Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PROBLEM med Sanyo CO2  (läst 18868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Golfboll

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2006, 12:49:55 »
Tack Rickard,

Mitt hus är beläget strax norr om Stockholm så jag hoppas att pumpen skall räcka till när den väl fungerar som utlovat. Jag hoppas också att som du säger att japanerna fixar detta. Frågan är bara hur stor faktura jag skall skicka till firman där jag köpte denna icke fungerande pump.

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2006, 17:54:46 »
Det kan nog kommunens konsumentrådgivare bäst svara på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2006, 12:40:44 »
Det finns en del tekniska problem typ avfrostning och att spets/el värmen går in litet för tidigt, Detta avhjälper säkert Sanyo/Ahlsell under vintern.

Betydligt allvarligare är att 4,5 kW inte räcker till att ge både varmvatten och värme under vinterhalvåret. Men pumpen räcker långt om man bara använder den för uppvärmning under vintern och för varmvatten under sommaren.

Men...men,  dÃ¥ ger den inte besparingar i bergvärmeklassen, utan mÃ¥ste prissättas efter de besparingar den kan ge. Dvs kanske 7-9.000kr/Ã¥r vilket innebär att du kan betala kanske 30-35.000kr. Litet mer än för en bra L/L pump, eftersom du kan använda dina vattenburna element och dessutom fÃ¥r varmvattnet billigare under sommaren

Inte 50-60.000kr som man tar idag för pumpen. Du aldrig investerade pengar tillbaka på dom prisnivåerna. Det är en enastående dum affär.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2006, 23:58:33 »
Det finns en del tekniska problem typ avfrostning och att spets/el värmen går in litet för tidigt, Detta avhjälper säkert Sanyo/Ahlsell under vintern.

Betydligt allvarligare är att 4,5 kW inte räcker till att ge både varmvatten och värme under vinterhalvåret. Men pumpen räcker långt om man bara använder den för uppvärmning under vintern och för varmvatten under sommaren.

Men...men,  dÃ¥ ger den inte besparingar i bergvärmeklassen, utan mÃ¥ste prissättas efter de besparingar den kan ge. Dvs kanske 7-9.000kr/Ã¥r vilket innebär att du kan betala kanske 30-35.000kr. Litet mer än för en bra L/L pump, eftersom du kan använda dina vattenburna element och dessutom fÃ¥r varmvattnet billigare under sommaren

Inte 50-60.000kr som man tar idag för pumpen. Du aldrig investerade pengar tillbaka på dom prisnivåerna. Det är en enastående dum affär.

Bara för att du tycker att det är en dum affär behöver det inte vara det för den som gjort den.
Det finns nog många bergvärmepumpsägare som har en lika lång payoff-tid som den som CO2-värmepumpen ger, speciellt i hus med relativt låg energiförbrukning.

Skall man titta på de enorma energibesparingar en del anger sig ha enbart med en luftvärmepump som
1. Inte kommer åt att värma hela huset
2. Inte värmer nåt varmvatten alls
3. I de flesta (alla?) fall inte når 4.5 kW uteffekt vid -15 grader

Så kan man mycket väl nå besparingar på över 10000 kr/år med en CO2-värmepump.
Allt beror på vems inlägg man litar på.

Dessutom (Förutsatt att värmepumpen fungerar) så har man fullgod värme och varmvattenkomfort året runt med en CO2-värmepump, något som den genomsnittlige luft/luft-värmepumparen inte har.

Det finns värden i det som kanske inte du, men andra värdesätter mer än maximal besparing eller kortaste möjliga payoff-tid.

Jag säger inte att du har fel, jag belyser bara det faktum att alla inte nödvändigtvis gör samma avvägningar när det gäller sina investeringar som du gör.

LarryD, vilken bil kör du?   Just det... och hur försvarar du det?  :o  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2006, 10:10:09 »
larryd.vad har du för panna i ditt hus.
IVT greenline HE C7

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2006, 11:04:20 »
Det finns en del tekniska problem typ avfrostning och att spets/el värmen går in litet för tidigt, Detta avhjälper säkert Sanyo/Ahlsell under vintern.

Betydligt allvarligare är att 4,5 kW inte räcker till att ge både varmvatten och värme under vinterhalvåret. Men pumpen räcker långt om man bara använder den för uppvärmning under vintern och för varmvatten under sommaren.

