Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkthastighet RAS-10  (läst 3023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatören10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Fläkthastighet RAS-10
« skrivet: 10 februari 2011, 23:30:46 »
Har fått min nya Polar 2 RAS-10 installerad i veckan. Efter framförallt Raffens hyllningar till Toshibas modeller Polar 1 och 2 vågade jag inte köpa något annat. Hoppas verkligen att du Raffen får någon form av ersättning från importören/återförsäljaren för alla dina positiva inlägg här på forumet :)

Nu till min fråga: Jag har förstått att man ska ha fläkten på så hög hastighet som möjligt (helst 5) för att få bästa möjliga verkningsgrad. Gäller detta verkligen vid alla förutsättningar? Då menar jag oavsett utetemperatur? Oavsett vilken innetemperatur man önskar? Vad jag menar är att både utetemp och önskad innetemp borde påverka val av fläkthastighet eller?

Ställde min pump på 12 grader och autofläkt när jag lämnade huset i måndags em (hade inte hunnit läsa igenom hela manualen och knappast heller alla goda råd här på forumet. Man tror ju annars som amatör att ett läge för autofläkt borde vara idealiskt om man inte har möjlighet att vara på plats och justera hastigheten utefter omständigheterna.

Eller menar "experterna" här på forumet att fläkthastighet 5 alltid är det bästa? Att det endast är ur "bullersynpunkt man inte skulle välja detta som "default"

Tänker strax skicka ett sms och höja tempen till 20 grader. Ska bli spännande att se vad jag har för temperatur i huset när jag kommer dit i morgon vid 10-tiden. :D

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet RAS-10
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 12:49:31 »
Hej Amatören!  Ja det var väl iof väldigt hyggligt av dig tycker jag att du unnar mig nÃ¥gon form av ersättning för alla mina positiva inlägg om Toshibas pumpar, men nÃ¥gon ersättning har jag aldrig sett till du, har heller aldrig blivit erbjuden nÃ¥gon, och om sÃ¥ skulle ha varit fallet sÃ¥ hade jag givetvis aldrig tagit emot den.
Jag är nämligen en helt vanlig fristående och helt oberoende privatperson som inte har några som helst egna intressen i branchen utan mina inlägg bygger helt på mitt eget personliga intresse och engagemang för bl.a energifrågor, energibesparing mm mm inkl mina egna åsikter, synpunkter och erfarenheter ifrån mina egna pumpar, och dessa kan givetvis inte köpas för pengar. ;)
 
Sen att jag tycker då kanske att Toshibas pumpar är värda att nämnas en del beror väl bl.a på att de är helt unika inom ivf ett antal områden när det gäller luftvärmepumpar, och för att bara nämna några av dem här så är det då främst att de har en helt flexibel manuell inställning av valbar fläkthastighet oavsett pumpens/innerdelens värmeavgivning inkl att de kan gå ned till en riktigt låg värmeavgivning utan att gå i off-läge.
Dessa egenskaper ger dÃ¥ en helt överlägsen jämn och bra värmespridning i större delen av husen och därmed en mkt bra värmekomfort genom minimal variation i innetempen samtidigt som förmÃ¥nen med den lÃ¥ga värmeavgivningen ger en oslagbart lÃ¥g driftskostnad för pumparna sett över en hel uppvärmningssäsong.  

Med tanke sedan på din fråga här Amatören så verkar det inte som du har tagit del av mina inlägg om Toshiba i någon större omfattning här på forumet tycker jag, för hade du gjort det så hade du säkert sett att jag i rätt många inlägg rekommenderar att köra Toshibas pumpar på just en fast manuell inställning av fläkthastigheten och definitivt inte på Autoinställning.
Visst kan man även köra innerdelsfläkten på Toshiba på autoinställning men då fungerar ju dessa pumpar precis som de flesta andra pumpar på marknaden, och då tappar man direkt en av Toshibas stora fördelar nämligen.
Jag rekommenderar inga autoinställningar överhuvudtaget på luftvärmepumpar och detta oavsett fabrikat, utan bäst resultat får man oftast alltid med utprovade manuella inställningar oavsett om det är fläkthastighet, inst av vinge, sidospjäll eller ev annat. Autoinställningar kan möjligtvis vara bra kanske för äldre människor som inte riktigt förstår sig på att ställa in pumparna på ett hyfsat bra sätt, och då kan auto ev vara ett lite bekvämt sätt kanske även om detta inte är det bästa för dem heller naturligtvis.

Sen är det så rent generellt att dessto högre fläkthastigheter ju bättre effektivitet och cop får man ut av pumparna eftersom innerdelen då på ett bättre sätt blir av med värmen och utedelen/kompressorn då jobbar lättare och därmed producerar värmen effektivare. Sen får man också med högre fläkthastigheter som en extra bonus en mkt bättre och jämnare värmespridning i större delen av huset på köpet.

Det här med fläkthastigheterna har egentligen inget alls med att göra vilken tid det är på värmesäsongen eller vilken utetemp som råder utan det avgör man själv givetvis från tid till annan och egentligen är det precis som du själv nämnde oftast ljudet som får bli det avgörande isf.
Jag rekommenderar dessutom att aldrig köra Toshibas pumpar under/lägre än manuellt 3:ans fläkthastighet och själv använder jag oftast 4:an eller 5:ans fläkt, vid litet värmebehov använder jag ibland 3:ans fläkt, oftast kör jag på 4:an, men är det riktigt kallt kör jag på 5:ans hastighet givetvis. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 17:38:50 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Amatören10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Fläkthastighet RAS-10
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2011, 15:48:52 »
Hej Raffen!

Mitt inlägg om ev. ersättning var naturligtvis inte allvarligt menad men du är bra på att marknadsföra det du tror på och dina inlägg här på forumet var en stor anledning till att jag köpte just en Polar 2 RAS-10. Säkert ett kanonval som jag blir nöjd med.

Faktum var att mitt val berodde just på alla manuella (fin-)inställningar samt att lägsta effekt är så pass låg som den är.

Jag har flera grannar som köpt Panasonic-pumpar och inte varit så nöjda med dem pga att de helt enkelt leverade för hög effekt på mininställning och att därför besparingen inte blev som hoppats.

Jag ska genast ändra fläktläge till manuell 4 som borde vara det ultimata för normalt vinterväder. Däremot tycker jag fortfarande att värmebehovet (pga utetemperatur) borde påverka valet av fläkthastighet. Om det är kallare än säg -10 borde maxfläkt (5) vara det mest ekonomiska. Om det däremot är säg +10 borde väl hastighet 3-4 vara ett bättre val.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Fläkthastighet RAS-10
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2011, 19:10:38 »
Det är ju klart attt om det är +10 ute så kanske att du klarar dig med treans växel, men det beror väldigt mycket på hur din planlösning ser ut. Kan fläkten verkligen blåsa luften till den del av huset som ligger längst bort om du kör fläkten på sparlåga? Om inte så måste du stötta upp med med annan dyr uppvärmning eller låta det vara lite kallare i den delen. Det skiljer så lite på fläktens förbrukning om du kör 3 eller 5, så rekommendationen är att köra på så högt fläktläge som möjligt eller behöver för att få ut värmen till hela huset.
Själv kör jag som standard på trean när vi är hemma, (frugans beslut) men ökar på varje morgon när vi går till jobbet.
Vi har sovrummet längst bort i huset så det passar rätt bra att det är lite svalare där.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet RAS-10
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2011, 20:06:54 »
Hej Raffen!

Mitt inlägg om ev. ersättning var naturligtvis inte allvarligt menad men du är bra på att marknadsföra det du tror på och dina inlägg här på forumet var en stor anledning till att jag köpte just en Polar 2 RAS-10. Säkert ett kanonval som jag blir nöjd med.

Faktum var att mitt val berodde just på alla manuella (fin-)inställningar samt att lägsta effekt är så pass låg som den är.

Jag har flera grannar som köpt Panasonic-pumpar och inte varit så nöjda med dem pga att de helt enkelt leverade för hög effekt på mininställning och att därför besparingen inte blev som hoppats.

Jag ska genast ändra fläktläge till manuell 4 som borde vara det ultimata för normalt vinterväder. Däremot tycker jag fortfarande att värmebehovet (pga utetemperatur) borde påverka valet av fläkthastighet. Om det är kallare än säg -10 borde maxfläkt (5) vara det mest ekonomiska. Om det däremot är säg +10 borde väl hastighet 3-4 vara ett bättre val.

Hej Amatören!  Ja jag tog inte direkt illa upp kan jag väl säga dig och det är inte precis första gÃ¥ngen som jag hör talas om det här heller, jag fÃ¥r märkligt nog riktigt seriösa förfrÃ¥gningar ibland om det verkligen inte är sÃ¥ att jag säljer Toshibapumpar. Jag mÃ¥ste väl antagligen vara en huggarns en pÃ¥ att verka övertygande i mina budskap sÃ¥ vitt jag förstÃ¥r, och det kanske dÃ¥ delvis har med min bakgrund som ledare att göra ev eftersom man i den rollen verkligen fick vara tydlig i alla sina budskap. ;)
Jag har iof hört talas om från en del i min närhet att de tycker att jag skulle ha blivit försäljare istället men det gebitet har aldrig tilltalat mig nämligen, jag har nöjt mig med att bara sälja enstaka personligt ägda prylar på blocket, och det har iof hittills alltid gått bra ivf. :D
Ja 4:ans fläkthastighet kan väl vara en väl avvägd och lagom hastighet tycker jag på pumpinnerdelen när du inte är i stugan, och antagligen kan du även köra på denna hastighet även när du är där utan att störas, men det kanske också räcker med 3:ans fläkt ibland ev, men använd helst inte autofläkt ivf om jag får råda dig.
Du kommer alldeles säkert att bli riktigt nöjd med din pump och det kommer också med all sannolikhet att visa sig i en mkt ekonomisk driftskostnad för pumpen som du sedan kan jämföra med dina Panasonickompisar. :)

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Amatören10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Fläkthastighet RAS-10
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2011, 22:28:36 »
Hej Raffen!

Måste säga att jag är imponerad av exaktheten i temperatur som pumpen levererar! Ställde inställningen på underhållsvärme 10 grader åkte hem till villan och kollade sedan värdet hemifrån några dagar senare via mobiltelefonen som angav 10.54 grader.

Kom då på (efter att ha läst i forumet) att jag borde ordna med någon form av dränering av smältvattnet. Åkte därför tillbaka med en plåt och isbanan hade redan (efter 6 dagar) bildats under pumpen. förstår dock inte riktigt varifrån vattnet kommer ifrån?
Pumpen var helt ren och det fanns ingen is någonstans inte heller undertill endast på marken under. Pumpen sitter ca 1,5 m ovan mark.

Inomhustemepraturen stämde exakt med värdet jag fick några timmar tidiagre via sms - termometern ca 10 m från pumpen visade 10,5 grader. Höjde temperaturen till 11 grader och ändrade fläkten till manuell 4 (igår) nu när jag kollar tempen på distans meddelar pumpen att det är 11,42 grader inomhus.

Det verkar som om killen från Ventillationsutveckling har gjort ett bra jobb vad gäller tätning av rörgenomföring mm. :)

Mvh

Amatören

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet RAS-10
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2011, 22:47:31 »
Hej Amatören!  Det är klart att polar2-modellerna är ena riktiga kalaspumpar alltsÃ¥ inkl det allra senaste som finns när det gäller utvecklingen av luftvärmepumpar, detta lÃ¥ter mkt imponerande tycker jag. Fortsätt gärna att rapportera lite efter hand hur du upplever pumpen och hur den verkligen fungerar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!