Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 inställningsproblem?  (läst 441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Olovsson

  • Gäst
Andreas Olovsson
Nibe F750 inställningsproblem?
« skrivet: 15 december 2022, 10:27:58 »
Hej forumet,

Jag har problem med min Nibe F750 frånluftsvärmepump som inte skapar tillräckligt med värme i huset. Värme på vatten är OK.

Bakgrund
Villa 115 kvm i Uppland, två våningar med golvvärme på nedervåning och radiatorer övervåning. Systemet luftat, filter dammsuget, 1,5 bar tryck, golvvärmetermostater på max, radiatortermostater på max.

Kallt i allmänhet men på övervåning i synnerhet. Två radiatorer kalla varav en helt kall (12 grader i detta rum) och den andra kall nedtill. Övriga växlar mellan ljummen och någorlunda varmt.

Inställningar Inomhusklimat
Värmekurva: 5
Kurvförskjutning: +5
Extern justering klimatsystem 1: 0
Ventilation: 67%
Min framledningstemp: 20
Rumsgivarinställningar:
- Styrning rumsgivare system 1: av
Punktförskjutning:
- Utetemperaturspunkt: 0
- Förändring av kurva: 0
Nattsvalka: av

Inställningar värmepump
Smart price adaptation: på
Påverkansgrad värme: 1
Driftläge: auto
Driftprioritering:
- Varmvatten 30 min
- Värme 30 min
Autolägesinställning:
- Stopp av värme: 15
- Stopp av tillsats: 1
- Filtreringstid: 8
Gradminutinställning:
- Aktuellt värde: -2090
- Start kompressor: -200
- Startdifferens tillsats: 1500
- Diff mellan tillsatssteg: 150

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 inställningsproblem?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2022, 10:36:31 »
Värmekurvan 5 är för låg för radiatorerna men du har förskjutning +5 så frågan är hur mycket det kompenserar? Tycker du ska höja värmekurvan och sänka förskjutningen. Har du luftat radiatorerna? Startdifferens tillsats är väldigt lågt inställd, jag skulle kört med en högre inställning typ -700 eller vad det brukar vara. Huset kan behöva el-tillsats från ca -5 °C med denna typ av frånluftsvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 inställningsproblem?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2022, 11:24:58 »
Kolla ventilen under termostaten på den kalla radiatorn (om den är luftad?).
Lossa termostaten och kontrollera att piggen fjädrar ut?
Om inte så knacka på ventilen eller lirka förstiktig piggen med en tång, dra inte då kan den lossna helt!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!