Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prispress  (läst 4191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Prispress
« skrivet: 12 januari 2018, 16:08:43 »
Har ett par "fulpumpar" som man säger om man har "finpumpar". Är mycket nöjd. Jula pressar priset! https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417101
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Prispress
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2018, 16:50:48 »
Ja med tanke på hur dåliga de här pumparna är jämfört med riktiga pumpar så är det väl bara en tidsfråga till dess att de borde skänka bort de sista av de här pumparna helt gratis till de som ev kan tänkas vilja ta emot dem.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Prispress
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2018, 18:42:05 »
Så ja, lugn nu. De ligger bara något efter i utvecklingen, de är inte jättedåliga. Framförallt är det en väldigt liten modell, inget man värmer upp 80 kvm genomsnittligt isolerat garage med som någon trodde. Kanske räcker den till en mindre gillestuga eller ett Attefallshus i södra halvan av landet(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Prispress
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2018, 20:00:58 »
utveckling är ju inte rätt ord i detta sammanhang

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Prispress
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2018, 11:35:25 »
Jag har en fulpump (Zibro 1332) ute i mitt förrÃ¥d  :) Har suttit där sedan hösten 2010 och den har tuffat pÃ¥ helt klanderfritt. Inget värmemonster precis  ;) men den är inställd pÃ¥ 17 grader och det har den klarat att hÃ¥lla oavsett hur kallt det varit ute. Aldrig nÃ¥gra problem med avfrostning heller. Under julledigheten var jag tvungen att testa om den fungerade som när den var ny och det verkade det som. Det var drygt 17 graders skillnad mellan in och utblÃ¥sningstemperatur vilket tyder pÃ¥ att allt är i sin ordning. Min förhoppning när jag satte den pÃ¥ plats var att den skulle hÃ¥lla minst 2 Ã¥r för att kunna tjäna in sig själv. Och det har den onekligen gjort, inne pÃ¥ vinter nummer 8 nu  :) FÃ¥ se hur länge den hÃ¥ller till. Den gÃ¥r ju bara pÃ¥ tomgÃ¥ng i stort sett, kanske därför den orkat med sÃ¥ länge.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Prispress
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2018, 18:12:32 »
det är ju jättebra när man som ägare är införstådd med att dessa pumpar inte är några top of the line och man kan hantera begränsningarna.
inget fel att värma extrautrymmen med dessa.
däremot är ju 17C för dåligt för en värmepump på max värme och max fläkt allt under 20C anses vara en defekt pump

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Prispress
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2018, 04:57:29 »
Jag har det varmt och gott med mina "fulpumpar", det är det viktigaste. De är tillverkade i Kina.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Prispress
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2018, 08:00:30 »
Nu är det väl inte bara varmt och gott man vill ha med en luftvärmepump då man även får det med vanliga elradiatorer.

Önskvärt är att man även tjänar igen luftvärmepumpen inom vad man själv anser är inom en rimlig tid för att börja spara pengar.
Om verkningsgraden inkl avfrostningar är dålig så tar det betydligt längre tid att få tillbaka slantarna.

I rätt förutsättningar gÃ¥r det säkert att fÃ¥ en kort payoff tid  tummenupp



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Prispress
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2018, 19:00:14 »
Om priset på Jula-pumpen inkluderade installation så kanske det vore intressant i nån friggebod, gillestuga, mindre kallgarage eller motsvarande.

Men då inköp+installationskostnaden gör att det totalt skiljer ungefär 5000kr mellan den tvivelaktiga Jula-pumpen och prispressarkungen Mitsubishi Electric MSZ-FH25VE, så känns det för min del svårt att motivera 5000kr billigare pump. Man vill som luftvärmepumpsköpare äta kakan och behålla den, med Jula-pumpen får man ingetdera...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Prispress
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2018, 19:40:14 »
Var inte Jula pumpen en sån där som har Quick connect som många monterar själv!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Prispress
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2018, 19:52:55 »
Var inte Jula pumpen en sån där som har Quick connect som många monterar själv!

Ã…fan, dÃ¥ blir det intressant igen till friggebodar, smÃ¥skjul och diverse hyddor  ;)

Man får mycket el för ca. 10000kr mellanskillnad

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Prispress
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2018, 20:20:58 »
I mitt fall blev payofftiden rätt kort. Jag skrev 2 år men det var nog ungefär 2 1/2 när jag räknar efter. I vilket fall som helst har den fyllt sin funktion. Men när
det är dags att byta skall jag kolla efter minsta möjliga märkespump. Sen vad det blir för märke det får vi se :)

/ Niclas

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Prispress
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2018, 11:14:06 »
Kör själv en Scja25 som snart gått i fem år. Den håller 8 grader ute i vårt extrarum och när det är dags för besök ökar vi på till 20. Aldrig felat :)

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Prispress
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2018, 22:35:41 »
Jag bor i en "hydda"(?) ute i skogen och är van att montera själv. Ett kul jobb, tar inte många timmar i en hydda då man inte behöver vara så noggrann som i denna instruktionsvideo:
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Prispress
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2018, 19:16:01 »
Jag bor i en "hydda"(?) ute i skogen och är van att montera själv. Ett kul jobb, tar inte många timmar i en hydda då man inte behöver vara så noggrann som i denna instruktionsvideo:

Jag får nog ta tillbaka det jag sa! :)

Klarar den verkligen att värma hela ditt hus i dipparna på -10°C till -15°C ? Isåfall är ju Zibro riktigt nice!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!