Författare Ämne: Masiv förisning  (läst 18564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 11 grader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Masiv förisning
« skrivet: 06 januari 2010, 23:24:01 »
Hej alla användare,
jag har värmepmpen nu i tre år, men egentligen (bortsett från rengöringen) aldrig brytt mig om inställningarna. Manualen hittar jag inte längre.
Nu har jag två problem:
1) massiv is på utedelen, den är i princip täckt av is
2) det är kallt i huset

Huset är på cirka 90 kvadrat, 2 plan (alltså 180 qm), i övre plan några element. På fjärrkonrollen står det Toshiba WH-H03JE, hoppas det är modellbeteckningen. När jag kom ner i morse (-22 grader ute) hade jag 11 grader i huset, det är nog lite kylig, som tur har vi en öppen spis, då blir det så småningom mysiga 15 grader, men tror eller ej, man vänjer sig. Värmepumpen är den enda värmekällan i nedre lanet, huset är nybyggt och mkt väl isolerad, en stora fönsterytor.

AlltsÃ¥, är det normalt att det finns sÃ¥ mycket is pÃ¥ utedelen? Det lÃ¥ter om den av-isar hela tiden. Var ikväll hos en bekant, han hade ingen is alls pÃ¥ sin pump!(ny Mitsubishi) Jag kan inte tänka mig att en pump kan jobba effektivt om det är sÃ¥ mycket is pÃ¥ den. vad kan man göra? BlÃ¥slampa eller  ???
Är 11 grader inne normalt om det är så kallt ute?

Tacksam om nån kunde ge några råd, eller kanske är det bättre att ge sig av till söderhavet? (bodde i Malta ett år, dec-jan 8 grader inne, ingen värme överhuvudtaget att tillföra....2 små barn med, men de klarade sig alldeles utmärkt, allt är en fråga om kläder)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 23:39:30 »
Spola den med varmt vatten, slå ifrån strömmen först.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Masiv förisning
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2010, 08:29:01 »
På fjärrkonrollen står det Toshiba WH-H03JE, hoppas det är modellbeteckningen.
Det är modellbeteckningen på fjärrkontrollen.

Kolla på typskyltarna som finns på innedelen & utedelen så står där troligen något med RAS. Detta är de uppgifter som talar om vad du har för VP.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2010, 10:51:19 »
Hi 11 grader

Fick avisa min RAS 13 som gått på 8 graders värme i 3 veckor manuelt förra veckan, var en isklump med begränsad funktion (dock håller den sig isfri vid normaldrift)

Värmde upp rummet (med vedeldning och el) ordentilgt, hällde jummet vatten pÃ¥ utedelen sÃ¥ all yttre is försvan, körde sedan i kyldrift, fläkthastighet 2 pÃ¥ innedelen (se den styr ut begränasd fläkthastighet pÃ¥ ytterdelen)  med en tjock handuk över ytterdelen sÃ¥ luftflödet hindrades, efter ca 45 minuter var all is borta, och jag kunde gÃ¥ tillbaks till värmeläge.
Nu går pumpen på 8 graders läge igen, får se om den är isbit igen när jag åker ut till stugan nästa gång

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Masiv förisning
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2010, 12:03:47 »
Raffen nu får du rycka in, kan detta verkligen hända intelligenta värmepumpar som toshiba? jag som funderade på en toshiba som nästa pump.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2010, 12:07:13 »
Fick avisa min RAS 13 som gått på 8 graders värme i 3 veckor manuelt förra veckan, var en isklump med begränsad funktion (dock håller den sig isfri vid normaldrift)

8ºC är nog lite väl lågt för en VP tror jag map avisningen. Man bör nog ha minst 10-12ºC för att det ska fungera bra i längden. Toshiba har nog tänkt lite fel där tyvärr. Det hade varit bättre om de gjort som t ex Daikin, att inställningen var steglös neråt istället för att ha en specialknapp med en fast temp.inställning. Och det borde fler tillverkare ta efter anser jag.
« Senast ändrad: 08 januari 2010, 12:10:51 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Masiv förisning
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2010, 12:26:10 »
Nääää kan detta vara möjligt....hiihih.Mitt tips prova att ha den på 10C istället.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2010, 12:45:20 »
Hi

Finns bara +8 läge att välja på (som dock ger ca +10 i verkligheten i samma rum), lägsta "vanliga" inställning är 17 om jag mins rätt
Många andra aggregat har ju +10 funktion istället, vilket ganske ger den der lilla extra avfrostningsenergin som behövs för att fålla yterdelen fri?

Har tagit bort plastrastret på baksidan, för det var uppenbart att den bara satt i vägen för en bra avrinning vid avfrostning

/S
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2010, 12:52:12 »
Finns bara +8 läge att välja på (som dock ger ca +10 i verkligheten i samma rum)

OK. Det kanske är något annat som spökar då. Temp.diffen kan ju även vara neråt, så jag tänkte att du kanske hade 6-7ºC med 8ºC-knappen. Om du har möjlighet kan du ju ställa in en digital temp.mätare där du kan se max. och min.värdet över några dagar eller veckor.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2010, 13:10:54 »
Raffen nu får du rycka in, kan detta verkligen hända intelligenta värmepumpar som toshiba? jag som funderade på en toshiba som nästa pump.

Hej Krokodilen!  Ja det är nog inte omöjligt alls du, jag har vid ett flertal tillfällen poängterat att detta med underhÃ¥llsvärme är inte helt okomplicerat alltsÃ¥ och detta gäller givetvis för alla luftvärmepumpar och fabrikat som har denna funktion. Sen vet inte jag egentligen vad man skall ha det till, för 8-10 plusgrader är en alldeles för lÃ¥g temperatur för att bÃ¥de hus och inredning skall mÃ¥ bra samtidigt som det är ganska osäkert om man alltid fÃ¥r till fungerande avfrostningar pÃ¥ pumparna. Nej min 11-12 plusgrader isf om man nÃ¥gorlunda vill undvika fukt och lukt i husen och dessutom sÃ¥ tjänar man inte mkt pÃ¥ det här u-hÃ¥llsvärmeläget heller ifh till ordinarie lägsta tempinställning pÃ¥ pumparna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2010, 14:29:37 »
Jag har säkra källor på att man skall undvika temperaturer under cirka 14plusgrader inomhus i en normalvilla 60-90 tals konstruktion. Tyvärr besitter jag inte expertisen SJÄLV på att tala om de exakta problemen, men det handlar om olika former av fuktproblem och sprickbildningar m.m.

+8 är en väldigt låg temp som sagt, jag skulle aldrig våga använda det som tempinställning utan lämnar vi huset en längre tid blir det nog 17grader på pumpen och 14grader på radiatorsystemet.

Raster på baksidan ?, frågade killen från ventilationsutveckling om det inte skulle vara skydd på baksidan-sidan av utedelen, men tydligen inte.... vad är det för raster som menas ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2010, 16:00:38 »
hi

Är medveten om att vissa morderna konstruktioner, tex möbler med plast / spånskive laminat inte gillar 8 grader, men jag är inte speciellt orolig för husstomen i övrigt, 8-10 grader har används länge som underhållsvärme i många hus.
Skillnaden i energiläckage vid ett delta t på 18 grader jämfört med 27 (- 10 ute och +8 / +17) måste med enkla fysiska resonomang vara betydande!
att effektiviteten på en LL skulle vara sämre vid +10 inne jämfört med + 17 har jag svårt att tro (om nu man löser avfrostningen vettigt), lägre delta t mellan givande och tagande medium för energin måsta bara vara positivt! har sett att många hävdar att energiförbrukningen med LL på underhållsfunktion inte sparar speciellt mycket jämfört med att gå på normala mintemperaturer, har dock inte sett några riktiga mätningar på detta. Någon som kan visa?
Om det inte blir klart lägre förbrukning, så måste det ju i så fall vara att avisningen blir svårhanterat, och "knycker" totaleffektivitet, men har Toshiba nu byggt in funktionen, så kan man ju tycka att de borde ha provat ut att avisning fungerar tillfredställande, och ger åtminstone visst positiv effekt på förbrukningen jämfört med normalläget. Helt klart fungerar avisningen på annat sätt jämfört med normal avisning, längre tider och anndra "ljud" från inner och ytterenheten.

Mvh
/S

110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2010, 16:04:01 »
Hi, glömde det där med rastret

PÅ baksidan sitter ett grovt galler i plast, som enkelt tas bort på Toshiban, jag tror att det bara är ett skydd för att inte trycka till lammelerna så att luft-flödet störs (under transport och montering). på mina ME maskiner är skyddet i plåt, men sittar då ca 15 mm från lamelerna och stör därför inte avrinningen under avfrostningen heller.

/S
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Masiv förisning
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2010, 16:07:07 »
Till toshibas försvar mÃ¥ste man ju säga att testa sig fram till alla extrema ytterförhÃ¥llande som kan uppstÃ¥ vind fuktighet regn snö  nästan är omöjligt.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad 11 grader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2010, 18:33:42 »
Tack till alla!
Speciellt Svante, ska prova det imorgon.
Hälsn Gerold

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2010, 19:16:46 »
har sett att många hävdar att energiförbrukningen med LL på underhållsfunktion inte sparar speciellt mycket jämfört med att gå på normala mintemperaturer, har dock inte sett några riktiga mätningar på detta. Någon som kan visa?

Jag kommer att posta lite siffror i ME-delen snart.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2010, 14:25:38 »
Hi, glömde det där med rastret

PÅ baksidan sitter ett grovt galler i plast, som enkelt tas bort på Toshiban, jag tror att det bara är ett skydd för att inte trycka till lammelerna så att luft-flödet störs (under transport och montering).

Troligen, sitter som sagt inget där på min, helt öppet.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2010, 12:54:52 »
Kollade av min RAS 13 efter ytterligare knappt två veckor med underhålsvärmen på, temperaturen har varit mellan -19 till -2. Nu har pumpen hållit sig isfri, så gissningsvis var de den riktigt kalla perioden med mycket nederbörd strax innan nyår som den inte mäktade med.

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Masiv förisning
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2010, 13:33:11 »
Hur är det möjligt??? Leva och bo med 8-11gr?!! Hade åkt direkt på Jula och eller nåt och köpt element på fot med stickpropp, kostar 3-400:-/ st.

Men människan är vanedjur, men minst 20gr.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #19 skrivet: 19 januari 2010, 13:56:00 »
Hur är det möjligt??? Leva och bo med 8-11gr?!! Hade åkt direkt på Jula och eller nåt och köpt element på fot med stickpropp, kostar 3-400:-/ st.

Men människan är vanedjur, men minst 20gr.

/A.

Luring2 har den ju i sin stuga  8), med underhÃ¥llstemp när ingen är där.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Masiv förisning
« Svar #20 skrivet: 19 januari 2010, 14:33:15 »
Är medveten om att vissa morderna konstruktioner, tex möbler med plast / spånskive laminat inte gillar 8 grader, men jag är inte speciellt orolig för husstomen i övrigt, 8-10 grader har används länge som underhållsvärme i många hus.
Skillnaden i energiläckage vid ett delta t på 18 grader jämfört med 27 (- 10 ute och +8 / +17) måste med enkla fysiska resonomang vara betydande!
att effektiviteten på en LL skulle vara sämre vid +10 inne jämfört med + 17 har jag svårt att tro (om nu man löser avfrostningen vettigt), lägre delta t mellan givande och tagande medium för energin måsta bara vara positivt! har sett att många hävdar att energiförbrukningen med LL på underhållsfunktion inte sparar speciellt mycket jämfört med att gå på normala mintemperaturer, har dock inte sett några riktiga mätningar på detta. Någon som kan visa?
Om det inte blir klart lägre förbrukning, så måste det ju i så fall vara att avisningen blir svårhanterat, och "knycker" totaleffektivitet, men har Toshiba nu byggt in funktionen, så kan man ju tycka att de borde ha provat ut att avisning fungerar tillfredställande, och ger åtminstone visst positiv effekt på förbrukningen jämfört med normalläget. Helt klart fungerar avisningen på annat sätt jämfört med normal avisning, längre tider och anndra "ljud" från inner och ytterenheten.

Gamla trähus frÃ¥n typ 1930 och äldre klarar lÃ¥ga temp, men modernare fÃ¥r problem, man flyttar daggpunkten i väggarna med för lÃ¥g temp och man fÃ¥r högre fukt som kan resultera i mögel om man har otur. KÃ¥kar yngre än 1930 bör alltsÃ¥ ligga nÃ¥gonstans runt +12 till +14 som lägst, moderna hus med plaster bör ligga runt +14 till +16 som lägst, kolla pÃ¥ olika byggforum. Stommen i huset är minsta problemet, det är isoleringens förmÃ¥ga att ta och avge fukt som gäller. Om man har ett hus som stÃ¥r en längre tid med underhÃ¥llsvärme  kan man kolla pÃ¥ spikar och skruvar om man hittar rost inomhus.

Att en L/L isar igen är självklart, har man låg inomhustemp kan pumpen inte avisa normalt, den tar värmen innefrån när den ska avisa, och vid långa köldknäppar med låg inomhus-temp blir det en ond cirkel. Det är bara att kolla alla trådar här på forumet efter en köldknäpp, speciellt med garagepumpar som fått jobba med inomhus-temp under +10, t.o.m Nocrian (monstret) har i några fall isat ihop helt.

I det fall pumparna har en anordning för att klara underhållsvärme (+10) är jag osäker på om tekniken för avisning med innerdelens kondensor verkligen används, då bör pumpen ha en anordning som ger elvärme mot kompressorn/förångaren på annat sätt för att lösa avisningen, annars är det kört för energi-innehållet i innerdelen räcker inte till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2010, 17:25:09 »
Art Deco: Jag skruva isär en trasig "kinapump" som klarade och ställas in i steg frÃ¥n 8 till 30 grader och hade suttit monterad i 2 Ã¥r i sthlms regionen och fungerat utan anmärkning i ett garage. Felet var ett relä som brunnit och tagit med sig lite andra komponeneter. I den satt det dels en värmare pÃ¥ kompressorn och nÃ¥n typ av genomströmningsvärmare pÃ¥ ett kopparrör bakom kompressorn, kan det eventuellt vara nÃ¥n typ av elektrisk  "hjälpvärmare" vid avfrostning i lÃ¥ga inomhustemperaturer..?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2010, 19:00:05 »
Svar till snillet

Huset är frÃ¥n början av 60 talet, diffutionsspärr av dopat papper(bitumen?) pÃ¥ insidan isoleringen (mineralull), 1/2 huset ytterligare isolering, och där är det nu plastspärr. 1964-2000 kallställt pÃ¥ vintern 2000-2009 +8 pÃ¥ vintern pg vattenburen golvvärme med acc tank (hade planer pÃ¥ att bo där när jag var glad ungkar). finns inga tendenser till daggpunksbekymmer vad jag kan se pÃ¥ spikar och annat. trots bara +8 gick det Ã¥t 1600 kwh januari 2009 (elpatrorer i ac-tank), och dÃ¥ var vi där (uppvärmt till +23) 3 dagar om jag mins rätt. Att ha fullvarmt gÃ¥r helt klart bort av ekonomiska skäl, och jag har inte sett nÃ¥gra bekymmer med stommen (dit jag räknar isolering och Ã¥ngspärrar / vindspärrar  mm). Ska bli spännande och se vad januari 2010 kommer innebära i förbrukning när Toshiban hjälper till med uppvärmningen(dock kallare och mer dagar där, sÃ¥ svÃ¥rt att jämföra).
Helt klart gör pumpen någon annan avfrostningscykel att dömma av ljudet.

Mvh /Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #23 skrivet: 30 januari 2010, 19:28:23 »
Hej
Jag har ocksÃ¥ haft problem med avisning vid 8-gradersfunktionen. Det verkar bara ta nÃ¥gon dag  innan isen pÃ¥ ytterdelen täpper igen luftflödet och den automatiska avisningen inte orkar med. Jag  har ocksÃ¥ fÃ¥tt rÃ¥det att hälla pÃ¥ varmt vatten och det gÃ¥r ju bra, men det kan inte anses som en acceptabel lösning i längden att gÃ¥ ut varje dag och pytsa pÃ¥ varmvatten, särskilt inte som 8-gradersfunktionen är tänkt för fritidshus som man inte vistas i.

Jag anser att det finns flera för Toshiba enkla omprogrammeringar av logikfunktionen för avfrostningen vid 8 grader. Orsaken till att avfrostningen inte orkar med är att innedelen inte kan leverera tillräckligt mycket värme för att fÃ¥ en fullständig avfrostning av utedelen. Detta är inte särskilt konstigt eftersom det dels är relativt kallt inne, dels för att man stänger av innefläkten under avisningen. Att man stänger av innefläkten vid normal avisning  vid högre lufttemperaturer är i och för sig  förstÃ¥eligt, eftersom det annars skulle dra obehagligt kallt frÃ¥n innedelen vid avisning, (innedelen gÃ¥r ju i detta läge som en normal luftkonditioneringsenhet) men när man använder 8-gradersfunktionen vistas ju ingen i huset och dÃ¥ skulle innefläkten mycket väl kunna fortsätta att gÃ¥. Man skulle dÃ¥ fÃ¥ en mycket effektivare avisning.

En annan möjlighet skulle vara att förlänga avisningstiden och slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.

Jag anser inte att vi som köpt Ras 13 främst för att den hade en lÃ¥gtemperaturfunktion för fritidshus, skall acceptera att den inte fungerar utan jag avser att reklamera pumpen som felaktig  enligt konsumentköplagen om inte Ventilationsutveckling  förmÃ¥r Ã¥tgärda prblemet.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #24 skrivet: 30 januari 2010, 19:41:25 »
En annan möjlighet skulle vara att förlänga avisningstiden och slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.

Spiken på huvudet för båda sakerna du tar upp anser jag. Speciellt detta att avfrostningstiden borde vara längre.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #25 skrivet: 30 januari 2010, 19:51:00 »
Toshibas pumpar kan vid låg belastning ibland hamna i läget när de isar igen fullständigt, det är inget nytt fenomen, speciellt om man eldar i kamin eller tillför värme i huset på annat sätt, så att värmepumpen under lång tid bara går på mineffekt - i kombination med fuktigt väder eller snöfall...
Dess reglersystem känner då inte att den behöver avfrosta på väldigt många timmar, och snön/isen fastnar till sist på plåtarna gring förångaren, när den väl avfrostar så tinar bara isen loss från förångaren, inte från plåtarna, och hela värmepumpen ser ut att vara en enda isbit.

Det är ovanligt, men det händer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Masiv förisning
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2010, 19:54:54 »
För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2010, 20:47:45 »
För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.

Mmm, eller sätta den i AC-läge en stund.
Men viktigast är att man är medveten om att den behöver arbeta lite för att fungera optimlat, på smygfart, och med fukt/snö kan det bli fel i avfrostningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Masiv förisning
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2010, 21:39:51 »
För att lura den att snabbare gå i avfrostning kan man iof snabbt sätta den på max värme då triggas avfrostningen oftast väldigt snabbt.

Mmm, eller sätta den i AC-läge en stund.
Men viktigast är att man är medveten om att den behöver arbeta lite för att fungera optimlat, på smygfart, och med fukt/snö kan det bli fel i avfrostningen.

Det är nog inte vanligt med problem men du har säkert rätt, jag har aldrig haft problem med avfrostning under de 6 år min varit i drift nu.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Masiv förisning
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2010, 21:54:50 »
..Jag anser att det finns flera för Toshiba enkla omprogrammeringar av logikfunktionen för avfrostningen vid 8 grader... slutligen skulle man också kunna höja temperaturen frå 8 grader till t.ex. 12 grader.
På de nya Toshiba Polar 2 kan man ställa 8gr-funktionen mellan 5 till 13gr, så det verkar som Toshiba är medvetna om problematiken. Frågan är om man inte kan modda om de gamla pumparna att göra det samma Sc:,h? Finns säkert någon som kan klura ut det eller kolla med VUTV om de vet hur man kan ställa upp 8gr-funktionen.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2010, 10:07:19 »
Rickards beskrivning är nog klockren.

Men precis som Mike säger så är det bara att höja tempvärdet i 5-10minuter, sedan kallar styrningen på mer effekt, som inte finns, och då frostar den av.

Bygger ju dock på att man ser att den BÖRJAR bygga på för mycket, annars får man köra kyla en stund.

Helt klart så borde toshiba ha någon form av "effekttest" eller liknande när pumpen gått på lågfart under riktigt lång period utan att frosta av, eller nåt.... är ju inte avfrostningstiden i sig eller tempen inne som är grundproblemet utan att den inte klarar känna av i tid när det är dags att frosta av, på lågeffekt.

Borde dock vara ett sällsynt problem, men, borde gå att rätta till.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Långås

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2010, 12:38:08 »
Hej,
jag har samma problem...utrymmet som ska värmas upp är bara ca. 60 kvm;

Apparaten (en Zibro SC-1235) beter sig som din ...Vid -5 utetemp. börjar den sakka ner med uppvärmn.eff. och vid -15 utetemp. kommer knappt någon värme ur innedelen
Jag känner mig totalt lurad, även om den var billig i inköp (ca. 7000 kr) så vill man ju veta vad den klarar av...innan inköpet. Men, ack, det nämndes inget då..utan man gör reklam för att den "anpassad till nordiska förhållanden"
Nu säger serviceinstansen att man måste ha 20 gr. innetemp. INNAN man kan förvänta sig att den fungerar tillfredställande - hoppsan! säger jag bara...

Mvh
"Långås"




Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2010, 15:32:55 »
Nu säger serviceinstansen att man måste ha 20 gr. innetemp. INNAN man kan förvänta sig att den fungerar tillfredställande - hoppsan! säger jag bara...

Det är ju tråkigt att det ligger till på det sättet men dock bra att det kommer fram här på forumet. Detta gäller ju även Coolix som väl är samma VP till stor del.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2010, 23:16:15 »
Frågan är hur mycket man skall lita på serviceinstansen, jag skulle inte ta deras ord som lag i detta fall.
Kan lika gärna vara deras sätt att "kanske bli kvitt den klagande kunden" utan kostnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2010, 14:24:54 »
Eftersom avisningen inte är tillräcklig  pÃ¥ min Polar 1 (RAS 13) vid 8-gradersfunktionen ringde jag  till Ventilationsutveckling  i Stockholm och frÃ¥gade om det fanns nÃ¥got att göra. DÃ¥ berättade de att det finns ett par byglar pÃ¥ innomhusdelens logikkort där man kan förändra temperaturvärdet frÃ¥n -2 grader till +4 grader i steg om 2 grader.

Idag, efter bara fyra dagar kom en trevlig  installatör hit och skruvade isär innedelen samt knipsade av bygel nummer J 803, varvid 8-gradersfunktionen förändrades till en 12-gradersfunktion.. Det hela tog  mindre än en halvtimme och gick pÃ¥ garantin. Byglarnas funktion beskrivs i servicemanualen som man kan hämta hem pÃ¥ den österikiska Ã¥terförsäljarens hemsida:

http://www.toshiba-klima.at/produkt/artikel.php?id=529&lang=1

Där finns såväl installations- som servicemanual och även användarmanual för Polar 1 (men även för andra modeller) på alla språk.

Nu får vi se om detta hjälper. ::)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #35 skrivet: 07 februari 2010, 20:05:33 »
Hi Bjurel

Perfekt med denna informationen, nu när jag var i stugan efter 2 veckor med +8 på, så var ytterdelen isbit igen, detta trots måttliga temperaturen (men en hel del snö ioförsig) >:(. Så jag fick göra manuellavfrostning igen (nästan så man önskar en tryckknapp på fjärkan som kör kyldrift med min fläkthastig på utedelen, så den avisar utan att man behöver täcka med filtar och annat).
jag tänker nog knippsa J803 (eller kanske 804 som ju ska ge +2).
Hör gärna av dig med information om hur det funkar med din +12 funktion nu, om den avfrosta klockrent så provar jag nog med +10 steget först.
(egenistallerad så jag lär få skruva / knippsa själv)
Höres

Mvh/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Masiv förisning
« Svar #36 skrivet: 08 februari 2010, 12:40:39 »
Toshibas pumpar kan vid låg belastning ibland hamna i läget när de isar igen fullständigt, det är inget nytt fenomen, speciellt om man eldar i kamin eller tillför värme i huset på annat sätt, så att värmepumpen under lång tid bara går på mineffekt - i kombination med fuktigt väder eller snöfall...
Dess reglersystem känner då inte att den behöver avfrosta på väldigt många timmar, och snön/isen fastnar till sist på plåtarna gring förångaren, när den väl avfrostar så tinar bara isen loss från förångaren, inte från plåtarna, och hela värmepumpen ser ut att vara en enda isbit.

Det är ovanligt, men det händer.

Borde finnas en funktion där man kan spärra tempsänkningen eller tillåta endast liten tempsänkning när man eldar. För att undvika just isbildning i pumpen vid speciella väderlekar.
Det är bara gött med extra hetta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #37 skrivet: 08 februari 2010, 14:01:32 »
Enklast vore nog att tvinga den till en avfrostning typ var 3:e timma om det är kallare än +5 grader ute, och värmepumpen producerar värme...
Har sett att även Mitshubishi Heavy på lite äldre modeller hade lite problem med detta på maskiner som fick gå med låg last under liknande förhållanden.

Avfostningsproblemen i övrigt vid underhållsvärme borde vara väligt lätta att lösa mjukvarumässigt, det är ju bara att stoppa fläkten i innerdelen, stänga spjällen, och låta kompressorn värma upp värmapaketet i innerdelen till till 55 grader innan man växlar fyrvägsventilen - då skulle det finns tillräckligt mycket energi i innedelen för att orka med en ordentlig avfrostning även om rumstempen är låg...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #38 skrivet: 08 februari 2010, 15:28:28 »
Avfostningsproblemen i övrigt vid underhållsvärme borde vara väligt lätta att lösa mjukvarumässigt, det är ju bara att stoppa fläkten i innerdelen, stänga spjällen, och låta kompressorn värma upp värmapaketet i innerdelen till till 55 grader innan man växlar fyrvägsventilen - då skulle det finns tillräckligt mycket energi i innedelen för att orka med en ordentlig avfrostning även om rumstempen är låg...

Den drar ju redan nu på kompressorn och fläkten ute rejält i 10-15sekunder innan den börjar avfrosta, det hörs tydligt när den bestämt sig för att frosta av. Så det är ju bara fläkt av+stänga spjäll som skall till.

T.om. min 3årige grabb har lärt sig det där, -"nu rostar snart fläkten av" får man höra några gånger om dagen......
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #39 skrivet: 08 februari 2010, 18:14:42 »
Enklast vore nog att tvinga den till en avfrostning typ var 3:e timma om det är kallare än +5 grader ute, och värmepumpen producerar värme...
Har sett att även Mitshubishi Heavy på lite äldre modeller hade lite problem med detta på maskiner som fick gå med låg last under liknande förhållanden.

Avfostningsproblemen i övrigt vid underhållsvärme borde vara väligt lätta att lösa mjukvarumässigt, det är ju bara att stoppa fläkten i innerdelen, stänga spjällen, och låta kompressorn värma upp värmapaketet i innerdelen till till 55 grader innan man växlar fyrvägsventilen - då skulle det finns tillräckligt mycket energi i innedelen för att orka med en ordentlig avfrostning även om rumstempen är låg...

Va! Jag trodde Toshiba och Me,Mh, hadde de mest intellegenta avfrostningarna av alla pumpar.
Tillskillnad mot övriga pumpar som bara tycks ha tids och temperaturintervaller för sina avfrostningar.
Toshiba,Me,ska själva känna när det är dags för avf,genom att mäta temp skillnaden
mellan förångningstemp och suggastemp,(överhettningen)och utetemp,om jag förstått det rätt.
De flesta pumpfabrikanterna tycks ha valt ca:40min intervall under -10 ºC för att säkra att
kompressoroljan kan sugas hem till komp.
Det stora problemet som dom tycks ha missat tycker jag är att inte komp tillåts varva upp
tillräckligt så att avfrostningstiden inte vore så lång,min komp drar bara ca:700W och
tar ca:12min,borde vara en baggis att maximera till 5min.
Att alla pumpar kan få problem med påisning vid nederbörd och fukt,kan jag förstå,men iövrigt
kan jag inte förstå,era teorier vid dellast och spiseldning mm? *vinkar*



Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Masiv förisning
« Svar #40 skrivet: 08 februari 2010, 18:19:26 »
Att alla pumpar kan få problem med påisning vid nederbörd och fukt,kan jag förstå,men iövrigt kan jag inte förstå,era teorier vid dellast och spiseldning mm? *vinkar*

Hur menar du där? Att de bitarna är mindre intressanta/viktiga?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #41 skrivet: 08 februari 2010, 18:48:45 »
Att alla pumpar kan få problem med påisning vid nederbörd och fukt,kan jag förstå,men iövrigt kan jag inte förstå,era teorier vid dellast och spiseldning mm? *vinkar*

Hur menar du där? Att de bitarna är mindre intressanta/viktiga?

Nej men hur de skulle påverka avfrostning,påisning.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #42 skrivet: 08 februari 2010, 23:57:53 »
I Toshibas fall så används givare TE som sitter på ett rör från värmeväxlaren i utedelen.

Temperaturen på den här givaren (TE) måste gå under -4 för att avfrostning skall uppstå.
10 till 15 minuter efter start så mäter den och lagrar det minsta värdet som något som kallas för Te0.
Alltså under dessa 5 minuterna mellan 10 och 15 min efter start så plockar den ut lägsta tempen och sparar den.
Sen kör den på och beroende på vilken zon den ligger i så gäller lite olika tider.

Zon A som är -6 till -25 på TE givaren, efter 29 minuter börjar den kolla om Te0 - TE >= 2.5 grader i 2 minuter och då startas avfrostning.
Zon B som är -25 och nedåt på TE givaren så startar avfrostning om den efter 29 minuter kört 2 minuter med en lägre temp än -25 på TE.
Zon C som är -4 till -6 på TE givaren, efter 35 minuter börjar den kolla om Te0 - TE >= 3 grader i 2 minuter och då startas avfrostning.

Alltså om den sparar ett värde på -4 grader som Te0 och efter 50 min så är TE -7 grader, (-4) - (-7) = 3 grader så kör den på i 2 min till och håller sig TE under -7 så startar den avfrostning.

Det som händer är att när frosten lägger sig på värmeväxlaren så hindras luftflödet och med det energiuttaget ur luften och därmed sjunker temperaturen på TE givaren.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #43 skrivet: 09 februari 2010, 00:30:30 »
Tackar för responsen patb,verkar påläst när det gäller Toshiba.

Har den ingen zon mellan +3 ºC och -4 ºC?

Vet du vad max tidsintervall får bli vid tex,-10 ºC ?

De flesta pumpar verkar ha lagt en max intervall på 40min,inte för att det blir mycket

påfrosning då,utan för att tömma förångaren på olja,lär bli som seg sirap. *vinkar*
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #44 skrivet: 09 februari 2010, 08:56:01 »
Grejen är att den mäter inte utomhustemparatur utan nedkylningen av värmeväxlaren, då nehövs antagligen ingen zon ovanför -4, det blir så kallt även fast det är +gradigt ute.

Finns inget maxtak förruttom under -25 grader som jag skrev (Zon B). Det blir dock inte lika mycket vätska som bildar is under pumpen vid tex -10 mot -3 ute, däremot är den helvit när avfrostning sker oavsätt utomhustemp, jag har haft ganska bra koll på den och aldrig sett att den frostat av "o-vit".

Jämför man Zon C med Zon A ser man att det måste till en tempskillnad på 3 grader i den "varmare" zonen och bara 2,5 grader i den "kalla" zonen, jag antar att dessa 0,5 grader gör att den frostar av tidigare vid kall väderlek än vid varm.

Observera att allt den mäter är temperaturen på ena röret in i värmeväxlaren på utedelen där vätskan kommer tillbaks vid värmedrift.

TO som är utomhustempen verkar bara reglera (max)varvtal vid värme respektive kyldrift.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #45 skrivet: 09 februari 2010, 09:22:12 »
Grejen är att den mäter inte utomhustemparatur utan nedkylningen av värmeväxlaren, då nehövs antagligen ingen zon ovanför -4, det blir så kallt även fast det är +gradigt ute.

Finns inget maxtak förruttom under -25 grader som jag skrev (Zon B). Det blir dock inte lika mycket vätska som bildar is under pumpen vid tex -10 mot -3 ute, däremot är den helvit när avfrostning sker oavsätt utomhustemp, jag har haft ganska bra koll på den och aldrig sett att den frostat av "o-vit".

Jämför man Zon C med Zon A ser man att det måste till en tempskillnad på 3 grader i den "varmare" zonen och bara 2,5 grader i den "kalla" zonen, jag antar att dessa 0,5 grader gör att den frostar av tidigare vid kall väderlek än vid varm.

Observera att allt den mäter är temperaturen på ena röret in i värmeväxlaren på utedelen där vätskan kommer tillbaks vid värmedrift.

TO som är utomhustempen verkar bara reglera (max)varvtal vid värme respektive kyldrift.


Denna styrning är också anledningen till att de i extrema fall med temp kring 0°C, fuktig luft eller nederbörd, i kombination med minimalt värmebehov (kompressorn på mineffekt) kan gå timtals utan att avfrosta trots att den frostar på ordentligt...
Och speciellt om utetempen hastigt stiger under tiden, kom ihåg att den relaterar till en mätpunkt strax efter avfrostning, så en hastig temperaturuppgång innebär att risken finns att den aldrig triggar avfrostning om effektuttaget samtidigt är litet.
De borde komplettera med en "maxtid" mellan avfrostningar om utetempen ligger under typ +5 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #46 skrivet: 09 februari 2010, 11:20:06 »
Rickard, jag lät tolkningen gå till nån annan. Jag håller med, helt klart ett problem vid låg last som inte drar ned temperaturen.
Jag har vid "mellan" till "full" last inte haft några som hels problem med detta trots rejäla förändringar i temperauren. Låg last har den nog aldrig gått med i längre intervaller.

Varför inte räkna driftminuter i olika lastlägen, låg, mellan och hög.
Hållar sig utomhustempen (TO givare) lika eller under sparad temp vid sättning av Te0 så kör den enligt Zonerna, stiger tempen så drar man av motsvarande från "difftempen", stiger den ovan satt TO temp - difftemp enligt Zon så börjar den kolla på räknade drifttidsminuter.
Säg att vi sätter 45 min full-last, 60 min mellan-last och 120 min låg-last.
Bestäm sedan att total maxtid inte får överstiga 150 min, räknar sedan maskinen lastläges-minuterna var för sig så får varken maxtid eller någon av lastläges-minuterna vid någon last överskridas innan avfrostning startas.

Säg att den kör 100 min-låg last, 20 min hög-last och 30 min mellan-last, ingen lastläges-minut överstiger någon gräns men däremot totalen på 150 min så avfrostning startas.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Masiv förisning
« Svar #47 skrivet: 09 februari 2010, 11:55:42 »
Mmm, varför inte, men jag tror det är att komplicera det önödigt mycket, då det trots allt krävs rätt extrema situationer för att problemen skall uppstå, jag tror det räcker med en maxtid då jag är rätt säker på att de två pumpar jag sett råka ut för detta gått måååånga timmar utan att avfrosta.

Dessutom måste man lägga till det faktum att maskinen kan stanna helt även om utetempen ligger på +5 till -30 grader ute, och vad händer då, avfrostar den alls?
Jag kan inte påminna mig att jag sett någon beskrivning av vad som sker i det läget, kanske plockar den upp Te0 4 minuter efter omstart av en EJ avfrostat maskin som stannat p.g.a. obefintligt värmebehov trots låg utetemp...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #48 skrivet: 06 mars 2010, 08:36:55 »
Fråga till Bjurel

Hur funkar avisningen på din Thosiba efter att du klippt bygel för +12 graders funktion?
Jag fick åter igen tina upp min Ras 13 efter 2 veckor på underhållsläge (helt igenfrusen), så det fungerar dåligt, jag tänkte oxså klippa bygel, men skulle vilja veta om det finns en chans att det funkar på +10 läge, så om din går klockrent på +12 så kan det ju vara värt att prova +10 först?

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #49 skrivet: 07 mars 2010, 13:50:25 »
Fråga till Bjurel

Hur funkar avisningen på din Thosiba efter att du klippt bygel för +12 graders funktion?
Jag fick åter igen tina upp min Ras 13 efter 2 veckor på underhållsläge (helt igenfrusen), så det fungerar dåligt, jag tänkte oxså klippa bygel, men skulle vilja veta om det finns en chans att det funkar på +10 läge, så om din går klockrent på +12 så kan det ju vara värt att prova +10 först?

mvh
/Svante

Sedan bygeln klipptes för snart en månad sedan har 8-gradersfunktionen som nu är en 12-gradersfunktion fungerat utan anmärkning, förutom en gång då utedelen i en snöstorm blev helt övertäckt av en 1,5 m hög snödriva då jag fick hälla på litet varmvatten. Nu håller pumpen 12,5 grader närmast innedelen och 8-9 grader i rummen längst bort från pumpen.. Utedelen är helt isfri sedan ett par veckor trots att jag bor precis vid vattnet i Stockholms skärgård och att det har varit både rejält dimmigt och alla temperaturer mellan 0 och -25 grader. Jag har nu ett standardskydd på pumpen för att minimera risken för övertäckning av snö och det verkar fungera bra.

Du kan ju prova med att bara öka temperaturen till 10 grader i första omgÃ¥ngen. Det kanske fungerar, men jag  tror att huset mÃ¥r bättre av litet högre temperatur ocksÃ¥.
Hälsningar Gunnar
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Masiv förisning
« Svar #50 skrivet: 08 mars 2010, 09:36:35 »
Dessutom måste man lägga till det faktum att maskinen kan stanna helt även om utetempen ligger på +5 till -30 grader ute, och vad händer då, avfrostar den alls?
Jag kan inte påminna mig att jag sett någon beskrivning av vad som sker i det läget, kanske plockar den upp Te0 4 minuter efter omstart av en EJ avfrostat maskin som stannat p.g.a. obefintligt värmebehov trots låg utetemp...

När vi brasar och det är "riktiga minusgrader" ute så stannar den bara, står sedan still påfrostad. När den sedan startar upp igen brukar den avfrosta efter en liten stund(5-10minuter). Det där är det jag har iakttagit utan att analysera det närmare.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #51 skrivet: 08 mars 2010, 10:29:18 »
Ja helt rätt Snillet, vid t.ex eldning och pumpen därmed går ned i off-läge och står i detta läge under en längre stund (ofta flera timmar) så vid uppstart efteråt börjar alltid pumpen med en avfrostning (gäller ND-pumpen alltså). Jag vet heller inte vad detta beror på men jag gissar att det är inlagt någon parameter för att säkerställa att pumpen är avfrostad och i ordning när den startar uppvärmningen igen, sen gissar jag också att det delvis kan finnas ytterligare en anledning till detta och det skulle isf ha med uppvärmningen av kompressorn att göra inför uppstart så att man slipper kallstart. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 mars 2010, 10:51:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Masiv förisning
« Svar #52 skrivet: 08 mars 2010, 18:06:02 »
Ja helt rätt Snillet, vid t.ex eldning och pumpen därmed går ned i off-läge och står i detta läge under en längre stund (ofta flera timmar) så vid uppstart efteråt börjar alltid pumpen med en avfrostning (gäller ND-pumpen alltså). Jag vet heller inte vad detta beror på men jag gissar att det är inlagt någon parameter för att säkerställa att pumpen är avfrostad och i ordning när den startar uppvärmningen igen, sen gissar jag också att det delvis kan finnas ytterligare en anledning till detta och det skulle isf ha med uppvärmningen av kompressorn att göra inför uppstart så att man slipper kallstart. :)

Mvh Raffen.
det blir ju lika mycket till kallstart även om den börjar med att starta i kylläge..
min -E pump brukar också göra sådär efter eldning, ibland gör den avfrostningen före den går i OFF-läge, och ibland (om rumstempen stiger snabbt) så gör den det efter off-perioden.
sitter det en värmekabel runt botten på kompressorn (vevhus) på -ND modeller? jag har inte uppmärksammat det då jag inte behövt ha isär någon, och min -E pump har det inte.
om det sitter en, är den kopplad till samma terminaler på kretskortet som trågvärmen?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #53 skrivet: 08 mars 2010, 18:44:43 »
Den kör ström i motorlindningen på kompressorn. Det kallas för "Quick heating control" i servicemanualen och finns på både -E och -ND modellerna.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Masiv förisning
« Svar #54 skrivet: 08 mars 2010, 20:10:17 »
Den kör ström i motorlindningen på kompressorn. Det kallas för "Quick heating control" i servicemanualen och finns på både -E och -ND modellerna.
å fan! trodde bara ME hade denna finess, är det polar2 du kollar på elller även den äldre?
måste man inte aktivera denna funktion genom att klippa bygel?
jag har aldrig hört det brummande ljud som annars är karaktäristiskt för denna typ av förvärmning.
Edit:
kollade i servicemanualen och denna funktion verkar inte så lyckad.
den aktiveras bara vid inomhustemp under 20grader, vilket det ju inte blir vid eldning.
och funktionen verkar vara där för att pÃ¥skynda uppvärmningsfasen (den tid det tar att värma upp innerdelens vvx  frÃ¥n det att  man slÃ¥r pÃ¥ pumpen tills fläkten startar) om man startar pumpen vid en lÃ¥g innetemp
dessutom skickar den bara ut 10watt på lindningarna, ME pumparna skickar 50watt
« Senast ändrad: 08 mars 2010, 20:33:24 av Oskar P. »

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #55 skrivet: 09 mars 2010, 10:34:44 »
Hi Gunnar
tackar för svaret om +12 funktionen, jag klipper nog direkt för +12 oxså, så minskar risken säkert för påisningen, och står den en vecka eller två utan flöde genom förångaren, så blir säkert skillnaden på en säsong mellan +10 och +12 funtion kostnadsmässigt obefintlig.
Har huset precis bredvid en sjö så innan den lägger sig så kan de komma en del extra fukt även hos mig

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Masiv förisning
« Svar #56 skrivet: 19 september 2010, 12:01:02 »

Nu har till slut orkat meka med Toshiban jag klippte J804 bygeln, så att underhållsvärmen blir +10 istället för +8, får se om det räcker för att utedelen kan hålla sig isfri. Förra vintern blev den totat igenisad 3 ggr. Funkar inte de så blir de klipp av J803 bygeln istället (+12).

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!