kan finnas ett lock till som sitter närmare röret till raden : avstängning av raden används mest när man tar bort den .
Om alla strypare är öppna sÃ¥ ska du fullt flöde pÃ¥ den första raden i slingan . obs du ska ha ventilerna till bv stängda när du öppnar stryparna , om det finns luft i ledningarna kan den stoppa flödet , men brukar följa med i strömmen som blir , du kan ochsÃ¥ stänga av pumpen nÃ¥gon gÃ¥ng sÃ¥ ev  luft kan samlas , och sen starta den , den luft som kan finnas har i topp pÃ¥ raden , försök hitta första raden , du börja lufta den .
Tumregel : Om du har t.e.x 10 radar  sÃ¥ ska den första öppnas ett varv nästa 2 varv o.s.v. att börja med . I  VP anläggningar fÃ¥r det inte bli stopp pÃ¥ flödet pÃ¥ VP dÃ¥ storknar den och löser pÃ¥ högtryck ,

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #11 skrivet: 24 november 2014, 20:44:21 »
Har du bott i huset innan denna säsong?
Har det fungerat tidigare?
Med värmepump?
Gjort något underhåll på systemet under sommaren?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad magnus07

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Häljarp
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #12 skrivet: 24 november 2014, 20:51:44 »
Har du bott i huset innan denna säsong?
Har det fungerat tidigare?
Med värmepump?
Gjort något underhåll på systemet under sommaren?
Japp, vi har bott här i fyra Ã¥r och det har aldrig varit nÃ¥gra problem med  värmen.
Enda jobbet som gjorts under sommaren var att en kabel hade bränts o kortslöt systemet, så en tekniker var hit och fixade. Han pillade dock enbart på elektroniken, och inte vvs-bitarna.
Häljarp, Skåne, hus byggt 2006, 1½-plan på totalt 146kvm.
Vattenburen värme (radiatorer) på båda våningarna. Flvp NIBE 310P.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #13 skrivet: 24 november 2014, 20:58:24 »
OK, du frågade om luftningen.

Först och främst måste du se till att du har tryck i systemet, ca 1 bar.
Innan du börjar avlufta kan du fylla på så du har lite mer, typ 1.2 till 1.3 bar.

Sen avluftar du med avstängd cirkpump tills det slutar pysa luft och istället komma vatten, längre än så är det ingen vits att lufta.
Ofta kommer mer eller mindre all luft att hamna på ett ställe.
Är det mycket luft i systemet kan du behöva fylla på vatten innan du fortsätter avlufta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad magnus07

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Häljarp
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme alls på ovanvåningen
« Svar #14 skrivet: 25 november 2014, 10:08:18 »
Angående värderna i VP är inte så viktigt just nu
Du vill ha värme pÃ¥ öv .   Det är nog sÃ¥ att flödet inte gÃ¥r fram . GÃ¥r det se fabrikat pÃ¥ kopplet som sitter pÃ¥ raderna
det brukar vara en sexkant under ett lock närmast rören  : strypventil :  börja med att skruva upp alla , det kan finnas ett lock till som sitter närmare röret till raden : avstängning av raden används mest när man tar bort den .
Om alla strypare är öppna sÃ¥ ska du fullt flöde pÃ¥ den första raden i slingan . obs du ska ha ventilerna till bv stängda när du öppnar stryparna , om det finns luft i ledningarna kan den stoppa flödet , men brukar följa med i strömmen som blir , du kan ochsÃ¥ stänga av pumpen nÃ¥gon gÃ¥ng sÃ¥ ev  luft kan samlas , och sen starta den , den luft som kan finnas har i topp pÃ¥ raden , försök hitta första raden , du börja lufta den .
Tumregel : Om du har t.e.x 10 radar  sÃ¥ ska den första öppnas ett varv nästa 2 varv o.s.v. att börja med . I  VP anläggningar fÃ¥r det inte bli stopp pÃ¥ flödet pÃ¥ VP dÃ¥ storknar den och löser pÃ¥ högtryck ,
Det tog ett tag innan jag tordes skruva bort locket och hittade den där lilla ventilen igår. Jag var ganska så rädd för att det skulle börja spruta vatten, men nu vet jag bättre :)
Jag fick dock inget tillfälle att börja pilla på dom i går kväll då det blev för sent och barnen behövde sova på övervåningen så jag måste försöka fortsätta ikväll. Dock känner jag mig lite orolig för att jag helt ska pajja alla inställningar som har fungerat bra tidigare.

När man läst pÃ¥ nätet sÃ¥ är det mÃ¥nga som skriver att man kan behöva lufta länge (flera minuter) för att fÃ¥ ut luften som fastnat, och det har jag provat (i onödan). Men, vad är det för vatten som fyller pÃ¥ radiatorn? När jag luftade en radiator under lÃ¥ng tid igÃ¥r (tömde säkert ut 4-5 liter, före Richard skrev att det inte behövs), sÃ¥ kändes det som om rören/kopplingarna till radiatorn  blev lite varmare men vattnet som Ã¥kte ut i hinken var lika kallt som frÃ¥n början. SÃ¥, vart kommer vattnet ifrÃ¥n?

Om man känner att man behöver hjälp med detta, är det en vanlig rörmokare man ska ringa då eller är det något speciellt man ska tänka? Frun börjar bli lite väl kinkig över bristen på värme nu så det börjar kännas lite brådskande...
Häljarp, Skåne, hus byggt 2006, 1½-plan på totalt 146kvm.
Vattenburen värme (radiatorer) på båda våningarna. Flvp NIBE 310P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!