Författare Ämne: Masiv förisning  (läst 18563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2010, 19:16:46 »
har sett att många hävdar att energiförbrukningen med LL på underhållsfunktion inte sparar speciellt mycket jämfört med att gå på normala mintemperaturer, har dock inte sett några riktiga mätningar på detta. Någon som kan visa?

Jag kommer att posta lite siffror i ME-delen snart.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2010, 14:25:38 »
Hi, glömde det där med rastret

PÅ baksidan sitter ett grovt galler i plast, som enkelt tas bort på Toshiban, jag tror att det bara är ett skydd för att inte trycka till lammelerna så att luft-flödet störs (under transport och montering).

Troligen, sitter som sagt inget där på min, helt öppet.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2010, 12:54:52 »
Kollade av min RAS 13 efter ytterligare knappt två veckor med underhålsvärmen på, temperaturen har varit mellan -19 till -2. Nu har pumpen hållit sig isfri, så gissningsvis var de den riktigt kalla perioden med mycket nederbörd strax innan nyår som den inte mäktade med.

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Masiv förisning
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2010, 13:33:11 »
Hur är det möjligt??? Leva och bo med 8-11gr?!! Hade åkt direkt på Jula och eller nåt och köpt element på fot med stickpropp, kostar 3-400:-/ st.

Men människan är vanedjur, men minst 20gr.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #19 skrivet: 19 januari 2010, 13:56:00 »
Hur är det möjligt??? Leva och bo med 8-11gr?!! Hade åkt direkt på Jula och eller nåt och köpt element på fot med stickpropp, kostar 3-400:-/ st.

Men människan är vanedjur, men minst 20gr.

/A.

Luring2 har den ju i sin stuga  8), med underhÃ¥llstemp när ingen är där.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Masiv förisning
« Svar #20 skrivet: 19 januari 2010, 14:33:15 »
Är medveten om att vissa morderna konstruktioner, tex möbler med plast / spånskive laminat inte gillar 8 grader, men jag är inte speciellt orolig för husstomen i övrigt, 8-10 grader har används länge som underhållsvärme i många hus.
Skillnaden i energiläckage vid ett delta t på 18 grader jämfört med 27 (- 10 ute och +8 / +17) måste med enkla fysiska resonomang vara betydande!
att effektiviteten på en LL skulle vara sämre vid +10 inne jämfört med + 17 har jag svårt att tro (om nu man löser avfrostningen vettigt), lägre delta t mellan givande och tagande medium för energin måsta bara vara positivt! har sett att många hävdar att energiförbrukningen med LL på underhållsfunktion inte sparar speciellt mycket jämfört med att gå på normala mintemperaturer, har dock inte sett några riktiga mätningar på detta. Någon som kan visa?
Om det inte blir klart lägre förbrukning, så måste det ju i så fall vara att avisningen blir svårhanterat, och "knycker" totaleffektivitet, men har Toshiba nu byggt in funktionen, så kan man ju tycka att de borde ha provat ut att avisning fungerar tillfredställande, och ger åtminstone visst positiv effekt på förbrukningen jämfört med normalläget. Helt klart fungerar avisningen på annat sätt jämfört med normal avisning, längre tider och anndra "ljud" från inner och ytterenheten.

Gamla trähus frÃ¥n typ 1930 och äldre klarar lÃ¥ga temp, men modernare fÃ¥r problem, man flyttar daggpunkten i väggarna med för lÃ¥g temp och man fÃ¥r högre fukt som kan resultera i mögel om man har otur. KÃ¥kar yngre än 1930 bör alltsÃ¥ ligga nÃ¥gonstans runt +12 till +14 som lägst, moderna hus med plaster bör ligga runt +14 till +16 som lägst, kolla pÃ¥ olika byggforum. Stommen i huset är minsta problemet, det är isoleringens förmÃ¥ga att ta och avge fukt som gäller. Om man har ett hus som stÃ¥r en längre tid med underhÃ¥llsvärme  kan man kolla pÃ¥ spikar och skruvar om man hittar rost inomhus.

Att en L/L isar igen är självklart, har man låg inomhustemp kan pumpen inte avisa normalt, den tar värmen innefrån när den ska avisa, och vid långa köldknäppar med låg inomhus-temp blir det en ond cirkel. Det är bara att kolla alla trådar här på forumet efter en köldknäpp, speciellt med garagepumpar som fått jobba med inomhus-temp under +10, t.o.m Nocrian (monstret) har i några fall isat ihop helt.

I det fall pumparna har en anordning för att klara underhållsvärme (+10) är jag osäker på om tekniken för avisning med innerdelens kondensor verkligen används, då bör pumpen ha en anordning som ger elvärme mot kompressorn/förångaren på annat sätt för att lösa avisningen, annars är det kört för energi-innehållet i innerdelen räcker inte till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2010, 17:25:09 »
Art Deco: Jag skruva isär en trasig "kinapump" som klarade och ställas in i steg frÃ¥n 8 till 30 grader och hade suttit monterad i 2 Ã¥r i sthlms regionen och fungerat utan anmärkning i ett garage. Felet var ett relä som brunnit och tagit med sig lite andra komponeneter. I den satt det dels en värmare pÃ¥ kompressorn och nÃ¥n typ av genomströmningsvärmare pÃ¥ ett kopparrör bakom kompressorn, kan det eventuellt vara nÃ¥n typ av elektrisk  "hjälpvärmare" vid avfrostning i lÃ¥ga inomhustemperaturer..?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2010, 19:00:05 »
Svar till snillet

