Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Skulle du utnyttja möjligheten till timdebitering om det infördes?

Ja, även om jag måste betala utrustningen själv
5 (11.9%)
Ja, om jag inte behöver betala utrustningen.
20 (47.6%)
Nej, jag vill fortsätta med ett fast pris.
7 (16.7%)
Nej, jag vill fortsätta med ett rörligt pris.
3 (7.1%)
Ja, annan anledning.
1 (2.4%)
Nej, annan anledning.
2 (4.8%)
Jag behöver mer information om vad timdebitering innebär.
4 (9.5%)

Antal personer som röstat: 42

Författare Ämne: Timdebitering av elpriset  (läst 7903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Timdebitering av elpriset
« skrivet: 10 januari 2010, 16:57:49 »
Efter dom senaste topparna i elpriset på Nord Pool har det blossat upp mängder med diskussioner om hur privatpersoner, och framför allt företag, blir drabbade av plötslig prisökning. En lösning som ofta nämns är att ge privatpersoner möjligheten att köpa elen till timpris och på så vis undvika dom stora topparna av effektbehov.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Liquido

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: RÃ¥da / Värmland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • RÃ¥da / Värmland
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 17:04:45 »
Röstade på "Ja, även om jag måste betala utrustningen själv".

Dock så får ju inte utrustningen kosta allt för mycket om jag personligen ska kunna tjäna några pengar på det över sikt, värmer med fjärrvärme och förbrukar 9-10kWh el / dygn.
1 plans fasadstensvilla 1960 : Boarea 86m2 : Biarea 48m2.
Fjärrvärme + kamin + Coolix on/off som installerades 20100219
Ã…r 1 : April 08 - April 09 : HH el:3472kWh FJ:15204kWh  Vatten:33m3
Kalenderåret -09 : HH el:3238kWh FJ:14727kWh Vatten:30m3

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2010, 11:44:59 »
Lyfter den här tråden en sväng och hoppas på att fler svarar.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2010, 11:55:16 »

 Elmarknanden är unik dÃ¥ det är elbolagen som själva stätter priser utan behov av att stämma av med kunderna vad de är villiga att betala. Kunden mÃ¥ste ju ha produkten nästan till vilken pris som hellst. SÃ¥ frÃ¥gan är dÃ¥ om det verkligen kommer att fungera med timdebitering som kunden vill eller om det i fortsättningen är elbolaget som bestämmer. Jag befarar att elbolagen kommer att kompensera sig till samma peng pÃ¥ räkningen oavsett.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2010, 12:10:40 »
Jag kan hålla med om att det finns en risk för ett sådant scenario. Dock tror jag att det efter hårda privata påtryckningar snabbt skulle tillsättas kontrollorgan om det visade sig att något verkligen inte stod rätt till. Är vi på väg dit idag kanske?

Personligen tycker jag inte att elen är dyr idag. Jag har en förmÃ¥ga att intala mig att det är en lyx med ren energi som vi inte borde slösa sÃ¥ oerhört med. Skulle det bli dyrare, ja dÃ¥ blir det kallare hemma hos mig och jag börjar äta mer rawfood.  ;D

Däremot vill jag, som med alla andra varor jag handlar, bestämma när jag vill köpa mer eller mindre beroende på priset.
Prognosen finns där och idag tex. vill jag inte handla mer el än nödvändigt mellan 7-10 och och 16-19.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2010, 12:42:41 »
Jag kan hålla med om att det finns en risk för ett sådant scenario. Dock tror jag att det efter hårda privata påtryckningar snabbt skulle tillsättas kontrollorgan om det visade sig att något verkligen inte stod rätt till. Är vi på väg dit idag kanske?

Personligen tycker jag inte att elen är dyr idag. Jag har en förmÃ¥ga att intala mig att det är en lyx med ren energi som vi inte borde slösa sÃ¥ oerhört med. Skulle det bli dyrare, ja dÃ¥ blir det kallare hemma hos mig och jag börjar äta mer rawfood.  ;D

Däremot vill jag, som med alla andra varor jag handlar, bestämma när jag vill köpa mer eller mindre beroende på priset.
Prognosen finns där och idag tex. vill jag inte handla mer el än nödvändigt mellan 7-10 och och 16-19.

Ett annat problem som jag tror kommer att uppstå är att alla kommer att köpa hela sitt dagsbehov vid samma tidpunkt... folk är inte dumma. och tyvärr är inte elbolagen det heller ... Effekten är att det kommer att vara svårt att köpa vid "rätt tid" när den hela tiden kommer att variera.

Jag tycker istället att dagens system skulle kunna duga men att staten ser till att ta sina bolag i örat då och då.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2010, 13:04:15 »
Prissättningen på spotmarknaden är obscen. Den sist framställda kwh prissätter all el!
Den sista är den dyraste och den tillåts sätta priset på all el den dagen!

Sååå sjukt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2010, 13:12:54 »

Tycker att prissättaren pÃ¥ elbolaget borde bita sig i armen eller är det därför lönen är "befogad" att vara högre än andras ... Vilket ansvar  --/
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2010, 14:19:23 »
Grundproblemet är ju, som sagt var, att man inte kan välja om man vill vara utan ström eller inte. Den så kallade fria konkurrensen iom avregleringen kommer ju aldrig oss konsumenter till godo eftersom vi ändå sitter i knät på ett fåtal leverantörer.
Jag tror tyvärr att om man inför timdebitering (eller gör någon annan förändring av systemet) så kommer de stora drakarna att ta chansen att smyghöja priset och införa nya kreativa avgifter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2010, 18:11:47 »
Utrustningen finns ju iom fjärravläsning, varför inte uttnyttja detta? Förr fanns ju hör o låg tariff med 2 verk i mätaren.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2010, 22:29:20 »
Jag har fortfarande hög och låg tariff men har kontaktat Vattenfall för att gå ner på enkel tariff för jag har precis installerat bergvärme och kommer gissningsvis att hamna på runt 18-20 MWh istället för 38-40 MWh.
Man menar att det inte är lönsamt att köra två tariff om man har en förbrukning under 35 MWh (om jag minns rätt.)

Det ska bli skönt att slippa vänta pÃ¥ att klockan ska bli 22.00 innan man gÃ¥r och duschar...  ;)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2010, 09:03:10 »
Jag har fortfarande hög och låg tariff men har kontaktat Vattenfall för att gå ner på enkel tariff för jag har precis installerat bergvärme och kommer gissningsvis att hamna på runt 18-20 MWh istället för 38-40 MWh.
Man menar att det inte är lönsamt att köra två tariff om man har en förbrukning under 35 MWh (om jag minns rätt.)

Det ska bli skönt att slippa vänta pÃ¥ att klockan ska bli 22.00 innan man gÃ¥r och duschar...  ;)

Kan du inte gÃ¥ upp tidigare pÃ¥ morgonen och sanera kroppen i stället  :D
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2010, 06:49:32 »
Nu verkar något vara på G
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3469710
http://svt.se/svttext/web/pages/116.html

Något måste dom ju göra när underdimensionerade värmepumpar går på el patron när det är som kallast.
Man måste ju nästan dimensionera nätet för direkt el
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 08:01:36 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2010, 07:41:13 »
Grundproblemet är ju, som sagt var, att man inte kan välja om man vill vara utan ström eller inte. Den så kallade fria konkurrensen iom avregleringen kommer ju aldrig oss konsumenter till godo eftersom vi ändå sitter i knät på ett fåtal leverantörer.
Jag tror tyvärr att om man inför timdebitering (eller gör någon annan förändring av systemet) så kommer de stora drakarna att ta chansen att smyghöja priset och införa nya kreativa avgifter.

Saker och tjänster som man ej kan vara utan eller välja bort passar sig väldigt illa
(eller väldigt bra om man är lagd så)
att låta marknaden sköta. Prisregleringsmekanismerna fungerar då ej. Några exempel: Vatten, luft, el osv.

Avregleringen av elmarknaden har hitintills inneburet en dubblering av elpriset sedan 1998.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article728688.ece

Berglins i SvD för en tid sedan:

" - Hur kan allt bli dyrare när det avregleras?

- Det är väl den ökade konkurrensen som driver upp priserna.

- Men borde det inte vara tvärtom?

- Jo, men bara på Handelshögskolan."

När det gäller grundläggande infrastruktur blir det ännu känsligare att avreglera, vissa saker går det relativt lätt att avstå från om det blir för dyrt.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Timdebitering av elpriset
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2010, 11:27:55 »
Nu har vår näringsminister trätt in...

Spara genom att koka kaffe på andra tider... jo ja tackar jag! jag satte kaffet i vrångstrupen kan jag säga.

Det här kan bli oerhört dyrt för oss med värmepumpar. Nästa värmepump blir en kraftigare modell för mig helt klart!
25 kw pumpen i en större byggnad jag har skulle va rena katastrofen med timdebitering... 25 kw tillskott gående på max i många dagar i denna vinter!
Ägare av luft luft och luft vatten och veka berg/ytjordpumpar kan komma rejält i kläm!

Jag har många gånger tyckt att staten skulle kunna ge bidrag för värmepumpar som klarar sig utan tillskott oberoende av utettemp!
Bidrag till detta istället för bidrag till braskaminer och fönsterbyten. Braskaminer är jättebra vid strömavbrott, men jag påstår att 90% av kaminerna sparar så lite el att det är försumbart. Energibesparingen är i praktiken ännu mindre pga av att man får kraftig övertemp snabbt vid eldande, detta ökar energiförbrukningen.

Tänk att i värsta fall få en räkning på flera tusen för en dags elförbrukning!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!