Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorfel pÃ¥ Aquaes 380  (läst 2774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TriPete

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompressorfel på Aquaes 380
« skrivet: 02 november 2014, 21:26:36 »
Hej,

Har tittat i tidigare trÃ¥dar om Aquaes 380, men är inte pÃ¥ den tekniska nivÃ¥n när det gäller felsökning. Kanske kan jag fÃ¥ lite övergripande rÃ¥d.  :)

Anläggningen är från 1994. Har bytt expansionskärl och anod för ett år sen. För ett tag sen slutade den göra varmvatten. Värme i huset gick bra - nästan för bra. Gjorde enligt manualen och kollade säkringar/överhettningsskydden, filtertvätt mm. Ingen bättring. Ringde service som konstaterade att kompressorn var varm tillika trasig och då anläggningen är 20 år så är det ny anläggning som gäller.

Det låter rimligt att byta anläggning (50 kkr) om kompressorn kostar 20 kkr.

Han stängde av kompressorn/värmepumpen. Och lampan med rörtången lyser rött. Felkod 80. Vi har nu ingen värme i huset (har varmvatten då jag satt på oändlig extravärme på det). Återstartade anläggningen till fabriksinställningar utan att det blev bättre. Kan jag sätta på kompressorn/värmepumpen igen för att få värme i huset - hur gör man det? Han pratade om att det riskerade att anläggningen som helhet stannade. Kan man köra med vredet för manuell "over ride"?

Vilken anläggning/leverantör ska man välja som ersättare?

Tacksam för alla tips.
mvh Peter
« Senast ändrad: 02 november 2014, 21:32:25 av TriPete »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorfel på Aquaes 380
« Svar #1 skrivet: 02 november 2014, 22:27:34 »
Fel 8.0 är ju fel på värmepump.
Jag gissar att den bara värmer huset när det kommer ett larm.

Sen ska det finnas en F21 och F22 flagga som ger lite mer detaljer om vad som händer i värmepumpen, kan du läsa av dessa?

De flesta som byter väljer IVT690 eller Nibe370, men det finns dyrare och kraftfullare alternativ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TriPete

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorfel på Aquaes 380
« Svar #2 skrivet: 02 november 2014, 23:15:01 »
Tack för snabb feedback!
F21: 28
F22: 01
mvh Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorfel på Aquaes 380
« Svar #3 skrivet: 03 november 2014, 13:32:15 »
Jag får detta till följande koder:
F21: Stopp på grund av utlöst högtrycksvakt och att värmepumpen inte behövs för tillfället.
F22: Anger att extra varmvatten nivå 1 är till.

Jag tror man måste återställa högtrycksvakten manuellt.
Du kan ju testa att köra igång den igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TriPete

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorfel på Aquaes 380
« Svar #4 skrivet: 05 november 2014, 21:30:32 »
Pratade med reparatören och han nämnde en ventil/fördelare som sitter i nedre delen som styr om mellan att värma vatten och huset. Den kan tydligen kärva. Har flyttat den lite manuellt och det verkar hjälpt. Så nu har vi värme i huset igen.

Funderar fortfarande på hur jag kan verifiera att kompressorn är helt kass och jag måste köpa nu anläggning.

PS. Fått offert på Nibe F370.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorfel på Aquaes 380
« Svar #5 skrivet: 06 november 2014, 10:34:36 »
Högtrycksvakten sitter bakom övre panelen längst till höger.
Jag tror det sitter en knapp på den som man återställer den med, prova!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kompressorfel på Aquaes 380
« Svar #6 skrivet: 06 november 2014, 11:43:45 »
Tycker inget tyder på att kompressorn är kass.
Växelventilen däremot ger ofta dessa problem (den som du ställde om manuellt).
Den ska gå att motionera om den fastnat, men bäst är väl att byta ut den mot en bättre modell.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!