Författare Ämne: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare  (läst 26381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #30 skrivet: 20 november 2005, 20:17:31 »
Rickard, du kan väl lägga upp lite nya underavdelningar under L/L? Jag vill att de skall heta Toshibaproblem, Nordic Air problem osv. Obs ingen smiley - seriöst. Jag är faktiskt lite irriterad på att läsa om en massa problem i det "allmänna" L/L forumet, det går liksom inte låta bli att läsa, och engagera sig i.
Som man sen får en massa mothugg för. I stället för hur man t.ex. kan sätta upp pumpen på snyggaste sätt, hur placera fjärrkontrollen bäst, vilka vinklar är bäst för att optimera utblåset, dra elen till pumpen optimalt osv.
 
 /hej

Nu är det gjort, fÃ¥r väl lov att stryka dig lite medhÃ¥rs nu ett tag  ;)

Blev det bra, eller vill ni ha några ändringar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #31 skrivet: 20 november 2005, 20:54:16 »
Kanonbra då ska du se att det säkert inte blir så mycket pajkastning mellan olika pumpgrupper studs
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #32 skrivet: 20 november 2005, 22:02:36 »
Rickard, du kan väl lägga upp lite nya underavdelningar under L/L? Jag vill att de skall heta Toshibaproblem, Nordic Air problem osv. Obs ingen smiley - seriöst. Jag är faktiskt lite irriterad på att läsa om en massa problem i det "allmänna" L/L forumet, det går liksom inte låta bli att läsa, och engagera sig i.
Som man sen får en massa mothugg för. I stället för hur man t.ex. kan sätta upp pumpen på snyggaste sätt, hur placera fjärrkontrollen bäst, vilka vinklar är bäst för att optimera utblåset, dra elen till pumpen optimalt osv.
 
 /hej

Nu är det gjort, får väl lov att stryka dig lite medhårs nu ett tag  ;)

Blev det bra, eller vill ni ha några ändringar?

Tycker det är fel att dela in i olika forumdelar. En Panasonic ägare kan vilja ha råd av en ITV ägare och vise versa.
Samt att forumen brukar tappa farten när de delas upp, vilket jag tycker är synd.
Däremot så är det ju bra om folk lär sig att skriva informativa rubriker, så man inser vad en tråd innehåller.

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #33 skrivet: 20 november 2005, 22:28:31 »
Tror inte att en Panasonicägare vill ha råd av en IVTägare om ett Panasonicrelaterat problem ::) Det här blir nog bra ska du se....

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #34 skrivet: 21 november 2005, 00:26:52 »
Rikard,tjatigt är det.Men det är enda oberoende testet,vid olika temperaturer.Tyvärr är det så att allt annat är en chansning.Min pump är t:ex inte med,men skulle jag köpa idag,så skulle jag kolla testet.

Och hur oberoende är råd & rön? Vem äger tidningen? Varifrån får dom sina intäkter?
Hur sker urvalet av pumparna dom testar? Köper dom in luft/luftvärmepumparna som dom testar? Eller tilldelas dom en pump från grossisten som dom utför test av mot betalning? Konsumentverkets tidning ..visst..men om det stämmer som jag läst någonstans ..tror här på forumet så köper dom inte in pumparna..stämmer det?
Gör dom inte ett eget urval genom att plocka ut produkten/pumpen själva så är jag inte helt övertygad om att testet är ett oberoende test

Jag bara undrar....?
Mvh

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #35 skrivet: 21 november 2005, 01:17:58 »
He, he. Jag måste erkänna att jag skrev förslaget som om det var seriöst fast jag egentligen skojade lite om att det blir bara lite typ "hur skall man placera fjärrkontrollen rakt, använda vattenpass eller lod?" om man har Toshiba. ;) Jag kom hem smällfull i går natt efter en middag borta (då jag skrev det). Men jag inser ju nu när jag ser "nyktert" på saken att jag kommer ju t.o.m på riktigt bra grejer när jag är totalfull.  ;D

Jag måste också ge en eloge till Rickard som la ut konversationen fast han inte önskade det! Där ser man vad lite omvänd psykologi kan göra!  ;)
Det blev lite fart i forumet, tyvärr lite associationer till gamla Sovjet såg jag! :o  ;D Sen måste jag be om ursäkt till Hedde som tydligen missförstod mig, hunsad eller ej, gällde mig själv och inte Hedde!

