Författare Ämne: LjudnivÃ¥ utedel  (läst 2622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ljudnivå utedel
« skrivet: 15 december 2010, 15:46:52 »
Tjänare,

Hur mycket låter era utedelar?
Jag har två pumpar med utedelarna bredvid varandra. Ger detta en markant högre ljudnivå?

Nu har vi ca 10 minus och det brummar/surrar ganska ordentligt.
Runt 0 brummar det lite men så fort tempen sjunker under -5 låter det ganska högt.
Vårt hus är från 20-talet och ganska kasst isolerat så jag gissar att pumparna jobbar hårt.

Ingen av grannarnas pumpar (varierande fabrikat) låter som mina.... så man blir ju lite nojjig..

Pumparna ifråga är RAS 10 (polar 1).

/Booten


Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå utedel
« Svar #1 skrivet: 15 december 2010, 17:06:38 »
Hallå Booten.

Har själv en RÀS 10 Polar1. Instämmer i din analys. Vid minus 10 och lägre brummar utedelen ganska mycket, men minskar drastiskt när man närmar sig nollan. Jag har min utedel placerad fritt från väggen på särskilt stativ. Detta valde jag för att om möjligt reducera obehaget av brummandet. Min pump är nog dimensionerad i underkant och får då nu när det är så kallt jobba för högtryck hela tiden.

Kör hårt!

Utloggad Hyvens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå utedel
« Svar #2 skrivet: 15 december 2010, 19:12:16 »
Hej.

Jag har en RAS 13 Polar 2. Min utedel låter inte så mycket runt -10 15 grader dock något mer än nollgradigt. Jag har ett ganska välisolerat hus med ca 20 cm i väggar och 30 cm i tak i den del av huset som inner delen sitter i och är ca 60kvm med öppet upp i nock. Jag vet inte hur hårt pumpen går..Tycket det är lite kallt och blåsigt att gå ut och läsa av mätaren på pumpen. Det är så varmt och mysigt under pumpen *roflmao* Kan dock nämna att min utedel sitter nära en friskluftsventil mot sovrummet och vi har aldrig hört utedelen inom hus.

Vänligen
Hyvens

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå utedel
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 14:46:59 »
Jag störs inte av ljudet inomhus även om det hörs väldigt tydligt om jag ställer mig vid fönstret snett ovanför utedelarna. Jag är mest
orolig för vad grannarna tycker och om det är nåt fel på pumpen.

Pumparna är fö monterade på husväggen men jag upplever inga vibrationer el dyl utan ett högt surrande ljud, jag tror den ena pumpen går med
gasen i botten... Jag har som sagt två st och när den ena avfrostar så minskar ljudet drastiskt. Den ena pumpen värmer upp källaren
och där har vi lägre inne temp & mindre yta kontra övervåningen där jag fn har 23 grader i matrummet.

/Booten

Utloggad konsumentkillen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivå utedel
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 18:09:49 »
Intressant tråd. Jag har själv en Polar1 Ras10 som jag köpte i höstas och har nu reklamerat den pga högt ljud på utedelen från -10 och nedåt. Precis som du beskriver så är det ett kraftigt surrande ljud som hörs i hela huset samt i grannskapet. Vi får se vad teknikern säger men som det är nu stör den både mig och grannar så något får de göra! Återkommer med rapport..

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå utedel
« Svar #5 skrivet: 27 december 2010, 20:42:23 »
ska bli intressant att höra vad din tekniker säger. När det kröp ner till -20 strax innan jul lät mina utedelar som satan....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser