Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm  (läst 4920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« skrivet: 28 november 2014, 08:20:23 »
Skulle någon kunnig kunna berätta vad detta larmet beror på och vad man eventuellt kan göra åt det? Inatt var det första gången utetempen gick ner till 2 grader och det är förmodligen därför det är första gången jag ser detta larmet. Min elpatron är just nu blockerad ner till 0 grader.

Frysskydd aktivt

Larmnummer: 180
Rapporterades 2014-11-27 21:33:13
Försvann: 2014-11-27 22:03:17
Tillfällig tvångsstyrning av rumsvärme är aktiverad för att förhindra sönderfrysning av bostaden. Detta beror på låg utomhustemperatur i kombination med att rumsuppvärmning är blockerad.
Frysskyddet avaktiveras automatiskt om utomhustemperaturen ökar eller rumsuppvärmning aktiveras.
« Senast ändrad: 28 november 2014, 08:23:14 av adde78 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« Svar #1 skrivet: 28 november 2014, 10:58:29 »
Hej!
Misstänker att värmepumpen tvångsaktiverar elpatron när detta inträffar.
Jag tror inte man kan göra nÃ¥tt Ã¥t det, vill du bli av med larmen sÃ¥ höj temperaturen för blockering av elpatron.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
SV: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« Svar #2 skrivet: 28 november 2014, 11:08:54 »
Hej!
Misstänker att värmepumpen tvångsaktiverar elpatron när detta inträffar.
Jag tror inte man kan göra nÃ¥tt Ã¥t det, vill du bli av med larmen sÃ¥ höj temperaturen för blockering av elpatron.  Sc:,h

Ok tack som vanligt :) Vad är en rimlig temperatur för blockering av elpatron?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« Svar #3 skrivet: 28 november 2014, 20:08:40 »
Ok tack som vanligt :) Vad är en rimlig temperatur för blockering av elpatron?

Prova med +5 °C och se om larmen försvinner?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
SV: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« Svar #4 skrivet: 28 november 2014, 20:32:22 »
Prova med +5 °C och se om larmen försvinner?

Jag bryr mig egentligen inte mycket om själva larmet så länge huset är varm och värmen billig, vilket också är anledningen till att jag har blockerat elpatronen. Det jag är mer nyfiken på är vad andra användare har ställt blockeringen på och då syftar jag på de som har haft sin värmepump lite länge (detta är min första vinter med F750) Jag ska kanske formulera om frågan till "ungefär hur pass kallt klarar man sig utan elpatron om man vill hålla minst 22 grader inne?"

Anders.H

  • Gäst
Anders.H
SV: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« Svar #5 skrivet: 28 november 2014, 22:50:55 »
Haft vår i 3 år, kör värmekurva 4 -1 i södra Sverige. 146kvm och ca 650meter golvvärmeslinga.

Har spärrat vår till att inte använda elpatronen förrän -5 grader. Då tycker jag inte den klarar hålla huset varmt längre (om jag inte eldar och ökar på så sätt frånluftstemperaturen.).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« Svar #6 skrivet: 29 november 2014, 08:33:57 »
På 1245 med liknande styr så startas cp om husvärmning är avstängd vi risk för frysning men elpatron går inte in i alla fall inte så länge framledningen ligger hyffsat ok men nån gräns kanske det finns. Var rums värmen blockerad när larmet gick in ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
SV: Nibe F750 - Frysskydd aktivt larm
« Svar #7 skrivet: 29 november 2014, 19:07:13 »
På 1245 med liknande styr så startas cp om husvärmning är avstängd vi risk för frysning men elpatron går inte in i alla fall inte så länge framledningen ligger hyffsat ok men nån gräns kanske det finns. Var rums värmen blockerad när larmet gick in ?

Nej, allt var som "vanligt" med kanske lite lägre rumstemperatur än vanligt (låg på 22 grader med 23 grader inställt) Visste inte ens man kunde blockera rumsvärme, så det är knappast jag som ändrade något.
Larmet har inte dykt upp igen sen dess iaf, märkligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!