Nu kommer lite allvarligare saker som egentligen borde avhandlas i allmänt forum / alternativt Panasonic forum. Man blev ju lite förvirrad nu när man kom in.  :D
En sak kan jag konstatera: Det här forumets makt växer! Och Rickard har makten att bruka eller missbruka den (som alla kan se att han gör mot stackars mig, och andra Toshibaägare).  ;) Och eftersom vi tycks vara i minoritet liksom dom som äger en Rolls/Ferrari ;) avser jag att koppla in Diskrimineringsombudsmannen!  :D
Om man istället för att skrika sig hes på det som många tror kan vara felaktiga reklamsiffror i stället skulle visa vad man kan göra med den makten?
Redan nu har forumet över 4000 medlemmar och är stadigt växande? Om jag inte skrämt bort flera?  ;)
Vi kanske skall "knäppa" dom (viktiga) märkesföreträdare på näsan som inte lämnar in sina pumpar för oberoende tester? Vad kostar SP:s test?
100 loppor? 200 loppor? Det blir 25-50 kr var. Jag är beredd att lägga det 10-dubbla för att få test på panasonics pumpar som dom av någon anledning väljer att testa själva, något uttjatat, jag vet. När det är 10000 medlemmar blir det kanske en 20:a var. Naturligtvis kommer det att medföra jobb för någon att administrera detta, men vi har nog råd att avlöna någon av Rickard utsedd? för det.
Men så viktigt som kostnaden för uppvärmningen eller rättare sagt möjligheten att hålla ner kostnaden för uppvärmningen kommer att bli i framtiden med stigande energipriser så är det ett ypperligt tillfälle att visa att makten finns (och växer) för att få fram oberoende fakta, då kommer även möjligheten att utveckla/förbättra testet. Och den som står bakom maskinen kan gärna skicka med en av sina utvalda installatörer för optimering!
Det kommer bli självsanering, tror jag. De som vet att deras maskiner presterar bra betalar för testen, vilket blir en kvalitetsstämpel i sig (kanske en 10 gradig skala, med rättighet för fabrikatet att sätta testresultatet på pumpen)? Ex. -Tested by Värmepumpsforum.com AAA-rated (högsta) och AAB osv. Blir ju en naturlig priskonkurrens då en toppklassad pump kan säljas dyrare och vice versa. I takt med att medlemsantalet växer, ökar möjligheten att testa allt möjligt efter egna kriterier, bergvärme, solfångare, reservkraft, perpetuum mobiles, etc osv. Med 100000 medlemmar (verkar kanske omöjligt idag) och hundra spänn i medlemsavgift/år vilket medger 500 kronors rabatt vid VP-köp, tja vad vet jag Rickard?
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #36 skrivet: 21 november 2005, 07:41:41 »
He, he. Jag måste erkänna att jag skrev förslaget som om det var seriöst fast jag egentligen skojade lite om att det blir bara lite typ "hur skall man placera fjärrkontrollen rakt, använda vattenpass eller lod?" om man har Toshiba. ;) Jag kom hem smällfull i går natt efter en middag borta (då jag skrev det). Men jag inser ju nu när jag ser "nyktert" på saken att jag kommer ju t.o.m på riktigt bra grejer när jag är totalfull.  ;D

Jag måste också ge en eloge till Rickard som la ut konversationen fast han inte önskade det! Där ser man vad lite omvänd psykologi kan göra!  ;)
Det blev lite fart i forumet, tyvärr lite associationer till gamla Sovjet såg jag! :o  ;D Sen måste jag be om ursäkt till Hedde som tydligen missförstod mig, hunsad eller ej, gällde mig själv och inte Hedde!

