Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme  (läst 5420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seaker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« skrivet: 28 september 2018, 09:56:05 »
Hej,

Har en F730 i ett enplanshus med standard betongplatta inflyttad i dec/jan i 2018 på 125m2. Huset är ett så kallat energieffektivt hus med god isolering och är beläget i Mälardalen, strax väster om Stockholm.

Mitt problem är att regleringen är botten, pannan styr ned cirkulationspumpen till just ingenting för att nå upp till den önskade framledningstemperaturen som maskinen vill ha och det är ett beteende som jag inte sett på någon annan värmepump jag haft. Resultatet är att huset blir kallare och kallare trots att pumpen anser det motsatta. Det går att tvinga cirkulationspumpen till ett fixt värde 50-70% för att åtminstone hålla värmen inne.

Och efter ett tag efter en omstart så hamnar pumpen tillslut alltid i ett kalibreringsfel att framledning och retur diffar mer än 2K (felkod 353). Detta fel inträffar även när den försöker tillverka varmvatten.
Jag kan se att returen är alltid högre än framledningen när detta fel inträffar. Efter att felet uppstått går maskinen in i manuellt driftläge på cirkulationspumpen (70%) och regleringen är borta. Då måste jag aktivera rumstermostaten för att det inte ska bli för varmt inne.

Har ställt in värmekurva 5(0) enligt Nibes anvisningar. Har ett luftflöde på 180-190m3/h ursprungligen var det inställt på 130-140m3/h som verkar vara lite lågt. Alla väggventiler är öppna.
Alla rumstermostat är öppna och jag har luftat systemet.

Har också problem med att integralen störtdyker till sjuka nivåer (som värst var den nere i -3000) och därmed aktiverar allt den har i elpatroner utan att pannan lyckas skicka ut varmare framledning för att mota värmebehovet. Det jag kan se är att om den önskade framledningstempen går över 30-31 grader så orkar inte pannan leverera denna temp ens med fullt ös i elpatronerna.

Har ni någon idé om varför den beter sig så här?

Utloggad Rikard_L

  • Tamburmajor och glad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg!
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ett nej är också service.
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #1 skrivet: 28 september 2018, 15:33:12 »
Jag kan se att returen är alltid högre än framledningen när detta fel inträffar.
Det verkar helknasigt. Hur mycket varmare är returen?

Fungerar utetemperaturgivaren, och ger den ett realistiskt värde (även vid sol etc)? Är alla ställdon fullt öppna när termostaterna är "öppna"?

Nu är det inte så kallt än, men så här års borde pumpen borde tuffa på i 20-35Hz (kanske delvis avstängd) och ganska låg hastighet på cirkulationspumpen (vår går ner till 1% ibland).. Men jag antar att du haft samma fel sen du flyttade in?

Behöver du verkligen ha så hög omsättning som 180-190m3/h?

Är det så att några slingor är felkopplade?
Nibe F730 som värmer en 145m² enplanskåk med golvvärme.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #2 skrivet: 28 september 2018, 19:52:04 »
Testa att sätta cirkulationspumpen under luckan på framsidan mellan läge I och III. Man skall då inom någon minut se skillnad på framledning och returen. Mindre skillnad vid hög hastighet. Se till att alla slingor är öppna, tag av ”hattarna” på golvvärmefördelaren om du är osäker. Vissa leverantörer har även ett vanligt radiatorvred nånstans inne vid golvvärmefördelaren för att förhindra för hög golvtemp. Sätt den på max också.

Förra året hjälpte jag en kille där regleringen hakat upp sig. Då hjälpte installation av senaste mjukvaran ( även om versionen var samma)
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #3 skrivet: 29 september 2018, 09:46:18 »
Kurva 5(0) låter lite högt med golvvärme och energieffektivt hus, manualens kurvor ska ses som ett utgångsvärde, man måste nästan alltid justera kurvan efter husets egenskaper.
Sen låter det knepigt att returen blir varmare än framledning, det kan antingen bero på att nått är felkopplat och golvvärmens cirkpump motverkar värmepumpen eller fel på någon givare.
Jag skulle vilja se lite bilder på hur det ser ut och en logg på problemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Seaker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2018, 09:09:30 »
Tillbaka med lite mer information,

En installation och omstart med senaste programvaran verkar fixat kalibreringsproblemet varför vet jag inte men borta är felkoderna, men problemet med regleringen återstår.

Jag har trimmat flödet i alla slingor med hjälp av en värmemätare och nu fungerar slingorna som de skall, inställningarna från montör var helt fel.

Tycker mig se ett mönster varför integralen störtdyker, under avfrostning så fortsätter integralberäkningen och säg att börvärdet ska vara 30 grader och returen är 25 och avfrostning börjar och håller på 10-15 min så sjunker också integralen med 5 steg per minut då ingen värme produceras under tiden, inte ens med elpatron då cirkulationspumpen går ned till 15%. Så på en 10-15 minuter sjunker integralen 50-60 steg som sedan pumpen aldrig hämtar hem tills nästa avfrostning.

När börvärdet stiger över 30 grader går pumpen aldrig över börvärdet för att hämta hem integralen och över natten får jag då en integral som lätt går över inkopplingsnivån för eltillsats men det hjälper mycket lite då avfrostningarna i alla fall lägger på ett underskott som bara växer.

Det enda som bryter detta beteende är om yttertemperaturen går upp, dvs värmebehovet minskar och börvärdet går ned, dock tar det runt 12 timmar för maskinen att hämta hem integralen och om då yttertemperaturen går upp så att ingen värme egentligen behövs blir det jättevarmt inne framemot eftermiddagen och kvällen och så börjar cirkusen om under natten igen...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2018, 10:50:34 »
Som sagt måste du trimma in kurvan så att den funkar i ditt hus, tänk på att systemet är trögt så dra inga slutsatser av att värmen inne är OK under halva dagen.
Jag tolkar alltihopa som att kurvan är för hög.
Med en lägre kurva så kommer värmepumpen ikapp börvärdet snabbare och överproduktionen av värme dagtid avbryts.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Seaker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2018, 17:27:06 »
Kurvan är satt till 4 i nuläget, vilket dämpar symptomen men beteendet är det samma. När den avfrostar ökar integralen utan att maskinen hämtar hem ökningen.

Vintertid blir effekterna ännu värre då integralen ökar utan att någonsin hämtas hem (uppåt -3000).

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2018, 18:37:22 »
Det är superviktigt att ha bra luftflöde på f730 och f750. Du bör ha över 180 i luftflöde (översätts till ca 65%) fläkt med helt rent filter. Så länge det är plusgrader skall du lätt kunna hålla värmen helt utan el. Med bla luftflöde så slipper man avfrostningarna! (Eller får dem mer sällan). Spendera nån minut med att skaka rent filtret och se på skillnaden i pannan.

Vad har du för fläkthast samt luftflöde?
« Senast ändrad: 12 oktober 2018, 18:53:18 av d98josu »
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2018, 18:56:00 »
Finns det nått matnyttigt för dig i denna guiden?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Seaker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #9 skrivet: 09 november 2018, 15:58:30 »
Återkommer så med lösningen till problemet.

Det var två temperaturgivare som var felaktigt monterade (retur och kondensor, BT3 och BT15) det vill säga förväxlade och gav därmed fel indata till maskinen så att regleringen blev helt kollrig. Datat skiljer sig åt på dessa givare men inte så mycket att du märker det men tillräckligt för att regleringen ska bryta samman.

Ett stort tack till den tekniker som lagt ned många timmar med att felsöka och vägrade ge upp!
Inga namn nämnda men vid förfrågan kan jag lämna ut namn och starkt rekommendera firman.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #10 skrivet: 09 november 2018, 21:26:18 »
Menar du att de var förväxlade från fabrik?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Seaker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 - Kalibreringsfel och dålig reglering av värme
« Svar #11 skrivet: 12 november 2018, 16:33:29 »
Menar du att de var förväxlade från fabrik?

De var ditsatta på fel plats trots att de är uppmärkta så ja, ett fabrikationsfel eller rättare sagt montagefel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!