Författare Ämne: Byte av kompressor för effektökning  (läst 2558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Trapp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lillsjöhögen/Östersund/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 695 Twin
Byte av kompressor för effektökning
« skrivet: 15 november 2011, 23:19:00 »
Hej alla!

Jag har idag en IVT695 Twin som antagligen är för liten för att täcka mina värmebehov. I dagsläget värmer den ett nybyggt hus på 140m2 och ett garage på 60m2.
Har jag en temperatur på ca 21grader i huset och ca 10grader i garaget är det väldigt ofta den måste köra några el-steg så fort det blir kallare än -7 ute.
Borrhålet är ca 120m och jag har kollat möjligheten att byta värmepump utan att behöva borra djupare men inte fått några positiva svar, så jag har nu börjat fundera på möjligheten att byta till en större kompressor.

Jag antar att värmeväxlaren som extravärmer köldbärarkretsen med frÃ¥nluften borde "förlänga" mitt borrhÃ¥l en del och med tanke pÃ¥ att rekommendationen jag fick frÃ¥n IVT för minsta borrdjup var pÃ¥ 65m sÃ¥ tänkte jag att mitt nuvarande borrhÃ¥l pÃ¥ 120m i kombination med värmeväxlaren borde tillÃ¥ta ett större effektuttag, eller vad tror ni? 

Modellbeteckningen på kompressorn som sitter i pumpen idag är: Mitsubishi AEH33YEHMT

Skulle det fungera utan att behöva byta mycket mer än bara kompressorn om jag skulle byta till en AE42Y eller en AE47Y, eller är det bara att släppa denna fundering ???
http://www.mitsubishi-les.de/eng/pdf/Kaelteverdichter__2006.pdf

Väldigt tacksam för svar/synpunkter.

/Erik

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Byte av kompressor för effektökning
« Svar #1 skrivet: 16 november 2011, 13:21:53 »
Borrhålet är ca 120m och jag har kollat möjligheten att byta värmepump utan att behöva borra djupare men inte fått några positiva svar, så jag har nu börjat fundera på möjligheten att byta till en större kompressor.

Jag antar att värmeväxlaren som extravärmer köldbärarkretsen med frÃ¥nluften borde "förlänga" mitt borrhÃ¥l en del och med tanke pÃ¥ att rekommendationen jag fick frÃ¥n IVT för minsta borrdjup var pÃ¥ 65m sÃ¥ tänkte jag att mitt nuvarande borrhÃ¥l pÃ¥ 120m i kombination med värmeväxlaren borde tillÃ¥ta ett större effektuttag, eller vad tror ni? 
Hmm Sc:,h Frågan är delvis hur mycket energi som finns att ta ur ditt borrhål. Dvs en större pump (eller bara kompressor om man nu bara kan byta den) riskerar kanske att vara för stor för hålet. Hur kall köldbärare har du mitt i vintern?

En värmeväxlare som förvärmer köldbärare ger typ 1 kW extra till köldbäraren (alltså mer för pumpen att "ta av"). (Det står i manualen exakt hur mycket den ger i teorin).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Erik Trapp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lillsjöhögen/Östersund/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 695 Twin
SV: Byte av kompressor för effektökning
« Svar #2 skrivet: 16 november 2011, 14:53:23 »
De två senaste vintrarna då det under långa perioder har varit under -30 ºC och kompressorn gått konstant har köldbäraren gått ner till 0,0 ºC enl. värmepumpens display.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Byte av kompressor för effektökning
« Svar #3 skrivet: 16 november 2011, 16:18:25 »
problemet är att du vill öka pÃ¥ de ställen i en värmepump där man stoppar in energi....men lÃ¥ta den avgivande energiväxlande ytan vara oförändrad....  har inte värdena pÃ¥ de växlare som sitter i din maskin, men skulle bli förvÃ¥nad om utfallet blir positivt.
gissa pÃ¥ svÃ¥rtyglad process  :D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Byte av kompressor för effektökning
« Svar #4 skrivet: 16 november 2011, 19:18:12 »
Citera
problemet är att du vill öka pÃ¥ de ställen i en värmepump där man stoppar in energi....men lÃ¥ta den avgivande energiväxlande ytan vara oförändrad....  har inte värdena pÃ¥ de växlare som sitter i din maskin, men skulle bli förvÃ¥nad om utfallet blir positivt.
gissa pÃ¥ svÃ¥rtyglad process 
Precis...
Har hittat 2 modeller i Thermias sortiment sedan mitten pÃ¥ 90-talet som gÃ¥r att byta upp ett steg pÃ¥ kompressor med samma växlare... ^-^  SÃ¥ de är rätt sällsynt. IVT:s växlare och kompressorer kan ja inte. Kan vara sÃ¥ att de gÃ¥r Ã¥ kicka i en större kompressor
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Erik Trapp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lillsjöhögen/Östersund/Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 695 Twin
SV: Byte av kompressor för effektökning
« Svar #5 skrivet: 16 november 2011, 19:53:58 »
Hur kan man ta reda på om det finns utrymme för en större kompressor utan att förändra den "avgivande energiväxlande ytan"?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Byte av kompressor för effektökning
« Svar #6 skrivet: 16 november 2011, 20:47:46 »
kolla om du hittar någon beteckning på kondensorn(plattväxlaren) i maskinen.
Finns garanterat nÃ¥gon här som har tillgÃ¥ng till specen pÃ¥ denna sen  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!