Författare Ämne: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare  (läst 26380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #15 skrivet: 19 november 2005, 18:13:22 »
Visst Rickard,är det många lycksökare som drar sig till luft/luft.Alla villaägare söker alternativ uppvärmning när el och olja går upp.Luft/luft är låg investering som kan locka många,och därmed hög försäljning.Grabbar som vill göra snabba pengar hänger på,och "kränger" pumpar så länge som det går.Det verkar som att det är lätt att få tag på Panasonic,eftersom de flesta kränger olika versioner av 9'or och 12'or.Inte lätt för en villrådig villaägare att hänga med.Dessutom kränger lågpriskedjor "skitpumpar" till vrakpriser.Inte lätt att få grepp.Rådet blir,läs r&r,och satsa på hög effekt. :D
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #16 skrivet: 19 november 2005, 21:21:53 »
Var är de påhittade inläggen?!
Jag har sett väldigt lite av den varan på detta forum.
Tar du bort de misstänkta så snabbt?

Idag har jag förmodligen redigerat bort 4-5 länkar till hemsidor som säljer värmepumpar, inläggen är gjorda av gäster, typ inlägg ett.
Varför skriver man ett inlägg där man utförligt skriver var man köpt sin värmepump, till vilket pris. Och vilket telefonnummer man skall ringa för att göra ett klipp?
Sen skriver man att man är nöjd. I sitt första inlägg i forumet...

Jag har nog raderat/redigerat 50 - 100 liknande inlägg det senaste året. Nästan alla i luft/luft-värmepumpsforumet.

Och ja, jag plockar nog oftast bort dem ganska fort.

Om jag inte gjorde det skulle det förmodligen finnas tusentalet inlägg med samma stuk.
Det är just det denna debatt handlar om, det går inte tillåta vad som helst i ett forum utan att det slutar med anarki och en massa dravel.

Tyvärr.

PS. Nu när jag ändå är uppe i varv kan jag passa på att säga att Stinas Tips om R&R börjar stå mig upp i halsen  ;), skulle man inte kunna köpa annat än det som testats där så försvinner ju plötsligt typ 99% av alla tillängliga alternativ.  :o :o :o Jo, det menar jag på fullt allvar. Se bara hur många tillverkare det finns, se sedan hur många olika modeller varje tillverkare har så förstår ni vad jag menar.
Det resonemanget faller på sin egen orimlighet.

Som påtryckning gentemot tillverkarna (för att få dem att testa pumparna) kan det fungera, men inte om man vill ha "rätt" pump i varje enskilt fall.
Inte för det sagt att testvinnaren i R&R är dålig, men den funkar inte i alla villor.

Referenser eller en pålitlig installatör som har erfarenhet av branschen kan bäst se till att man gör en vettig affär.
« Senast ändrad: 19 november 2005, 21:29:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #17 skrivet: 19 november 2005, 22:02:06 »
Rikard,tjatigt är det.Men det är enda oberoende testet,vid olika temperaturer.Tyvärr är det så att allt annat är en chansning.Min pump är t:ex inte med,men skulle jag köpa idag,så skulle jag kolla testet.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #18 skrivet: 19 november 2005, 22:14:46 »
Till Rickard: Min tanke när jag startade tråden var absolut inte att smutskasta märket Panasonic.
Richard:
Jag tror inte det bara beror på att huset är välisolerat. Det kräver ju en del av pumpen för att sprida runt värmen i huset. Vädret i södra skåne i närheten av kusten kan vara ganska blåsigt och fuktigt så jag tror att ett hus i vår storlek kräver en kraftigare pump för att klara av det.

Det verkar faktiskt som om många stirrar sig blinda på priset när de köper en ny värmepump. Många borde nog fundera på att köpa en pump som är lite större och betala lite mer. De pengarna får man ju igen i det långa loppet, eller hur?

Återförsäljarna borde ju informera köparna om det, tror det är många som snålar och sen märker att pumpen inte räcker till som de trodde och ev har blivit lovade av försäljare.


Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #19 skrivet: 19 november 2005, 22:19:37 »
Var är de påhittade inläggen?!
Jag har sett väldigt lite av den varan på detta forum.
Tar du bort de misstänkta så snabbt?

