Författare Ämne: Hur fungerar Pure-funksjonen pÃ¥ nya polar 2?  (läst 2961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andlier

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hur fungerar Pure-funksjonen på nya polar 2?
« skrivet: 21 februari 2010, 16:12:21 »
Jeg demonterte ione-laderen på vår nye RAS13 polar2 pumpe, den har visst inget eget pure-filter som må vaskes, kun hovedfilter som er montert på utsiden av "ozon-generatoren". Hvordan fungerer pure-funksjonen hvis filteret er på feil side? Er det samme konstruksjon på gamle polar modellen? Har sett noen toshiba-pumper har pure-filter som må vaskes hver 1000 time?
bilder:

Demontering

Knivskarpe spisser!

"Elektrisk avtrykk" på radiator

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hur fungerar Pure-funksjonen på nya polar 2?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2010, 16:43:52 »
hej, polar 2 har bara en jonisator, och inget pure-filter. den gamle modellen skall man göra rent pure-filtret på, men på polar2 behöver du bara göra rent dom svarta nät-filtren, jag gör rent dom i varmt vatten och skakar av dom innan jag monterar tillbaka.

Utloggad andlier

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar Pure-funksjonen på nya polar 2?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2010, 16:46:59 »
Så eneste funksjonen til pure-knappen er å lage ioner, støvet og ionene går bare gjennom radiatoren og ut i rummet igjen?

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar Pure-funksjonen på nya polar 2?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2010, 11:20:53 »
Så de har förenklat "elektrostatgrillen" som finns på 1:an till en ren jonisator på 2:an ?

Något som jag VERKLIGEN funderar på är Toshibas egen beskrivning av hur det som laddas upp i jonisatorn "absorberas" av kondensorn....., skumt beskrivning tycker jag, borde innebära att de joniserade partiklarna som passerat jonisatorn fastnar på kondensorn.

Ökat behov av rengöring av kondensorn ?

Till en början trodde jag att det fungerade som jonisatorer brukar göra, att det laddar jonerna och på så vis binds damm m.m. i rummet mot fasta ytor utan att fara omkring så mycket. Men....när jonisatorn sitter INNAN kondensorn i luftflödet så blir det ju som Toshiba beskriver. Hur tänkte de där egentligen ?

Står uttryckligen i en del av det engelskspråkiga reklammaterialet att "particles passing the ionisator is absorbed by the condenser".
Inte lär partiklarna försvinna.....  :)
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hur fungerar Pure-funksjonen på nya polar 2?
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2010, 20:23:40 »
nej du har nog rätt där snillet att skiten sätter igen värmeväxlaren tillslut.
och det här är väl ännu en grej som tyder på att det är kylmaskiner från början, då denna lösning fungerar bättre i kyldrift då partiklarna sköljs bort från värmeväxlaren med kondensvattvet och förhoppningsvis rinner ut, om de nu inte sätter igen dräneringsslangen.
jag brukar göra rent värmeväxlaren genom att ta en blomspryta och duscha vatten på den, då rinner skiten ner i kondensatbaljan och ut genom kondenatslangen

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar Pure-funksjonen på nya polar 2?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2010, 23:24:05 »
Det är ju HELT klart värt att tänka på.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!