Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.  (läst 21389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« skrivet: 07 december 2013, 10:04:38 »
Hej alla!

Jag har precis flyttat in till vårt nybyggda Eksjöhus, en enplansvilla på 138,8 kvm med vattenburen golvvärme där hjärtat i huset är alltså en Nibe F750 frånluftsvärmepump. Denna är uppförd strax utanför Göteborg i Sverige.

Jag är helt grön på detta med uppvärmning av frånluftsvärme och försöker ta små steg varje dag. Installatören var här och "konfigurerade" pumpen och gjorde en kort och ganska hafsig genomgång av allt vi skulle göra muntligen, såsom hålla koll på vattentryck, filter, etc etc.

Under de senaste dagarna har vi haft kring +5 grader utomhus, och då har jag legat på en förbrukning om cirka 10-15kwh på pumpen. Igår hade vi ca 0 grader och då kröp det upp mot 20-25kwh.

Elpatronen går "in" och hjälper till ganska tidigt (spontan känsla) och jag har också noterat att kompressorn avfrostas ofta och länge.

Är detta en normal förbrukning? Jag läser vissa trådar här och upplever att folk med större (och äldre hus) med 750'in ligger betydligt lägre, och elpatronen arbetar inte ens vid riktigt kalla temperaturer. Kan det vara att huset är nybyggt som är problemet? Dvs uttorkningen tar så mycket extra. Har jag fel kurva? Jag kände lite att installatören inte var helt kunnig på det här, därav vänder jag mig hit :-). Jag har termostater i varje rum som är ställda på "mitten" här har jag hört några som säger att dom ska stå på max, och vissa säger dom ska stå på mitten.... I övrigt skall också nämnas att jag har ovan nämnd förbrukning när jag har ganska låg innetemp, 20 grader - vilket helt klart känns ganska kallt.

Jag har stängt en del ventiler i huset, för det drar väldigt kallt kring dem - kan detta vara ett problem?

Tacksam för input!
Vol

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #1 skrivet: 07 december 2013, 14:04:02 »
Fortsätt läsa fler trÃ¥dar här pÃ¥ forumet, sÃ¥ lär du dig mer och hittar svar pÃ¥ mÃ¥nga av dom frÃ¥gor du har!  tummenupp

NÃ¥gra tips;
1. Om du öppnar ALLA friskluftsventiler så blir draget genom varje MINDRE. Stryp bara verkligt felplacerade ventiler så blir det bättre!
2. Öppna termostater på golvvärmen helt. I alla fall tills du fått ordning på kurva osv. Termostaterna ska bara strypa bort tillfällig extra värme (som av många folk, solinstrålning eller så) inte reglera tempen i normalfallet.

Ladda hem installatörsmanualen från Nibes hemsida och börja förkovra dig i den!

Posta kurva, fläkthastighet, luftflöde och andra relevanta parametrar här så hjälper folk till.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #2 skrivet: 07 december 2013, 16:57:03 »
Fortsätt läsa fler trÃ¥dar här pÃ¥ forumet, sÃ¥ lär du dig mer och hittar svar pÃ¥ mÃ¥nga av dom frÃ¥gor du har!  tummenupp

NÃ¥gra tips;
1. Om du öppnar ALLA friskluftsventiler så blir draget genom varje MINDRE. Stryp bara verkligt felplacerade ventiler så blir det bättre!
2. Öppna termostater på golvvärmen helt. I alla fall tills du fått ordning på kurva osv. Termostaterna ska bara strypa bort tillfällig extra värme (som av många folk, solinstrålning eller så) inte reglera tempen i normalfallet.

Ladda hem installatörsmanualen från Nibes hemsida och börja förkovra dig i den!

Posta kurva, fläkthastighet, luftflöde och andra relevanta parametrar här så hjälper folk till.

