Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc varmgas/högt vattentryck  (läst 1606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc varmgas/högt vattentryck
« skrivet: 02 mars 2015, 23:28:01 »
Hej!

Mitt i en rörigtid börjar pannan krångla. Varmgas larmar den för... Någon som har något bea tips på vad man kan göra?

Jag fyllde på med vatten i systemet för trycket var lågt, men nu när jag var ner och tittade var trycket nästan rött! Beror det på vatten temperaturen? Varm gas? Eller på att det läcker in vatten? Drog åt så gott jag kunde... Kan något gå sönder eller pyser det ut om trycket blir för högt? Kan man minska trycket på annat sätt än genom luftningsventilen (så det rinner ut vid brunnen)?

Ursäkta om jag är osammanhängande men hag ligger sjuk och skriver från mobilen...

Mycket tacksam för hjälp!

/Fredrik

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ctc varmgas/högt vattentryck
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2015, 08:11:28 »
Vad är det för modell av CTC-värmepump?  Hur gammal är den?

En vanlig orsak till hög hetgastemperatur är att vattenflödet genom värmeväxlaren är för lågt, kanske pga något igensatt filter eller trasig cirkulationspump. Man kan kolla vattentemperaturerna före och efter värmeväxlaren (vp in/ut) på manöverpanelen, om skillnaden mellan dem är onormalt stor är det ett tecken på lågt vattenflöde.

Hög hetgastemp kan också bero på mer irriterande fel - t ex gasbrist, otäta backventiler i kompressorn eller krånglande expansionsventil.

Och till sist kan det ju också vara ett mätfel. Om värmepumpen har stått avstängd några timmar så bör hetgastempen bli ungefär lika med temperaturen i pannrummet.

Om trycket i värmesystemet varierar kraftigt och du har slutet expansionskärl sÃ¥ kan det bero pÃ¥ att luften har läckt ut ur expansionskärlet. Man fyller med en "bildäcksventil" som sitter mitt pÃ¥ expansionskärlets ena gavel.  Det finns tvÃ¥ olika sätt att kolla förladdningstrycket:

1) Tappa ur vatten ur systemet så att manometern står på noll, mät sedan med en vanlig tryckmätare för bildäck vid påfyllningsventilen.
2) Tappa ur vatten ur systemet så att manometern står på noll, fyll sedan mycket sakta, notera att manometern börjar stiga och sedan står stilla på ett visst värde ett tag innan den fortsätter stiga. Det tryck där den inte rörde sig är förladdningstrycket.

Normalt kan man säga att förladdningstrycket ska vara antingen 0,5 bar (50 kPa) eller hälften av önskat tryck i värmesystemet.
« Senast ändrad: 03 mars 2015, 08:17:25 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!