Författare Ämne: Vilken Tosiba ska man välja!  (läst 2419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bertilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken Tosiba ska man välja!
« skrivet: 11 april 2019, 18:47:09 »
Hej!

Bor i ett radhus på 140 kvm i Göteborgstrakten. Vilken Toshibamodell bör jag välja (och varför)?

Vill inte frysa!

Hälsningar

Rolf

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken Tosiba ska man välja!
« Svar #1 skrivet: 11 april 2019, 19:45:30 »
Radhus kan vara lite knepiga att hitta bra plats för ute och innerdel så ta hem ett par återförsäljare som på plats kan ge förslag på modell, placering och pris
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken Tosiba ska man välja!
« Svar #2 skrivet: 12 april 2019, 08:56:15 »
Daisekai 9 R32 skulle jag i så fall rekommandera.
Exempel på maskiner med liknande prestanda:
Panasonic HZ25
Mitsubishi Electric HERO 35
Daikin XRH30
Fujitus ASYG14LTCN

Sen finns det maskiner med högre kapacitet också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken Tosiba ska man välja!
« Svar #3 skrivet: 12 april 2019, 09:46:21 »
Med dom fÃ¥ uppgifter som lämnats vet man ju inte ens om vad som fÃ¥r plats höjdmässigt eller hur mÃ¥nga kvm man verkligen nÃ¥r om det är tokig planlösning  ;)


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken Tosiba ska man välja!
« Svar #4 skrivet: 12 april 2019, 18:45:59 »
Är inte alla Toshiba lika höga?

Om man förutsätter att en Toshiba är enda valet, så kan man föreslå liknande, eller det som efterfrågas - så ser jag på saken, men visst, det kan ju hända att det över huvud taget inte går installera en värmepump.

Skall man vara mera saklig, och ta sig tid att ge råd så kan man väl fråga:

Finns plats på vägg, ovan dörr, eller ovan fönster för en innedel som är 26-30 cm hög och ca 1 meter bred - om det skall finnas 10 cm fritt till tak?
Har du klart för dig vad som krävs för att få till en bra spridning av värmen, alltså vilken placering som utifrån detta är den bästa?
Du har ett hus på 140 m2, men hur mycket av det kommer värmepumpen kunna värma, har du ekonomidel, garage, källare eller andra ytor som rent praktiskt är omöjliga för värmepumpen att värma, kanske är det i praktiken bara 80 m2 som du kommer att kunna värma?

En kunnig installatör, som inte är ute efter att lura dig, kan ge många bra tips och råd och i bästa fall försleå en värmepump som i prestanda, garantier och pris ger dig bästa möjliga maskin för ditt hus och de pengar du är villig att satsa.

Omvänt så finns det nog rätt många som inte kan, vet hur, eller har en önskan att hjälpa dig till bästa möjliga köp, utan istället vill sälja dyrast möjliga lösning till dig - med största möjliga vinst till honom/dem som säljer.

Kan du komma med mer info till oss om huset så kan vi här i forumet säkert hjälpa dig till ett vettigt val, med förslag på ett antal olika maskiner som kan fungera.
Toshiba är ett bra fabrikat som funnits länge och har ett bra rykte och bra garantier, finns ingen anledning att avråda från köp, MEN, det finns andra bra alternativ också, det var vad jag ville lyfta fram med mitt inlägg.
« Senast ändrad: 12 april 2019, 18:47:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken Tosiba ska man välja!
« Svar #5 skrivet: 12 april 2019, 20:19:12 »
Är inte alla Toshiba lika höga?

Jo det kan just vara ena problemet och radhus kan vara rätt knepiga sÃ¥ besök pÃ¥ plats där man ser alla förutsättningar skulle jag rekommendera  :)

Men finns det planlösning, förbrukning och lite bilder inne och ute sÃ¥ kan man nog lista ut vilken Toshiba som borde vara rätt  tummenupp

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser