Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag välja luft/luft ny elpanna eller luft/vatten ny elpanna  (läst 21304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Daikin är tystare och ger bättre cop på dellast.
Om du har låga framledningstemperaturer ger den säkert också bäst års-cop.
Men ska du inte ha den största modellen med de förbrukningssiffrorna?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Ytterligare en offert rullat in :

CTC EcoEl 1550-V3 + EcoAir 107-V3 - 95ksek

MVH
PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kanske borde jag kallas tvärvigg....

men om du har litet ont om kulor just nu, skulle en alternativ lösning vara att förbereda huset för L/V, men spara en hel del på elräkningen iallafall.

Nu vet jag ju inte alls hur ditt hus ser ut, men kanske skulle man:
 
-isolera mera. Kanske 10.000SEK om det är relativt enkelt. 
-Byta några av de mest utsatta fönstrena. Kanske 10.000.
-Installera en medelstor L/L om du har något utrymme som är någotsånär öppet. 13.000SEK.

Slita några år till på elpannan för varmvattnet och grundvärme på elementen när det är som kallast.

Påstår att med dessa åtgärder kan du spara 8-9.000/år på elräkningen. (Räknar med att 15.000 på 5 vintermånader är uppvärmning)

En L/V är säkert lämplig för dig, men kanske vid ett tillfälle som passar bättre. Isoleringen av huset är aldrig fel. L/L kan senare alltid vara bra och ha när det är blåsigt och kyligt på österlen.

En L/L ger litet bättre verkningsgrad än en L/V.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ytterligare en offert rullat in :

CTC EcoEl 1550-V3 + EcoAir 107-V3 - 95ksek

MVH
PG


Är det en komplett installation inkl bortforsling av det gamla, så är det ett hyfsat pris. Jag gav 90k för samma sak 2006.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
har man ett vattenburet system, så tycker jag att det är vansinne att inte använda detta.
tillåter ekonomin en sådan investering, så kör på vatten !
L/V är fullt dugligt i skåne. och tillskottet är minimalt med de temperaturer ni har där !
boytan är ganska liten, vilket borde ge väldigt låga kostnader i erat klimat !
jag hade nog börjat se över isoleringen, för att sen titta på värmesystem.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Halloj,

Lite ny info som jag behöver hjälp att bearbeta/tolka.

Har haft 2 installatörer till hem nu som kollat över huset/uppvärmningen för att ge offerter.

Har fått info om att jag har ett tvårörs system som är paralell kopplat, och har stora radiatorer som ska lämpa sig bra för L/V pump.

men då har såklart ett nytt problem dykt upp, då förra ägaren haft en pump inkopplad förut så finns rör dragna ut till en betongplatta utanför huset, det har gjort att jag fått "rabbat" på offerter runt 8000kr för att rör ej behövs installeras, MEN det är 1.45 meter från platsen där pumpen står till en betong mur som är 1.35 meter hög , enligt den senaste installatören så behöver tex CTC & Nibe pumparna runt 3 meter fritt för att den ska vara effektiv och få ny färsk luft att jobba med, hur är det med detta?

Så fick då in en ny offert (komplett med skrotning av gammal panna osv) på ett Bosch system EHP 6AW & CC 160 13.5 för 97ksek (denna modell blåser luften uppåt)
Finns inte så mycket info om detta system i forumet, är den likvärdig med en annan IVT/Autotherm modell?

Detta att jämföra med den offert jag fick på CTC Ecoel 1550 & EcoAir 107 för 95ksek , hur mycket förlorar man på att pumpen står och blåser luft mot en vägg som står 1.45 meter ifrån?

Tom installatören tyckte att ctc egentligen var mer effektiv, men att i vårat fall skulle han inte vilja installera den på den platsen där den står mot väggen, han kunde såklart installera den på en annan plats, men då skulle det kosta mer då han ej kan använda befintliga rör.

Mao skulle den installatören som gav mig 95ksek för att installera ctc på platsen vid muren gjort "fel" om han installerade den där?

Sorry ville inte skriva en bok.. hehe men mycket frågor och osäkerheter :)

MVH
Patric
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Fick detta svar av firman som ville installera ctcn på befintliga platsen :
"
Hej.
Jag ser inte att det skall behöva vara ett problem men för säkerhets skull har jag
kollat i CTCs installationsanvisningar och där står följande:
"
"
Placering
Den normala uppställningen är mot yttervägg.
Observera måttet 180 mm mellan vägg och produkt, så att
utomhusluften utan hinder kan strömma in genom förångaren.
Om värmepumpen placeras i ett hörn ska avståndet mellan gavel och
vägg vara minst 250 mm.
Placering i uthus eller carport är direkt olämplig. Detta eftersom luften
så fritt som möjligt ska kunna strömma genom värmepumpen, och
den använda luften inte ska kunna återsugas i inloppet på baksidan.
Avstånd till buskar o dyl framför produkten skall vara minst 1 meter.
""

Skickade även frågan direkt till CTC som säger såhär :

"Hej

Värmepumpen CTC EcoAir sparar 60%, bl.a. pga att värmepumpen fritt kan omsätta luften.
Om det blir recirkulation så minskar besparingen och drastiskt.

CTC EcoAir omsätter 2400 m3 luft/h, det låter som att det finns risk för recirkulation.
Finns det alterntiv placering?
Går det att anpassa muren? Göra muren lägre...?"

SÃ¥ lutar mot en Bosch nu..
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej mrpg

Problemet är om den luft som blåses ut kommer att sugas in igen på baksidan av pumpen. Jag tycker att det borde vara väldigt lite av utblåset som återsugs om muren ligger 1,5 meter framför pumpen. Det minsta lilla blåst leder ju bort det mesta och vindstilla är det väl inte så ofta. Jag skulle nog inte oroa mig för muren.

Kan du inte vinkla pumpen en aning mot muren, så att inte utblåset riktas rakt mot muren?

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Fick detta svar av firman som ville installera ctcn på befintliga platsen :
"
Hej.
Jag ser inte att det skall behöva vara ett problem men för säkerhets skull har jag
kollat i CTCs installationsanvisningar och där står följande:
"
"
Placering
Den normala uppställningen är mot yttervägg.
Observera måttet 180 mm mellan vägg och produkt, så att
utomhusluften utan hinder kan strömma in genom förångaren.
Om värmepumpen placeras i ett hörn ska avståndet mellan gavel och
vägg vara minst 250 mm.
Placering i uthus eller carport är direkt olämplig. Detta eftersom luften
så fritt som möjligt ska kunna strömma genom värmepumpen, och
den använda luften inte ska kunna återsugas i inloppet på baksidan.
Avstånd till buskar o dyl framför produkten skall vara minst 1 meter.
""

Skickade även frågan direkt till CTC som säger såhär :

"Hej

Värmepumpen CTC EcoAir sparar 60%, bl.a. pga att värmepumpen fritt kan omsätta luften.
Om det blir recirkulation så minskar besparingen och drastiskt.

CTC EcoAir omsätter 2400 m3 luft/h, det låter som att det finns risk för recirkulation.
Finns det alterntiv placering?
Går det att anpassa muren? Göra muren lägre...?"

SÃ¥ lutar mot en Bosch nu..


Bommar jag något om enheter här? Skall 180 mm vara 1.8 meter? Avståndet framför produkten är ju 1.45 meter mot minimum 1 meter. Vad är det som skapar risken för recirkulation i det här scenariot?

--- Mats ---

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nej, du bommar inget, det är vad som står i anvisningarna för installationen. Där står dessutom att avståndet till buskar och andra hinder franför pumpen ska vara minst 1 meter.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Nej, du bommar inget, det är vad som står i anvisningarna för installationen. Där står dessutom att avståndet till buskar och andra hinder franför pumpen ska vara minst 1 meter.

//Ronnie

Lite det jag undrar över också, mao att det ska vara 1 meter, men varför säger ctc själva att det är en risk? , det står ju iofs "buskar" i manualen och inget om väggar/murar
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Ingen mer som har åsikter om avståndet? , jag kommer nog köra på ctc lösningen , då jag läst lite dålig info om installatören av boschen (en hel del dålig info)

PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag ställde mig 1,5 meter framför pumpen idag, när den gick. Det är knappt märkbart att det blåser på en vid det avståndet, det kan inte vara möjligt att en 1,35m hög mur på 1½m avstånd skulle störa funktionen av pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Tack Erp! , ja blÃ¥ser det sÃ¥ lite 1.5 meter ifrÃ¥n fläkten sÃ¥ lÃ¥ter det ju lugnt!  Thumbsup
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
tjo,

mer offerter har rullat in, och mer frågor från mig och råd från er kära forum gurus uppsakattas :)

4 offerter från en installatör fick jag idag, vet inte om man får nämna företagsnamn här så låter bli så länge.

Så radar upp mina frågor, svara gärna även om det bara är din personliga åsikt osv, alla svar uppskattas.

Det jag har att välja mellan just nu är :

1 CTC Ecoair 107 & Ecoel för 95ksek från ett företag som funnits sen 1968, jag har en bekant som använt dom och dom gjorde då ett bra jobb, dom gör allt inom företaget (el & vvs mm)

2 4 Olika priser från en firma som jobbar på ett helt annat sätt, det är en enrgikonsult firma som tar ansvaret för hela entreprenaden och mao ringer in olika firmor för att göra olika delar av jobbet, dom garanterar besparing i kw/h och kronor, dom besiktar och återbesöker mig 1 år efter installation, allt låter ju bra men jag har ingen personlig referens här, och "aftersales" är ju rätt viktigt när det gäller saker man själv inte har en blekaste om
Priserna jag fått är :
- Stiebel Eltron WPL 10 A och vvb sbb 300wp installerad Ute för 90ksek
- Stiebel Eltron WPL 10 IK och vvb sbb 300wp installerad inne i min källare 95ksek
- Nibe Fighter 2020-8 & VVM 300 95ksek
- IVT Optima 900 & 290AW 93ksek

Det som jag tycker är lite konstigt att vad jag läst den dyraste utrustningen (stiebel) är den billigaste offerten?
Sen förstår jag inte riktigt hur stiebel fungerar riktigt, sitter styrmodul/panel på utedelen? vart ställer man in alla inställningar? , blir inte klok på deras system

hehe alla dessa alternativ, var på gång att beställa ctc:n idag, men efter dagens offerter blir man ju lite frågosam.

MVH
PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!