Författare Ämne: Avfrostning Toshiba Ras10, hur mkt el förbrukas??  (läst 3963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Avfrostning Toshiba Ras10, hur mkt el förbrukas??
« skrivet: 21 november 2005, 15:53:52 »
Är det nån av er där ute som har kollar hur mkt pumpen förbrukar i el när den avfrostar?

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning Toshiba Ras10, hur mkt el förbrukas??
« Svar #1 skrivet: 21 november 2005, 16:05:59 »
Min IVT 5 kw,  förbrukar 7-800w när den avfrostar.    mvh   Anders.
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avfrostning Toshiba Ras10, hur mkt el förbrukas??
« Svar #2 skrivet: 21 november 2005, 16:15:14 »
Förbrukar den så mkt, de trodde jag inte. Blir ju en hel del om den avfrostar 1-2ggr i timmen per dygn. Sånt upplyste aldrig min försäljare mig om när jag köpte pumpen. Dåligt!!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning Toshiba Ras10, hur mkt el förbrukas??
« Svar #3 skrivet: 21 november 2005, 16:29:12 »
Förbrukar den så mkt, de trodde jag inte. Blir ju en hel del om den avfrostar 1-2ggr i timmen per dygn. Sånt upplyste aldrig min försäljare mig om när jag köpte pumpen. Dåligt!!

Min förbrukar ca 400w, du får exaktare uppgifter när jag kommer ihåg att läsa av

Nä det är mycket som man får ta reda på själv, tex. att tömma en vattenhink ibland 1 gång/dygn, märkligt det har jag aldrig sett i någon broschyr för någon llvp Sc:,h Sc:,h
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning Toshiba Ras10, hur mkt el förbrukas??
« Svar #4 skrivet: 21 november 2005, 21:02:58 »
Nackspärren börjar släppa *hehe*
Jag fick vänta länge maskinen har gått från fm till nu utan avfrostning Sc:,h, hör "väsandet" (under dagen i allafall) var jag än befinner mig i huset

Avfrostningen tog bra precis 10 min från att innerdelen stannade o startade igen
Det är ingen jämn förbrukning under denna tid
Första 5 min upp till 350w sista 5 upp till 600w

Detta med när maskinen avfrostar vet jag ju att det mesta hänger på luftfuktigheten
Men vissa dar med klart o hög fin luft när man får för sig att luftfuktigheten borde vara låg så kan avfrostningen ske rätt ofta, idag mulet hela dagen och tom. lite lätt snöfall nästan ingen avfrostning. Jag har gjort dess iakttagelser med under ung. samma temperaturer
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning Toshiba Ras10, hur mkt el förbrukas??
« Svar #5 skrivet: 21 november 2005, 23:36:23 »
Å andra sidan blir utedelen uppvärmd av avfrostningen? Mycket av det tillförs tillbaks direkt när den startar igen.
Vattnet droppar ju bort direkt isen smält (0 grader). Så om utedelen hinner värmas till +2 (ex) innan avfrostningen upphör så blir det ingen skillnad för energin som "droppar bort", den droppar vid 0 grader.  Samma energi som du blir av med under avfrostningen har du fått när fuktigheten övergått till is. Torde vara ganska betydelselöst, eller tänker jag fel?
Känns inte som något "Toshibaproblem".  ;D
PS. skall bli intressant att se när dom första "riktiga" problemen/missnöjet över pumparna bland oss dyker upp. Kanske läge för lite vadslagning?  *roflmao*
 / hej Toshiba
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!