Nu kommer lite allvarligare saker som egentligen borde avhandlas i allmänt forum / alternativt Panasonic forum. Man blev ju lite förvirrad nu när man kom in.  :D
En sak kan jag konstatera: Det här forumets makt växer! Och Rickard har makten att bruka eller missbruka den (som alla kan se att han gör mot stackars mig, och andra Toshibaägare).  ;) Och eftersom vi tycks vara i minoritet liksom dom som äger en Rolls/Ferrari ;) avser jag att koppla in Diskrimineringsombudsmannen!  :D
Om man istället för att skrika sig hes på det som många tror kan vara felaktiga reklamsiffror i stället skulle visa vad man kan göra med den makten?
Redan nu har forumet över 4000 medlemmar och är stadigt växande? Om jag inte skrämt bort flera?  ;)
Vi kanske skall "knäppa" dom (viktiga) märkesföreträdare på näsan som inte lämnar in sina pumpar för oberoende tester? Vad kostar SP:s test?
100 loppor? 200 loppor? Det blir 25-50 kr var. Jag är beredd att lägga det 10-dubbla för att få test på panasonics pumpar som dom av någon anledning väljer att testa själva, något uttjatat, jag vet. När det är 10000 medlemmar blir det kanske en 20:a var. Naturligtvis kommer det att medföra jobb för någon att administrera detta, men vi har nog råd att avlöna någon av Rickard utsedd? för det.
Men så viktigt som kostnaden för uppvärmningen eller rättare sagt möjligheten att hålla ner kostnaden för uppvärmningen kommer att bli i framtiden med stigande energipriser så är det ett ypperligt tillfälle att visa att makten finns (och växer) för att få fram oberoende fakta, då kommer även möjligheten att utveckla/förbättra testet. Och den som står bakom maskinen kan gärna skicka med en av sina utvalda installatörer för optimering!
Det kommer bli självsanering, tror jag. De som vet att deras maskiner presterar bra betalar för testen, vilket blir en kvalitetsstämpel i sig (kanske en 10 gradig skala, med rättighet för fabrikatet att sätta testresultatet på pumpen)? Ex. -Tested by Värmepumpsforum.com AAA-rated (högsta) och AAB osv. Blir ju en naturlig priskonkurrens då en toppklassad pump kan säljas dyrare och vice versa. I takt med att medlemsantalet växer, ökar möjligheten att testa allt möjligt efter egna kriterier, bergvärme, solfångare, reservkraft, perpetuum mobiles, etc osv. Med 100000 medlemmar (verkar kanske omöjligt idag) och hundra spänn i medlemsavgift/år vilket medger 500 kronors rabatt vid VP-köp, tja vad vet jag Rickard?
 / hej

Du verkar vara kreativ även i nyktert läge.

Din ide skulle visst kunna fungera, men jag har tyvärr inte tid med mer. Det går redan alldeles för mycket av min tid till forumet för att det på sikt skall vara hållbart.

Om jag inte säger upp mitt ordinarie arbete, och satsar (mer än) heltid på detta projekt.

Jag har övervägt det, men så realist jag är så inser jag att en höjning av elpriset (inkl. skatter) på ~50 öre skulle slå undan fötterna på större delen av värmepumpsbranschen och i och med det värmepumpsforum. (Och dess eventuella maktposition)

Är intresset för detta väldigt stor får man väl ändå kanske överväga saken, men jag tror inte på iden i dagsläget.

Villaägarnas riksförbund, rÃ¥d/rön, Konsumentverket eller nÃ¥gon annan med redan befintliga ekonomiska muskler skulle kunna göra dessa tester (kanske t.o.m  fÃ¥ dem komersiellt gÃ¥ngbara) när som helst utan att det nämnvärt skulle pÃ¥verka deras totala budget.

Du kanske får lobba där istället.

Eller ett upprop (mailbombning?) av regeringskansliet, eller den ansvariga statliga myndigheten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #37 skrivet: 21 november 2005, 08:28:59 »
Rikard,tjatigt är det.Men det är enda oberoende testet,vid olika temperaturer.Tyvärr är det så att allt annat är en chansning.Min pump är t:ex inte med,men skulle jag köpa idag,så skulle jag kolla testet.

Och hur oberoende är råd & rön? Vem äger tidningen? Varifrån får dom sina intäkter?
Hur sker urvalet av pumparna dom testar? Köper dom in luft/luftvärmepumparna som dom testar? Eller tilldelas dom en pump från grossisten som dom utför test av mot betalning? Konsumentverkets tidning ..visst..men om det stämmer som jag läst någonstans ..tror här på forumet så köper dom inte in pumparna..stämmer det?
Gör dom inte ett eget urval genom att plocka ut produkten/pumpen själva så är jag inte helt övertygad om att testet är ett oberoende test

Jag bara undrar....?
Mvh

R&R är så oberoende som det överhuvudtaget går att bli. De gör allt som står i deras makt för att inte styras av fabrikanterna och reklammakarna. Istället för att misstänkliggöra dem på forumet skulle det kanske vara lämpligt att fråga tidningen om hur testen går till?
För övrigt äger konsumentverket R&R. Konumentverket har inget vinstintresse och det är du själv som betalar för verksamheten via skattsedeln.
Inget är naturligtvis helt garanterat, men jämför gärna med de gamla kräfttesterna där tidningarna försågs med specialpreparerade kräftor av leverantörerna. Kräftorna köps numera över disk. Likaså åker t ex aldrig någonsin Robert Collin gratis på de resor som arrangeras för pressen av bilfabrikanterna. Visserligen är han med på dem, men Aftonbladet betalar alltid, utan undantag, för hans resa och uppehälle. Sedan ska gudarna veta att det är bara det största tidningarna i Sverige som gör så här, övriga blir smörjda av fabrikanterna. Ha gärna det i bakhuvudet nästa gång man skriver om nya modeller i de "vanliga" biltidningarna........
/Mats
« Senast ändrad: 21 november 2005, 08:32:44 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ luftvärmepump
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #38 skrivet: 21 november 2005, 09:29:51 »
Citera
Rickard skrev:
Jag har övervägt det, men så realist jag är så inser jag att en höjning av elpriset (inkl. skatter) på ~50 öre skulle slå undan fötterna på större delen av värmepumpsbranschen och i och med det värmepumpsforum. (Och dess eventuella maktposition)

