Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byggmax värmepump invest?  (läst 3853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
byggmax värmepump invest?
« skrivet: 25 januari 2018, 23:49:38 »
är det någon som vet nåt om byggmax luftvärmepump? tänkte ha nåt billigt till garaget

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2018, 08:35:40 »
Brukar inte vara så lätt att hitta någon som installerar de där billiga pumparna, ofta blir de kontaktade om det inte fungerar och kunderna förväntar sig garanti även om de bara gjort installationen...
Pumpen i sig kan jag inte säga något om, förutom att man brukar få vad man betalar för.
Det är alltså troligen inte en maskin med senaste teknik och högsta COP, så det du spara på det låga priset förlorar du troligen på minskad besparing och kortare livslängd om du jämför med en märkesprodukt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2018, 09:25:53 »
Okej. Kanske värt och lägga några tusen till på en samsung eller en panasonic

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2018, 09:44:59 »
Samma värmepumpar säljs på Jula, Harald Nyborg, och andra liknande varuhus. Ska man köpa en billig 'fulpump' så ska den ha snabbkopplingar så man kan installera den själv. Annars är man snabbt uppe i samma pengar som en billig märkespump innan det är installerat och klart.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2018, 01:48:05 »
Julas priser svänger våldsamt, kampanjpriset kan ibland vara nästan hälften av ordinarie pris. I senaste reklambladet har de ett erbjudande om installation till ett pris från 3.973:- Installationen görs av http://infocare.com/se/
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2018, 23:52:45 »
Infocare verkar vara bra på att instalera skrivare i alla fall allt enligt deras hemsida, men värmepumpar står det inget om...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2018, 09:08:04 »
Jag anar lite bitterhet?  ;) Hur svÃ¥rt är det att anställa nÃ¥gra tillräckligt bra kyltekniker? Dom gÃ¥nger jag har varit i kontakt med Infocare har det rört ganska avancerad IT-support, sÃ¥ dom kan lite mer än installera skrivare.
Sen är det kanske inte världens bästa installation av den mest kompetenta teknikern man får för ett pressat fastpris, men är det någon skillnad om man köper en märkespump med installation från Polarpumpen eller nån av alla elektronikkedjor?
« Senast ändrad: 30 januari 2018, 09:09:41 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2018, 10:03:47 »
Hur installationen blir utförd har till 90% att göra med den enskilda installatören.
Jag tror det är extremt ovanligt att företagsledarna beordrar installatörerna att fuska, hur mycket tid kan man spara in på ett skitjobb mot en korrekt utförd installation?
Kanske 1 - 1.5 timmar eller en femhundring i kostnader...
Lata och omoraliska installatörer verkar det tyvärr finnas gott om.

Sen får man inte blunda för att de mest kompetenta kylteknikerna troligen inte arbetar med att montera luftvärmepumpar på löpande band, de kan välja mer omväxlande jobb med högre lön.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2018, 16:18:45 »
Jag anar lite bitterhet?  ;) Hur svÃ¥rt är det att anställa nÃ¥gra tillräckligt bra kyltekniker? Dom gÃ¥nger jag har varit i kontakt med Infocare har det rört ganska avancerad IT-support, sÃ¥ dom kan lite mer än installera skrivare.
Sen är det kanske inte världens bästa installation av den mest kompetenta teknikern man får för ett pressat fastpris, men är det någon skillnad om man köper en märkespump med installation från Polarpumpen eller nån av alla elektronikkedjor?

Nej fan ingen bitterhet utan mer ett påpekande om deras bristfälliga hemsida.
Man kan ju inte heller då tro att de kan någonting om information, teknologi eller inte...

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: byggmax värmepump invest?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2018, 00:34:28 »
Jula ger inte länken till hemsidan för InfoCare, det gjorde jag för att göra det enkelt att skriva, ursäkta då det missförstods!
Har nu skannat in hur det ser ut i Julas annonsblad:

Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!