Författare Ämne: Fläkthastighet Toshiba Polar1  (läst 12354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #15 skrivet: 05 november 2010, 23:42:19 »
Stjäl tråden lite men inte utan att kommentera min egen fläkthastighet...
Jag kör nu max 20 grader på läge två RAS10 ( runt nollan ute) i ett termoshus (1 1/2 plan, tilläggsisolerat i vägg och vind, 3 glas fönster, samt aktiv vent med värmeväxlare). Får väldigt enkelt minst 20 grader i de rum som är belägna motsatt innerdelen om jag höjer hastigheten på fläkten och det lovar ju ganska gott ifall det blir den vargavinter som många väntar på. Men, vilken parameter skall jag höja först när temp sjunker utomhus för att bibehålla en komfortabel inomhustemp?

Hej Arctic och välkommen till forumet! Thumbsup Du skall givetvis i första hand höja upp fläkthastigheten om du skall få till en jämn och bra värmespridning i hela huset inkl en så billig driftskostnad som möjligt på pumpen. Därefter om inte ens 5:ans fläkthastighet skulle räcka till så får du börja höja tempinställningen med 1 ºC i taget och vänta ett antal timmar emellan, detta gäller då om du tänker ur ett rent ekonomiskt perspektiv inkl att du vill ha en jämn och bra värmekomfort i hela huset. ;)
Om du istället skulle bibehålla t.ex 2:ans fläkthastighet och bara höja tempinställningen på pumpen så innebär detta rent konkret att du därmed också bibehåller den dåliga värmespridningen i huset samtidigt som driftskostnaden ökar markant för pumpen via en klart högre energiförbrukning eftersom pumpen på det här sättet får en klart lägre verkningsgrad
(sämre/lägre cop). :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 november 2010, 23:47:08 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #16 skrivet: 06 november 2010, 06:38:42 »
Hej Arctic och välkommen till forumet! Thumbsup Du skall givetvis i första hand höja upp fläkthastigheten om du skall få till en jämn och bra värmespridning i hela huset inkl en så billig driftskostnad som möjligt på pumpen. Därefter om inte ens 5:ans fläkthastighet skulle räcka till så får du börja höja tempinställningen med 1 ºC i taget och vänta ett antal timmar emellan, detta gäller då om du tänker ur ett rent ekonomiskt perspektiv inkl att du vill ha en jämn och bra värmekomfort i hela huset. ;)
Om du istället skulle bibehålla t.ex 2:ans fläkthastighet och bara höja tempinställningen på pumpen så innebär detta rent konkret att du därmed också bibehåller den dåliga värmespridningen i huset samtidigt som driftskostnaden ökar markant för pumpen via en klart högre energiförbrukning eftersom pumpen på det här sättet får en klart lägre verkningsgrad
(sämre/lägre cop).
:)

Mvh Raffen.

Och när driftkostnaden ökar markant eftersom det blir en klart högre energiförbrukning och klart sämre cop, hur mycket pratar vi då?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #17 skrivet: 06 november 2010, 13:24:28 »
Svårt att svara exakt på givetvis eftersom det beror på de resp förutsättningarna när det gäller bl.a placering av pumpinnerdel kontra utrymmet den sitter i. Men om man utgår ifrån att man bibehåller en låg fläkthastighet t.ex 2:ans hastighet och bara höjer tempinställningen med +1-2 ºC på pumpen så skulle jag vilja säga att det kan röra sig om allt från ca 30-40% och kanske mer i snitt i både ökad energiförbrukning samt försämrad verkningsgrad inkl att man bibehåller en dålig värmespridning till ytor i huset som ligger längst bort från pumpinnerdelen räknat. Detta gäller då under förutsättning förstås att pumpinnerdelen ändå kan få iväg värmen någorlunda hyfsat ifrån pumpinnerdelen räknat. ;)
Sen finns det säkert många som kan lura sig en hel del på detta eftersom en låg fläkthastighet nästan alltid innebär att utblåsluften från innerdelen stannar och byggs upp i utrymmet närmast innerdelen (s.k värmelock). Detta innebär då att trots att man har höjt upp tempinställningen på pumpen och värmen byggs upp ännu mer nära innerdelen så känner tempgivaren av detta och stegar ned pumpen i effekt istället vilket då helt felaktigt också då kanske ev kan uppfattas som en besparing. Sc:,h Men denna ev besparing sker isf genom att pumpen stegar ned i effekt och man sänker därmed nyttjandegraden på pumpen samtidigt som man får en fortsatt lika dålig värmespridning till ytorna i huset som ligger längst bort från innerdelen med lägre innetemp trots att man har höjt tempinställningen på pumpen. :)
    
Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 06 november 2010, 23:55:07 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #18 skrivet: 06 november 2010, 15:12:42 »
Det här är väl ett tydligt tecken på att de i sniksegmentet av värmepumpar gjort helt enkelt en altt för liten kondensor (innerdel) och då får man denna effekt som sägs här med en förlust av 30-40% som en ägare här påpekar. Tråkigt...

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #19 skrivet: 06 november 2010, 15:18:53 »
Svårt att svara exakt på

 allt frÃ¥n ca 30-40% och kanske mer

Har du några fakta som stödjer det eller är det rena gissningar? Det är ju en avsevärd skillnad.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #20 skrivet: 06 november 2010, 18:42:26 »
Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattning
Mvh Raffen.

Utan att diskutera vilket driftsätt som sparar mest så kan man nog konstatera att lagren håller längre tid om de snurrar vid lägre rpm.

Ja har du några fakta förresten som stödjer detta påstående eller är det här rena gissningar kanske 109:an?? Sc:,h Det är ju också en avsevärd skillnad isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Focke-Wulf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #21 skrivet: 07 november 2010, 20:35:55 »
Hej Raffen.

Sedan jag följt ditt goda råd om fläkthastighet,5:ans läge,full fart på innefläkten,har inneklimatet blivit bättre.Jämn och fin temperatur i hela huset.


MVH

Focke -Wulf

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #22 skrivet: 08 november 2010, 11:47:51 »
Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattning
Mvh Raffen.

Utan att diskutera vilket driftsätt som sparar mest så kan man nog konstatera att lagren håller längre tid om de snurrar vid lägre rpm.

Ja har du några fakta förresten som stödjer detta påstående eller är det här rena gissningar kanske 109:an?? Sc:,h Det är ju också en avsevärd skillnad isf. :)

Mvh Raffen.

Nej det har jag inte, skillnaden är att jag säger att man NOG kan konstatera, jag påstår inte att jag sitter på sanningen som du ofta gör, det är anledningen till att jag frågade om det är fakta eller gissningar. Jag TROR att livslängden ökar vid lägre rotationshastighet eftersom friktion och nötning minskar.

Tror du att du kan svara på ursprungsfrågan nu då??
« Senast ändrad: 08 november 2010, 11:49:49 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #23 skrivet: 08 november 2010, 12:17:30 »
Javisst finns det fakta på detta med att copet på pumparna förbättras med en ökad fläkthastighet och ju högre fläkthastighet dessto bättre cop får man ut av pumparna, detta vet varenda människa inom branchen kan jag lova dig, och du kan fråga precis vem du vill. ;) Varför tror du t.ex annars att man testar alla pumpar hos Energimyndigheten på full fläkthastighet och vinge rakt ut för minsta luftmotstånd vid utblåset av luften från innerdelen?? Jo för att på så sätt så tar man ju tillvara på och plockar ur den absolut mesta värmen från innerdelen och pumpen, och eftersom innerdelen då på ett effektivt och snabbt sätt blir av med värmen så får den också en svalare luft att jobba emot vilket då med automatik direkt höjer verkningsgraden och därmed copet, så visst är det en absolut sanning det jag säger om detta givetvis. ;)
Hur tror du förresten själv att testresultaten vad gäller bl.a pumparnas värmeavgivning och copvärde skulle se ut om pumparna istället skulle testas med innerdelsfläkten på t.ex halvfart eller rentav kanske på lägsta fläkthastighet?? Sc:,h Då skulle det bli helt andra och klart mkt sämre värden på pumparna det kan jag försäkra dig. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #24 skrivet: 08 november 2010, 12:45:58 »
Jomen hallå, det är nivåerna på skillnaden "allt från ca 30-40% och kanske mer" som jag var intresserad av, att det är skillnad har jag inte ifrågasatt, du har fortfarande inte presenterat något mer än dina egna ideer och löften men det jag undrade över var om det var fakta eller egna gissningar.

