Författare Ämne: toshiba daisek-ai frÃ¥gor !  (läst 3136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adde76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
toshiba daisek-ai frågor !
« skrivet: 01 september 2011, 00:20:15 »
Hej kära luftpumps-proffs ...behöver få svar på ett par frågor.
I huset jag köpt sitter 2 styck pumpar av toshiba daisek-ai.
En sitter i källaren och den andra sitter på övervåningen. Pumparna är 1 år gammla.
Den i källaren droppar det vatten från ...på menyn på fjärrisen hittade jag något med droppar på precis ...behöver man köra något avfuktnings-program ibland?

Sen en andra fråga när jag endå är här (hittar ingen instruktion, ska doc ladda ner om jag hittar) ...i vilket läga ska man köra automatik på en specifik grad UTAN att ac ska gå igång?
Eldar i braskamin och vill ju inte kyla ner luften när den värmer :)

Mvh

Utloggad adde76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: toshiba daisek-ai frågor !
« Svar #1 skrivet: 01 september 2011, 00:41:01 »
Nu har jag laddat hem manualen.
Eftersom det inte står i klartext om när inte den ska köra ac så frågar jag.

Om jag trycker på Mode fram till att "solen" visas på displayen så använder den enbart värme och kyler inte ifall värmen överstiger det gradantal som jag ställt in den på?
följdfråga på detta är då:
Jag kan inte köra den i automatik? ...då måste jag ställa blåset manuellt?

Till min andra fråga om den droppande innerdelen, kan det droppa från den för att den varit avstängd ett tag? ...den sitter ju i en källare och är lite rått/fuktigt i luften där nere?!?!

mvh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: toshiba daisek-ai frågor !
« Svar #2 skrivet: 01 september 2011, 01:06:13 »
Hej Adde!  Ja det är riktigt att när du trycker pÃ¥ "Mode" knappen sÃ¥ fÃ¥r du olika tecken i den övre menyn pÃ¥ fjärren, längst till vänster sÃ¥ börjar det med A, och den skall du inte använda dig av för dÃ¥ kan pumpen växla automatiskt mellan bÃ¥de värme och kyla. Därefter kommer det en snöstjärna och den använder du alltid vid AC-drift, sen kommer det tecken som ser ut som 2 st droppar och det är det s.k dry-läget dvs när du ev kör avfuktning med pumpen = en lättare sorts AC-drift. Sist pÃ¥ högra sidan uppe i menyn pÃ¥ fjärren kommer tecknet som ser ut om en "sol" och den skall du dÃ¥ alltid ha inställd om du endast skall använda pumpen i värmedrift.
När det gäller innerdelsfläkten så kan du reglera fläkthastigheterna genom att antingen köra denna i automatik (auto) eller också välja manuellt valfri iställd fläkthastighet mellan hastighet 1-5, eller hur menade du när du sa att du inte kunde köra pumpen i automatik utan att ställa in blåset manuellt??
När det gäller den läckande innerdelen så kan jag inte svara dig direkt på vad det kan vara, har aldrig varit med om detta själv nämligen, har du kört pumpen i AC-drift eller ev i avfuktning på den senaste tiden?? För isf kan det vara något problem med dräneringsslangen för kondensvattnet isf, antingen så ligger den inte med rätt lutning utåt genom väggen från innerdelen eller också så har det kommit med något skräp som har täppt till utflödet.
Om du bara kör pumpen i värmedrift så skall det definitivt inte komma något vatten ifrån innerdelen ivf kan jag säga. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 01 september 2011, 10:08:17 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad adde76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: toshiba daisek-ai frågor !
« Svar #3 skrivet: 01 september 2011, 08:20:22 »
Tack för svar raffen.
Efter lite efterforskning så vill jag nog inte köra i auto läge. I källaren bor grabben ...så jag kör nog på 2:an på kvällar och nätter och fullt flås under dagarna. Förstått att det ska ge bäst effekt när jag läst lite på forumet.

Samma gäller pumpen uppe då jag eldar i Braskamin ...fläkten hjälper till att blåsa ut värmen i huset då innerdelen av pumpen sitter i anslutning till braskamin.

Vad det gäller den droppande innerdelen i källaren så får jag nog kolla upp detta. Jag satte pumpen på full värme precis nu och fullt blås och ska låta den gå så under dagen så får vi se om det fortsätter ...annars får jag nog ringa för det borde väll gå på garantin om det är monterat i fel lutning antar jag?

Kan jag blåsa rent i "ut-flödet" själv? Ser man någon dreneringsslang av något slag om jag öppnar upp något?


MVh och tack så mycket för hjälpen Raffen !

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: toshiba daisek-ai frågor !
« Svar #4 skrivet: 02 september 2011, 19:46:23 »
Lossa dräneringen pÃ¥ baksidan om pumpen och blÃ¥s rent ev har du för lite fall pÃ¥ dräneringen. Kolla sÃ¥ att inte när montering gjordes att dräneringen  ihopbuntat med buntband som fÃ¥r dräneringsröret att ligga i vÃ¥gor sÃ¥ det bildas vattenfällor där det möglar och surnar sÃ¥ det blir stopp i röret.  Har själv nyss haft stopp pga av detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!