Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 10 maj 2010, 20:26:10 »

Ställ leverantörerna mot varandra, fråga rakt ut varför de är 15000 dyrare på själva pumpen. Är det en seriös firma så har de antingen ett bra svar eller sänker priset...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 april 2010, 16:54:51 »

Om det gäller fel på själva värmepumpen och inte installationen i sig så gör NIBE ingen skillnad på vem som installerat pumpen. Med andra ord så ringer du till NIBE och felanmäler och de skickar ut närmaste servicefirma som fixar problemet. Min egen erfarenhet av detta är väldigt god, de servicekillar som varit på plats har också varit väldigt bra och inte haft några synpunkter alls på att anläggningen är egeninstallerad.

Det är ju, när allt komer till kritan, inte så överdrivet komplicerat att installera eller underhålla om man är intresserad.

Stämmer, men om det INTE är fel på maskinen, då får du betala för hela utryckningen, vilket kan bli rätt dyrt.
Har du köpt maskin och installation på orten brukar de bara bli glada om det är nåt skitfel som gjort att det inte fungerar (typ att en säkring gått och värmepumpen löst ut)
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 28 april 2010, 14:44:43 »

Om det gäller fel på själva värmepumpen och inte installationen i sig så gör NIBE ingen skillnad på vem som installerat pumpen. Med andra ord så ringer du till NIBE och felanmäler och de skickar ut närmaste servicefirma som fixar problemet. Min egen erfarenhet av detta är väldigt god, de servicekillar som varit på plats har också varit väldigt bra och inte haft några synpunkter alls på att anläggningen är egeninstallerad.

Det är ju, när allt komer till kritan, inte så överdrivet komplicerat att installera eller underhålla om man är intresserad.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 april 2010, 10:07:06 »

Värmepumpar och andra maskiner som kräver en del trimmning och underhåll är en sak.

Vad som stör mig är, t ex, snickare som vägrar att göra nåt om man inte köper materialet av dem. Sen lovar dom att man skall få deras bästa pris och att dom har bra rabatter hos byggbutiken - Ändå blir det dyrare än om jag skulle ha åkt dit själv och köpt prylarna...

Men, i ditt fall får du väl, som Rickard säger, se dessa 15 000:- som en slags försäkring för att installationsfirman gör ett bra jobb och är villiga att ställa upp om det uppstår problem.
Skrivet av: P@t
« skrivet: 28 april 2010, 09:41:55 »

Tack för ett jättesnabbt svar! För 15000 kr kan man anlita någon några timmar till om det behövs, men samtidigt är det ju värt en del att slippa krångel. Man köper värmepump för att spara pengar så då vill man gärna spara 15000 kr till om det går  :). Men det kanske bara blir dyrt ändå....

Jag har gått igenom en del foruminlägg angående Split och Fighter och om jag har förstått dem rätt skulle de flesta rekommendera Spliten. Läser gärna åsikter om det också  :).

Tack!
P@t
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 april 2010, 09:29:40 »

Ja, det finns det.
De allra flesta installatörer är inte lika intresserade med att hjälpa dig trimma in och lära dig att ta hand om din anläggning om de inte får sälja maskinen, vissa installatörer skulle nog inte ens befatta sig med installationen om de inte får sälja maskinen.

Garantireparationer blir klart besvärliga då den som installerat bara har garantin på installationen, och säljaren har garanti på maskinen.

Tänk dig att din maskin slutar fungera, och du ringer nätbutiken, vad tror du att de svarar?
Säker olika, men jag gissar att de svarar - vi skickar reservdelar när du eller någon annan konstaterat vad felet är.

Exakt hur denna typ av garantianspråk hanteras är nog olika beroende på var du köper, men risk för problem får du räkna med, OM det visar sig att det blir några problem vill säga.

Å andra sidan har du ju en riskpremie på runt 15 000 kr för att handla på billigast möjliga ställe.
Var du skall handla hänger nog mer på hur du är som person, vill du kunna lyfta luren och få felet fixat samma dag skall du nog handla lokalt inkl installation, men är det OK att krångla på lite för att få det att funka, ja då kanske du skall köpa på nätet.
Skrivet av: P@t
« skrivet: 28 april 2010, 09:21:57 »

Hej!

Vi funderar på en Nibe Split eller Fighter F2025+VVM300. Om vi jämför priserna på offerten och på nätet kan vi spara minst 15000 kr om vi köper varorna själva på nätet och sedan anlitar någon för installationen. Finns det nackdelar om man gör så, till ex med garantier?

P@t

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!