Idag har jag förmodligen redigerat bort 4-5 länkar till hemsidor som säljer värmepumpar, inläggen är gjorda av gäster, typ inlägg ett.
Varför skriver man ett inlägg där man utförligt skriver var man köpt sin värmepump, till vilket pris. Och vilket telefonnummer man skall ringa för att göra ett klipp?
Sen skriver man att man är nöjd. I sitt första inlägg i forumet...

Jag har nog raderat/redigerat 50 - 100 liknande inlägg det senaste året. Nästan alla i luft/luft-värmepumpsforumet.

Och ja, jag plockar nog oftast bort dem ganska fort.


Du gör ett bra jobb!
Synd att det skall behöva vara så bara!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #20 skrivet: 19 november 2005, 22:28:38 »
Det intressanta är väl att det är Thosibaägare som hoppar på Panasonicägare. Eftersom så många fler har Panasonic installerad i stället för Toshiba så måste det nästan vara någon form av p*nisavund

Det konstiga i kråksången är att det är även Toshibaägarna som klagar på Panasonic inte Panasonicägarna själva... ::)

Ett solklart fall för salige Sigmund Freud i alla fall  Sc:,h



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #21 skrivet: 19 november 2005, 22:32:05 »
Citera
Till Rickard: Min tanke när jag startade tråden var absolut inte att smutskasta märket Panasonic.

Det trodde jag inte heller, det var därför jag inte tog bort det. (Felaktigt, onödigt och osakligt tyckte jag att det var, och att vissa skulle uppfatta det som smutskastning trodde jag, men att det var din menig att smutskasta trodde jag inte)

Även Panasonic har stora värmepumpar, förmodligen väl i nivå med Toshiba, men det skrev jag inte heller.

Skulle jag pÃ¥peka varje typ av sakfel och ta bort varje form av uttryck som av vissa kan uppfattas  som kränkande eller smutskastning skulle jag inte fÃ¥ göra annat.

Ärligt talat börjar jag bli ganska less på att försvara mitt sätt att moderera forumet.

Antar att det lugnar ned sig snart, jag tycker denna fråga håller på att vara lite uttjatad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #22 skrivet: 19 november 2005, 22:38:18 »
Om ni tycker att jag har "hoppat på" Panasonicägare med mitt första inlägg så tror ni helt fel. Jag bara refererade till de relativt många trådar som jag har läst ang Panasonic och drog min egen slutsats. Vi har väl ändå yttrandefrihet i Sverige eller? Men om någon tog illa upp så ber jag om ursäkt, inte min mening.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #23 skrivet: 19 november 2005, 22:40:19 »
Det intressanta är väl att det är Thosibaägare som hoppar på Panasonicägare. Eftersom så många fler har Panasonic installerad i stället för Toshiba så måste det nästan vara någon form av p*nisavund

Det konstiga i kråksången är att det är även Toshibaägarna som klagar på Panasonic inte Panasonicägarna själva... ::)

Ett solklart fall för salige Sigmund Freud i alla fall  Sc:,h




Jag tror iof inte det är speciellt många inlägg där "vi" klagar på Panasonicpumparna utan vi framhåller väl mer hur Toshiban beter sig i likartade driftfall och situationer.
Det enda klagandet har väl varit pÃ¥ att Kinnan inte lämnar sina pumpar pÃ¥ test.  Sc:,h

Självklart är vi ju lite avundsjuka på att priserna på Panasonic är lägre men det verkar ju som vpgr kan tänka sig att sälja dem nu så priserna kanske förändras... samtidigt är ju just Daisekai toshiborna ett steg dyrare i de allra flesta länderna den säljs.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #24 skrivet: 19 november 2005, 22:49:07 »
Och jag har ingen pump ... ännu.  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #25 skrivet: 19 november 2005, 22:54:02 »
Om ni tycker att jag har "hoppat på" Panasonicägare med mitt första inlägg så tror ni helt fel. Jag bara refererade till de relativt många trådar som jag har läst ang Panasonic och drog min egen slutsats. Vi har väl ändå yttrandefrihet i Sverige eller? Men om någon tog illa upp så ber jag om ursäkt, inte min mening.

Du kom nog bara in lite oturligt i debatten, det pågår just en debatt om att en lögn som upprepas nog många gånger till sist blir en sanning (T.ex. att Panasonic skulle ha mer problem än andra). Du är så att säga beviset på att jag har rätt, det har upprepats så ofta (och ofta konstigt nog av toshiba-ägare) att Panasonic skulle ha problem med sina pumpar eller tester eller vad det nu må vara att det till sist blir en "sanning" som du inte räds föra vidare sedan du dragit din egen slutsats. Sanningen i dina ögon.

I och med ditt första inlägg i denna tråd spär du själv på "skrönan om Panasonic".

Om du förstår hur jag menar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #26 skrivet: 19 november 2005, 23:02:42 »
Det finns 15 Thoshibaägare på forumet! Den stora massan verkar nyligen ha köpt Panasonic och då vill dom naturligtvis komunicera med varandra via forumet. Därav problemen. Inte så konstigt!
(Tror jag)   :)
« Senast ändrad: 19 november 2005, 23:23:56 av Sparare »

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #27 skrivet: 19 november 2005, 23:54:53 »
Rickard, du kan väl lägga upp lite nya underavdelningar under L/L? Jag vill att de skall heta Toshibaproblem, Nordic Air problem osv. Obs ingen smiley - seriöst. Jag är faktiskt lite irriterad på att läsa om en massa problem i det "allmänna" L/L forumet, det går liksom inte låta bli att läsa, och engagera sig i.
Som man sen får en massa mothugg för. I stället för hur man t.ex. kan sätta upp pumpen på snyggaste sätt, hur placera fjärrkontrollen bäst, vilka vinklar är bäst för att optimera utblåset, dra elen till pumpen optimalt osv.
 
 /hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #28 skrivet: 20 november 2005, 00:33:28 »
Rickard, du kan väl lägga upp lite nya underavdelningar under L/L? Jag vill att de skall heta Toshibaproblem, Nordic Air problem osv. Obs ingen smiley - seriöst. Jag är faktiskt lite irriterad på att läsa om en massa problem i det "allmänna" L/L forumet, det går liksom inte låta bli att läsa, och engagera sig i.
Som man sen får en massa mothugg för. I stället för hur man t.ex. kan sätta upp pumpen på snyggaste sätt, hur placera fjärrkontrollen bäst, vilka vinklar är bäst för att optimera utblåset, dra elen till pumpen optimalt osv.
 
 /hej

Måste säga att det är ju ett kanon föslag med vissa av dom underavdelningarna  :)
Kanske en avdelning med installationer med bilder !!!
Alltså man berättar om sin egen pump / installation o hur det funkar + lägger upp lite bilder   studs
Kan nog vara till mycket hjälp när man ska bestämma plats för pumpen / utedelen,  o hur man har löst olika problem :D
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #29 skrivet: 20 november 2005, 09:41:38 »
Jag hör till panasonicägarna som "klagat" på Panasonic.
Den klarar inte riktigt hela huset när utetempen kryper några grader under nollan, men som jag tiidgare skrev så har jag ändå inte väntat mig att den skulle göra det.
Innan jag köpte pumpen hade jag en dygnsförbrukning på ca 100-120 Kwh vid några minusgrader. Idag är den halverad - tack vare pumpen.
Anledningen till att huset är kallt är att jag fått en läcka i ett radiatorledningsrör varför det ordinarie värmesystemet är satt ur funktion. Därför är det kallt i huset, men på måndag är saken fixad.
Sett mot hur hög förbrukning jag normalt sett har så förstår var och en att huset läcker värme som ett såll och med facit i hand så skulle jag nog valt en större pump. Men med tanke på hur billig panasonicpumpen var så har den tjänat in sin kostnad på ett år och det är jag väldigt nöjd med. I teorin skulle jag kunna kasta ut den i augusti och köpa en ny, för den är redan betald. Med en underdimensionerad Toshiba skulle jag varit tvungen att vänta två år eftersom de saluförs genom ett försäljningsmonopol och prissätts därefter.
Så kontentan är att jag är nöjd med min Panasonic - trots att pumpen inte klarar av att värma hela huset nu.
/Mats
« Senast ändrad: 20 november 2005, 09:44:49 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser