Författare Ämne: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen  (läst 8676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BB-Curly

  • Gäst
BB-Curly
Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« skrivet: 03 januari 2012, 19:02:23 »
Har nu fået tilbud fra forhandlaren om ny innedel,men icke samma model,men den tidligere polar 2.Har funderat på om det är bra????
att mixa flexipoweren,med en Polar 2 innedel.Det är som at köbe en ny bil och så få en reservdel från en äldre model! Har nogan en fornuftig åsikt på detta,jag skrev tidligt i morse om mit problem med Misljud på innedelen som jag fick monteret mitt i DEC..

MVH Curly

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2012, 15:35:22 »
Hej Curly!  Lite sent svar här kanske, :-\  Men rent spontant sÃ¥ tycker jag inte alls att det lÃ¥ter som nÃ¥gon dÃ¥lig idé med en polar2-innerdel istället under förutsättning att du har plats för den vill säga. Detta eftersom polar2:ans innerdel är bÃ¥de större (ivf pÃ¥ höjdmÃ¥ttet) och framförallt tyngre, väger 12 kg istället för 9 kilo för SKVP2-innerdelen. Detta innebär säkert att polar2-innerdelens värmeväxlare därmed ocksÃ¥ är större vilket dÃ¥ kan bidra till en nÃ¥got effektivare värmeavgivning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 17:24:47 »
Då kanske man åxå får behålla toshibas kända fläktsystem som tydligen tagits bort på nya modellen, för mig obegripligt faktiskt. Sc:,h

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 17:42:47 »
Har fler kunder som irriterar sig på att det blåser "kallt" när den inte producerar värme jämfört med kunder som är nöjda med funktionen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2012, 17:53:54 »
Då kanske man åxå får behålla toshibas kända fläktsystem som tydligen tagits bort på nya modellen, för mig obegripligt faktiskt. Sc:,h

Dogge
Tjenare Dogge!  Ja det kanske skulle kunna vara möjligt dÃ¥ ev?? Har faktiskt ingen aning?? Sc:,h Ja det verkar ju som man har infört en ändring när det gäller detta sÃ¥ att innerdelsfläkten stannar (eller rättare sagt gÃ¥r ned pÃ¥ avkännarfart) om pumparna skulle gÃ¥ i off-läge. Det är säkert inte alla som förstÃ¥r och uppskattar fördelen av att omsätta den lite varmare luften i taket pÃ¥ husen även om pumparna ev skulle sluta avge värme utan tycker att +22-23 ºC-ig inomhusluft känns kall när den blÃ¥ses ut. Och det är faktiskt ett faktum att luft som kommer i rörelse upplevs som kall/svalare sÃ¥ det är inget konstigt med det. Personligen kommer jag inte att ha nÃ¥gra som helst problem med detta i framtiden (om jag nu ev nÃ¥gon gÃ¥ng skulle byta pump/modell), och jag tror att betydelsen kommer att bli rent försumbar i sammanhanget eftersom pumparna även fortsättningsvis kommer att kunna lÃ¥sas i valfri manuell fläktinställning oavsett pumpens värmeavgivning. Detta eftersom Toshibas pumpar även fortsättningsvis kommer att ha den föredömliga egenskapen att kunna gÃ¥ ned till en riktigt lÃ¥g värmeavgivning. Det är ju bara om pumparna skulle gÃ¥ i offläge och helt sluta avge värme som innerdelsfläkten stannar och detta händer dÃ¥ i praktiken endast i yttersta undantagsfall om det skulle vara ett extremt litet värmebehov i husen isf.
Däremot så missar man väl då den här automatiska egenskapen att fläkten forsätter att cirkulera varmluften även efter off-läge för de som t.ex eldar i en braskamin, vilket jag själv aldrig tillämpar ivf, men de får väl bemöda sig med att manuellt ställa om fläkten till enbart fläktdrift isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2012, 19:02:59 »
Jag gjorde ett test här hemma ikväll, pelletskaminen hade startat när jag kom hem och värmepumpen hade
 givetvis slagit av men fläkten gick fortfarande och pumpade ner luft frÃ¥n taket, jag hade dÃ¥ c:a 25 i taket
och relativt jämnvarmt i huset, slog då av fläkten på värmepumpen för att se skillnaden, redan efter minutrar så steg värmen i taket till 29-30 grader, i köket sjönk golvtemperaturen markant
(cirkulationen hade ju avbrutits)..Det blev helt sonika obalans och total katastrof ur (jämn värme synpunkt)
NEJ, på med fläkten igen och ganska snart så gick allt tillbaks till det normala, dvs jämnvarmt i hela huset.

