Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mindre industrilokal - Mitsubishi eller Panasonic - BeslutsÃ¥ngest!  (läst 7451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Jag har köpt en mindre isolerad industribyggnad på 300m2 (10 x 30m), 3,5m i takhöjd, öppen planlösning och utan uppvärmning!

Skall installera någon form av värme för att undvika fukt och se till att fryser i lokalen, som kommer att användas som lager och garage och inte besöks varje dag.

Har frågat lokala leverantörer som offererat följande ...

1) Panasonic, 2 st NE12GKE (á 6,6kw/COP 3.84 ger totalt 13,2kw) för 38.750:- installerat och klart inkl moms, exklusive elinstallation.
Installatören säger att det räcker med dessa två anläggningar för att täcka mitt behov!

2) Mitsubishi Electric, 2 st MSZ-FD35VABH + 1 st MSZ-FD25VABH (á 6,6kw/COP 4,76 + 6,3kw/COP 5,33 ger totalt 19,5kw)för 66.250:- inkl moms, exkl elinstallation.
Installatören säger sig ha räknat på värmebehovet och att lokalen behöver alla 3 anläggningarna för att klara vintern!

3) Mitsubishi Electric, 2 st MSZ-GE35VAH (á 5,3kw/COP 4,19 ger totalt 10,6kw) för 41600:- installerat och klart inkl moms, exklusive elinstallation.
Installatören anser att för att åstadkomma den underhållsvärmen jag behöver, räcker det med dessa två anläggningar!

Snälla, kan någon hjälpa mig att reda ut vad som är vad i det här, då skilllnaden är så stor på det som offererats!

- Vad bör effektbehovet ligga på för en lokal som denna (hur räkas den ut?)?
- Skall jag välja en anläggning som har underhållsvärme eller en "normal anläggning" där värmekapaciten är högre? M a o vad vinner/förlorar jag på att välja en anläggning som har denna "bonusen"?
- Vad är det som egentligen är viktigt att titta på vid val av anläggning, då offertrarna är så olika!

Tack på förhand!

Mvh biggles1

Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var ligger denna lokal och hur välisolerad är den?

Om den är dåligt isolerad kan den kräva uppemot 30 kW för att hålla 20 grader.
De flesta luftvärmepumpar fungerar inte bra (kan bli problem med avfrostningen) om du har kallare än 16 grader inne, jag vet inte hur Panasonics NE-serie (har underhållsvärmeläge) fungerar i normaldrift, men med låg temp inomhus, så jag kan inte säga säkert hur det skulle kunna fungera.
Om du nöjer dig med +10 grader kanske de fungerar bra på underhållsvärmeläge i alla fall.

Ett alternativ som du inte tittat på är två st rejäla maskiner, typ Fujitsu nocria som ger ut runt 8 kW vardera, det borde bli billigare än tre st av något annat fabrikat.

Du kan ju alltid börja med två, och sedan komplettera med ytterligare en maskin om det visar sig bli för lite, kostar inte så mycket mer, men du slipper ju investera ONÖDIGT mycket initialt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Rickard,

Lokalen ligger i Ulricehamn och är vad jag kan bedöma hyfsat isolerad både i väggar och tak.

Har varit öppen för att titta på andra märken, men inte hittat installatörer som verkat vettiga i närheten förutom de jag fått offerter ifrån och som representerat Panasonic och Mitsubishi. Problemet är att de ser på mitt behov på så olika sätt, och som lekman vet jag inte riktigt hur jag skall gå vidare för att "tvätta bort" det som är oväsentligt i detta läget.

Har varit tydlig med att mitt behov är underhållsvärme och det ser jag som runt +10oC. Är det så att en "normal" anläggning som inte har underhållsvärme och ger 160C skulle vara ett bättre och mer ekonomiskt alternativ p g a att den är effektivare, så inte mig emot.

Har också sett det som att jag kan ta till lite i underkant för att sedan eventuellt komplettera med ytterligare en anläggning.

mvh biggles1
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Eftersom inget vatten finns, så spelar det i daxläget ingen roll om du inte når ända fram denna vinter.

Börja med en st stark maskin i den ena änden av lokalen. Köp en 8-10 graders maskin.

Vem vet....du kanske kommer på nya idéer nästa år och det är ju dumt att sitta med flera maskiner i så fall.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej rocas,

Ledsen om jag gav intrycket att lokalen inte har vatten, vilket den har.

Innebär att jag måste ha minst frostfritt inför kommande vinter. Anledningen till att det inte behövts tidigare, är att det tidigare varit en verksamhet med överproduktion av värme i lokalen, därav ingen uppvärmning i dagsläget.

Är intresserad av mina funderingar kring ..

- Vad bör effektbehovet ligga på för en lokal som denna (hur räkas den ut?)?
- Skall jag välja en anläggning som har underhållsvärme eller en "normal anläggning" där värmekapaciten är högre? M a o vad vinner/förlorar jag på att välja en anläggning som har denna "bonusen"? Någon som har praktisk erfarenhet?

mvh biggles1
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Fördelen med att överdimensionera pumpeffekten är att de då kommer reglera ner sin uteffekt när du kör på underhållsvärme, vilket är positivt då luft/luft har högre COP (verkningsgrad) när de inte arbetar för fullt!

Dessutom är det kanske bra att ha möjligheten att ha komforttemperatur vid behov?

Håller med Rickard om att Fujitsu Nocria är ett bra alternativ, de har hög uteffekt och ägarna här på forumet verkar nöjda.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Även ME FD-35 är en mycket kraftig maskin....ligger i paritet med nocrian vid -15 ºC
man bör absolut inte underdimensionera...eftersom maskinen kommer att brista i avfrostning vid tappad innetemp, och det onda ekorrhjulet är igÃ¥ng....effekten sjunker...innetempen sjunker ytterligare...avfrostningen blir än mer ofullständig....och den ger till slut ingenting mer än is pÃ¥ utedelen  huvuddunk

tycker nog att alternativ 2 är det seriösaste....förstÃ¥r dock inte varför han ska spetsa de tvÃ¥ 35:orna med en 25:a för  Sc:,h
25:an och 35:an är samma maskin....fast 25:an har strypning via styrningen.....och priset skiljer inte mycket.

Lycka till
mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för era synpunkter och förstår att jag inte skall underdimensionera, MEN ..

... innebär det inte att en VP som har "underhållsvärme" är ett steg mot att fungera som om den just vore underdimensionerad? M a o risk att det blir för lite värme inne för att kunna avfrosta effektivt .... o s v.

Därav min fundering om jag i praktiken förlorar på att köpa värmepumpar med "underhållsvärme" istället för att satsa på att ha det lite varmare i lokalen genom att köpa "normala" VP som ger c:a 160C som lägst, för att det i praktiken blir ett billigare drift alternativ eller ... tänker jag fel?

Jag har också fått ett privat PM som gör att jag kontaktat en installatör som skall offerera två (?) Fujitsu Notica så får vi se om det kan vara ett bättre alternativ.

Mvh biggles1

EDIT: På förekommen anledning så förtydligar jag att det privata PM ét var en rekommendation från en användare av en bra Swedac installatör, som kunde lösa min frustration *ler*. På min fråga kunde installatören även offerera anläggningar och då jag saknade Fujitsu så önskade jag en offert på dessa. M a o ingen säljare som utnyttjade de privata PM för marknadsföring.
« Senast ändrad: 05 augusti 2009, 11:20:44 av biggles1 »
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Sanyo Clover 12 kör underhållsvärme på så sätt att den startar när innetempen sjunkit till 8 grader och jobbar då upp till 12 grader, då den stänger av i väntan på att tempen gått ner till 8 igen. Skall visst vara bättre för pumpen. Om effekten räcker för dina behov har jag ingen aning om. Borde finnas andra pumpar som också kör den varianten om denna pumps effekt inte räcker.

Utloggad biggles1

  • "En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Munka Ljungby
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Så här blev det!

Efter många turer och mycket frustration, valde jag att i första hand välja en välrenomerad Swedac installatör och inte bara gå på märket. Installatören har erfarenhet av att installera och serva flera olika märken sedan många år tillbaka OCH har el-behörighet, vilket var en fördel då jag även ville installera 3 st underelmätare. Han blev ett bra bollplank när jag skulle välja pump!

Bland märkena valde jag mellan fanns 2 st Panasonic NE12GKE (á 6,6kW/COP 3.84 ger totalt 13,2kW), 2 st Mitsubishi MSZ-FD35VABH (á 6,6kW/COP 4,76 ger totalt 13,2kW) och 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" (á 9,1kw/COP 4,44 ger totalt 18,2kW).

Detta innebar att jag slopade tanken på "underhållsvärme" då ingen i den här märkliga värmepumpsbranschen kunde förklara eller visa för mig att "underhållsvärme" ger mig en bättre driftsekonomi i förhållande till att välja en "normal" pump. Har förstått att det även finns ett "pris" på att välja underhållsvärme då de har lägre effekt, svagare avisning m.m, som man kanske lätt glömmer.

Jag valde att till slut Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria", som jag kommer att köra på lägsta temperatur (m a o +16C), som får bli min underhållsvärme. Upplever att Fujitsu gav mig mest för pengarna, med sin högre kapacitet i form av högre effekt inkl nominellt värde, till en marginellt högre kostnad.

En vecka efter min beställning var pumparna installerade och jag är nu spänd på att se om de kommer att stå upp till sitt rykte. Har också installerat en separat elmätare för vardera pumpen, så jag kan följa vad som händer med dem och vad de kostar mig.

Tillönskar er en skön höst.

Mvh Biggles
Bostad 2000 till 2008 - Thermia Classic 15 frÃ¥n 2000 - fungerat kanonbra - 300kvm/20500kwh istället för 8 - 12 kubik olja!
Bostad > 2008 - befintlig Thermia 12 Duo 1984 med 2 x 300m slang och oljepanna som tillskott - ersattes hösten 2008 med Thermia Optimum G2 16 och 3 x 300m slang - fungerar kanonbra!
Mindre industrifastighet på 300 kvm - installerar 2 st Fujitsu AWYZ-14LB "Nocria" hösten 2009.
200-årig k-märkt Skånelänga - MSZ-FH25 hösten 2018 samt ytterligare en MSZ-FH25 hösten 2019

Danne Blom

  • Gäst
Danne Blom
SV: Mindre industrilokal - Mitsubishi eller Panasonic - Beslutsångest!
« Svar #10 skrivet: 14 november 2017, 01:41:55 »
Tjena! Jag har googlat lite och hamnat på din lösning. Min fråga nu är, hur gick det?

Mvh/ Danne :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När det gäller underhållsvärme så är maskinerna som har denna anpassning i sig bättre på att avfrosta utedelen även om innedelen (som den tar värme ifrån för att avfrosta utedelen) är kall.
Det finns olika lösningar, men gemensamt är att de har en annan avfrostningslogik.
Det är långt ifrån säkert att en "vanlig maskin" som Nocrian funderar problemfritt vid 16 graders inställning.
Det är just därför 16 grader är lägsta möjliga börvärde på maskinerna som saknar logik för underhållsvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
man kan schablonmässigt beräkna 30W per kubik luft
om man vill vara exaktare måste man veta isoleringen, fönster, dörrar mm.
tyvärr finns inte nocrian kvar.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det finns väl en ny nocria?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
effektmässigt ja, kanske inte med så bra cop/scop men ja.
däremot saknar den då den automatiska filter rengöringen som är så bra i lokaler där ingen / alla glömmer att rengöra manuellt.

nocria rip

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vem säljer den?
Såg den inte på fg nordics hemsida
Har bara sett någon bild och den hade någon fläkt på vardera sidan utöver den vanliga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den med sidofläkarna kom aldrig ut på marknaden det var ju den som var tänkt efterträdare
Men det var många år sedan nu

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tyckte jag såg en bild på den i senaste kyltidningen så trodde någon ny/uppdaterad nu fanns eller var på gång men så är i inte fallet med andra ord.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad elolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det det inte 18-LF  med 9,1 kw 1000-1100 kub i timmen som
är Nocrians ersättare?

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
i praktiken ja.
men cop är nog lite för lågt för att kalla det en en rak efterföljare

Utloggad Jonne88

  • CharlesHiectOB
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Haparanda
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite sent svar kanske.
Men som referens så har jag 1st Mitsubushi FH35 i mitt garage som är 110m2, helt öppen planlösning. 3.80m till tak. 2st 2.75x2.75m portar.
Håller +16°c ner till minus 20-22°c. Sen börjar innetempen sjunka sakta.
Mitt garage står i Haparanda, och är byggt för 2 år sedan. Hyffsad isolering. 190mm i väggar, 400mm lösull på vinda, 200mm i plattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!