Författare Ämne: Litet rör pÃ¥ baksidan igenisat  (läst 2683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Litet rör på baksidan igenisat
« skrivet: 31 december 2005, 17:52:51 »
Är det någon som vet funktionen för det lilla röret, som sitter nästan högst upp på baksidan av utedelen? Mitt rör är för närvarande igenfryst, har det någon betydelse ?
Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Litet rör på baksidan igenisat
« Svar #1 skrivet: 31 december 2005, 18:18:45 »
Så länge det inte fryser på insidan av röret har det ingen betydelse ;), frosten beror på att det köldmedia som finns inuti röret håller en temp under 0 grader, om du vill kan du isolera det när det är tinat, men det hjälper till att värma, lite, lite om du har det oisolerat (som en del av förångaren).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Litet rör på baksidan igenisat
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2006, 15:14:04 »
Är det någon som vet funktionen för det lilla röret, som sitter nästan högst upp på baksidan av utedelen? Mitt rör är för närvarande igenfryst, har det någon betydelse ?

Antar att du menar en smal (ca 6mm invändigt) plastslang som är öppen i ändan, har ingen aning vilken funktion den har men har noterat att ingen som helst frost eller is bildas på denna, jag har tak ovan utedelen kan kanske vara förklaringen
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Kompis

  • Gäst
Kompis
SV: Litet rör på baksidan igenisat
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2006, 06:12:18 »
Om det är det lilla plaströret som är typ 5-10 cm långt så är det termostaten som mäter tempen på utomhusluften.
Kan isf, vara bra att försöka "avisa" den, häll lite varmvatten på eller så.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!