Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9DKE i ett uterum  (läst 2225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
E9DKE i ett uterum
« skrivet: 20 februari 2013, 22:53:38 »
Här finns nog inga ikoner som passar in  :(. Eftersom fjärrkontrollen inte gÃ¥r lägre än +16 sÃ¥ undrar jag hur man fÃ¥r den att ge full effekt när det är typ + 5 grader i rummet.? Man kan ju inte lura givaren med en extern värmekälla konstant.... Finns det mÃ¥ntro nÃ¥n annan givare eller annat sätt ? Panasonic har ju modeller som klarar ner till + 8 grader, eller har jag fel.....Jag skulle vilja att den gav full effekt även vid typ +5 grader. Men det är väl ett önsketänkande ?.
//

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: E9DKE i ett uterum
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2013, 07:55:04 »
Om du menar att du vill starta värmepumpen när det är +5gr i rummet för att värma upp det så är det inga problem, det klarar alla värmepumpar.
Problemet är om du vill hålla +5gr, då måste det till en värmepump som är avsedd för lågtemperatur annars funkar inte avfrostningen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE i ett uterum
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2013, 10:41:15 »
Om du menar att du vill starta värmepumpen när det är +5gr i rummet för att värma upp det så är det inga problem, det klarar alla värmepumpar.
Problemet är om du vill hålla +5gr, då måste det till en värmepump som är avsedd för lågtemperatur annars funkar inte avfrostningen.
Tack för svar. Nog fÃ¥r jag igÃ¥ng den men om jag inte värmer upp den pÃ¥ insidan, H sida där tempgivaren sitter sÃ¥ fisvärmer den bara med lÃ¥g fläkthastighet. Ingen gasbrist rÃ¥der för den är nyfylld. DÃ¥ det blir ca +15 inne sÃ¥ gÃ¥r den för fullt.  Sc:,h
//

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: E9DKE i ett uterum
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2013, 11:17:18 »
OK, då förstår jag var du menar.
fläkten går med låg hastighet därför att kondensorn blir för kall annars, den reglerar fläkthastigheten för att få optimal temperatur i kondensorn.
ju varmare det blir i rummet ju högre hastighet går fläkten med tills den börjar uppnå inställd temperatur, då varvar den ner igen (på autoläge).
Effekten du får ut ur värmepumpen är ändå den samma än om du skulle köra fläkten på högfart.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE i ett uterum
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2013, 15:54:53 »
OK, då förstår jag var du menar.
fläkten går med låg hastighet därför att kondensorn blir för kall annars, den reglerar fläkthastigheten för att få optimal temperatur i kondensorn.
ju varmare det blir i rummet ju högre hastighet går fläkten med tills den börjar uppnå inställd temperatur, då varvar den ner igen (på autoläge).
Effekten du får ut ur värmepumpen är ändå den samma än om du skulle köra fläkten på högfart.
Tack, då förstår jag hur det funkar, det är alltså inte fel på pumpen i sig.
//

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!