Författare Ämne: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare  (läst 26378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« skrivet: 19 november 2005, 11:25:50 »
Nu har äntligen pumpen fått bekänna färg här nere i södra skåne. Jag måste säga att den har överträffat alla mina förväntningar studs. Jag har ett 1,5 plans villa byggd 1980 på 155 kvadratmeter med mekanisk frånluft. Tidigare ägare hade med två vuxna samt en tonåring förbrukat ca 23000Kwh med allt. Vi som bor i huset nu är två vuxna samt två små barn, 1 och 7 år gamla. Hittils har jag förbrukat ca 3700Kwh med allt på 7 månader, varav pumpen har dragit ca 350Kwh totalt sen den 9 maj. Det ser mkt bra ut med andra ord.

Det senaste dygnet har det varit ca -1 ner till -6, pumpen inställd på 22 grader och jag har ca 20,5-21,5 grader på nedanvåningen samt ca 19-20 på ovanvåningen.

Är glad att jag köpte en lite större och dyrare pump, Toshiba,  med tanke pÃ¥ alla problem som vissa andra har (Panasonic :-[)  när kylan kommer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #1 skrivet: 19 november 2005, 12:15:09 »
Bara för att balansera ditt inlägg kan jag säga att vÃ¥r hushÃ¥llselsförbrukning gÃ¥r pÃ¥ ca 1000 kWh/mÃ¥nad, d.v.s. 7000 kWh/7 mÃ¥nader.  :o :o :o

Din värmepump har med ledning av vad den förbrukat givit ca 1225 kWh värme (COP 3.5), vilket tyder på att i princip inget värmebehov har funnits.

Ditt hus är förmodligen välisolerat som inte haft just något energibehov under de 7 månader som förlöpt.

Jag är glad över att du är nöjd, men även övertygad om att det finns otaliga Panasonic, Mitshubishi, Sanyo, Citcopägare mm, mm som också är nöjda.

En del är naturligtvis missnöjda med, de flesta p.g.a. för stora förväntningar (eller dåligt isolerade/för stora hus), men vissa p.g.a. felaktig marknadsföring eller faktiska fel på sina värmepumpar.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #2 skrivet: 19 november 2005, 13:04:09 »
Richard:
Jag tror inte det bara beror på att huset är välisolerat. Det kräver ju en del av pumpen för att sprida runt värmen i huset. Vädret i södra skåne i närheten av kusten kan vara ganska blåsigt och fuktigt så jag tror att ett hus i vår storlek kräver en kraftigare pump för att klara av det.

Det verkar faktiskt som om många stirrar sig blinda på priset när de köper en ny värmepump. Många borde nog fundera på att köpa en pump som är lite större och betala lite mer. De pengarna får man ju igen i det långa loppet, eller hur?

Återförsäljarna borde ju informera köparna om det, tror det är många som snålar och sen märker att pumpen inte räcker till som de trodde och ev har blivit lovade av försäljare.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #3 skrivet: 19 november 2005, 13:59:35 »
Jag är säker på att det inte är någon större skillnad på pumparna från de stora tillverkarna, sharp, panasonic, toshiba etc. Visst kan det skilja någon % hit och dit i förbrukning och förmåga att värma upp men den absolut största skillnaden ligger naturligtvis i husets isolering, ägarens komfortbehov, förväntingar på pumpen vid inköp, planlösning etc. Sedan finns det just nu på forumet flera stycken som verkar väldigt nöjda med sina toshibor (finns inga fel överhuvudtaget) och flera stycken som upplever bekymmer med sina Panasonicpumpar. Som i alla sammanhang så är det mycket viktigt med källkritik och på internet är det svårt med det, tolka det hur ni vill...
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #4 skrivet: 19 november 2005, 15:28:43 »
Nu har äntligen pumpen fått bekänna färg här nere i södra skåne. Jag måste säga att den har överträffat alla mina förväntningar studs. Jag har ett 1,5 plans villa byggd 1980 på 155 kvadratmeter med mekanisk frånluft. Tidigare ägare hade med två vuxna samt en tonåring förbrukat ca 23000Kwh med allt. Vi som bor i huset nu är två vuxna samt två små barn, 1 och 7 år gamla. Hittils har jag förbrukat ca 3700Kwh med allt på 7 månader, varav pumpen har dragit ca 350Kwh totalt sen den 9 maj. Det ser mkt bra ut med andra ord.

Det senaste dygnet har det varit ca -1 ner till -6, pumpen inställd på 22 grader och jag har ca 20,5-21,5 grader på nedanvåningen samt ca 19-20 på ovanvåningen.

Är glad att jag köpte en lite större och dyrare pump, Toshiba,  med tanke på alla problem som vissa andra har (Panasonic :-[)  när kylan kommer.

-6 är väl ingen kyla 8). Det stora 'luftvärmepumptestet' sker vid -20, det är då 'problemen' dyker upp.

Vi har gjort av med 4500 kW sedan 1/4. Är nöjd med pumpen med tanke på att den egentligen är för liten för vårat dåligt isolerade hus på 180 kvm,
men den fungerar ensam ner till -12 och det tycker jag är bra. Skulle även köpt en Panasonic idag (en större dock) med tanke på vad man får betala för parallelimporterade.

Det problem jag hade var att min klantiga installatör glömde att ta bort plaströret som sitter i botten av utedelen,
så den isade igen när det var ca -15.
Den tog jag bort (precis som det står att man ska göra i manualen) sen har pumpen fungerat klanderfritt.
« Senast ändrad: 19 november 2005, 16:01:26 av Panasonic E9 »

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #5 skrivet: 19 november 2005, 15:44:04 »
Var inte orolig Boisare, pumpen kommer fÃ¥ bekänna färg, och du kommer säkerligen som jag och andra pÃ¥ forumet, bli glatt överraskad.  :)
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #6 skrivet: 19 november 2005, 16:24:02 »
Richard:
Jag tror inte det bara beror på att huset är välisolerat. Det kräver ju en del av pumpen för att sprida runt värmen i huset. Vädret i södra skåne i närheten av kusten kan vara ganska blåsigt och fuktigt så jag tror att ett hus i vår storlek kräver en kraftigare pump för att klara av det.

Det verkar faktiskt som om många stirrar sig blinda på priset när de köper en ny värmepump. Många borde nog fundera på att köpa en pump som är lite större och betala lite mer. De pengarna får man ju igen i det långa loppet, eller hur?

Återförsäljarna borde ju informera köparna om det, tror det är många som snålar och sen märker att pumpen inte räcker till som de trodde och ev har blivit lovade av försäljare.

Mmm, det är verkligen ett gissel att "folk" tror att deras 4 kW:s värmepumpar verkligen ger 4 kW när det blir kallt, sanníngen är ju att de då bara ger 1,5-2 kW!

Att satsa på en 5 kW värmepump kan aldrig vara för mycket, helst ännu större.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #7 skrivet: 19 november 2005, 16:38:58 »
Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #8 skrivet: 19 november 2005, 16:44:00 »
Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.

VAr i denna trÃ¥d fÃ¥r Panasonic sig en känga?  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #9 skrivet: 19 november 2005, 16:51:16 »
Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.

VAr i denna tråd får Panasonic sig en känga?  Sc:,h

I första inlägget längst ner. Rätt lindrigt denna gång men summa summarum så börjar det bli lite väl mycket. Det blir lite obalans om man säger så. Nog måste man väl kunna tala om hur nöjd man är med sin pump utan att dänga till dem som gjorde "fel" och investerade i en Panasonic.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #10 skrivet: 19 november 2005, 16:55:18 »
Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.

VAr i denna tråd får Panasonic sig en känga?  Sc:,h

I första inlägget längst ner. Rätt lindrigt denna gång men summa summarum så börjar det bli lite väl mycket. Det blir lite obalans om man säger så. Nog måste man väl kunna tala om hur nöjd man är med sin pump utan att dänga till dem som gjorde "fel" och investerade i en Panasonic.

 :-[ Missade det, nästan sÃ¥ man misstänker att hela inlägget skrevs bara för att smutskasta Panasonic, men jag kan ju inte redigera vartenda inlägg som görs.

Fortsätter det så här får jag nog lov att införa mer stringenta registreringskrav.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #11 skrivet: 19 november 2005, 17:02:03 »
Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.

VAr i denna tråd får Panasonic sig en känga?  Sc:,h

I första inlägget längst ner. Rätt lindrigt denna gång men summa summarum så börjar det bli lite väl mycket. Det blir lite obalans om man säger så. Nog måste man väl kunna tala om hur nöjd man är med sin pump utan att dänga till dem som gjorde "fel" och investerade i en Panasonic.

 :-[ Missade det, nästan sÃ¥ man misstänker att hela inlägget skrevs bara för att smutskasta Panasonic, men jag kan ju inte redigera vartenda inlägg som görs.

Fortsätter det så här får jag nog lov att införa mer stringenta registreringskrav.
Jo, jag blev allt lite förvånad att du inte kommenterade det när du ändå klev in för att "nyansera". Det finns dock ingen som kan kräva att du ska hålla koll på allt. Keep up the good work :)

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #12 skrivet: 19 november 2005, 17:03:50 »
Det här forumet skulle kunna bli en riktigt bra sÃ¥pa!  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #13 skrivet: 19 november 2005, 17:19:57 »
Är det inte det redan  Sc:,h

En liten reflektion från min sida är som följer.

I luft/luft-värmepumpsforum har det alltid varit mest smutskastning, lögner, smygreklam och liknande otyg som inte för nåt gott med sig. (förutom några goda skratt ibland)

Jag tror det beror på att just den delen av branschen har lockat till sig fler lycksökare som inte kan/vet/förstår nyttan av riktig marknadsföring/annonsering. I ställer skriver de högst mediokra försök till påhittade inlägg, för att lyfta fram sin egen produkt, eller smutskasta konkurentens. De länkar till sina hemsidor eller e-postadresser mm.

De verkar inte förstå att den typen av inlägg bara skapar irritation och är till direkt nackdel för dem, de framställer sig själva som infantila och oseriösa, dessutom snåla. Vem vill handla av en sån.

Jag bara undrar. Sc:,h

Förtroende är något som tar lång tid att bygga upp, min bedömning är att man inte bygger upp något som helst förtroende genom att skriva påhittade inlägg där man länkar till sin egen hemsida eller fabulerar på ena eller andra sättet. Snarare tvärt om.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mkt nöjd Toshiba Ras10-jkvp/javp ägare
« Svar #14 skrivet: 19 november 2005, 18:02:52 »
Var är de påhittade inläggen?!
Jag har sett väldigt lite av den varan på detta forum.
Tar du bort de misstänkta så snabbt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!