Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JimGus
« skrivet: 29 april 2010, 10:24:25 »

Vi tillsätter inga medel i tjockoljan. Regulatorerna på boosterenheten är relativt snabba. Bränslesystemet är ett cirkulerande system och pumparna är nödmatade så vid ev. "blackout" är det inte många sekunder oljan står stilla.

Kan inte påminna mig att jag hört talas om olja som crackelerar pga övertemp i min branch. Däremot om oljan skulle bli kall sätter givetvis filter igen ganska omgående.  Skulle vi "tappa" värmningen av någon orsak kan man relativt snabbt gå över på diesel & kyla med en plattvvx för att inte dieseln ska gasa.

Efter provtryckning & betningen (ca 8h) gjorde jag endast visuell kontroll & spolade rören noggrant. Efter det nya rörsystemet kommer en separator som roterar med 9500rpm, vilket i runda slängar motsvarar gravimetrisk settling i 70 år, så skulle några partiklar ändå finnas kvar skills de ut i den. Därefter kommer bränslefilter i 2 steg.

SP
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 28 april 2010, 23:59:36 »

Hur är det i din bransch, nyfiken igen, men på bruket, Numera heter det Billerud, Skärblacka, där jag har min erfarenhet ifrån som jag var på över 30 år, så har det tidigare tillsatts medel för att förhindra crackeleringar (beläggningar, igensatta filter) i eldningsoljan om oljeförvärmarna (ånga, el) skulle skena iväg i temp vid plötsligt oljebortfall och tempregulatorerna inte hinner stänga tillräckligt fort. Där jag jobbar nu så är det EO1, ett fjärrvärmeverk, dvs inga bekymmer överhuvudtaget angående eldningsoljan och brännarna. Bara nyfiken igen. Gick det bra med betningen om det nu är klart? Vad hade ni för kontrollsystem under betningsförfarandet? Har för mig att de etablerade kringresande betarna hade Ph-mätning som kontrollsystem.

Leifa.k
Skrivet av: JimGus
« skrivet: 25 april 2010, 13:45:22 »

Tyvärr inte driftsatt än, saknas några elektriska komponenter. Men rörsystemet är provtryckt & klart  :)

Rörsystemet är till förbränningsmotorer (fartygsdieslar).

Håller mellan 45-50C i bunkertankar för att det ska kunna pumpas, ca 85C i settlingtank & 90C i dagtankar.
Därefter höjs trycket i en boosteranläggning till 8-9 Bar & värms ytterligare till 135-145C för att kunna hålla 12cSt in i maskinerna.

Skillnaden i temperatur är beroende på oljans kvalitet. Man försöker mao alltid styra efter viskositet.

Med hjälp av avgaspannor (från dieslarna) eller en oljepannan värms hetolja (180-190C) som används att hålla oljan flytande plus som värmning av andra system.

SP
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 april 2010, 23:57:26 »

Nu är det väl idriftsatt? Bränslesystem är ett vitt begrepp. Är det för förbränningsmotorer eller oljebrännare? Vad har ni för lagringstemp på tjockoljan? Vad är det för temp på oljan till brännaren? Är det elvärmare eller ånga till lagringscisternen/tanken samt förvärmningen till brännaren/motorn? Bara nyfiken.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 17 april 2010, 10:03:45 »

 :)  Misstänkte att det var någon typ av brännolja eftersom det var svartrör

på jobbet drar de enbart syrafast rostfritt som bränslerör och är väldigt noga med vad det är för packningar/o-ringar i ventiler od.
Skrivet av: JimGus
« skrivet: 17 april 2010, 08:16:03 »

Tjockolja, If 380 cSt, lågsvavlig (<1%)
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 17 april 2010, 00:19:26 »

Hansson, det är svarta rör.

Jag vill beta för rören ska installeras i ett bränslesystem.
Vill vara säker på att eventuella spånor & rost är borta.

Jobbigt om bränslepumpar (18st) för 50000kr styck,  plus bränsleventiler skulle skadas pga oaktsamhet  ::)

Vad är det för bränsle?
Etanol och biodiesel (FAME) är ganska styggt mot material i vissa koncentrationer
Skrivet av: JimGus
« skrivet: 16 april 2010, 23:51:38 »

Ser att mitt tidigare inlägg är onödigt, om du inte kommer till rätta med betningen, kan du inte montera några bränslefilter i serie, typ fint metallfilter först och sedan finare av eventuellt annat material. Gubbarna som åker runt och b etar pannor sa ju att har de tappat ned en skiftnyckel så försvinner den....hur det är med det vet jag ju inte.

Hej leifa.k & tack för engagemang.

Jodå, det kommer både separator & bränslefilter efter min nya rördragning, så jag är inte överdrivet orolig. Har för mig att finfiltret är i storlekordningen 40-50 micron. Man sätter gärna inte mindre då det ska flöda tjockolja med 3600kg/h  ;D

Jag vill ju gärna få det så rent som möjligt ändå, nyfiken hur andra gör mao. Ska prova med skyddsgas imorgon så kanske jag slipper beta efter ett tips jag fått via pm ;),

Det medlet jag använder är som sagt fosforsyrabaserat av vad jag förstår. Läggar man i rostiga bultar i en pyts med detta & väntar några timmar kan man plocka upp dom & de är som nya efteråt.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 april 2010, 23:23:33 »

Ser att mitt tidigare inlägg är onödigt, om du inte kommer till rätta med betningen, kan du inte montera några bränslefilter i serie, typ fint metallfilter först och sedan finare av eventuellt annat material. Gubbarna som åker runt och b etar pannor sa ju att har de tappat ned en skiftnyckel så försvinner den....hur det är med det vet jag ju inte.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 april 2010, 23:15:40 »

Jag är ingen svetsare eller kemist, men vet att typ 60 Bars pannor, Bio och Sodapannor med effekt om 130-250 MW som jag arbetat på har syrabetats för att bli av med oönskade föroreningar invändigt i tubsystemet. Man måste ha i en inhibitor också för att skydda tuberna, dem vill man inte bli av med...bara de oönskade föroreningarna, bla metallytans föroreningar vid svetsning. Googlade lite:

Betning

Vid betning sänks metallen ned i ett betbad. Detta, som i allmänhet innehåller syror, löser upp metallytans föroreningar. För att inte själva metallen ska angripas tillsätts särskilda inhibitorer, så kallade betmedel. Efter betningen måste metallytorna sköljas noga och torkas. För stål förekommer tre huvudtyper av betbad, nämligen lösningar av saltsyra, svavelsyra respektive fosforsyra.

I detta exempel så kan man omvandla "sänks metallen ned i ett betbad" till att pumpa runt betvätskan i rör/ tubkretsen. Det är väl invändig betning du skriver om showelpower?
Skrivet av: JimGus
« skrivet: 16 april 2010, 23:14:10 »

Knappast någon kemist eller svetsare, men det verkar ju lite "småsurt" (länk) !
http://www.avestafinishing.com/media/5907/sds_240_se.pdf
Varför detta (nyfiken) ?

Tack för länken, men det som stör mig är att alla länkar jag hittar står för rostfria rör. Förmodligen pga glödskal.
Tycker det borde funka med samma till svarta rör.

Skulle vara kul om någon visste med säkerhet.
Skrivet av: JimGus
« skrivet: 16 april 2010, 23:10:49 »

Hansson, det är svarta rör.

Jag vill beta för rören ska installeras i ett bränslesystem.
Vill vara säker på att eventuella spånor & rost är borta.

Jobbigt om bränslepumpar (18st) för 50000kr styck,  plus bränsleventiler skulle skadas pga oaktsamhet  ::)
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 16 april 2010, 22:38:15 »

Varför skall du beta?  Du har väl svetsat svarta rör eller
Skrivet av: Deg
« skrivet: 16 april 2010, 22:25:25 »

Knappast någon kemist eller svetsare, men det verkar ju lite "småsurt" (länk) !
http://www.avestafinishing.com/media/5907/sds_240_se.pdf
Varför detta (nyfiken) ?
Skrivet av: varmtinne
« skrivet: 16 april 2010, 22:07:08 »

brukar använda avesta blue nånting ingen aning vad den innehåller
Skrivet av: JimGus
« skrivet: 16 april 2010, 20:49:21 »

Hej på er,

Har just nu på svetsat (TIG) ihop ett rörsystem av 1 1/4" tryckkärlsrör & skulle vilja fråga om någon har ett bra tips/recept på betvätska?

Har nu fyllt rören (efter provtryckning) med metal brite vilket innehåller 10-30% fosforsyra samt 1-5% 2-2 butoxyetoxy etanol. Kommer det fylla sin funktion?
http://www.wilhelmsen.com/services/maritime/companies/buss/DocLit/MaterialSafety/Documents/MSDS/Chemicals%20Marine/METALBRITE_Swedish.pdf

Har för mig att det igentligen ska vara svavelsyra  Sc:,h

Har vi någon svetsare alternativt kemist på forumet som skulle kunna råda mig så skulle jag bli mycket tacksam.

 *vinkar*  SP

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!