Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 maj 2014, 19:38:20 »

i äldre AC så var det ofta en fastrostad fläkt som pga. stora strömmar för att den inte surrade så kunde den bränna sönder pressostaternas kontakter och AC:n inte startade eller att den gick hela tiden tills trycket blev så högt för att kondensorn inte kunde bli av med värmen och till sist så gick säkerhetsventilen på kompressorn med en stor del av köldmediet utrusande tillsammans med olja eller att någon slang brast...

Det är väldigt god ide att kolla att kylfläktarna går att snurra övh. och att de startar som de skall när de får spänning.

För riktigt länge sedan, på R12-tiden, förekom det också pressostater där kåpan var otät och inte tålde miljön i ett motorrum utan det blev fuktigt i kontaktutrymmet med tiden, mekanismer rostade ihop och kontakterna fick isolerande oxidbeläggningar. En bekant hade en MB 190 '85 med efterhandsmonterad AC, ett tag tror jag han förbrukade en pressostat per år.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 26 maj 2014, 00:12:55 »

i äldre AC så var det ofta en fastrostad fläkt som pga. stora strömmar för att den inte surrade så kunde den bränna sönder pressostaternas kontakter och AC:n inte startade eller att den gick hela tiden tills trycket blev så högt för att kondensorn inte kunde bli av med värmen och till sist så gick säkerhetsventilen på kompressorn med en stor del av köldmediet utrusande tillsammans med olja eller att någon slang brast...

Det är väldigt god ide att kolla att kylfläktarna går att snurra övh. och att de startar som de skall när de får spänning.

Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 24 maj 2014, 22:59:23 »

OK. Jag får väl göra ett försök att följa rör- och slangdragning med ficklampa och "tandläkarspegel".
Jag mätte kyleffekten idag när det var 28 grader i luften. Med fläkten på max kom det ut 12-gradig luft ur ventilationsgallret så det är en del gas kvar i systemet även om "det var bättre förr".

En fundering, stod bilen still när du utförde mätningen? Anledningen att jag frågar är att det kan kanske vara så att någon fläkt inte fungerar som den skall, det sitter 2 st fram vid kylaren/kondensorn, den ena är låg och högfartsfläkt och den andra är bara högfartsfläkt. Normalt går den första på lågfart och kliver in med högfart när det behövs och den andra kliver in när den första inte räcker till. Går inte ena fläkten så lär inte luftflödet räcka ordentligt vid så hög utomhustemperatur.

Jag har själv haft en som inte fungerat på VAG-bil och då var det vägdam som hade satt fast kolen. Det löste jag med lite universalsmörjmedel och motionering av kolen och sedan dess har den fungerat (flera år).
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 24 maj 2014, 00:50:58 »

Den du hittat ska var lågtrycksidan.
Se bilder. (från http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3226344-For-the-FAQ-MKIV-Air-Conditioning)
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 23 maj 2014, 22:09:20 »

Lågtryckssidan är den kalla sidan så kyler ac lite är det lättare att hitta nipplen  på det  viset
Tänkte inte på det :).
Tack för tipset.
Skrivet av: hand
« skrivet: 23 maj 2014, 21:53:47 »

Lågtryckssidan är den kalla sidan så kyler ac lite är det lättare att hitta nipplen  på det  viset
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 23 maj 2014, 19:22:21 »

om man mäter på svulsten på snabbkopplingens rör så är den ca 13 mm i diam.  för lågtrycksidan och 16 mm för högtrycksidan, din tidigare bild så är det troligen lågtrycksidans anslutning man tittar på då högtrycksidans anslutning är ganska mycket mer fetare...

Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 23 maj 2014, 16:06:28 »

OK. Jag får väl göra ett försök att följa rör- och slangdragning med ficklampa och "tandläkarspegel".
Jag mätte kyleffekten idag när det var 28 grader i luften. Med fläkten på max kom det ut 12-gradig luft ur ventilationsgallret så det är en del gas kvar i systemet även om "det var bättre förr".
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 23 maj 2014, 02:49:18 »

på på de flesta R134a-system så har man två olika anslutningar - den lite mindre är sugsidan, den större är högtrycksidan och har man hittat båda så syns det lätt vilken som är minst. (det finns också mm diameter men har inte siffrorna i huvudet)

dock vissa bilmärken/modeller har egna specialanslutningar bara för att förvirra det ännu lite till.
Skrivet av: dykkille
« skrivet: 21 maj 2014, 19:05:07 »

Normalt sett så är det grövre röret som har lågtryck.

/Anders
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 21 maj 2014, 18:28:03 »

Tack för tips och funderingar. Såg på Youtube att man i USA glatt själv fyllde på sitt system. Sedan gäller det att hitta påfyllningsstället. "Omöjligt" att följa slangar och rör bakom diverse plåtar. Det finns något som ser ut som en påfyllnadsnippel på ett rör, som sitter på en liten burk, som är förbunden med kompressorn via en kraftig slang. Jag har inte kunnat lista ut om det är på sug- eller trycksidan. Någon som vet? Bifogar bild.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 20 maj 2014, 13:35:04 »

Tipsar väl om denna tråd då med GDS-kit för AC.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55303.0
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 19 maj 2014, 08:59:46 »

Systemen tillverkas ju för att läcka?

Mistänker att det ser lika ut på många bilar, men ta som exempel kondensorn i en Volvo 740 eller tidig 940.
Aluminiumrör och aluminiumflänsar. Gavlar av plåt som rören går igenom på båda sidor.
Lödda böjar på ena sidan och bockade på den andra.
Anslutningsrör av koppar, med mässingsnipplar... De kunde inte ha blandat lite fler metaller?  ::) Fast å andra sidan har vi allt lod också, och säkert rester av frätande flussmedel.
Det är 100% risk att den kondensorn börjar läcka efter några vintrar med vägsalt.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 18 maj 2014, 21:38:29 »

Den kanske motionkörs ändå, även fast den är avstängd.
Jag har en VAG-bil som är från 2001 och är andra ägaren på den, förra ägaren känner jag och den har ingen rört ACn(klimatanläggningen) på och den fungerar fint. Testade den ordentligt idag med 25°C ute, det är en Seat Alhambra så det är mycket glasytor och solinstrålning.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 maj 2014, 20:38:32 »

Toyotan som jag har är på nionde året med orörd AC och med fingermetoden och känna temperatur på ledningarna så verkar det inte vara någon brist på köldmedie än så länge och kyler på som det burkar göra - så visst går det göra system som är tätare än sagda 35 gram/år i läckage då om det skulle läcka med den takten så skulle jag ha typ 155 gram kvar efter 9 år (470 gram orginalfyllnad) och då brukar det inte fungera så bra längre...   

Har samma erfarenhet, jag har en Avensis-99 och den kyler fortfarande som den ska, ingen har rört AC-grejerna sen bilen byggdes.

Sen har den alltid varit avstängd på vinterhalvåret och det verkar inte heller ha påverkat funktionen? ???
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 18 maj 2014, 14:49:07 »

Stället det kan pysläcka är via kompressoraxeln om inte kompressorn körs då och då - speciellt om kompressorn börja ha många mil bakom sig. Många gör misstaget att slå av AC-knappen i bilen höst och vinter 'eftersom den ändå inte behövs' och kompressorn står still i ett antal månade och det är då den börja läcka i slutet av vintern

mao. AC-knappen skall alltid vara intryckt året om då bilar med klimatanläggning sköter om motionen automatiskt med kort körning av kompressorn efter varje motorstart och det inte är -10 grader C och kallare ute (då vänta systemet med detta tills det blir lite varmare igen)

---

I övrigt så  diffunderar köldmediet sakta  genom slangar och kopplingar (om man räknar så finns det över 20 övergångar, skarvar och anslutningar på en vanlig enkel bil med AC)  och fungerar AC efter 10 år (vilket händer) så är man på den tursamma sidan eller kör Toyota eller annan japs.

(det är väldigt olika på olika bilforum om frågor med död AC dyker upp eller inte, bra ställen med mycket problem om dessa och mycket att läsa  är Volvo, BMW, SAAB, Citroen och Wolksvagen medans går man till forum med japsbilar så förekommer det knappt  eftersom det inte är ett problem och är det det så finns det ofta en orsak som krock etc. och det går försäkringsvägen... ;-)   

EU hade för några år sedan önskad krav att läcktakten inte får vara högre än 35 gram/år för en bil-AC vilket genast gjorde att hela Europas bilindustri sprang och grät att det går inte att få till så låga utsläpp och lobbade så att detta inte gick igenom och att det läcker 45-65 gram/år anses som närmast normalt...

en Audi A3 som jag hjälpte att fixa hade ca 60% av laddningen kvar efter 5 år (vägdes upp) och dess problem var de berömda strulkompressorerna utan magnetkoppling som tursamt nog i det här fallet inte hade skurit utan bara nött upp splines på remskivan så att den snurrade fritt, men det större problemet var att systemet var fuktig och det gick inte att få någon stabil vakum vid 2 mBar utan stanna vid 5 mBar även efter en timmes körning med vakumpumpen (kollade detta innan rivning av komressor och  torkfiltebyte för att se dess allmänna fuktnivå invändigt)  - efter när jag öppnade den trasiga kompressorn så såg man linjen efter oljenivån i kompressorn och det är fasen mig frätskador på aluminiumytan...