Varför skulle en höjning slå undan fötterna på värmepumpsbranschen?
Inbesparingen blir ju ännu högre om elpriset går upp? Andra alternativ som pellets mm kommer säkert också bli dyrare.

Är det jag som inte fattar eller? Sc:,h

/Kenneth
Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #39 skrivet: 21 november 2005, 12:00:25 »
Citera
Rickard skrev:
Jag har övervägt det, men så realist jag är så inser jag att en höjning av elpriset (inkl. skatter) på ~50 öre skulle slå undan fötterna på större delen av värmepumpsbranschen och i och med det värmepumpsforum. (Och dess eventuella maktposition)

Varför skulle en höjning slå undan fötterna på värmepumpsbranschen?
Inbesparingen blir ju ännu högre om elpriset går upp? Andra alternativ som pellets mm kommer säkert också bli dyrare.

Är det jag som inte fattar eller? Sc:,h

/Kenneth


Kanske lite överdrivet, men nog skulle solfångare, ved och biobränsle generellt bli mer intressant om elpriset steg.

Pellets kan inte bli hur dyrt som helst, snart når det de nivåer som rena skogsråvaror har och då kommer prisuppgången av avstanna. Vår såg och skogsindustri har inte råd att betala mycket mer än de gör idag för sina råvaror.

En annan anledning till att jag inte satsar på forumet på heltid är det faktum att jag redan har ett sådant omväxlande och intressant arbete, dessutom med bra och varierande arbetstider.

Infogar ett litet citat från "Om forumet" där jag presnterar mig själv och vad jag sysslar med.

Citera
Yrke: Skiftgående systemtekniker inom pappersindustrin.

Utbildning: 2-årig telereparatörsutbildning + 1 år processautomatiseringsteknik + ett antal internutbildningar i bl.a. kyl och värmeteknik.

I mitt arbete sköter jag drift och underhåll av "fabrikens" samtliga styr/reglerutrustningar, vilket innefattar för att nämna något bl.a. :

Tryck, nivå, temp och flödesgivare, omvandlare och regulatorer.

PC och processdatasystem

Kyla, värme och ventilation.

Min arbetsdag kan bestå i så vitt skilda arbetsuppgifter som:

Rördragning
Svetsning
Drift och underhåll av elutrustningar 0 - 600 volt.
Givarbyten
Felsökning/reparation på kyl/värmeanläggningar samt ventilationsanläggningar.
Förebyggande underhåll/inspektion av diverse anläggningsdelar.
Felsökning och reparation av diverse datasystem, främst processnära datorer samt kommunikationslänkar.
Styr och regler-optimering
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #40 skrivet: 21 november 2005, 18:19:00 »
> Rickard! Bra att du avslöjar dina yrkeskunskaper:))
Var i forumet skriver man inlägg, ställer frågor om en pumps Break even?
Alltså var och när en pump når lönsamhet


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #41 skrivet: 21 november 2005, 18:35:43 »
> Rickard! Bra att du avslöjar dina yrkeskunskaper:))
Var i forumet skriver man inlägg, ställer frågor om en pumps Break even?
Alltså var och när en pump når lönsamhet



Ställ frågan i det forum som gäller den typ av värmepump du funderar på, d.v.s. luft/luft-, luft/vatten- eller värmepumpsforum
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #42 skrivet: 21 november 2005, 19:39:43 »
Citera
Rickard skrev:
Jag har övervägt det, men så realist jag är så inser jag att en höjning av elpriset (inkl. skatter) på ~50 öre skulle slå undan fötterna på större delen av värmepumpsbranschen och i och med det värmepumpsforum. (Och dess eventuella maktposition)

Varför skulle en höjning slå undan fötterna på värmepumpsbranschen?
Inbesparingen blir ju ännu högre om elpriset går upp? Andra alternativ som pellets mm kommer säkert också bli dyrare.

Är det jag som inte fattar eller? Sc:,h

/Kenneth

Bara till att köpa en pump till så man har full täckning för hela uppvärmningen ner till -20. De tre dagar på året två pumpar inte räcker får man stå ut med att betala lite extra för... eller bomma igen och åka hem till föräldrarna ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser