Författare Ämne: Korta avfrostningsintervall  (läst 5624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #15 skrivet: 12 december 2010, 14:54:12 »
Tack för svar. Pumpen funkar helt OK pÃ¥ full effekt, vilket behövs i mitt hus. Nu är det -7 gr och ganska hög luft.  sker nu med 60 min intervall. Fortfarande skulle jag vilja veta om detta är normalt avfrostningsintervall. Själv hade jag trott pÃ¥ längre intervall. Men man är ju nubörjare sÃ¥ jag har ingen egen erfarenhet, förrän nu.

Hej på dig...

jag har tyvärr inte Toshiba nu, men hade förut Panasonic och det du beskriver stämmer överens på hur panasonic funkar,
tycker dock att Toshiba skulle varit bättre...
själv i dags läge har jag 2st. Mitsubishi FD25 och FD35 VP. och dem avfrostar 4-6 min. gång tid minst 130 min.
jo kalare det blir desto längre tid mellan avfrostningen.

 *vinkar*
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #16 skrivet: 12 december 2010, 15:59:49 »
En pump med behovsstyrd avfrostning avfrostar när det behövs, en pump med så kallad äggklocksavfrostning avfrostar med intervaller bestämda enbart efter tid som självklart kan vara olika beroende på utomhustemperatur.

Är det en SKVP pump du har startar en avfrostning efter följande kriterier:

Till vänster i diagramet ser du en temperatur vilket INTE är utomhustemperaturen utan värmeväxlarens temperatur, den är lägre än utomhustemperaturen vid värmedrift pga att pumpen "tar" värme ur utomhusluften. Det är via en givare kallad Te som styrkortet i utedelen kan mäta detta.

Te0 detection time är mellan 10 och 15 min efter start av värmedrift (efter avfrostning eller uppstart), det lägsta uppmätta värdet på Te-givaren sparas i minnet som Te0.

-Om temperaturen på Te-givaren håller sig över -4ºC så kommer aldrig en avfrostning startas.
-Ligger temperaturen på Te-givaren mellan -4 och -6ºC kommer efter 35 minuters värmedrift en Zon som kallas C.
 I C-zonen sÃ¥ väntar styrkortet pÃ¥ att temperaturen pÃ¥ Te-givaren skall bli Te0 - Te => 3ºC i 2 minuter (3ºC lägre än Te0).
 Ett exempel: registrerades -3 grader under "detection time" sÃ¥ behöver Te-givaren ge -6 grader eller lägre i 2 minuter för att avfrostningen skall starta.
-Ligger temperaturen på Te-givaren mellan -6 och -25ºC kommer efter 29 minuters värmedrift en Zon som kallas A.
 I A-zonen sÃ¥ väntar styrkortet pÃ¥ att temperaturen pÃ¥ Te-givaren skall bli Te0 - Te => 2,5ºC i 2minuter (2,5ºC lägre än Te0).
 Ett exempel: registrerades -10 grader under "detection time" sÃ¥ behöver Te-givaren ge -12,5ºC eller lägre i 2 minuter för att avfrostningen skall starta.
-Ligger temperaturen på Te-givaren under -25ºC kommer efter 29 minuters värmedrift en Zon som kallas B.
 I B-zonen sÃ¥ väntar styrkortet helt enkelt pÃ¥ att pumpen gÃ¥tt 2 minuter i sträck i B-zon och dÃ¥ startas en avfrostning.
 Ett exempel: ligger Te-givaren under -25ºC sÃ¥ kommer pumpen starta en avfrostning efter 31 minuters värmedrift.
 Ett exempel till: registrerades -25ºC under "detection time" och utomhustemperaturen sjunker sÃ¥ att Te-givaren ger -26ºC
 i 2 minuter sÃ¥ kommer en avfrostning starta eftersom pumpen hamnar i B-zon i stället för A-zon.

Sen när det gäller hur en avfrostning går till så finns det följande angivet:
När det är bestämt att en avfrostning skall starta görs följande.
1. Kompressorn och utefläkten stannar.
2. Efter 10 sekunder från kompressorstop växlas 4-vägsventilen till kyldrift.
3. När temperaturen på innerdelens värmeväxlare går under 38ºC stannar innefläkten.
4. Efter 20 sekunder från kompressorstop startar kompressorn igen och börjar avfrostningen.
5. Nu används värdet på Te givaren igen, när någon av följande kriterier uppnås avslutas avfrostningen.
    a. stiger till +8ºC eller högre.
    b. ligger pÃ¥ +5ºC eller högre i 80 sekunder.
    c. om inget av följande uppnÃ¥s sÃ¥ finns det en timeout pÃ¥ 15 minuter, avfrostningen avslutas alltsÃ¥ efter max 15 min.
6. Kompressorn stannar nu.
7. Efter ca 40 sekunder från kompressorstop växlar 4-vägsventilen tillbaks till värmedrift.
8. Efter ca 50 sekunder från kompressorstop startas kompressorn och utefläkten.
9. Pumpen startar nu en ny värmecykel.



Det som inte finns angivet är hur länge en avfrostning bör ta, men av egen uppmätt och noterad information så tar en avfrostning närmare 8-10 minuter (från innefläkt av till på) vid några minusgrader och vid mer sträng kyla så går en avfrostning på runt 5 minuter.
Kompressorn körs också på mycket lägre varvtal vid några minusgrader än vid sträng kyla, det är troligtvis det som påverkar avfrostningstiden.
« Senast ändrad: 12 december 2010, 18:24:18 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #17 skrivet: 12 december 2010, 18:06:30 »
Intressant läsning Pathb!

Allt tycks stämma pÃ¥ min Toshiba. Nu är det -11 grader och enligt SMHI 85 % fukthalt. Nu tar avfrostningen ca 6 min och intervallet mellan avfrostningarna är närmare 1,5 h.  studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser