Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge räcker ett bilbatteri?  (läst 10273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hur länge räcker ett bilbatteri?
« skrivet: 05 februari 2015, 10:00:43 »
Hade otrevlig strömavbrott igår som varade hela natten. Fick prova sova utan min andningsmaskin (CPAP). Inget vidare. Tanken är att ansluta (och ha i reserv) maskinen via en spänningsomformare 12/220V.
CPAP drar ca 100 Watt. Hur länge kommer ett 12V 60Ah batteri att räcka?
År det rätt tånkt 12*60=720Wh/100W=7,2 timme?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2015, 10:22:55 »
Väldigt rått tånkt blir det så ja. Det finns två faktorer som komplicerar det hela. Dels har du ju en verkningsgrad i omvandlaren och dels kan du ju inte ladda ur batteriet helt. Jag skulle gissa att omvandlaren slår av när batterispänningen kommer ner till ca 10V.

Går det inte att driva apparaten direkt med likspänning? Jag gissar att det drivs via en omvandlare från 230V till nån klenspänning. Kan du driva den direkt från batteriet så tjänar du en del drifttid.
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 10:34:21 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2015, 10:24:39 »
Eftersom du inte kan tillgodogöra dig hela batteriets innehåll pga att spänningen blir lägre skulle jag räkna med kanske halva den tid som du fick fram.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2015, 11:29:54 »
Räknas inte Ah på ett 12V bilbatteri tills spänningen når 10.5V?

Wikipedia:

Ampere-hours (A·h) is a measure of electrical charge that a battery can deliver. This quantity is one indicator of the total amount of charge that a battery is able to store and deliver at its rated voltage. Its value is the product of the discharge current (in amperes), multiplied by the duration (in hours) for which this discharge current can be sustained by the battery. Generally, this value (or rating) varies widely with the duration of the discharge period (see: Peukert's Law), therefore the value is typically only meaningful when the duration is specified. This rating is rarely stated for automotive batteries, except in Europe where it is required by law. Nominal capacity(A·h) by EN 60095-1 is rated at a fixed discharge current of I/20, within 20 hours until final discharge voltage of 10.5 V at 25 °C is reached.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2015, 11:46:26 »
Det blir en liten omvandlare. Har fÃ¥tt veta att en större har sämre verkningsgrad. 
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2015, 12:25:58 »
Säkert att inte CPAPen har en ingång för t.ex 12v? Såna vill man ofta kunna flytta med patienten.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2015, 12:47:09 »
Ett bilbatteri är inte alls lämpligt för den sortens drift. Det är anpassat för korta urladdningar med hög ström, och tål ett mycket begränsat antal djupurladdningar. Köp ett fritidsbatteri i stället, det är gjort för långsammare urladdning men tål många djupurladdningar.

Det fanns en tråd om batterier i höstas, som kan vara till nytta:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57194.0
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 12:50:00 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2015, 15:04:37 »
Jag har några nästan helt nya. Står på laddning dygnet runt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2015, 15:36:00 »
Har du kollat om det går att mata den direkt från batteriet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2015, 15:49:32 »
Tänk också på att kapaciteten för blybatterier brukar anges vid 20 timmars urladdning. Ett 60 Ah batteri provas alltså vid 3 A urladdningsström. Vid högre ström blir kapaciteten lägre.

En gång i tiden gjorde jag kapacitetsmätningar på ett större antal bilbatterier. Några intressanta saker visade sig:
1) Det är ytterst sällsynt, t o m på fabriksnya batterier, att man kan få ut större kapacitet än den angivna.
2) Spridningen är stor bland olika batterityper även om de är av samma fabrikat. Vid provet visade det sig t ex att ett antal batterier som var märkta 54 Ah i praktiken hade högre kapacitet än 63 Ah-batterier av samma märke. Det kan förstås tänkas att 63 Ah-batterierna hade stått i lager länge eller något sånt.
3) Begagnade bilbatterier, oavsett om de bara var något enstaka år gamla eller hade använts i en personbil över 5 år och alltså rimligen borde vara på slutet av sin livslängd, hade som regel omkring 50 % av den uppgivna kapaciteten.
4) När ett bilbatteri börjar bli så gammalt och dåligt att bilägaren märker tecken på dålig kapacitet, dålig fart på startmotorn vid kallstarter osv, så har det som regel bara 10-20 % av kapaciteten kvar. Även ett så dåligt batteri kan duga ännu ett år i en personbil om den används under snälla förhållanden med långa dagliga körsträckor och undvikande av t ex kallstarter, glömt lyse och långa stillestånd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2015, 16:30:47 »
Maskinen går på 24 VDC. Teoretiskt hade jag kunnat koppla 2 i serie. Tänker dock testa med omvandlaren.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2015, 20:59:29 »
Jag hade tittat efter en 12VDC till 24VDC omvandlare för att få ner effektförlusterna av 12->230->24V. Tex något i stil med http://www.electrokit.com/spanningsomvandlare-12v-till-1524v-dc.46161?gclid=CN-io5fLy8MCFUEMcwodMUIAbw

Eller http://www.elmco.se/stepupdcdcomvandlare12247a-p-84.html
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 21:02:36 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2015, 22:27:24 »
För sent. Sonen fått i uppdrag att köpa en omvandlare model Skittem. ;)
Då får man prova annat med. Jag kommer testa den en natt. Just med ett bilbatteri. Bara för testets skull. Funkar det bra, blir det "kanske" UPS till datorn? Fast modell större. Idag har jag bara 1 timme på mig att stänga datorn vid strömavbrott.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2015, 14:06:59 »
Jag hade bett landstinget om en riktig batteribackup för den sortens maskin, det borde de i princip inte kunna neka dig.
Alternativt tittat på olika torrbatterier som brukar användas för ändamålet och köpt 2st 12V o kopplat i serie. Thats it.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2015, 18:34:28 »
Blybatterier brukar man inte räkna med mer än max 50% uttagen Ah om urladdningstiden är under 5-10 timmar.

att köpa 2 st 100 Ah fritidsbatterier - till dessa en varsin intelligent laddare typ CTEK kopplad till varsitt batteri och seriekoppla batterierna för 24 volt till din maskin så lär du komma ganska nära 20 timmars urladdningstid och närmast fullt utnyttjad kapacitet.

bör kosta runt 3500:- och håller i minst 5 år - troligen uppemot 10 år.

---

Att köpa växelriktare är vanskligt dÃ¥ de billigare brukar ha modifierad sinus (= fyrkantvÃ¥g - direkt eller stegad) och dessa gÃ¥r dÃ¥ligt/inte alls  i kombination med switchade nätaggregat (beroende pÃ¥ EMI-filtren kortsluter dom högre frekvenskomponenterna när spänningen stegar i typ 180 - 300 Volt per steg) och dessa blir väldigt varm och arbetar med dÃ¥lig verkningsgrad - om den alls vill köra mot din nätaggregat.

Jag har fått en 800 Watt fyrkantomvandlare att tvärneka att starta så fort sladden trycks i nätbrunnen på ett instrument som drar absolut max 80W - hade inte ens slagit på ON/OFF knappen utan det var på OFF - allt beroende på strömspikarna som bildade av EMI-filtret vid fyrtkantvågens omslag var på tok för höga.

En billig fyrkantomvandlare är att be om problem och kan mycket snabbt visa sig vara helt bortkastade pengar medan en 3 ggr dyrare sinusomvandlare i samma antal Watt kan göra jobbet bra.

 
en växelriktare som verkligen ger sinus är tex Elfa 69-712-04 om 300 Watt räcker eller 69-712-20 om 600 Watt är nödvändigt.

alla 300W växelriktare som kostar under 1000:- kan du glömma direkt (och det finns mÃ¥nga av dessa överallt i gubbdagisar och även pÃ¥ Elfa)  dÃ¥ alla ger fyrkantvÃ¥g - som även kallas modifierad sinus och de fungerar väldigt dÃ¥ligt om man försöker driva annat än glödlampor och el-element ungefär...

En energisparlampa på 15 Watt som drivs med en billig fyrkantomvandlare drar mer effekt från batteriet än när det drivs av en ovanstående 69-712-04 och hälften av värmen blir i fyrkantomvandlarens kapsling och detta beror på avstörningsfiltren i energisparlampan - kör man flera energisparlampor parallellt så kan det få fyrkantomvandlaren att börja lukta illa och tom. brinna om den inte har några skyddskretsar - vilket de billigare sällan har...

« Senast ändrad: 06 februari 2015, 18:54:54 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!