Huset är frÃ¥n början av 60 talet, diffutionsspärr av dopat papper(bitumen?) pÃ¥ insidan isoleringen (mineralull), 1/2 huset ytterligare isolering, och där är det nu plastspärr. 1964-2000 kallställt pÃ¥ vintern 2000-2009 +8 pÃ¥ vintern pg vattenburen golvvärme med acc tank (hade planer pÃ¥ att bo där när jag var glad ungkar). finns inga tendenser till daggpunksbekymmer vad jag kan se pÃ¥ spikar och annat. trots bara +8 gick det Ã¥t 1600 kwh januari 2009 (elpatrorer i ac-tank), och dÃ¥ var vi där (uppvärmt till +23) 3 dagar om jag mins rätt. Att ha fullvarmt gÃ¥r helt klart bort av ekonomiska skäl, och jag har inte sett nÃ¥gra bekymmer med stommen (dit jag räknar isolering och Ã¥ngspärrar / vindspärrar  mm). Ska bli spännande och se vad januari 2010 kommer innebära i förbrukning när Toshiban hjälper till med uppvärmningen(dock kallare och mer dagar där, sÃ¥ svÃ¥rt att jämföra).
Helt klart gör pumpen någon annan avfrostningscykel att dömma av ljudet.

Mvh /Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2010, 19:28:23 »
Hej
Jag har ocksÃ¥ haft problem med avisning vid 8-gradersfunktionen. Det verkar bara ta nÃ¥gon dag  innan isen pÃ¥ ytterdelen täpper igen luftflödet och den automatiska avisningen inte orkar med. Jag  har ocksÃ¥ fÃ¥tt rÃ¥det att hälla pÃ¥ varmt vatten och det gÃ¥r ju bra, men det kan inte anses som en acceptabel lösning i längden att gÃ¥ ut varje dag och pytsa pÃ¥ varmvatten, särskilt inte som 8-gradersfunktionen är tänkt för fritidshus som man inte vistas i.

Jag anser att det finns flera för Toshiba enkla omprogrammeringar av logikfunktionen för avfrostningen vid 8 grader. Orsaken till att avfrostningen inte orkar med är att innedelen inte kan leverera tillräckligt mycket värme för att fÃ¥ en fullständig avfrostning av utedelen. Detta är inte särskilt konstigt eftersom det dels är relativt kallt inne, dels för att man stänger av innefläkten under avisningen. Att man stänger av innefläkten vid normal avisning  vid högre lufttemperaturer är i och för sig  förstÃ¥eligt, eftersom det annars skulle dra obehagligt kallt frÃ¥n innedelen vid avisning, (innedelen gÃ¥r ju i detta läge som en normal luftkonditioneringsenhet) men när man använder 8-gradersfunktionen vistas ju ingen i huset och dÃ¥ skulle innefläkten mycket väl kunna fortsätta att gÃ¥. Man skulle dÃ¥ fÃ¥ en mycket effektivare avisning.

En annan möjlighet skulle vara att förlänga avisningstiden och slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.

Jag anser inte att vi som köpt Ras 13 främst för att den hade en lÃ¥gtemperaturfunktion för fritidshus, skall acceptera att den inte fungerar utan jag avser att reklamera pumpen som felaktig  enligt konsumentköplagen om inte Ventilationsutveckling  förmÃ¥r Ã¥tgärda prblemet.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2010, 19:41:25 »
En annan möjlighet skulle vara att förlänga avisningstiden och slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.

Spiken på huvudet för båda sakerna du tar upp anser jag. Speciellt detta att avfrostningstiden borde vara längre.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2010, 19:51:00 »
Toshibas pumpar kan vid låg belastning ibland hamna i läget när de isar igen fullständigt, det är inget nytt fenomen, speciellt om man eldar i kamin eller tillför värme i huset på annat sätt, så att värmepumpen under lång tid bara går på mineffekt - i kombination med fuktigt väder eller snöfall...
Dess reglersystem känner då inte att den behöver avfrosta på väldigt många timmar, och snön/isen fastnar till sist på plåtarna gring förångaren, när den väl avfrostar så tinar bara isen loss från förångaren, inte från plåtarna, och hela värmepumpen ser ut att vara en enda isbit.

Det är ovanligt, men det händer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Masiv förisning
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2010, 19:54:54 »
För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2010, 20:47:45 »
För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.

Mmm, eller sätta den i AC-läge en stund.
Men viktigast är att man är medveten om att den behöver arbeta lite för att fungera optimlat, på smygfart, och med fukt/snö kan det bli fel i avfrostningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Masiv förisning
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2010, 21:39:51 »
För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.

Mmm, eller sätta den i AC-läge en stund.
Men viktigast är att man är medveten om att den behöver arbeta lite för att fungera optimlat, på smygfart, och med fukt/snö kan det bli fel i avfrostningen.

Det är nog inte vanligt med problem men du har säkert rätt, jag har aldrig haft problem med avfrostning under de 6 år min varit i drift nu.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Masiv förisning
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2010, 21:54:50 »
..Jag anser att det finns flera för Toshiba enkla omprogrammeringar av logikfunktionen för avfrostningen vid 8 grader... slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.
På de nya Toshiba Polar 2 kan man ställa 8gr-funktionen mellan 5 till 13gr, så det verkar som Toshiba är medvetna om problematiken. Frågan är om man inte kan modda om de gamla pumparna att göra det samma Sc:,h? Finns säkert någon som kan klura ut det eller kolla med VUTV om de vet hur man kan ställa upp 8gr-funktionen.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!