Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PROBLEM med Sanyo CO2  (läst 18865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Golfboll

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
PROBLEM med Sanyo CO2
« skrivet: 12 januari 2006, 12:59:08 »
Har nyligen installerat en Sanyo CO2 pump. Tyvärr har det varit problem sedan december. DÃ¥ligt med varmvatten som Ã¥tgärdades med att temperaturen höjdes till 65 grader. Men det har varit problem med avfrostningen hela tiden av ute-enheten. Detta har medfört att pannan har gÃ¥tt i stort sett hela tiden pÃ¥ elpatronen. Huvudsäkringen säkrades upp frÃ¥n 16 till 20 Amp. Men felet kvarstod. Nu först har jag fÃ¥tt beskedet att det är fel pÃ¥ ett kretskort som sköter avfrostningen. Detta kommer nu att bytas ut. Vad göra med den extra kostnad jag har haft för el under ett kvartal? Förslag mottages tacksamt. 

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2006, 13:21:20 »
Välkommen i gänget golfboll.
Gå in på vår tråd "spetsvärme på Sanyo CO2".

Enligt vår installatör är det inte något nytt kretskort utan givaren det är fel på.

Vi har inte så mycket att jämföra med om det har dragit för mycket men man får väl ställa kravet mot Ahlsell som i sin tur får stöta på Sanyo.

Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2006, 16:37:07 »
Golfboll,

Måste säga att din installatör inte riktigt verkar ha koll på läget. Om man installerar en VP, där VPn skall avsäkras med 16A (enligt instruktionen) och sedan låter huvudsäkringen ligga på 16A, då är det inte fel på pannan/VP utan installatörens kunskap. Det är ju självklart att elpatronen inte kommer att gå in i tillräcklig utsträckning och då får man inte tillräckligt med varmvatten (eller värme i huset då det blir kallt).

Sedan är det problem med avfrostningen för vissa (som Bullo skriver), men det vägrar jag tro är ditt huvudproblem. Det verkar finnas en ganska lätt fix för att komma runt avfrostningsproblemen och det är att lite försiktigt böja ut VPns utegivare så att den inte ligger emot iskristallerna som (skall) bildas på luftbatteriet. Jag tror även att smältvatten som kommer uppe från höljet från VP (snö smälter vid avfrostningen) och rinner ned på utegivaren gör att denna isbeläggs och då verkar det som om avfrostningen slutar fungera korrekt. Om du har ett sådant problem kan detta åtgärdas med en liten egenhändigt tillverkad vattenavvisare...

Utloggad christerviman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2006, 01:30:51 »
Hela poängen är att man har köpt en produkt eller?? Man ska inte behöva göra någon egenhändig vatten avvisare eller något dyligt. Jag har samma problem som dom flesta har skrivit om, utedelen ser ut som en isbit från sibirien fast det har varit +4 grader i två dar nu. Fick säkra upp kåken till 20 amp och har fortfarande ingen direkt vetig uppvärmning. Men så här är det enligt lag, har du köpt en produkt av en firma som har köpt delarna från ahlsells så är det din installatör som får ta smällen. Han pyntar dig och får i sin tur driva det vidare mot ahlsells. Det gäller bara att vet hur mycket som är rimligt att kräva...
För mitt hus fick jag höra att det var ytan * 150 = årsförbrukning ca och en pump ska kapa kostnaden med 60% ungefär. det plus alla utgifter för att få den att fungera som lovat..

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2006, 10:11:14 »
Christer,

Jag har inte för avsikt att ta Sanyo/Ahlsell i försvar och tycker också att det är självklart att, om det är fel på utegivaren, så skall det fixas av installatör/Ahlsell/Sanyo. Det jag försökt förmedla var att det verkar relativt lätt att komma runt problemet genom att sonika böja ut givaren.

Men, bara detta kan inte vara Golfbolls problem. Jag tror att det vandrar runt en massa glada installatörer som inte har en aning om vad det är för VP de skruvar in.

+4 grader och utedelen ser ut som en isbit. Det är inte normal påisning som avfrostningen tar? Om du har en isbildning som inte försvinner - se Maxflis råd i tråden om "spetsvärme på sanyo". När du avfrostat VPn så ser du till att försiktigt böja ut givaren så blir nog allt mycket bättre.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2006, 10:32:31 »
Dom var hemma hos oss igår och böjde ut givaren så som bgn säger.
Den isade av riktigt bra igÃ¥r det bara forsade om den.  Men nu blir det ju inte lika mycket is för att det är varmt ute. Vi fÃ¥r hoppas temperaturen sjuker till 5-6 grader kallt sÃ¥ man verkligen kan se att det funkar.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2006, 13:37:45 »
Perfekt om det är ett så enkelt fel :), med bra funktion, och kanske lite lägre pris kan den ju i alla fall bli en bra ersättare för "vanliga" luft/vattenvärmepumpar.
Däremot kan jag inte hålla med om att den skulle vara en bergvärme-ersättare, inte med den låga uteffekt den idag har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2006, 14:33:57 »
Hallå,

....vilket säkerligen orsakat den massiva negativa stämpel som pumpen fått. Jag tror att det var en gigantisk miss att kalla VPn för bergvärmeersättare. Den har potential att vara en effektiv luft-vatten VP, men bergvärmeersättare...
Och avseende priset har man tagit i så man blivit både gul och blå, mer blå skulle jag tro. Jag installerade min pump för i runda slängar 75' kr och då tycker jag det är ett bra alternativ.

Bakgrunden till det höga konsumentpriset; Tja jag gissar att om man vill kapa åt sig en ordentlig bit av kakan måste man få installatörerna att tjäna lika bra på en luft/vatten installation som bergvärme - och då blir priset högre än en normal luft/vatten installation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2006, 14:47:30 »
Vad man får ta i bekatande när det gäller denna värmepump är nog ändå att det är en av de mer avancerade "elpannorna" som medföljer, skulle tro att en stor del av kostnaden kan härledas till just detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad veronicae

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2006, 16:03:54 »
Jag blir så ledsen.
Har haft elektrikern samt rörmokaren ute i huset idag IGEN.
Har EXAKT samma problem som Golfboll. De böjde ur givaren så frost
och isbildning skulle minska och det fungerar.
Men mitt största problem är varmvattnet. Vi får inge varmvatten, inte ens nu när det är
några plusgrader ute. Duscha får man göra snabbt för att få lite varmvatten.
Har säkrat upp till 20A då man först trodde det var felet (pannan gick bara in med 3 V utav 9 möjliga). Men ingen skillnad.
Idag pratade de om att denna panna är en lågwattspanna, vilket innebär att den bara kan värma 12 liter/minut 44 gradigt vatten...........men inte får jag ut det. Möjligen 5 liter.....väntar 5 minuter och så 4 liter...............väntar 5 minuter och så 4 liter...............

Inte klokt, att ingen kan hitta "felet". För i mina ögon är det ett fel när man inte ens kan duscha.

Värmer huset gör den utan problem.


TACK för ordet
Veronica
1 plansvilla 117 kvm + källare 117kvm, byggt 1971.
L/V Sanyo Co2 installerad april 2005.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2006, 16:06:31 »
Hej Vernoicae,

Gå in på vår tråd spetsvärme på Sanyo CO2. Vi är fler som har samma problem.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2006, 16:36:20 »
Veronica,

Pannan är en CTC-Ecoelpanna (CTC Ecoel, namnbytt och med bytt styrsystem för VP) och det har skrivits en del kring detta med varmvatten under CTC fliken.

Problemet som upplevs brukar vara att man inte får fram tillräckligt med varmvatten, dvs att då man duschat i 5-10 minuter så blir det kallt. Problemet brukar då vara att övre delen av pannan inte är tillräckligt varm (>50 grader, har du problem sätter du upp den till 60) eller att du har stort varmvattenflöde. Pannan är utlagd för de 12 liter/min du anger (se manualen avsnitt 03. tekniska data). Har du 50 grader i pannans övre del så skall du få ut 100 liter 40 gradit vatten (ca 10 min).

Men som du beskriver verkar du inte fÃ¥ det en gÃ¥ng. DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r att du antingen inte har tillräcklig temperatur i pannan (<50) eller sÃ¥ är blandningsventilen trasig/felställd (den som mixar det varma vattnet frÃ¥n pannan med det kalla) eller sÃ¥ har du ett högre flöde än 12l/min. Titta pÃ¥ pannan, varmvattenutloppet och där sitter det sannolikt en ventilkombination med en ratt med + och - pÃ¥.  Kolla att ventilen är tillräckligt öppen genom att tex vrida upp den till max och sedan gÃ¥ och spola i kranen. Men...detta är ju bara relevant om pannans temperatur är över 50 grader, annars har du för lite effekt...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2006, 17:02:58 »
Kan den vara fel inkopplad, rören alltsÃ¥  Sc:,h

Händer oftare än man tror...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Golfboll

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2006, 17:25:09 »
Hej igen.
Nu har installatören varit hemma och efter att ha avisat utedelen med 30 spann med varmvatten så har nu utegivaren böjts ut som jag har förstått många av Er har gjort. Jag hoppas att detta skall fungera bättre. Min installatör säger att felet är kännt av Sanyo och att nytt kretskort skall installeras. Detta kort skulle ha kommit denna veckan men så blev det inte. Nästa vecka skall det komma enligt uppgift. Det skall alltså pågå ett stort utbytesprogram för kretskort men jag blir dock lite tveksam till att detta med nytt kretskort är lösningen då ingen har skrivit om detta i forumet. Det borde finnas många användare som fått sitt kort utbytt och kan meddela sina erfarenheter.......

Jag mäter strömförbrukningen varje dag då jag har separat mätare för Sanyon.

Det känns lite som vi alla har blivit "blåsta" på denna bergvärme ersättare och det är kanske något för Sverker på plus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2006, 18:28:22 »
Om de bara får till avfrostningen fungerar de nog som utlovat (om man läste det finstilta innan köp), uteffekten är dock för låg för de flesta hushåll vilket ändå inte ger så stor besparing som , gissar jag, de flesta köpare förväntar sig.

I mina ögon ett marknadsföringsmisstag som de förhoppningsvis lärt sig av. Sanyo generellt gör bra grejer, sÃ¥ att tillverkaren som sÃ¥dan skall behöva lida för en olycklig marknadsföring i detta specifika fall  tycker jag är lite trÃ¥kigt.

I hus med litet effektbehov, placerat söder om sundsvall kan säkert denna värmepump vara ett alternativ så gott som något, i alla fall om avfrostningen fungerar som den ska.

Ha lite tålamod, jag tycker Ahlsells och installatörerna verkar jobba för fullt på att lösa problemen.
Jag både hoppas, och faktiskt tror, att de lyckas.
Om "Japanerna" är inkopplade brukar de inte ge upp innan det fungerar.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!