Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felkoder  (läst 1818 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egonius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felkoder
« skrivet: 29 april 2019, 16:56:14 »
Här behövs det hjälp från folk som kan. Min LV09 fungerade mycket bra sista vintern men nu, på våren hände det nåt som jag får inte riktigt grep om. Pumpen fungerar och ger värme (45 grader. Den stänger av sig regelbundet med felkoden Fc och strax därpå F8. Fc betyder ev. fel på tryckvakten (det går dock släppa ut vatten manuellt). F8 betyder för hög eller lågt tryck. Kan bero på dåligt vattenflöde. Mina cirkulations pumpar tyck fungera bra,  När pumpen stannar gäller det att stänga av strömmen helt och sätta på nytt efter ett tag. Jag noterade att det går hyfsat bra när den förinställda temperaturen ligger på 45 grader , högre går inte för det blir strul. Trycket i tanken ställer varierar mellan 1,5 till 2 bar. Vad kan man göra i ett sånt läge ?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Felkoder
« Svar #1 skrivet: 29 april 2019, 22:21:32 »
Har också en LVE 09.
Manualen tycks vara översatt i Translate Google eller något liknande så det är rena rama ”galimatias”.
Fc och F8 koder syftar på Högtrycks eller Lågtrycks vakterna på gas sidan som jag tolkar det.
Om det är för lågt flöde på vattnen sidan i inneenheten av någon anledning, då kan man troligtvis få dessa felkoder samtidigt blir temperaturen på ”Hetgasen” och utgående vatten högre då energin inte tas om hand och leds bort till tanken. Finns det ett filter på vattensidan kan detta börja bli igensatt som då orsakar problem med flödet.
Har du möjlighet att mäta ”Hetgas” temperaturen det högra gasröret på inneenheten (värmevexlaren) och utgående vatten temp från inneenheten, är dessa onormalt höga kan det vara för lite flöde på vatten sidan.
Mätningen skall då göras i slutfasen innan VP-n löst och fel koderna kommit.
« Senast ändrad: 30 april 2019, 22:22:38 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!