Författare Ämne: Vilket märke lämpar sig bäst för den södra delen av Sverige?  (läst 1250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Då jag bor i Södra Sverige med fuktig och rå kyla funderar jag på vilket märke som lämpar sig bäst för mig? För det måste ju vara skillnad på hur pumparna beter sig om du bor i Norrland eller i Skåne!?
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Det är mer som skiljer än luftfuktigheten. Värmebehovet är en stor grej. Toshibas Polar-2 lämpar sig väldigt bra i södra Sverige eftersom den klarar låg dellast och små effektbehov på ett bra sätt.

Sedan måste man ju givetvis kolla på hur ditt hus är byggt, man ska ju installera tillräcklig effekt. Även om huset ligger i växtzon 1 är det ju ingen garanti för att värmebehovet är litet, hus i södra Sverige är ofta väldigt dåligt isolerade. Sätter man in för liten maskin kommer det att se ut som att den avfrostar för ofta och att DET är problemet. I själva verket är det ofta underdimensionerade maskiner som uppför sig så.

Kan du ge lite mer info om ditt hus, typ byggår, isoleringstjocklek, fönster, ventilation, årsförbrukning kanske ?

MVH/Gano
 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser