Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska jag bäst göra ett bra mellanbjälklag?  (läst 11454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska jag bäst göra ett bra mellanbjälklag?
« Svar #15 skrivet: 17 april 2014, 20:59:04 »
En genialisk produkt tummenupp
Jag har över 100kvm nivellgolv pÃ¥ bottenvÃ¥ningen, Det är en  kanonbra undergolvs produkt. Isoleringen ligger i speciella hÃ¥llare direkt under spÃ¥nsgolven. Inget klapper här inte. Golvreglarna stÃ¥r pÃ¥ nylonskruvar som sjuts eller skruvas fast i betong underlaget. Ingen kapilärsugning av fukt frÃ¥n betongplattan är möjlig. Och inga träkilar som torkar eller ruttnar med knarrande golv som resultat. En kanonbra produkt. Lätt att ventilera, väga in och justera in nivÃ¥n pÃ¥. Jag kan verkligen rekomendera den här produkten. Själv sÃ¥ har jag en kanalfläkt som skapar ett litet undertryck under golven som ventilerar ut eventuell fukt, men framförallt markradon. PÃ¥ köpet fÃ¥r man  ocksÃ¥  lite varmare golv. Jag ska ocksÃ¥ att lägga ett Nivellgolv även i källaren pÃ¥ speciella lÃ¥gbyggande nylonreglar. tummenupp
« Senast ändrad: 17 april 2014, 21:15:49 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ska jag bäst göra ett bra mellanbjälklag?
« Svar #16 skrivet: 17 april 2014, 22:12:34 »
OK, intressant! Har förstått att det kostar en del, men vad gör man inte om det behövs?
Vad kostar det?
Hade varit smutt förstås även för mig att lätt kunna skruva in ett plant golv, istället för att behöva mecka med mellanlägg och prylar för att sala upp ett stadigt, men ej helt plant bjälklag..
Men, om inte Nivell ger någon känsla av att man går på en låda, dvs stegljud uppåt pga relativt klen och lätt konstruktion, så borde väl mina enkla 45*45 reglar inte heller göra det om de fästs in med max cc-600 mot underliggande, stabila bjälklag?
Är som sagt inte så orolig för stegljud/stomljud eller luftburet neråt till underliggande våning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Hur ska jag bäst göra ett bra mellanbjälklag?
« Svar #17 skrivet: 18 april 2014, 00:18:37 »
Hej igen

Nivell/Granab golv har jag bara sett på just betongbjälklag, och det går inte att jämföra.
Betong är tungt och mycket stabilare än trä, den leder inte dom högre frekvenserna, och dessutom har dom golven nylonplast vid kontaktytan samt fjädrande bussning.

Förutom det lägger dom också en tung typgodkänd spontad 22 mm spånskiva, som väger en hel del samt e.x 14 mm parkett flytande......Observera Flytande!.
Sedan också ofta med fläkt som skapar under ell över tryck, för att leda bort fukt/Radon.....och denna luftrörelse minskar också ljudets spridning

Och förutom det är det svindyrt och innehåller många moment, så har jag personligen aldrig gillat systemen ( förutom vid Radon/fuktproblem, men där är platon bättre i så fall )
Den ända situationen som jag personligen skulle valt ett Nivell/Granab golv, är i ett företags datarum. Dom har massor av kablar under golvet, och har behov att kunna komma åt ibland förutom att företags datarum skapar mycket värme som man då lätt kan ventilera bort........ där fyller dom ett bättre syfte.

Karlmb: Jag menade att du skulle lägga 45x95 på sidan, så den bygger 45mm samma som din tanke med 45x45.
Sen tar jag för givet att du har stenull under det kommande massiva furugolvet, stenull är mycket bra i det frekvensområdet som stegljud ligger i ( gärna med ett litet luftrum innanför sig, d.v.s nedåt i ditt fall )

GLA PÃ…SK

Med vänlig hälsning Jawen



2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ska jag bäst göra ett bra mellanbjälklag?
« Svar #18 skrivet: 21 april 2014, 17:22:32 »
Jawen,
Jag vet att betong är både tungt och starkt jfrt med ett träbjälklag.
Men rimligen borde väl det mest påverka hur mkt man hör nedåt igenom bjälklaget, och inte lika mkt hur mkt lådljud det blir uppåt i rummet man klampar runt i?
Det är bara det jag vill minimera om möjligt till en rimlig kostnad.
Om Nivell är dyrt så faller det givetvis bort, min tanke vara att bygga ngt själv som är minst lika bra (men kanske kräver lite mer jobb) och då finner jag att Niivell och liknande konkurrenter verkar använda reglar som är påfallande lika vanliga 45*45.
Jag förstod att du menade att jag skulle lägga 95*45 på sidan och med cc-450(?), jag bara vill jämföra med Nivell som har klenare dimension och verkar gå i land med det, i det här avseendet (ljud uppåt).
Får se, dels blir cc för huvudbjälklaget mindre än 600 på den aktuella delen, snarare kanske 450, och dels kan jag ju också göra det styvare än Nivell genom att köra samma dimension som dem, men med som sagt cc 450 på huvudbjälklaget + kanske 450 även på tvärreglarna som golbräderna ska skruvas i.
Då menar jag att kanske 45*45 räcker, och det kanske räcker även vid cc-500 iaf?
Nivell har inte bara 22 spån + 14mm parkett flytande som alternativ dock, de skriver även att man kan köra 26 mm parkett enbart om man vill, vilket ju väl motsvarar mitt massiva furugolv.
Och ja, jag kommer att lägga en lag Isover (iofs glasull) 45 mm direkt under golvbräderna, emellan toppreglarna.
Jag kan styra det så att det under glasullen blir några cm luft, genom att skotta i lagom mkt sågspån/halm/kutterspån och gammelt bös som jag nu skottar runt alltefter som jag lägger ner nya huvudbalkar....Hur f-n kan något damma så förbannat....? Sc:,h

Glad Påsk själv!!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!