Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur dimensionera Bergvärme i nybygge hus m oinredd ö-vÃ¥ning?  (läst 6871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag vet inte, min borra är på 120 m aktivt djup till en "6 kW" värmepump.
Det blir 50 W/m om man räknar så.
Men eftersom ca 2/3 av energin kommer från borran och 1/3 från elnätet blir det egentligen bara ca 33 W/m som hämtas upp.

Detta blir ju lika med 240 m aktiv borra till en 12 kW värmepump.
Jag gissar dock att en ny är lite effektivare än min 14 år gamla värmepump så om det blir 250 m aktivt djup är det kanske rätt?
« Senast ändrad: 12 maj 2018, 12:46:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret!

Jag har planer på frikyla i framtiden och har spanat in tillbehöret Nike pcs 44:
https://proffs.nibe.se/produkter/Tillbehor/NIBE-PCS-44/#downloads

Kan jag räkna med att installatören sätter in avstängare på kollektorslangen så jag kan stänga av brinekretsen och installera pcs44 i framtiden eller måste jag förbereda för frikyrkan redan i installationsskedet av anläggningen?
Har en tajt kalkyl så alla extrakostnader får gärna skjutas framåt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är oftast inga större problem att installera frikyla i efterskott.
Men nämn det gärna för installatören så kan han se till att det blir enkelt att installera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar för bra inspel Carl N!
DÃ¥ vet jag.

Hur funkar det rent praktiskt om man ska installera frikyla i efterhand?
Ponera att man ej har avstängare mellan borrhÃ¥l och plats där inkoppling av frikylan sker,  ..kommer endast den mängd brine som ligger ovanför i höjdled inkopplingsplatsen,  läcka ut frÃ¥n kollektorn eller är brinet trycksatt sÃ¥ det sprutar ut tills trycknivÃ¥n är i balans mot atmosfären?  (CP pÃ¥ kalla sidan är självklart avstängd).

« Senast ändrad: 13 maj 2018, 18:49:15 av Stubbe »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Du behöver ett par avstick med kulventiler och en backventil mellan dem. Då kan du ansluta frikylan när du är redo för det och du behöver inte pysa ut brinen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Precis, totalkostnaden blir lägre om du förbereder med avsticken till frikylan redan nu.
Men om du vill skjuta på detta så är det ingen stor grej för en installatör att koppla in sig på köldbärarledningen.
Köldbäraren är normalt inte trycksatt och det är enkelt att tappa ur via befintliga kopplingar så att det inte dräller så mycket.
Med frikyla så kommer köldbäraren trycksättas om konvektorn sitter högre placerad i systemet så det krävs troligen även (förutom rördetaljerna tipo nämner) ett expansionskärl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM det skall bli riktigt smidigt så skall du se till att få en bit rör insatt på inkommande KB med avstängningsventiler på ömse sida, röret till nivåkärlet bör sitta utanför den rörstumpen så att så lite brine som möjligt läcker ur när röret skall ersättas med avstick + backventil.
Jag har svårt att se att den typen av förberedelse skulle bli särskilt mycket (om alls) billigare än att sätta in två avstick + backventil redan nu.
Plugga avsticken istället för att sätta in ventiler på avsticken så spar du lite.
Har du 28 mm koppar så kan du sätta in 28XR25X 28 mm t-rör och plugga 1" anslutningen uppåt.
https://jeroc.se/products/vsh-t-koppling-slatanda-x-invandig-ganga?variant=38919986322
Eller om han kör med presskopplingar:
https://hemmatema.se/vvs/rordelar/rordelar-kopparror/press-t-ror-med-invandig-ganga-avstick-28xg20/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Om du gör avstick för frikyla se till att du använder en rätt dimensionerad klaffventil( minst samma inre diam som rören ) INTE en tallriksventil mellan avsticken som backventil.. Tallriksventilen har mkt högre resistens om du var bekymrad över om CP skulle orka med 2x250 m borra....Ventilen ligger ju i vägen Ã¥ret om .... sÃ¥ om VP har en pump med  konstanttryck styrning  som "orkar"sÃ¥ kommer den att dra mkt mer ström under den tiden av Ã¥ret dÃ¥ VP gÃ¥r mkt .

En helt annan frÃ¥ga ifrÃ¥n trÃ¥den: FÃ¥r man linjärt ut mer energi meter för meter ur ett hÃ¥l?  Ger ett hÃ¥l pÃ¥ 200 m dubbel sÃ¥ mkt som ett pÃ¥ 100 m ? skulle tvÃ¥ hÃ¥l pÃ¥ tex 125 m vara mkt bättre för 100% täckningsgrad i ditt fall än ett  pÃ¥ 250 M- Kan man verkligen utnyttja botten pÃ¥ ett mycket  djupt hÃ¥l dÃ¥  den uppvärmda brinen ifrÃ¥n botten tex +4C i viss grad kyls av vatten i hÃ¥lets topp som fÃ¥tt ta emot kall returbrine tex -1C eller kallare  i ett worstcase scenario?  krävs högre  flöden ? dessutom lägger man ju dubbelhÃ¥l  rel lÃ¥ngt ifrÃ¥n varandra och man fÃ¥r lägre resistens vid parallellkoppling = mindre energi behövs i cirkpump.
 
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En helt annan frÃ¥ga ifrÃ¥n trÃ¥den: FÃ¥r man linjärt ut mer energi meter för meter ur ett hÃ¥l?  Ger ett hÃ¥l pÃ¥ 200 m dubbel sÃ¥ mkt som ett pÃ¥ 100 m ? skulle tvÃ¥ hÃ¥l pÃ¥ tex 125 m vara mkt bättre för 100% täckningsgrad i ditt fall än ett  pÃ¥ 250 M- Kan man verkligen utnyttja botten pÃ¥ ett mycket  djupt hÃ¥l dÃ¥  den uppvärmda brinen ifrÃ¥n botten tex +4C i viss grad kyls av vatten i hÃ¥lets topp som fÃ¥tt ta emot kall returbrine tex -1C eller kallare  i ett worstcase scenario?  krävs högre  flöden ? dessutom lägger man ju dubbelhÃ¥l  rel lÃ¥ngt ifrÃ¥n varandra och man fÃ¥r lägre resistens vid parallellkoppling = mindre energi behövs i cirkpump.

Svaret är väl att temperaturen stiger ca 1 C per 100 m så en borra på 200 m ger något mer än 2 på 100 m fast effekten är mycket marginell.
Sen har vi detta med foderrör och aktiv borra, för att räknas som aktiv borra ska det helst vara både berg och vattenfyllt, annars kan man typ tillgodoräkna sig en del av översta biten av borran som typ jordvärme.
Och foderrör är dyra grejer, man får ungefär 3-4 m bergborra för 1 m foderrör så det bättre att lägga pengarna på extra bergborra (om det går) än ett extra borrhål.
« Senast ändrad: 14 maj 2018, 11:02:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, ska man ha frikyla kan det nog vara värt att fundera en gång till på flödesmotståndet.
Å andra sidan, som flera redan skrivit, hur många timmar/år kommer värmepumpen att behöva ge mer än kanske 70% av sin maximala effekt, det rör sig nog bara om tiotals timmar/år och då kanske det är OK med ett par grader högre deltaT än önskvärt.
Lite högre driveffekt på cirkpumpen får man nog dock räkna med, oavsett effektbehovet.
Valet av backventil är viktigt.
Skall du köra med ett borrhål så rekommendera jag nog att du går upp till större diameter än 28 mm på rör och kopplingar mellan värmepumpens anslutningar och PEM-slangen, för att vinna lite mottryck.
Kostnaderna drar lätt iväg oavsett om man dimensionerar upp från 28 till 35 mm eller gör två borror istället för en.
En borra + 28 mm rör och kopplingar på KB blir billigast, men gör att driveffekten på cirkpumpen blir lite högre, och det påverkar COP negativt, de få dagar cirkpumpen inte orkar hålla önskade 3 graders deltaT tappar du dessutom ytterligare några procent COP.
Nu verkar ju hela diskussionen gå ut på att skjuta kostnader framåt och då kanske det är bäst att borra ett hål och köra med klena ledningar (28 mm) utan några förberedelser för KB alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tackar för mycket bra inputs Rickard, Carl N, Hastings och Tipo!

Kan bara tillägga att gällande backventil så tänkte jag köra med Nibe PCS 44:
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/18811/331734-3.pdf
Vad jag kan tolka ur pdf:en kör de med (1 1/4'' G32) dvs. R32 vilket motsvarar 38mm invändigt mått enligt Rinkaby rörs lathund.

NÃ¥gra ytterligare funderingar om KB-sidan:

Fråga 1: Vad tror ni kostnaden blir för att rörmockaren sätter in 2st avstängare med ca 50-60cm mellanrum på inkommande brine ledning? (en sträcka utan några andra anslutningar). Detta för att kunna stänga av och installera t-rör, avstick, backventil och ansluta kylan när det blir läge längre fram.

Fråga 2: Vad blir ungefärlig kostnad för att gå upp till 35mm kopparrör för alla rör mellan inkommande KB-PEM-anslutning och värmepumpen? (dvs rör i pannrummet)

Fråga 3: Var hittar jag nonogram med tryckfall per meter i en PEM-slang med 30% etanolblandning samt vid olika flöden?

Fråga 4: Någon som vet det interna tryckfallet i värmepumpen på kb-sidan?
« Senast ändrad: 14 maj 2018, 21:12:10 av Stubbe »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
1. Kolla priserna själv på grejerna, och räkna med att det tar ca 1 timme.
Om priset du får från installatören avviker för mycket från det du själv räknat fram kan du väl be att han specar priserna för att se var ni skiljer er åt. En rörfirma på löpande ligger väl på ca 500 kr + moms. Fastprisjobb ligger de nog på ca 1000 kr/timme när de räknar, för att täcka upp alla eventualiteter. (någon med mer insyn får gärna kommentera detta)

2. Det kan du också räkna på själv.

3. https://shopcdn.textalk.se/shop/11994/art49/20150449-2aa0b1-PEM_slang.pdf

4. F1255-12 har 73 kPa externt tillgängligt tryckfall. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/23819/331292-4.pdf
Enligt pumpkurvan så ger pumpen ca 90 kPa vid nominellt flöde, så det borde innebära att det är ca 17 kPa internt tryckfall.

En sak till att tänka på är att "nominellt flöde" troligen inte = maxflöde när värmepumpen går på max effekt.
Nominellt betyder ju fritt översatt "normalt" flöde. Vet inte vilken uteffekt som Nibe anger som nominell.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för dina svar Rickard!
Kollade priser, och det känns inte som några större pengar för att installera 2 avstick med avstängare och en backventil mellan.
Kan nog köpa den tjänsten i samband med installationen.

Gällande fråga 3:
Vad jag kan tolka sÃ¥ gäller nomogrammet för vatten. Viskositeten förändras med etanolen varför tryckfallet borde bli högre(?), frÃ¥ga är hur mycket?  Sc:,h

Gällande fråga 4:
När jag läser i tabellen får jag fram att externt tillgängligt tryckfall för köldbärarsidan är 115 kPa vid det nominella flödet 0,29 l/s.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, det där med etanol brukar vi sällan ta hänsyn till när vi diskuterar detta, men visst kan det bli lite skillnad.
Men jag tror det är rätt marginellt. (Vet inte)

Du har rätt om tryckfallet, jag läste flöde på varma sidan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Jag har två st vatette vinklar 40 pem 35 cu till övers om du vill köpa?
http://www.rorprodukter.se/kollektor/va_kopplingar_for_kollektorslang/vattete_pe_vinkel_koppling_pem40_x_cu35--2436616
Pris: bud
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!