Författare Ämne: Korta avfrostningsintervall  (läst 5623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Korta avfrostningsintervall
« skrivet: 09 december 2010, 08:45:59 »
Min RAS13 typ nd avfrostar fn med 45 till 60 min intervall. Utetemp -5 gr och ganska torr luft. Jag tycker att det verkar alldeles för ofta. Det blir ju inte mycket till COP värde om 7-8 min går bort på mindre än en timma. Är detta normalt eller är något fel? Kanske någon erfaren dignitär kan ge synpunkter.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #1 skrivet: 09 december 2010, 20:39:14 »
Är den helt frostvit och det produceras vatten/is under pumpen så är det inget fel, det blir mycket frost på pumparna när dom gör det dom ska, troligtvis så jobbar den på ganska mycket och producerar värme.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #2 skrivet: 10 december 2010, 09:39:58 »
Tack för svar. Pumpen funkar helt OK på full effekt, vilket behövs i mitt hus. Nu är det -7 gr och ganska hög luft. Avfrostning sker nu med 60 min intervall. Fortfarande skulle jag vilja veta om detta är normalt avfrostningsintervall. Själv hade jag trott på längre intervall. Men man är ju nubörjare så jag har ingen egen erfarenhet, förrän nu.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #3 skrivet: 10 december 2010, 10:34:00 »
Det är helt normalt, det är en bieffekt av att det går att "ta" värme ur luften.
Desto mer värme du tar desto fortare blir det frost som en avfrostning måste ta bort.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #4 skrivet: 10 december 2010, 11:11:16 »
Tack Patb!

Då har jag lärt mig mer. Man är alltid lite orolig när man inte vet.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #5 skrivet: 10 december 2010, 19:24:57 »
Var det Raffen som sa ngt om Äggklocksavfrostningar... Hmmm...
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #6 skrivet: 10 december 2010, 23:06:56 »
Toshiba har intelligent avfrostning ned till ca -15 grader, den är behovsstyrd.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #7 skrivet: 10 december 2010, 23:11:36 »
Nu framgår det inte om "Bensins" maskin går exakt 60 minuter vid -7 grader men skulle den köra samma intervall hela dygnet så låter det som äggklockefunktion !!
Nu är det första gÃ¥ngen jag hör detta fenomen sÃ¥ tiden kanske varierar 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #8 skrivet: 11 december 2010, 09:17:53 »
Svar till Comfort AB: I mitt inledningsinlägg angav jag 40 till 60 min. SÃ¥ tiden varierar som det verkar sÃ¥ är det mest fuktigheten som bestämmer. I gÃ¥r var det -10 grader och lite högre luft och dÃ¥ hade jag nÃ¥got över 60 min. I dag är det +1 gr och fuktigt. DÃ¥ har jag 40 minuters intervall.  Vad sägs om det?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #9 skrivet: 11 december 2010, 09:41:21 »
Hur ofta dom behöver avfrosta beror på ytan som skall värmas upp samt hur det är isolerat, din värmepump kanske ger järnet hela tiden på grund av dålig isolering ?
Runt 0 grader är det oftast väldigt mycket fukt i luften och behöver din fastighet mycket effekt vid den temperaturen så bygger det på is snabbt på utedelen som måste bort.
Framgår inte vilken modell ni har av RAS13
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #10 skrivet: 11 december 2010, 10:34:56 »
Ditt svar stämmer mycket väl in på bostaden. Gammalt hus. Tvåglasfönster. Inte världens bästa isolering. Övervåning som inte kan stängas av mm. Pumpen går för fullt hela tiden nu. Har nu upptäckt att jag kanske skulle haft ett nummer större. Har nu RAS13 SKVP_nd + RAS13SAVP-nd. (Polar 1). Behöver stödvärme under -5 grader. Ganska bra ändå. Jag var bara orolig för att pumpen skötte sig felaktigt, men allt verkar vara OK. Producerar nu 45 grader ut och 22 grader in (innedelen) på fläkthastighet 5. Det motsvarar väl teoretiskt 5 kW förutsatt att jag får ut full utblåshastighet 640 m-3 /h. Ledskenorna är vinklade max så det blir väl något lägre hastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #11 skrivet: 11 december 2010, 12:00:03 »
Fortsätter det att vara svinkalla och långa vintrar får du överväga att införskaffa en maskin till om du inte vill köra elradiatorerna för att hålla temperaturen på en dräglig nivå.

Men jag skulle nog lägga dom pengarna på att ordna isoleringen i första hand.
« Senast ändrad: 11 december 2010, 12:01:42 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #12 skrivet: 11 december 2010, 12:05:14 »
Budskapet uppfattat. Tack.  tomte::

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #13 skrivet: 11 december 2010, 22:21:18 »
att ordna isoleringen är sällan lika roligt som att sätta in en ny maskin att leka med ;)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Korta avfrostningsintervall
« Svar #14 skrivet: 11 december 2010, 22:42:53 »
Det stämmer Oskar  :)

Men i längden blir det roligare och dÃ¥ speciellt om maskinen gÃ¥r sönder när det är som kallast  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!