Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge räcker ett bilbatteri?  (läst 10273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hur länge räcker ett bilbatteri?
« skrivet: 05 februari 2015, 10:00:43 »
Hade otrevlig strömavbrott igår som varade hela natten. Fick prova sova utan min andningsmaskin (CPAP). Inget vidare. Tanken är att ansluta (och ha i reserv) maskinen via en spänningsomformare 12/220V.
CPAP drar ca 100 Watt. Hur länge kommer ett 12V 60Ah batteri att räcka?
År det rätt tånkt 12*60=720Wh/100W=7,2 timme?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur länge räcker ett bilbatteri?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2015, 10:22:55 »
Väldigt rått tånkt blir det så ja. Det finns två faktorer som komplicerar det hela. Dels har du ju en verkningsgrad i omvandlaren och dels kan du ju inte ladda ur batteriet helt. Jag skulle gissa att omvandlaren slår av när batterispänningen kommer ner till ca 10V.

Går det inte att driva apparaten direkt med likspänning? Jag gissar att det drivs via en omvandlare från 230V till nån klenspänning. Kan du driva den direkt från batteriet så tjänar du en del drifttid.
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 10:34:21 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus