Författare Ämne: Toshiba RAS10, avfrostning ur funktion 12 dgr efter nyinstallation  (läst 5648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har 050306 fått en Toshiba RAS 10 installerad, funkade bra från start, men det har varit varierande temperaturer från plus 2 till minus 15 och 10dgr efter installationen blev hela luftintaget på sidan täckt med is och resterande hela bakluftintaget täckt med "frost". Värmeavgivningen avtog naturligtvis mer och mer till att nästan helt upphöra. Samtidigt påminde jag mig själv om att det var länge sedan "pust"-ljudet från avfrostningstillfällena hörts. Dvs det var sannolikt avfrostningen som slagits ut. Idag var de här från Ventillationsutveckling i TÄBY (leverantör och installatör) , men jag vet ej vad de gjorde, eftersom jag ej var hemma.
Någon med samma erfarenheter och ev förklaring ??

Bor i Stockholmstrakten. Har haft en Toshiba RAS10 JKVP-E(R410A) sedan mars 2005. Byttes i april 2023 till en Toshiba RAS-35 Edge. Edgemodellen har fördelen att innerdelen sluttar, så kravet på min 5cm luftspalt mot innertaket lätt uppfylls. Märker också helt annan verkningsgrad. Vi har ett 11/2-planshus på 140 m2 från 1980 med treglasfönster. Direktverkande elvärme med nya oljefyllda elektroniska termostater.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kärvande 4-vägsventil?

Kanske dåligt vacumsugen, med lite fukt kvar i systemet som fått 4-vägaren att frysa fast...

Men jag är ingen expert, det kan ju vara så enkelt som att det var nåt tillverkningsfel på nån komponent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Låter" som ett köldmedie-läckage...
Din vän i nöden.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
Jag hade liknande problem i början på min Sharp xxx12xx. Jag vände och körde kyla i några minuter och sen gick den några dagar. Jag hade en felkod på 4-vägsventilen och min leverantör bad mig mäta trycket i systemet.
Trycket var lite i överkant men inte farligt. När jag kopplade lös slangen till mätaren slank det ut en del gas, sen har den gått i ca 2 månader utan problem. Samband?
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!