Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 maj 2014, 19:38:20 »i äldre AC så var det ofta en fastrostad fläkt som pga. stora strömmar för att den inte surrade så kunde den bränna sönder pressostaternas kontakter och AC:n inte startade eller att den gick hela tiden tills trycket blev så högt för att kondensorn inte kunde bli av med värmen och till sist så gick säkerhetsventilen på kompressorn med en stor del av köldmediet utrusande tillsammans med olja eller att någon slang brast...
Det är väldigt god ide att kolla att kylfläktarna går att snurra övh. och att de startar som de skall när de får spänning.
För riktigt länge sedan, på R12-tiden, förekom det också pressostater där kåpan var otät och inte tålde miljön i ett motorrum utan det blev fuktigt i kontaktutrymmet med tiden, mekanismer rostade ihop och kontakterna fick isolerande oxidbeläggningar. En bekant hade en MB 190 '85 med efterhandsmonterad AC, ett tag tror jag han förbrukade en pressostat per år.