Författare Ämne: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort  (läst 2584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bacca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« skrivet: 23 juni 2019, 19:29:45 »
Hej! Jag är ägare av en Toshiba M18 Duo (installerad 2013) som efter ett strömavbrott har slutat att fungera som den ska. Jag får upp felkoderna 02 och 19 och har haft ut en tekniker som konstaterade att det är två kretskort som lagt av, både på utedelen och på en innedel (har två inomhusenheter). Priset för att laga nuvarande pump skulle kosta mig nästan lika mycket som att skaffa mig en ny påstod han. Någon garanti har jag inte kvar och hos försäkringsbolaget har jag egentligen inte mycket att hämta, eftersom det kommer kosta mig skjortan oavsett.

Så... hur skulle ni gjort? Är det någon som har pejl på vad nya kretskort kan tänkas kosta, och om det öht är värt att bekosta det? Jag har en innedel på entréplan och en i källaren. Jag går i tankar att skaffa mig en ny pump och strunta i två innerdelar (dvs offra den i källaren, även om den kommit till användning). Som jag förstått det kan två enheter vara mer ineffektivt och opålitligt? Rätta mig gärna om jag har fel!

Det känns dock surt att behöva byta ut Toshiban eftersom den ändå är förhållandevis fräsch och ny, för visst borde den väl hålla mer än sex år? Vägled mig! Tack!
« Senast ändrad: 23 juni 2019, 19:54:28 av Bacca »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2019, 01:38:43 »
ja dessa kretskorten håller inte speciellt bra vid spänningsspikar
erfarenhetsmässigt räcker det att byta utedelens kretskort som inte är gratis
det kan dyka upp kvarvarande felkoder på innedelarna men det verkar som att det inte har någon betydelse.

Alltid en risk med att börja byta kretskort...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2019, 16:33:16 »
Eller försök hitta en tekniker som är kompetent att laga kretskorten på komponentnivå, det blir förmodligen billigare i slutänden än att byta dem.
Som regel är det inga märkvärdiga saker som går sönder, den typen av reparationer är rutinjobb för t ex en gammal tv-reparatör som var i branschen på 80- och 90-talet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2019, 19:51:01 »
Gäller att ”tv reparatören”  inte har för lång resväg om han/hon ska resa tur och retur och demontera och sedan tur och retur och montera  ;)
Brukar inte krylla av dom direkt som är sugna på att felsöka och reparera kretskort när man väl behöver dom.

Om nu inte trådskaparen själv demonterar och återmonterar delarna vill säga och vet om någon som kan hjälpa till
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bacca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2019, 18:51:46 »
Tack för alla svar! Det lutar faktiskt åt att jag ger mig i kast med en ny värmepump. Duo-split eller inte, det är frågan...   Sc:,h

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2019, 19:41:14 »
Du har väl hem/villaförsäkring så kolla vad försäkringen täcker först
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bacca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2019, 08:13:33 »
Du har väl hem/villaförsäkring så kolla vad försäkringen täcker först
15 procent åldersavdrag för varje år den är gammal + självrisk. Vi är nästan uppe i kostnaden för en ny  :(

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2019, 09:17:55 »
Första 2 åren har du väl inget åldersavdrag?
Med hög självrisk kan det bli så att man inte får många kronor .
Men om du får pris på reparation och dom sedan reparerar har du väl bara självrisken?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bacca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba RAS-13 trasigt kretskort
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2019, 13:01:18 »
Jag håller på och undersöker det  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser