Författare Ämne: Masiv förisning  (läst 18566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #45 skrivet: 09 februari 2010, 09:22:12 »
Grejen är att den mäter inte utomhustemparatur utan nedkylningen av värmeväxlaren, då nehövs antagligen ingen zon ovanför -4, det blir så kallt även fast det är +gradigt ute.

Finns inget maxtak förruttom under -25 grader som jag skrev (Zon B). Det blir dock inte lika mycket vätska som bildar is under pumpen vid tex -10 mot -3 ute, däremot är den helvit när avfrostning sker oavsätt utomhustemp, jag har haft ganska bra koll på den och aldrig sett att den frostat av "o-vit".

Jämför man Zon C med Zon A ser man att det måste till en tempskillnad på 3 grader i den "varmare" zonen och bara 2,5 grader i den "kalla" zonen, jag antar att dessa 0,5 grader gör att den frostar av tidigare vid kall väderlek än vid varm.

Observera att allt den mäter är temperaturen på ena röret in i värmeväxlaren på utedelen där vätskan kommer tillbaks vid värmedrift.

TO som är utomhustempen verkar bara reglera (max)varvtal vid värme respektive kyldrift.


Denna styrning är också anledningen till att de i extrema fall med temp kring 0°C, fuktig luft eller nederbörd, i kombination med minimalt värmebehov (kompressorn på mineffekt) kan gå timtals utan att avfrosta trots att den frostar på ordentligt...
Och speciellt om utetempen hastigt stiger under tiden, kom ihåg att den relaterar till en mätpunkt strax efter avfrostning, så en hastig temperaturuppgång innebär att risken finns att den aldrig triggar avfrostning om effektuttaget samtidigt är litet.
De borde komplettera med en "maxtid" mellan avfrostningar om utetempen ligger under typ +5 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #46 skrivet: 09 februari 2010, 11:20:06 »
Rickard, jag lät tolkningen gå till nån annan. Jag håller med, helt klart ett problem vid låg last som inte drar ned temperaturen.
Jag har vid "mellan" till "full" last inte haft några som hels problem med detta trots rejäla förändringar i temperauren. Låg last har den nog aldrig gått med i längre intervaller.

Varför inte räkna driftminuter i olika lastlägen, låg, mellan och hög.
Hållar sig utomhustempen (TO givare) lika eller under sparad temp vid sättning av Te0 så kör den enligt Zonerna, stiger tempen så drar man av motsvarande från "difftempen", stiger den ovan satt TO temp - difftemp enligt Zon så börjar den kolla på räknade drifttidsminuter.
Säg att vi sätter 45 min full-last, 60 min mellan-last och 120 min låg-last.
Bestäm sedan att total maxtid inte får överstiga 150 min, räknar sedan maskinen lastläges-minuterna var för sig så får varken maxtid eller någon av lastläges-minuterna vid någon last överskridas innan avfrostning startas.

Säg att den kör 100 min-låg last, 20 min hög-last och 30 min mellan-last, ingen lastläges-minut överstiger någon gräns men däremot totalen på 150 min så avfrostning startas.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #47 skrivet: 09 februari 2010, 11:55:42 »
Mmm, varför inte, men jag tror det är att komplicera det önödigt mycket, då det trots allt krävs rätt extrema situationer för att problemen skall uppstå, jag tror det räcker med en maxtid då jag är rätt säker på att de två pumpar jag sett råka ut för detta gått måååånga timmar utan att avfrosta.

Dessutom måste man lägga till det faktum att maskinen kan stanna helt även om utetempen ligger på +5 till -30 grader ute, och vad händer då, avfrostar den alls?
Jag kan inte påminna mig att jag sett någon beskrivning av vad som sker i det läget, kanske plockar den upp Te0 4 minuter efter omstart av en EJ avfrostat maskin som stannat p.g.a. obefintligt värmebehov trots låg utetemp...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #48 skrivet: 06 mars 2010, 08:36:55 »
Fråga till Bjurel

Hur funkar avisningen på din Thosiba efter att du klippt bygel för +12 graders funktion?
Jag fick åter igen tina upp min Ras 13 efter 2 veckor på underhållsläge (helt igenfrusen), så det fungerar dåligt, jag tänkte oxså klippa bygel, men skulle vilja veta om det finns en chans att det funkar på +10 läge, så om din går klockrent på +12 så kan det ju vara värt att prova +10 först?

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #49 skrivet: 07 mars 2010, 13:50:25 »
Fråga till Bjurel

Hur funkar avisningen på din Thosiba efter att du klippt bygel för +12 graders funktion?
Jag fick åter igen tina upp min Ras 13 efter 2 veckor på underhållsläge (helt igenfrusen), så det fungerar dåligt, jag tänkte oxså klippa bygel, men skulle vilja veta om det finns en chans att det funkar på +10 läge, så om din går klockrent på +12 så kan det ju vara värt att prova +10 först?

mvh
/Svante

Sedan bygeln klipptes för snart en månad sedan har 8-gradersfunktionen som nu är en 12-gradersfunktion fungerat utan anmärkning, förutom en gång då utedelen i en snöstorm blev helt övertäckt av en 1,5 m hög snödriva då jag fick hälla på litet varmvatten. Nu håller pumpen 12,5 grader närmast innedelen och 8-9 grader i rummen längst bort från pumpen.. Utedelen är helt isfri sedan ett par veckor trots att jag bor precis vid vattnet i Stockholms skärgård och att det har varit både rejält dimmigt och alla temperaturer mellan 0 och -25 grader. Jag har nu ett standardskydd på pumpen för att minimera risken för övertäckning av snö och det verkar fungera bra.

Du kan ju prova med att bara öka temperaturen till 10 grader i första omgÃ¥ngen. Det kanske fungerar, men jag  tror att huset mÃ¥r bättre av litet högre temperatur ocksÃ¥.
Hälsningar Gunnar
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #50 skrivet: 08 mars 2010, 09:36:35 »
Dessutom måste man lägga till det faktum att maskinen kan stanna helt även om utetempen ligger på +5 till -30 grader ute, och vad händer då, avfrostar den alls?
Jag kan inte påminna mig att jag sett någon beskrivning av vad som sker i det läget, kanske plockar den upp Te0 4 minuter efter omstart av en EJ avfrostat maskin som stannat p.g.a. obefintligt värmebehov trots låg utetemp...

När vi brasar och det är "riktiga minusgrader" ute så stannar den bara, står sedan still påfrostad. När den sedan startar upp igen brukar den avfrosta efter en liten stund(5-10minuter). Det där är det jag har iakttagit utan att analysera det närmare.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #51 skrivet: 08 mars 2010, 10:29:18 »
Ja helt rätt Snillet, vid t.ex eldning och pumpen därmed går ned i off-läge och står i detta läge under en längre stund (ofta flera timmar) så vid uppstart efteråt börjar alltid pumpen med en avfrostning (gäller ND-pumpen alltså). Jag vet heller inte vad detta beror på men jag gissar att det är inlagt någon parameter för att säkerställa att pumpen är avfrostad och i ordning när den startar uppvärmningen igen, sen gissar jag också att det delvis kan finnas ytterligare en anledning till detta och det skulle isf ha med uppvärmningen av kompressorn att göra inför uppstart så att man slipper kallstart. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 mars 2010, 10:51:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Masiv förisning
« Svar #52 skrivet: 08 mars 2010, 18:06:02 »
Ja helt rätt Snillet, vid t.ex eldning och pumpen därmed går ned i off-läge och står i detta läge under en längre stund (ofta flera timmar) så vid uppstart efteråt börjar alltid pumpen med en avfrostning (gäller ND-pumpen alltså). Jag vet heller inte vad detta beror på men jag gissar att det är inlagt någon parameter för att säkerställa att pumpen är avfrostad och i ordning när den startar uppvärmningen igen, sen gissar jag också att det delvis kan finnas ytterligare en anledning till detta och det skulle isf ha med uppvärmningen av kompressorn att göra inför uppstart så att man slipper kallstart. :)

Mvh Raffen.
det blir ju lika mycket till kallstart även om den börjar med att starta i kylläge..
min -E pump brukar också göra sådär efter eldning, ibland gör den avfrostningen före den går i OFF-läge, och ibland (om rumstempen stiger snabbt) så gör den det efter off-perioden.
sitter det en värmekabel runt botten på kompressorn (vevhus) på -ND modeller? jag har inte uppmärksammat det då jag inte behövt ha isär någon, och min -E pump har det inte.
om det sitter en, är den kopplad till samma terminaler på kretskortet som trågvärmen?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #53 skrivet: 08 mars 2010, 18:44:43 »
Den kör ström i motorlindningen på kompressorn. Det kallas för "Quick heating control" i servicemanualen och finns på både -E och -ND modellerna.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Masiv förisning
« Svar #54 skrivet: 08 mars 2010, 20:10:17 »
Den kör ström i motorlindningen på kompressorn. Det kallas för "Quick heating control" i servicemanualen och finns på både -E och -ND modellerna.
å fan! trodde bara ME hade denna finess, är det polar2 du kollar på elller även den äldre?
måste man inte aktivera denna funktion genom att klippa bygel?
jag har aldrig hört det brummande ljud som annars är karaktäristiskt för denna typ av förvärmning.
Edit:
kollade i servicemanualen och denna funktion verkar inte så lyckad.
den aktiveras bara vid inomhustemp under 20grader, vilket det ju inte blir vid eldning.
och funktionen verkar vara där för att pÃ¥skynda uppvärmningsfasen (den tid det tar att värma upp innerdelens vvx  frÃ¥n det att  man slÃ¥r pÃ¥ pumpen tills fläkten startar) om man startar pumpen vid en lÃ¥g innetemp
dessutom skickar den bara ut 10watt på lindningarna, ME pumparna skickar 50watt
« Senast ändrad: 08 mars 2010, 20:33:24 av Oskar P. »

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #55 skrivet: 09 mars 2010, 10:34:44 »
Hi Gunnar
tackar för svaret om +12 funktionen, jag klipper nog direkt för +12 oxså, så minskar risken säkert för påisningen, och står den en vecka eller två utan flöde genom förångaren, så blir säkert skillnaden på en säsong mellan +10 och +12 funtion kostnadsmässigt obefintlig.
Har huset precis bredvid en sjö så innan den lägger sig så kan de komma en del extra fukt även hos mig

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #56 skrivet: 19 september 2010, 12:01:02 »

Nu har till slut orkat meka med Toshiban jag klippte J804 bygeln, så att underhållsvärmen blir +10 istället för +8, får se om det räcker för att utedelen kan hålla sig isfri. Förra vintern blev den totat igenisad 3 ggr. Funkar inte de så blir de klipp av J803 bygeln istället (+12).

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser