Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Totalentreprenad eller köpa pÃ¥ nätet o lÃ¥ta nÃ¥gon installera?  (läst 2543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad P@t

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej!

Vi funderar på en Nibe Split eller Fighter F2025+VVM300. Om vi jämför priserna på offerten och på nätet kan vi spara minst 15000 kr om vi köper varorna själva på nätet och sedan anlitar någon för installationen. Finns det nackdelar om man gör så, till ex med garantier?

P@t

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det finns det.
De allra flesta installatörer är inte lika intresserade med att hjälpa dig trimma in och lära dig att ta hand om din anläggning om de inte får sälja maskinen, vissa installatörer skulle nog inte ens befatta sig med installationen om de inte får sälja maskinen.

Garantireparationer blir klart besvärliga då den som installerat bara har garantin på installationen, och säljaren har garanti på maskinen.

Tänk dig att din maskin slutar fungera, och du ringer nätbutiken, vad tror du att de svarar?
Säker olika, men jag gissar att de svarar - vi skickar reservdelar när du eller någon annan konstaterat vad felet är.

Exakt hur denna typ av garantianspråk hanteras är nog olika beroende på var du köper, men risk för problem får du räkna med, OM det visar sig att det blir några problem vill säga.

Å andra sidan har du ju en riskpremie på runt 15 000 kr för att handla på billigast möjliga ställe.
Var du skall handla hänger nog mer på hur du är som person, vill du kunna lyfta luren och få felet fixat samma dag skall du nog handla lokalt inkl installation, men är det OK att krångla på lite för att få det att funka, ja då kanske du skall köpa på nätet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad P@t

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tack för ett jättesnabbt svar! För 15000 kr kan man anlita nÃ¥gon nÃ¥gra timmar till om det behövs, men samtidigt är det ju värt en del att slippa krÃ¥ngel. Man köper värmepump för att spara pengar sÃ¥ dÃ¥ vill man gärna spara 15000 kr till om det gÃ¥r  :). Men det kanske bara blir dyrt ändÃ¥....

Jag har gÃ¥tt igenom en del foruminlägg angÃ¥ende Split och Fighter och om jag har förstÃ¥tt dem rätt skulle de flesta rekommendera Spliten. Läser gärna Ã¥sikter om det ocksÃ¥  :).

Tack!
P@t

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Värmepumpar och andra maskiner som kräver en del trimmning och underhåll är en sak.

Vad som stör mig är, t ex, snickare som vägrar att göra nåt om man inte köper materialet av dem. Sen lovar dom att man skall få deras bästa pris och att dom har bra rabatter hos byggbutiken - Ändå blir det dyrare än om jag skulle ha åkt dit själv och köpt prylarna...

Men, i ditt fall får du väl, som Rickard säger, se dessa 15 000:- som en slags försäkring för att installationsfirman gör ett bra jobb och är villiga att ställa upp om det uppstår problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Om det gäller fel på själva värmepumpen och inte installationen i sig så gör NIBE ingen skillnad på vem som installerat pumpen. Med andra ord så ringer du till NIBE och felanmäler och de skickar ut närmaste servicefirma som fixar problemet. Min egen erfarenhet av detta är väldigt god, de servicekillar som varit på plats har också varit väldigt bra och inte haft några synpunkter alls på att anläggningen är egeninstallerad.

Det är ju, när allt komer till kritan, inte så överdrivet komplicerat att installera eller underhålla om man är intresserad.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om det gäller fel på själva värmepumpen och inte installationen i sig så gör NIBE ingen skillnad på vem som installerat pumpen. Med andra ord så ringer du till NIBE och felanmäler och de skickar ut närmaste servicefirma som fixar problemet. Min egen erfarenhet av detta är väldigt god, de servicekillar som varit på plats har också varit väldigt bra och inte haft några synpunkter alls på att anläggningen är egeninstallerad.

Det är ju, när allt komer till kritan, inte så överdrivet komplicerat att installera eller underhålla om man är intresserad.

Stämmer, men om det INTE är fel på maskinen, då får du betala för hela utryckningen, vilket kan bli rätt dyrt.
Har du köpt maskin och installation på orten brukar de bara bli glada om det är nåt skitfel som gjort att det inte fungerar (typ att en säkring gått och värmepumpen löst ut)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
Ställ leverantörerna mot varandra, fråga rakt ut varför de är 15000 dyrare på själva pumpen. Är det en seriös firma så har de antingen ett bra svar eller sänker priset...
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!