Men...men,  då ger den inte besparingar i bergvärmeklassen, utan måste prissättas efter de besparingar den kan ge. Dvs kanske 7-9.000kr/år vilket innebär att du kan betala kanske 30-35.000kr. Litet mer än för en bra L/L pump, eftersom du kan använda dina vattenburna element och dessutom får varmvattnet billigare under sommaren

Inte 50-60.000kr som man tar idag för pumpen. Du aldrig investerade pengar tillbaka på dom prisnivåerna. Det är en enastående dum affär.

Bara för att du tycker att det är en dum affär behöver det inte vara det för den som gjort den.

LarryD, vilken bil kör du?   Just det... och hur försvarar du det?  :o  ;)

Nej det är klart....

den som prissatt och sålt pumpen har inte gjort någon dum affär. Det är ju "kärnan" i mitt yviga inlägg.

Äger ingen bil. Kör företagets.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Golfboll

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #21 skrivet: 20 januari 2006, 11:48:59 »
Larryd,

Det är ju otroligt allvarligt om det är som du säger.

Om Sanyo och Ahsell INTE löser problemen snart så är jag så pass missnöjd att jag vill häva köpet och kräva pengarna tillbaka, för att investera i en RIKTIG bergvärme!

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2006, 12:21:21 »
Golfboll,

Har du slängt ut en fullt fungerande panna och enbart investerat i en luft-vatten värmepump med enda syfte att spara in pengarna så fort som möjligt? Eller...är det så att du behövde investera i en ny panna och då valde en som samtidigt ger en besparing?

Har du en fullt fungerande panna av nyare snitt och kastar ut den för att investera i luft-vatten eller bergvärme så får du relativt lång payoff tid, med CO2 får du kanske i storleksordning 7-8 år. För bergvärme är denna payoff längre men du spar mer på sikt. Ingen av luft/vatten eller bergvärme anser jag i de flesta fall kunna motiveras om du hade en ny panna.

Men, larryds sätt att räkna slår alla rekord. Pannans restvärde vid den tidpunkt som VPn lägger av är enligt larryd 0 kr, vilket givetvis är helt tokigt. Och, det är helt omöjligt att till pannan sedan koppla en annan VP om man skulle vilja det (då den 1a VPn ger upp), vilket även detta är helt tokigt.

Summasumarum:
  • Om du hade en panna som du avsÃ¥g att byta ut och valde att investera i luft-vatten med bakomliggande panna sÃ¥ sitt lugnt i bÃ¥ten.
  • Om du hade en fullt fungerande elpanna som du slängde ut för att skruva in en ny elpanna med tillhördande luft-vatten VP sÃ¥ blir din kalkyl inte lika rolig (dÃ¥ hade det troligen varit bättre att ansluta en annan luft-vatten VP till din befintliga panna). Men dÃ¥ kan du ju trösta dig med att det troligen inte sett bättre ut med bergvärme...



Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2006, 12:29:26 »
Vad gav ni för era co2 pumpar mmed instalation
IVT greenline HE C7

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2006, 12:34:36 »
cirkus 75kkr inkl. allt, men då installerade jag den själv.

Utloggad Freddi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #25 skrivet: 20 januari 2006, 12:39:08 »
Hej Jonas.

Jag fick ge 100 tkr, hade ca 10m rördragning + att de satt ett element intill pannan.
Jag plockade även bort oljetanken och den gamla pannan själv.
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #26 skrivet: 20 januari 2006, 12:41:21 »
Jag gav 77500 10000 i dom 77500 var 10000 i instalation
IVT greenline HE C7

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #27 skrivet: 20 januari 2006, 12:41:42 »
Hej jonas,

Betalade 86500 kr för installation och komponenter.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2006, 12:43:17 »
90 tkr inklusive allt. Panna, pump, installation samt borttagning av gamla pannan.
Sanyo CO2 - installerad 050601

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: PROBLEM med Sanyo CO2
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2006, 12:44:46 »
Hej sparar jag ca 45% av uppvärmningen mot vad jag hade förut så är min pump betald på 5år det är väl bra hoppas det håller
IVT greenline HE C7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!