Tack! Känns bra. Stort tack för tipsen, det lät ju logiskt att öppna alla ventiler. Ska dom vara fullt öppna alla friskluftsventiler då? Jag har två sorter, en smal över rutorna och två större "boxar" som ser ut som följande;




Ska dessa alltså alla vara fullt öppna, om jag tolkar dig rätt?

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #3 skrivet: 07 december 2013, 17:10:04 »
Värmekurvan jag kör heter "5" och sedan står det även en parameter som heter -1 i samma meny. Så jag antar min värmekurva då heter "5 -1"?

Fläkthastigheten är ställd till normal, vilket indikerar 55%.

EDIT: Stämmer det verkligen att jag ska öppna alla termostater fullt? Varför har jag ens termostater om dom ska vara öppna fullt? :) Och hur skulle detta kunna påverka energiförbrukningen positivt?

Frågar jag ödmjukast, eftersom jag som sagt - inte har så bra koll ännu...

Vol
« Senast ändrad: 07 december 2013, 18:04:07 av volatyle »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #4 skrivet: 07 december 2013, 21:44:06 »
Du ha ju en frånluftspump. Den suger ut varm luft från huset och in kommer istället kall utifrån. Din pump är inställd på 55% vilket innebär ett visst luftflöde. Säg att du skulle ha alla tilluftsventiler stängda utom en, då skulle det blåsa iskallt ur den. Sitter ventilen just ovanför soffan är det inte kul... Då är det bättre med alla ventiler öppna så luften kommer in lite grand i alla rum istället. Då märks det inte så mycket. Men givetvis: stryp tilluften på speciellt utsatta ställen om det behövs!!

Men tänk på att du ju måste ha ventilation, och din 750 behöver luften att ta värme ur, så du kan inte stänga av ventilationen, det hjälper inte. Men sen kanske man kan anpassa fläkthastighetenefter årstid, men det är en annan fråga... (sök på forumet).

Sen där det där med termostater; Värmepumpens kurva säger hur varmt vatten den ska tillverka till golven/elementen beroende på utetemperatur. En värmepump är effektivare (drar mindre ström) ju kallare vatten den behöver värma. Alltså är det bättre att ha en låg kurva istället och låta vattnet flöda fritt, än att göra för varmt vatten till dyrare kostnad och strypa värmen med termostater. Dessutom trivs värmepump med bra flöde; gillar inte att vattnet bromsas av termostater.

Men termostater kan ändå vara bra för tillfällig reglering av onormal övertemp som jag skrev förut.

Konsultera installatörsmanualen och se vad som står där om termostater och kurva osv. (Mitt svar ovan gäller värmepumpar i allmänhet, men din 750 anpassar ju sin effekt till behovet, så det stämmer inte nödvändigtvis exakt för den...)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #5 skrivet: 12 december 2013, 22:30:46 »
Hej
Har också ett Eksjöhus utanför gbg, byggt 2011.
Tycker dock att ventilerna inte behöver vara fullt öppna. Precis som du säger sÃ¥ drar det väldigt speciellt när det börjar bli kallt ute. 
Jag har själv provat och halvöppna ventiler begränsar inte  frÃ¥nluftflödet för mig iaf. Det ser du pÃ¥ BS1 värdet pÃ¥ pumpen under info menyn. Notera värdet innan,  stäng till lite och kolla igen om det ändrats och prova dig fram pÃ¥ sÃ¥ sätt.
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #6 skrivet: 13 december 2013, 12:27:07 »
F750 har den nya typen av fläktmotor som kan styras steglöst med en styrsignal. Är det inte så att den styr ut mer eleffekt till fläkten ju större mottryck det blir i ventilationssystemet för att försöka hålla BS1 uppe till vald lufthastighet? Alltså betyder fler helt eller delvis stängda friskluftventiler att fläkten drar mer elström för att försöka kompensera luftflödet?

Bra att värmeeffekten också redovisas i produktbroschyren, enligt EN14511 A20(12)W35 vid 216 m3/h ger den 4,06 kW värmeeffekt från kompressorn. 216 m3/h motsvarar 60 l/s och ett hus på drygt 170 kvm enligt byggnormen. Att då på olika sätt strypa det faktiska luftflödet ger naturligtvis en betydligt lägre värmeeffekt och att avfrostningarna kan ta längre tid.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #7 skrivet: 26 december 2013, 08:19:13 »
Tack Josth. Det hade jag ingen aning om, att fläkten själv kompenserar.

Hursomhelst, nyfiken på hur det gått för dig Volatyle?
Har du loggat?
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad PB13

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #8 skrivet: 26 december 2013, 19:41:43 »
Hej!

Passar på och hänger på denna tråden lite...
Jag är oxå inflyttad i nybyggt hus sedan maj i år. Är dessutom novis på allt det här med vvs och inställningar på frånluftspannan.
Har en F750 som kom med huset och skall nu försöka justera in den för första vintern. Bifogar därför en logg som jag väldigt gärna skulle vilja få lite tips och åsikter om. Allt ifrån gradminuter till framledningstemp mm mm...
Dessutom upplever jag ett väldigt högt kompressor och rörsus ifrån pannan. Har bla mätt ljudet då kompressorn går på 71Hz. Pannan skall då låta ca 44dB då men låter enligt mina egna mätningar ca 53-54dB..... Har redan haft en tekniker som kollat på detta men det enda som han hittade var ett kylrör som låg emot lite frigolit.
Lite fakta med kanske - det är ett 1,5plans hus, 100m² bv, 85m² öv, golvvärme nere, radiatorer upp
Mycket nu så - Hilfe bitte!

/Peter

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2014, 14:16:01 »
Oj, hade helt missat att denna tråden fått ny fart.

Det går bra för mig, kul att det dykit upp lite andra med nybyggda hus i samma geografiska område.
Det har ju än så länge varit en extremt mild december, och min förbrukning för att hålla huset 21 grader (139kvm enplans, vattenburen golvvärme) slutade på ca 800kwh.

Spontant känns det helt OK, men samtidigt lite högre än vad jag hade räknat med. Jag upplever att elpatronen går in och trycker på redan vid 1-2 plusgrader. Hade räknat med att klara mig på kompressor åtminstone fram till ett par minusgrader. Jag bävar för kommande veckor när det kan bli -10 på nätterna, då känns det som det kan sticka iväg ordentligt per dygn...

Hur ser det ut för er andra?

EDIT: Igge4 - Onsala ser jag! Fint. Vi är lite åt samma väderstreck även om jag inte är så nära Havet ;) Hällingsjö har vi byggt i, som sagt - också enplans och Nibe 750 så vi kanske har en del i utbyte. Har du nån uppfattning om hur många procent "extra" förbrukning ni hade pga. fukten i huset som alla säger att man har under första året?
« Senast ändrad: 08 januari 2014, 14:22:51 av volatyle »

Utloggad Eiko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2014, 15:05:23 »
Min IVT480 på 2kw jobber uten el ned til minus 1-2 grader fint. Elpatron går inn ved plusstemp også, men ikke så mye, mest når man dusjer og så. Lite konstigt at din 750 på 6 kw går over på elpatron så tidligt som pluss 1-2 grader. Huset mitt er et godt isolert Trivselhus på ca 130 kvm over 1,5 plan. Har vannbåren i 1. etg på ca 75kvm samt på badet i 2. etg på ca 10kvm. Min forbrukning i Desember var vel ca 1000kw.

Men nu kjører jeg med styrning via termostatene for å få mer varme på bad. Alle rum står på ca 22 grader unntatt bad i 1. og 2. etg. Jeg har problemer med å få varme på bad i 2. etg, kjører derfor en høyere kurve også samtidig. Langt i fra det optimale som Erik Renneberg beskriver ,men det fungerer ok.

Utloggad Ekberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2014, 15:10:23 »
Eran känsla över att eltillsatsen går in för tidigt stämmer, det finns mycket att spara på att ställa ner gränsen för när eltilsatsen går in, även hur den jobbar med kompressor/tillsats.
I de senaste trådarna som handlar om 750n finns bra tips på hur man kan ställa in gradminuter, kolla in Jonasb's inlägg t.ex.

Eller så kan ni vara lite mer drastiska och blockera tillsatsen helt och testa hur det funkar.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2014, 15:17:50 »
Hej!

Passar på och hänger på denna tråden lite...
Jag är oxå inflyttad i nybyggt hus sedan maj i år. Är dessutom novis på allt det här med vvs och inställningar på frånluftspannan.
Har en F750 som kom med huset och skall nu försöka justera in den för första vintern. Bifogar därför en logg som jag väldigt gärna skulle vilja få lite tips och åsikter om. Allt ifrån gradminuter till framledningstemp mm mm...
Dessutom upplever jag ett väldigt högt kompressor och rörsus ifrån pannan. Har bla mätt ljudet då kompressorn går på 71Hz. Pannan skall då låta ca 44dB då men låter enligt mina egna mätningar ca 53-54dB..... Har redan haft en tekniker som kollat på detta men det enda som han hittade var ett kylrör som låg emot lite frigolit.
Lite fakta med kanske - det är ett 1,5plans hus, 100m² bv, 85m² öv, golvvärme nere, radiatorer upp
Mycket nu så - Hilfe bitte!

/Peter
tycker att du har väldigt lågt BS1 värde (luftflödet) för att ha så stort hus. Du ligger på 95 m3/h ungefär. Du borde enligt BBR normen ligga på det dubbla.
Visserligen kan vissa uppleva att det drar väldigt mycket då. Men i gengäld så funkar pumpen bättre då. Du klarar att få upp kompressorfrekvensen då och pumpen får bättre COP.
Vad har du för fläkthastighet? gissar på ca 40%?
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2014, 15:58:59 »
tycker att du har väldigt lågt BS1 värde (luftflödet) för att ha så stort hus. Du ligger på 95 m3/h ungefär. Du borde enligt BBR normen ligga på det dubbla.
Visserligen kan vissa uppleva att det drar väldigt mycket då. Men i gengäld så funkar pumpen bättre då. Du klarar att få upp kompressorfrekvensen då och pumpen får bättre COP.
Vad har du för fläkthastighet? gissar på ca 40%?

Var i menyn ser man sitt BS1-värde? Vi har också vår fläkt ställd på 40% (på Nibe's rekommendationer) och alla ventiler fullt öppna förutom i stora sovrummet där vi sover.

Läste förövrigt just igenom din långa tråd. Du har verkligen gått igenom mycket med din Nibe ser jag :-). Vi har ju väldigt lika hus, både storleksmässigt och geografiskt med samma pump så det kommer bli intressant att jämföra våra värden. Är förövirigt helt grön på detta med värmepump (hus med för den delen...)

Vol

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nybyggt hus med Nibe F750 - nyss inflyttad.
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2014, 19:52:34 »
Var i menyn ser man sitt BS1-värde? Vi har också vår fläkt ställd på 40% (på Nibe's rekommendationer) och alla ventiler fullt öppna förutom i stora sovrummet där vi sover.

Läste förövrigt just igenom din långa tråd. Du har verkligen gått igenom mycket med din Nibe ser jag :-). Vi har ju väldigt lika hus, både storleksmässigt och geografiskt med samma pump så det kommer bli intressant att jämföra våra värden. Är förövirigt helt grön på detta med värmepump (hus med för den delen...)

Vol
I menyn 3.1 (Info, service info). På sida 5 har du värdet.
Det är för övrigt i den menyn du ser allt väsentligt.
Just nu sköter sig min pump kanonfint, men det är alldeles för milt för att säga något. Ska bli spännande till helgen när kylan kommer.
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!