Nu drar du ju det till ytterligheter. Vad du fyller i din egen gammal bil, får du ju
ta ansvar för själv.
Jag skulle inte rekommendera en så kraftig blandning till andra, även om det löser
upp fortare.
Bil Sweden AB / Bilindustriföreningen skickade ut information när E 85 var ganska
ny och hänvisade till (SFS 2001:1080) att det är förbjuden enl. lag att använda
etanolbränslet i konventionella bensinmotorbilar.
Detta var naturligtvis för att tillverkare och importörer ville friskriva sig mot
eventuella fel och krav på avgasreningsgarantier, när bilarna var nya/inom garantitiden.
Bland annat skriver dom:
”Citat: E85-bränslet löser upp eller bryter ner material som finns i bränslesystemet
hos konventionella bensindrivna bilar. Här avses exempelvis aluminium,
bly-tennlegerad stålplåt som är vanlig i bensintankar, gummi, polyuretan,
korkpackningar och vissa plaster.
I kontakt med etanol löses de upp i bränslet vilket leder till motorstörningar,
skador, läckage/brandrisk och behov av utbyte / reparationer. ”
----------------------------
Hur stora riskerna är, är ju svårt att veta ??
Att bedöma bränslefiltret täthet genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning
tycker jag låter tvivelaktig, då ska man nog göra en hel del tester innan också,
för att kunna tolka rätt. Mercedes anger för 111-motorn en strömförbrukning på
mellan 5 – 9 A, vilket ändå är ett ganska stort spann.
”Humbugmedelen” säljs ju även av auktoriserade verkstäder, så även om de inte
är lika effektiva, så förleder man ju inte någon att ta risker, som dom annars kanske inte hade gjort,
när man inte vet vika kunskaper dom har eller vart dom har tummen nånstans.