Tror du att du kan svara på ursprungsfrågan nu då?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #25 skrivet: 08 november 2010, 13:08:03 »
Finns nog inget direkt som talar för att fläktmotorn skulle hålla så mkt längre även om man kör den på knappt halvfart enligt min uppfattning
Mvh Raffen.

Utan att diskutera vilket driftsätt som sparar mest så kan man nog konstatera att lagren håller längre tid om de snurrar vid lägre rpm.

När det gäller detta ditt påstående här så är jag själv inte alls säker på att så är fallet, nu har jag inte tillgång till någon större statistik över detta, och det finns antagligen ingen sådan att tillgå heller skulle jag tro, men jag kan väl nämna att jag har i min absoluta närhet koll på sammanlagt 5 st RAS 10:or, 2 st GKVP-E och 3 st SKVP-ND av Toshibas pumpar. Av dessa 5 pumpar är då 1 st GKVP-E och 1 st SKVP-ND mina egna och resten tillhör mina grannar.
När det gäller de 2 GKVP-E-pumparna så satte jag in denna samtidigt med min syster och svåger (som är grannar) under april månad 2008 och jag har då kört innerdelsfläkten på den pumpen enligt vad jag tidigare beskrivit på höga hastigheter hela tiden medans min syster och svåger har hållit sig till lite lägre hastigheter. Deras pump började låta lite i innerdelsfläkten redan i slutet av förra vintern dvs feb-mars och ljudet är då ett än så länge svagt gnisslande ljud men något irriterande. Min GKVP-E-pump däremot går fortfarande lika tyst och fint som när jag fick den, trots att det inte är fäktmotorer med keramiska lager i dessa pumpar såvitt jag vet ivf, så jag fortsätter givetvis med mina höga fläkthastigheter. ;)
Sen var jag hos en annan granne (en ensamstÃ¥ende kvinna) för nÃ¥gon mÃ¥nad sedan och hjälpte henne med att blÃ¥sa rent innerdelen, hon har en RAS 10 SKVP-ND-pump som hon köpte pÃ¥ ett mässerbjudande pÃ¥ vÃ¥rvintern (mars) 2009 och som skall ha keramiska lager i fläktmotorn enligt min uppfattning, dÃ¥ hörde jag ocksÃ¥ ett svagt gnisslande ljud i hennes innerdelsfläkt. Hon hade dÃ¥ sin pump inställd pÃ¥ 2:ans fläkthastighet och med börvärde +23 ºC. Jag dammsugade rent filtren och blÃ¥ste rent innerdelen och startade upp pumpen igen och samma ljud, höjde dÃ¥ sakta med 1 steg i taget och när jag kom upp till 4:ans fläkt sÃ¥ minskade underligt nog ljudet, jag höjde till 5:ans fläkt och det hördes fortfarande inget alls av ljudet. Jag frÃ¥gade dÃ¥ om hon stördes utav ljudet (luftljudet) frÃ¥n 5:ans fläkt men det gjorde hon inte sa hon eftersom innerdelen satt över entrédörren, jag frÃ¥gade ocksÃ¥ varför hon körde pÃ¥ 2:ans fläkt och en sÃ¥ pass hög tempinställning men det var bara för att det skulle vara nÃ¥t inställt sa hon. Dessutom stängde hon av pumpen ibland pÃ¥ dagarna för att spara lite energi sa hon, och det behöver man inte göra med Toshibas pumpar nämligen, eller ivf inte under den tid pÃ¥ Ã¥ret när det finns ett kontinuerligt värmebehov i husen. 
Jag lät henne ha 5:ans fläkt inställd och sänkte ned börvärdet till +20 ºC på pumpen och talade om för henne att det var både bättre och inkl billigare drift om hon körde pumpen kontinuerligt på en högre fläkthastighet för en bättre värmespridning och lägre tempinställning istället, och hittills så har hon varit helt nöjd ivf, och självklart kommer hon på det här sättet att spara klart mkt mer elenergi framledes.
Så sammantaget utav de få pumpar som jag har i min egen närhet så finns det enligt denna lilla statistik ingenting som talar för att en lägre fläkthastighet skulle få fläktmotorerna att få en längre livslängd utan snarare tvärtom isf och helt enligt vad jag nämnde i mitt tidigare inlägg så verkar det istället som att livslängden på fläktmotorerna ökar med en ökad kontinuerlig fläkthastighet. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #26 skrivet: 08 november 2010, 13:11:45 »
OK så bra att vi rett ut det,

Tror du att du kan svara på ursprungsfrågan nu då?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #27 skrivet: 08 november 2010, 13:24:41 »
Jomen hallå, det är nivåerna på skillnaden "allt från ca 30-40% och kanske mer" som jag var intresserad av, att det är skillnad har jag inte ifrågasatt, du har fortfarande inte presenterat något mer än dina egna ideer och löften men det jag undrade över var om det var fakta eller egna gissningar.

Tror du att du kan svara på ursprungsfrågan nu då?

Ja men hallå själv 109:an! Hur är det ställt med dig egentligen. ;) Du har väl fått ett bra svar tycker jag eller vill du ha ännu ett mera praktiskt kanske. Sc:,h Ja ok då, vi säger att du som ett ex har 2:ans fläkthastighet och höjer fläkthastigheten till 5:an så får du med automatik en bättre verkningsgrad inkl cop på pumpen med minst ca 30-40% försiktigt räknat. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #28 skrivet: 08 november 2010, 14:17:29 »
FAKTA undrade jag om du hade, dina försiktiga beräkningar skulle jag vilja ha bekräftade med fakta. Fakta är INTE vad du tycker och tror utan saker som kan bekräftas matematiskt eller med t.ex mätningar.

Om du inte har fakta så säg då att det är vad du tror istället
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fläkthastighet Toshiba Polar1
« Svar #29 skrivet: 08 november 2010, 15:12:29 »
Hej 109:an!  Nej nÃ¥gra konkreta fakta iform av t.ex listade uppgifter vid olika inställningar av pumparna som t.ex vid olika fläkthastigheter, olika börvärden mm och förhÃ¥llandet av dessa till resp pumpars värmeavgivning, verkningsgrad (cop) mm det kan jag inte hänvisa till, men det finns nog heller ingen sÃ¥dana överhuvudtaget mig veterligt, och ingen som direkt är intresserad av att ta fram dessa uppgifter heller mer än möjligtvis du dÃ¥ isf 109:an. ;) Men visst skulle detta lätt gÃ¥ att ta fram via nÃ¥got testinstitut men det kostar säkert en hel del skulle jag tro. SÃ¥ om du är riktigt intresserad sÃ¥ rekommenderar jag dig isf att ta kontakt med Energimyndigheten direkt och be dem att testa fram lite uppgifter om detta vid lite olika inställningar pÃ¥ en pump, det kan väl knappast kosta mer ivf än vad en ordinare pumptest kostar skulle jag tro, dvs runt ca 130.000:- kr.
För min egen del så är det då direkta påståenden om detta som jag har kommit med här i mina inlägg och dessa är då givetvis en sanning, när det gäller fakta om detta så kan jag bara hänvisa till mina egna mindre uppföljningar om detta eftersom det faktiskt inte är särskilt svårt att kolla detta själv egentligen. När det gäller just Toshibas pumpar så är detta extra lätt att kolla eftersom kompressorn på dessa pumpar reagerar omg vid minsta lilla ändring av tempinställning när det gäller energiförbrukningen på elmätaren, samma sak när det gäller elförbrukningen på pumpen om man ändrar fläkthastighet (detta oavsett om man höjer eller sänker). Dvs om man höjer tempinställning eller fläkthastighet med 1 ºC resp 1 steg så stegar kompressorn direkt upp så sakteliga likaväl som man direkt ser att elförbrukningen ökar lite när man ökar fläkthastigheten med 1 steg. Sen måste man givetvis kolla detta i ett lite längre tidsperspektiv för att man skall kunna få en rättvisande bild av det hela. Kollar man på energimätaren samtidigt som man t.ex höjer fläkthastigheten med 1 steg så ser man att elförbrukningen ökar primärt med kanske ca 6-8 watt, sedan väntar man ca 3-5 minuter och kollar elmätaren igen och då ser man att elförbrukningen har sjunkit tillbaka och ligger på samma wattal eller t.om kanske ca 4-6 watt lägre än från början och då innebär detta alltså att man därmed har ökat verkningsgraden och cop på pumpen. :)

Mvh Raffen. 
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!