Om man har kamin, då är det enligt mig enormt fördelaktigt, och en funktion som jag INTE vill vara utan.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2012, 20:06:38 »
Om man har en kamin och eldar en hel del i den så är det fördelaktigt att man inte behöver ta fram fjärren och köra rent fläktläge som tex med Panasonic.
Men nu har inte alla kaminer eller eldar i dom kontinuerligt och det är dom som inte gillar när det blÃ¥ser "kallt" som dom säger när dom ringer och pÃ¥talar att det är nÃ¥got  fel pÃ¥ maskinen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2012, 20:17:17 »
Om man har en kamin och eldar en hel del i den så är det fördelaktigt att man inte behöver ta fram fjärren och köra rent fläktläge som tex med Panasonic.
Men nu har inte alla kaminer eller eldar i dom kontinuerligt och det är dom som inte gillar när det blÃ¥ser "kallt" som dom säger när dom ringer och pÃ¥talar att det är nÃ¥got  fel pÃ¥ maskinen.

Provade auto fläktläget någon gång när min p1 sattes upp och minns jag inte helt tokigt slogs av fläkten i detta läge när värme inte producerades, minns jag rätt gick den lättast in i detta körschema om pumpen återstartades med fan autoläge redan inställt.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 23:12:14 »
Om man har en kamin och eldar en hel del i den så är det fördelaktigt att man inte behöver ta fram fjärren och köra rent fläktläge som tex med Panasonic.
Men nu har inte alla kaminer eller eldar i dom kontinuerligt och det är dom som inte gillar när det blÃ¥ser "kallt" som dom säger när dom ringer och pÃ¥talar att det är nÃ¥got  fel pÃ¥ maskinen.

Jag kan köpa det argumentet och det är givetvis så att dom upplever detta drag, speciellt om dom då har fläkten på 4-5:an och ingen värme produktion, vore konstigt annars, men samtidigt så är folk lustiga ibland, detta fenomen förekommer ju bara vid en bestämd temperatur ute, som beroende på värmebehov kanske inträffar vid sisådär typiskt +7-+9 grader ute, eller när huset påkallar mindre värme än c:a 300w(beroende på modell) efter den tempen så går ju toshiban på dellast och värmeproduktion hela tiden, så det inträffar ju inte direkt ideligen, om man uttrycker sig så.=)
 
Men funktionen skall man nog se som fördelaktigt när man har sekundär värmekälla som vedkamin pelletskamin etc, har man inte det så är funktionen av mindre betydelse måste man ju säga.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2012, 23:26:41 »
Vilket hus behöver egentligen så lite effekt som 300w
Är väl knappt något hus som behöver mindre än 1000-1500w om man räknar med att nå en normalstor yta på 75m2 eller mer.

Nu var jag väl dum som skrev nÃ¥got om lägsta effekt och dess otrooooooliga fördelar just pÃ¥ Toshibas tavla dÃ¥ det är här det föresprÃ¥kas ivrigast  ;D

Och jag tänker därmed direkt säga att jag inte tänker diskutera lägsta effekt mellan olika märken och modeller  i en evinerligt lÃ¥ng trÃ¥d sÃ¥ jag gör en "ACE" direkt som doggydoggen kallar det  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2012, 23:27:53 »
Provade auto fläktläget någon gång när min p1 sattes upp och minns jag inte helt tokigt slogs av fläkten i detta läge när värme inte producerades, minns jag rätt gick den lättast in i detta körschema om pumpen återstartades med fan autoläge redan inställt.
Ja det stämmer gott det att det är endast vid valfri manuell inställning 1-5 som innerdelsfläkten fortsätter att snurra på inställd hastighet även om pumpen går ned i off-läge, om man däremot har fläktinställningen på auto så stannar också innerdelsfläkten om pumpen skulle gå ned i off-läge. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2012, 09:29:18 »
Kalluft blÃ¥s är väl ett Toshiba problem mycket grundat pÃ¥ att de ger väldigt mycket värme och  rejält höga utblÃ¥stemperaturer. (Eller hur Raffen  :)) Men om man inte överdimensioner när man gör sitt pumpval utan väljer effekt sÃ¥ att pumpen hela tiden behöver producera värme sÃ¥ uppkommer ju inte problemet med att den blÃ¥ser kallt. Kör själv en liten ras 10 som hÃ¥ller 23 grader dagtid och sänks till 22 pÃ¥ nätterna värmer 104m2 i ett 70 tals hus.
De gånger man provat att hålla ner tempen något mot 20-21 grader då uppkommer fenomenet med lite kallblåst, sen känns inte kallblåst fenomenet så mycket om man struntar i att rikta luften dvs kör vinglöst. Så ingen icke toshiba ägare missförstår fläktdelen stannar så klart vid avfrostning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2012, 10:38:33 »
Nja nu vet jag inte riktigt om jag förstod allt du sa här Nikitalord, men visst ger Toshiba mkt värme ifrån sig och till hög utblåstemperatur dessutom om det finns behov av det, men det ser jag inte som något problem förstås. Sen när det gäller dimensioneringen så är det också på det sättet att Toshibas pumpar kan man faktiskt inte överdimensionera överhuvudtaget eftersom deras pumpar oavsett storlek och värmeeffekt samtidigt har den förmånliga egenskapen att också kunna gå ned till en låg värmeavgivning. ;)
T.ex både RAS10 & RAS13 av polar1-serien går ned som lägst till ca 600 watt värme och till ca 120 watts förbrukning, polar2-pumparna går ned till som lägst ca 300 watts värme och till ca 75 watts förbrukning oavsett storlek på pumparna, SKVP2-pumparna går ned till ca 500 watt och till ca 100 watts förbrukning, allt detta vid en utetemp på ca +7 ºC skall kanske tilläggas.
Sen är det självklart så att kör man pumpen med en inställd och uppnådd innetemp på +23 ºC i huset och helt plötsligt sänker ned börvärdet till +21 ºC så går pumpen omg ned i off-läge och blåser då kallt/svalt, dvs cirkulerar inomhusluften tills att innetempen kommer ned till den inställda då pumpen startar upp igen och börjar avge en precis lagom mängd värme för att upprätthålla den inställda innetempen.
Självklart är det naturligtvis också så att innerdelsfläkten alltid stannar helt under pumparnas avfrostningar, och lika självklart är det givetvis att man skall ha en vinge på innerdelarna Nikitalord, de finns nämligen till där för att man skall kunna rikta luftutblåset från innerdelen precis så som man vill ha det. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2012, 17:26:13 »
Värme "ikeproblemet" var ju skrivet med lite ironi.
ang vinge är det nog en smaksak och den gör säkert bra nytta vid aircon drift som den är tänkt för.



Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2012, 20:03:56 »
Vilket hus behöver egentligen så lite effekt som 300w
Är väl knappt något hus som behöver mindre än 1000-1500w om man räknar med att nå en normalstor yta på 75m2 eller mer.

Nu var jag väl dum som skrev nÃ¥got om lägsta effekt och dess otrooooooliga fördelar just pÃ¥ Toshibas tavla dÃ¥ det är här det föresprÃ¥kas ivrigast  ;D

Och jag tänker därmed direkt säga att jag inte tänker diskutera lägsta effekt mellan olika märken och modeller  i en evinerligt lÃ¥ng trÃ¥d sÃ¥ jag gör en "ACE" direkt som doggydoggen kallar det  ;)


Jag har vilat så jag har lite kraft att förklara.. :D
Värmebehovet startar för i stort sett varje hus vid hyfsat samma temperatur, låt säga från 12 grader så startar behovet, är det då 10 grader så måste det tillföras effekt för att behålla temperaturen
det kan vi ju vara överrens om?.. :)
effekten som då behövs kommer att vara väldigt liten, för att få en siffra så låssas vi att det är precis 300w
detta skulle innebära att toshiban från 10 grader inte skulle behöva gå i off, utan kan hålla sina 300w

Har man då därimot en pump på 1500w så skulle den ha ideliga start och stopp eftersom effekten är alldeles för hög, detta skulle i sin tur starta en jojjo effekt, dvs temperaturen i huset skulle sjunka resp starta på pumpens start resp frånslag, och eftersom en ideligen start och stopp funktion gör pumpen väldigt ineffektiv, kompressorlindningar skall värmas upp, ja hela uppstart prosseduren tar hårt på cop:en

Eftersom pumpen med minimi utteffekt på 1500w inte börjar fungera som en inverterpump förrens man klivit över dessa 1500w utteffekt så får man följande scenario.
om huset börjar kräva 1500w tillskotts värme vid låt säga +2 grader, ja då har man haft en on/off pump från +10 till +2 grader, medans toshiban fungerat som en inverterpump hela det temperatur spannet.
mellan dessa temperaturer så skulle då toshiban vara säkerligen flera gånger så effektiv på att spara elkostnader jämfört med den större "on/off pumpen"
och eftersom stor del av året har en temperatur diff precis mellan +-0 och 10 grader så lär det synas i börsen, det är ju därför vi har våra värmepumpar, dvs för att spara pengar.

Ofta så förordar ju försäljare en mindre pump, bara för att komma åt detta problem
om det då inte skulle vara av betydelse så skulle nog den debatten aldrig uppstått.
att föringa fördelen med lägsta avgivna effekt är enligt mig bara ett sätt att framhäva sin egna produkt eller att man helt enkelt inte förstår fördelarna.. --/

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2012, 20:31:55 »
Värme "ikeproblemet" var ju skrivet med lite ironi.
ang vinge är det nog en smaksak och den gör säkert bra nytta vid aircon drift som den är tänkt för.
JasÃ¥ du menar att Värme "ikeproblemet" var skrivet med lite ironi?? Den här menar du dÃ¥ frÃ¥n tidigare inlägg alltsÃ¥?? "Kalluft blÃ¥s är väl ett Toshiba problem mycket grundat pÃ¥ att de ger väldigt mycket värme och  rejält höga utblÃ¥stemperaturer. (Eller hur Raffen :))"
Mkt märkligt isf tycker jag att det bara var ironi när det här var det enda i det inlägget som stämde överens med verkligheten och därmed helt rätt, resten av det du nämnde i det inlägget var väl bara rent trams och dessutom helt felaktigt. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 februari 2012, 20:41:08 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2012, 17:15:21 »
Bästa Toshibaexperter!

Det blir lätt animerad diskussion i frågan om fläktfunktionen. Själv är jag ju upplärd sedan 1 år i denna miljö och trodde jag hade accepterat det enastående med fläktfunktioner enligt Polar 1 och 2.

Sedan 1 år har jag haft i drift en Polar1 med enastående resultat. 8000 kWh inbesparat jämfört med 2009.(Säkert kallare 2009 än 2010). Erfarenheten med denna pump är mycket goda men också att jag inte kunde hålla bekväm temperatur i bortre delen av våningsplanet utan krävde stödvärme (el).

Därför har jag nu installerat en till Toshibapump (vad annars?) nämligen den nya typen RAS 25 SKVP2-ND. Denna har gått i drift sedan november månad.

Det tycks vara en del okunskap om denna nya pump i forumet så därför kan jag ge en del upplysningar för alla intresserade.

Värmeeffekt                   3,21 kW (0.5 - 6.5 kW)
COP                               5.1
Luftmängd innerdel         316 - 684 m3/h
Ljudtryck                        27 - 42 dB(A)

I mitt fall så är Polar1: an huvudpump. Pump2 är stödpump för att åtgärda den lägre temperaturen i bortre rum.

Polar1 blåser mot köket som ligger mellan pump1 och 2. Vardagsrum ligger mellan pump2 och pump1. Alltså luftflödet är pump1 - kök - pump2 - vard.rum - pump1.

En andra parallell slinga blir med ovanstÃ¥ende luftflöde :  pump1 - kök - sovrum - TV-rum -pump1. Eftersom TV-rum dÃ¥ ligger sist i den parallella slingan blir det gärna svalt där (som vi oftast utnyttjar). DÃ¥ kan jag vinkla luftflödet frÃ¥n pump1 (Polar1) att i stället gÃ¥ "baklänges"  pump1 - TV-rum - sovrum - kök - pump2 - vard.rum - pump1.

Varför jag beskriver detta är att det är högst individuellt vad som är bäst när det gäller luftflödesfunktionen.

Efter att ha varit indoktrinerad av Er alla experter så finner jag att det I MITT FALL

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2012, 18:02:29 »
Hej Bensin!  Ja du är ju själv numera en riktigt inbiten Toshibaexpert sÃ¥ jag ser det som en stor fördel att du gärna deltar lite mer och hjälper oss andra att reda ut begreppen ang Toshibas pumpar, och spec som du numera även har en SKVP2-pump. Thumbsup
När det gäller fläktfunktionen på de nyare SKVP2-pumparna så har jag noterat (bl.a från dina tidigare inlägg) att innerdelsfläkten stannar om pumpen skulle gå ned i off-läge till skillnad från polar1 & polar2-modellerna som fortsätter att snurra på manuellt inställd hastighet eller hur??
Men annars är det väl oförändrat läge för SKVP2-pumparna att man kan låsa fläkthastigheterna manuellt på 1-5 hastighet och innerdelfläkten bibehåller då denna inställda hastighet oavsett pumpens värmeavgivning eller hur??
Blev lite nyfiken på din sista rad i inlägget?? Ser nästan ut som du skulle vilja säga något ytterligare där eller?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2012, 10:20:39 »

Blev lite nyfiken på din sista rad i inlägget?? Ser nästan ut som du skulle vilja säga något ytterligare där eller?? :)

Mvh Raffen.
Jo då Raffen. Det var inte mitt sista ord i detta meddelande. Av någon anledning gick meddelandet iväg utan att jag tryckt på posta???? När man inte fattar något är det nog handhavandefel eller?
Det som vidare skulle stått var en hel del.

Efter att ha varit indoktrinerad av Er alla experter så finner jag att det I MITT FALL har gett mig en lite vidare insikt. Först så anser jag att har man en extra värmekälla måste pumpen blåsa mot denna källa inte suga. I mitt fall så befinner sig pump 2 (nya pumpen) efter köket. Det räcker med att ugnen står på en timma för att pumpen känner av den varmare luften (som blåses dit av pump1). Är utetemperaturen hög (5 -10 gr) så stänger pump1 av en stund. Smålänning som man är så känns det som jag tagit tillvara värmen från ugnen. Vid dessa "höga" utetemperaturer så är det ju inget kallras från fönster så det känns helt Ok att pumpen står still.
Din fråga om SKVP2 pumpens funktion vid manuellt inställd hastighet. Det är riktigt som du antog att den inställda hastigheten alltid bibehålles så länge som pumpen är i reglerdrift. Skulle den av någon anledning känna att ärvärdet är högre än börvärdet så stänger pumpen av ett tag och återgår till inställd hastighet när balans uppstår igen mellan bör och är-värde.
En sak måste jag ta upp, kanske ett fel i min pump. Utredning pågår. Enligt specen så är lägsta värmeeffekt 500 W. Tyvärr har jag aldrig kommit ner i detta värde. I min pump är lägsta effekt ca 1 kW. Det verkar som att ineffekten till pumpen är limiterad till ca 225 W. Eftersom pumpen ju är en effektiv pump (Toshiba) så är det svårt att få en värmeeffekt på 500 W.
Resultatet blir som Doggydoggen påpekat att pumpen går som till från. Ej alls acceptabelt! Just nu med minus 20 grader ute är ju inte detta aktuellt men till våren då solen lyser och temperaturen stiger då funkar inte detta. Måste åtgärdas.

I dag som sagt minus 20 grader. Pumparna klarar sig själva utan extra uppvärmning förutom kakelugn i TV-rummet. COP 1.9.


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2012, 10:56:35 »
Hej Bensin!  Ja du har ju rätt i det du säger här tycker jag. Thumbsup Bra ocksÃ¥ att fÃ¥ bekräftat att man kan ha innerdelsfläkten pÃ¥ valfri manuell inställning och att den innehÃ¥ller inställd hastighet sÃ¥ länge pumpen är i värmedrift, och oavsett hur mkt eller lite värme pumpen än levererar.
Det här med specade värden över minsta värmeavgivning på SKVP2-pumparna av ca 500 watt och då till en energiförbrukning på ca 100 watt gäller ju förvisso vid en utetemp på +7 ºC, sen stiger denna minimi elförbrukning för pumpen lite med sjunkande utetemperatur, men det visste du väl om hoppas jag.
Som t.ex mina pumpar som är specade till ca 600 watt minvärme till ca 120 watts elförbrukning vid ca +7 ºC, sen vid ca +4-5 ºC så ligger minförbrukningen på ca 140-160 watt, vid +2-3 ºC, 180-210 watt och från ca 0 ºC och kallare så går aldrig minförbrukningen ned under ca 300-310 watt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25SKVP2-ND/MISLYD innedelen
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2012, 13:11:47 »
Mina mätningar av minimieffekten gjordes i november med ca 4-+5 grader utetemp. Inmatad eleffekt (då inkl trågvärmaren) var ca 300 W och kunde inte minskas. Antages trågvärmaren dra 75 W så blir minimimal inmatad eleffekt 225 W. Vid + 5 grader får man inga 500 W värme utan mer än 1 kW. Dåligt vore det väl annars vid denna utetemperatur.

Kan också tillägga om SKVPN2 pumpen att efter avfrostning så startar pumpen med en "kick down" och ger max effekt en kort stund. Kanske för att kompensera för bortfallet under avfrostningen. Inte så dumt. :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!