Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?  (läst 8580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« skrivet: 02 november 2009, 18:47:41 »
Har en vedpanna som jag eldar mot en 1500 m3 acktank, med varmvattenslinga och elpatroner.
Har fått följande offerter:

1. Nibe F2025-8 igger på 62500 kr efter ROT-avdrag. 200 liters vvb kostar ytterligare 10000 kr. (Fast kondensering mot befintlig acktank)
2. Thermia Atella 10 ligger på 68700 kr efter ROT-avdrag. Vvb ej offererad. (Fast kondensering mot befintlig acktank)
3. Atria 10 Optimum på 89500 kr. (Separat installation som kräver manuell omställning vid vedeldning)

Tror att nr 2 och 3 är överdimensionerade, har haft en förbrukning på ca 15 m3 ved per år tidigare.

Huset är på 2x100 m2 från 89 och ganska välisolerat, vattenburen golvvärme i hela huset. Beläget i Göteborgs-trakten. Mark- eller bergvärme är inget alternativ.

Är dessa tre lösningar bra alternativ, eller skall jag ta in ytterligare offerter?

Vilken är bäst av dessa tre?

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2009, 19:01:08 »
hmm, någon som har erfarenhet av värmepump mot ackumulatortank?

Funderar pÃ¥ ett annat alternativ. Ser att haenergi säljer Nibe F2025 för 40.000 kr. AlltsÃ¥ fÃ¥r jag betala 22500 för en enkel (?) installation och lite material. Klart frestande att försöka sig pÃ¥ en installation själv...  ::)

Någon som gjort något liknande?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2009, 19:09:13 »
jag har en sÃ¥n koppling fast mot kombipanna.Är helnöjd och fördelen med niben är att det är inbygt i styrningen sÃ¥ den sköter eltillskottet med relä kontakter. Installationen är enkel om du lite händig  2 rör frÃ¥n acktanken  lite eldragning isolering mm
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2009, 21:41:39 »
Låter ju som en inte helt omöjlig installation. Har installerat pannan själv, med lite hjälp, en gång i tiden så det skall nog gå.

Har du någon styrmodul, typ SMO10 eller vad den heter, eller några andra tillbehör? Styr reläerna i VP:n din elpanna då eltillskott krävs?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2009, 21:58:25 »
jag kör med den inbygda styrningen har ställt den så den startar på 37 och stannar på 45 ºC returtemp. Då blir det mellan 42-52 i pannan och det räcker för mitt hus.
Har kopplat in elpatronerna via reläutgÃ¥ngarna sÃ¥ elpatronerna gÃ¥r igÃ¥ng automatisk.  man ställer vilken tempratur man tillÃ¥ter att elpatronerna fÃ¥r vara i gÃ¥ng ute pÃ¥ värmepumpen. Krukset är om man har höga framledningstemperaturer sÃ¥ ställer du elpatronen pÃ¥ tex  60 ºC sÃ¥ kan du fÃ¥ dÃ¥lig skiktning sÃ¥ returtempen ut till vp blir över stopptemperaturen dÃ¥ stannar vp.
Men jag har överdim vp så jag klarar mig ner till -15 utan elpatroner. Så jag har enbart inställt den på att gå på elpatroner om det blir kallare än -20 när vp stannar.
Man får nog tänka till vart du tar ut vattnet från ack tanken så man inte förstör skiktningen eftersom man har en c-pump som snurrar runt vattnet ut till vp. den måste vara igång i fall du eldar annars fryser vp sönder.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2009, 22:20:00 »
Varför inte köra värmepumpen mot returen på värmesystemet? acc.tanken har du kvar och eldar mot som spetsvärme. Varmvattnet löser du med en liten elektrisk varmvattenberedare efter slingan i accen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2009, 22:56:40 »
Varför inte köra värmepumpen mot returen på värmesystemet? acc.tanken har du kvar och eldar mot som spetsvärme. Varmvattnet löser du med en liten elektrisk varmvattenberedare efter slingan i accen.

OK, du menar att köra flytande kondensering mot returen från golvvärmen? Eller?


Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2009, 23:11:17 »
Precis! Du behöver bara elda när värmepumpen inte räcker till, och du kan köra värmepump och elda samtidigt.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #8 skrivet: 04 november 2009, 21:59:36 »
Varför inte köra värmepumpen mot returen på värmesystemet? acc.tanken har du kvar och eldar mot som spetsvärme. Varmvattnet löser du med en liten elektrisk varmvattenberedare efter slingan i accen.

Hur tänker du där ? matar du ut returen till 2025:an ? och var matar du på i systemet igen ?
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #9 skrivet: 04 november 2009, 22:20:37 »
jag kör med den inbygda styrningen har ställt den så den startar på 37 och stannar på 45 ºC returtemp.

FRJO, har hört att man behöver SMO10 för att VP:n skall kunna avfrosta på ett intelligent sätt. Hur fungerar det för dig?

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #10 skrivet: 05 november 2009, 10:12:50 »
Returen till värmepumpen, från värmepumpen tillbaks till returen från värmesystemet, fast närmare shunten, Så att allt vatten går igenom värmepumpen innan det når shunten. Om värmepumpen räcker till, är shunten stängd och vattnet går ut på systemet igen. Om man gör två avstick på returen måste man ha en ventil emellan så vattnet tvingas ut genom värmepumpen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #11 skrivet: 05 november 2009, 19:05:25 »
Vpn avfrostar likadant oavset om du har smo eller inte det styrs av gÃ¥ngtiden 50 min tror jag. Den slutar sÃ¥ fort förÃ¥ngarn är uppe i en viss temperatur. grymt effektiv avfrostning vid nollan tar det ca 30 sec. Det forsar vatten under och blir ett stort Ã¥ngmÃ¥ln. Min gamla vp avfrostade alltid fem minuter 
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #12 skrivet: 05 november 2009, 19:15:53 »
Thermia Atella kan kopplas mot tanken med Buffertank lösning, dvs om du eldar med ved kommer givaren i tanken känna av detta på så vis kommer styrningen inte känna något värmebehov och vp kommer inte starta.. Sen om VP n inte riktigt räcker till kommer en elpatron kunna kallas in via en potentialfri kontakt från styrningen.
Atella kan även styra en shunt ut från ack.tanken, denna är värmekurvsbaserad.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #13 skrivet: 05 november 2009, 19:20:55 »
F2025 kopplas lämpligen med en termostat i tanken, så att inte cirkpumpen måste gå hela tiden och pumpa ut varmt vatten i värmepumpen när det är -15 ute. Ska den kunna mäta returtempen måste den ju köra cirkpumpen konstant.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa VP mot befintlig acktank med vedpanna?
« Svar #14 skrivet: 05 november 2009, 19:23:03 »
när det är minus 15 så går cp konstant med den inbygda styrningen, annars fryser vp sönder
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!