Slutsatsen av detta att torkfiltret borde nog bytas lite oftare än det faktiskt görs i bil-AC då slangarna migrerar in fukt i systemet i ganska stor takt.

 
Toyotan som jag har är på nionde året med orörd AC och med fingermetoden och känna temperatur på ledningarna så verkar det inte vara någon brist på köldmedie än så länge och kyler på som det burkar göra - så visst går det göra system som är tätare än sagda 35 gram/år i läckage då om det skulle läcka med den takten så skulle jag ha typ 155 gram kvar efter 9 år (470 gram orginalfyllnad) och då brukar det inte fungera så bra längre...   

Däremot förra jobbets Ford Focus - med alla dessa rör, slangar och skarvar överallt för AC:n (det var en orificer-system) och en kompressor som låter som att den skär när som helst, så blir man inte speciellt förvånad om systemet är tomt efter 5 år, och dessutom hade den 1 kilo med köldmedie i sig, så det hänger väldigt mycket på vald lösning och hur bra implementerat och byggt det är om man har en fordon behöver påfyllning inom 3-5 år eller håller nära bilens livstid...

Skrivet av: jojje
« skrivet: 15 maj 2014, 20:22:20 »

Märkte förra sommaren att ac inte kylde som den gjort åren innan i V70in(2004), men nyligen så tog sonen in den till yrkesskolan och servade ac systemet och då fattades det 0,5kg i systemet. Nu kyler det som bara den om man vill det, blir skönt när den riktiga värmen kommer hit :)
Skrivet av: dykkille
« skrivet: 14 maj 2014, 21:59:07 »

läs denna http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html

citat från länk ovan
"Alla kylmaskiner förlorar gas från köldmediekretsen, över tiden. Stationära anläggningar, helt inkapslade i metall, håller kvar sin gas betydligt längre än mobila anläggningar. En AC monterad i en bil arbetar under betydligt svårare förhållanden. Den remdrivna kompressorn sitter monterad på en skakande och vibrerande motor. Resten av systemet sitter monterad i karossen. Därigenom har en rad svaga punkter skapats. Det handlar om axeltätningar för kompressor, o-ring tätningar och gummislangar. Kondensorn får dessutom (pga dess utsatta placering) ofta korrosionsskador. Både snabba och långsamma läckagen är alltså vanliga.

Även om det finns undantag, är det mest vanliga att bilars AC tappat merparten av sitt köldmedium redan efter 3-4år eller snabbare."

I ditt fall om du har fått försämrad verkan över tid så är det troligast bara normalt svinn från systemet.
alternativet är att toppa upp befintligt system eller göra en AC service där man suger ut och fyller med ex kväve för att undersöka om du har något läckage i systemet eller inte, efter det vakuumsugning av systemet och påfyllning av vad det nu skall vara för gas.

På blocket hittar du system för att toppa nivån, eller så åker du till en kunnig AC verkstad.

*såg att det kom ett svar under tiden jag skrev  tummenupp

/A

Skrivet av: Bosse bus
« skrivet: 14 maj 2014, 21:54:40 »

Tippar på att du bara behöver trycka i lite soppa så blir det bra.

Inget system är 100% tätt.

Du beskriver att den under flera år har minskat i effekt så det torde bero på minskad soppa mängd.

Normalt om man får uppenbar (punka) så lägger den av direkt.

Testa fyll på lite finns (billiga) sätt det hade jag gjort själv.
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 14 maj 2014, 21:17:08 »

Jag har en 13 år gammal Golf IV som gått 14000 mil. Kyleffekten på ACn har sjunkit långsamt år från år. Den ger fortfarande kyla men dåligt. Finns det något ställe i systemet där det "naturligt" pyser ut kylmedium så bara en efterfyllning är naturlig eller är det alltid en pyspunka som måste åtgärdas?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!