Författare Ämne: Ovanligt ljud frÃ¥n innerdelen?  (läst 6113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ovanligt ljud från innerdelen?
« skrivet: 13 februari 2007, 08:39:50 »
Tjenare gott folk!

Min innerdel lÃ¥ter ibland lite knepigt tycker jag. Ljudet kan väl bäst beskrivas som svagt men ändÃ¥ fullt hörbart skramlande, porlande och kanske nÃ¥got gurglande  *roflmao*
En härlig beskrivning inte sant?  ;)
Ljudet stör inte på något sätt men jag har märkt att det framträder då och då och har så gjort under ett par veckor nu. Sista veckorna har det varit skiftande utetemperaturer från 0 till -14º Exempelvis fanns ljudet där i går kväll, nära på hela kvällen för att nu på morgonen inte höras alls. När ljudet hörs har jag ibland "skickat ut örat" till utedelen. Där hörs inte nåt.

OBS! Det är inte avfrostningen... kom pÃ¥ när jag läste inlägget igen att det skulle man kunna tro pÃ¥ beskrivningen.  ;D Ljudet finns samtidigt som fläkten pÃ¥ innerdelen gÃ¥r.

Är det någon som har detta fenomen på sin maskin eller hört talas om det? Är det normalt? Bör jag kontakta Ventilationsutveckling för åtgärd?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2007, 09:44:12 »
Hej aine72,

- i ditt läge skulle jag inte kunna hålla mig från att ringa installatören och höra varför dessa ljud finns där, utan att vara i samband med avfrostning! fiR:

Man vill ju att allt ska fungera säkert och bra, och jag hatar ljud som inte går att härleda till något fel, typ skrammel i gamla bilar...

Hälsningar
Micra

P.S. Hoppas att du fått ordning på ditt problem, när du fick ut så dåligt med värme...
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2007, 11:17:39 »
Hej Micra,

Jo jag ska ringa till installatören och diskutera problemet.

Angående problemet med värmespridningen kan jag inte klaga längre. Har haft -14º som kallast igen sen senast det begav sig, i mitten på januari. Innetemperaturen har som kallast varit
- i det kallaste rummet 18.5º 
- i det varmaste rummet 20º
Och det är helt OK. Vi är väldigt nöjda så här långt. Vi har ett element på i garaget (750 W) och ett element på i badrummet uppe, men iom att jag låter dörren vara öppen en aning om nätterna så används det inte så mycket ändå. Vidare har vi eldat i kaminen någon gång, mest för mys men förstås nyttjat värmen ändå...
 
Jag tänkte starta en tråd så småningom om lite erfarenheter utifrån värmespridningen med vår planlösning och temperaturhistorik (läser av temperatur vid samma tidpunkt varje dag i alla rum samt ute, utblås och inställningar). Har redan en del teorier m a p vår värmespridning. Men jag återkommer om det när jag har lite mer på fötterna.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2007, 11:59:58 »
Jag ringde till Ventilationsutveckling och pratade med deras serviceavdelning. Mycket trevligt och hjälpsamt bemötande! Delger här lite fakta som jag fick med mig, tyckte själv att det var värdefull info.

Han menade att ljudet som jag beskrivit det mest troligt beror på att det blir en del tryckutjämning i aggregatet beroende på hur utedelen jobbar. Således är det inget att oroa sig för. Men, som alternativ skulle det kunna vara så att innerdelens fläkttrumma behöver justeras. Det har hänt vid några tillfällen nämnde han. Om det behöver göras märker man genom att nästa gång ljudet hörs, testa att tycka på vänster sida av kåpan på innerdelen vid olika ställen. Får man då variation i ljudet behöver fläkttrumman justeras och då får jag återkomma till dem. Fläkttrumman ligger nära lagerdelen och vid värmeutveckling händer det att ljud kan uppstå om inte fläkttrumman är korrekt justerad.

Vi pratade kort om inställningar också. Och, att ställa börvärdet på mer än 25º finns det egentligen ingen anledning till när det är riktig kyla och blåst ute. Aggregatet producerar inte varmare bara för att man höjer till 30º utan den går på max redan vid 25º. Man kan istället höja fläkten för att bättre få ut värmen, dock till en lägre utblåstemperatur än vid den lägre hastigeten. Men, totalt sett får man varmare i huset.

Är det riktigt kallt ute och man har problem med att hålla önskvärd innetemp kan man köra i "Hi Power"-läge under t ex en halv dag. Nackdelen är att LVPn drar betydligt mer energi men den producerar ca 5º varmare värme.

SÃ¥, jag fÃ¥r väl hem och trycka lite pÃ¥ innerdelen när Anja har tagit sitt fjärde VM-guld...   ;)

Mvh Henric  *vinkar*
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 12:01:53 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2007, 12:20:52 »
Intressant Henric men är inte Hi-Power läget på Toshiban tidsbestämt alltså efter t.ex 30 minuter i Hi-power drift så återgår den automatiskt i vanlig drift?


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2007, 12:26:25 »
Northkingen,
får återkomma med info om hur hi-power drift funkar, men han sa så som jag beskrev i inlägget. Det kan säkert stämma som du säger. Jag ska lusläsa manualen när jag kommer hem...
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2007, 12:32:14 »
Ok lÃ¥ter bra för om den verkligen gÃ¥r att köra i Hi-power drift hur länge som helst sÃ¥ har Toshiban 2 funktioner som jag verkligen tycker är super, den andra funktionen är givetvis den du och ni andra Toshibaägare skrev om, att fläkten gÃ¥r att köra manuellt vid t.ex vedeldning och sedan sköter den själv om att börja värma vilket gör att man dÃ¥ slipper tjollra och ändra inställningar,  KANONFUNKTION



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2007, 15:24:42 »
aine72,

- tack för dina intressanta inlägg!! Jag ser fram emot din sammanställning/utvärdering av värmespridning kontra placeringslösning, -det är ett svårt kapitel... ???


Northkingen,

-tack för ditt förtroende kring placeringsfrågor... Få på forumet uppvisar sånt fint engagemang som du gör, till glädje/nytta för så många andra, -kanske främst alla nytillkomna medlemmar... *vinkar*

//Micra

1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2007, 17:43:58 »
aine72,

- tack för dina intressanta inlägg!! Jag ser fram emot din sammanställning/utvärdering av värmespridning kontra placeringslösning, -det är ett svårt kapitel... ???


Northkingen,

-tack för ditt förtroende kring placeringsfrågor... Få på forumet uppvisar sånt fint engagemang som du gör, till glädje/nytta för så många andra, -kanske främst alla nytillkomna medlemmar... *vinkar*

//Micra





Ingen orsak! Tycker bara att du är mkt duktig när det gäller att tipsa och ge rÃ¥d om placeringar.  Thumbsup


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2007, 21:30:19 »
He he Toshiban har mycket guldfunktioner...
Hi-power läget är en av dem , utan den så klarar den inte mer än -12 hos mig men in med hi-power så har det ju som kallast vart -21 en natt och det gick bra.

Spelar ingen roll om den drar lite mer ju, inströmmen vid -13 häromdagen var 1700W som mest och med COP enligt SP så bevisar det ju bara att den producerar grymt med värme när det är kallt... ;)

Och Hi-power är INTE tidsbestämt.
Manualen är dock väldigt knapphändigt skriven om vad den gör, enligt den så är det enda som händer att börvärdet justeras upp 2 grader och fläkten stegas upp ett steg, det är garanterat inte hela sanningen...
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 21:32:52 av Mike »

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2007, 23:24:24 »
Mike,
du har helt rätt. Jag har lusläst bÃ¥de den svenska manualen jag fick vid installationen och den servicemanual som jag tipsat om i en annan Toshiba-trÃ¥d. Det stÃ¥r inte att Hi-Power är tidsbestämt utan det är av och pÃ¥ som gäller. Jag sÃ¥g ocksÃ¥ att det stod att temperaturen ökar med 2º verkningsgradsmässigt. Enligt servicemanualen för min modell ändras dock inte börvärdet pÃ¥ fjärren utan en ikon som indikerar Hi-Power syns. Servicekillen menade att tempen ökar med 5º.  Sc:,h Men det spelar väl ingen roll direkt. Och, pÃ¥ dig verkar det som om det gör stor skillnad. Hur länge har du kört med Hi-Power som längst? Vilka är dina övriga inställningar när du kör Hi-Power? (fläkthastighet, börvärde)

Micra,

tack än en gång för värmande ord. Det är ju kul om man kan glädja/intressera någon. Själv lär jag mig ofantligt mycket av er proffs genom att läsa era intressanta inlägg.
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 23:26:29 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2007, 18:24:45 »
Jag har kört Hi-power i några dagar som längst.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2007, 19:21:39 »
FÃ¥tt orden pÃ¥ ulyden aine72 ?  NÃ¥ har min Gullunge , RAS B13 begynt Ã¥ kvitre som en fugl i innedelen . Ble montert August 06 . Veldig irriterende lyd . Heldigvis har jeg kjøpt av seriøs forhandler , sÃ¥ svaret der var gledelig : Garanti , vi kommer og bytter viftemotor ,  vanlig feil ,  sannsynligvis er delen pÃ¥ lager . SÃ¥ nÃ¥ fÃ¥r vi hÃ¥pe det ikke gÃ¥r lenge før de kommer Ã¥ bytter . Trodde egentlig at dette problemet var luket bort pÃ¥ denne modellen , uansett er jeg storfornøyd med pumpa .
 *vinkar*Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2007, 22:06:09 »
raptus,
jag har inte hört ljuden den senaste tiden. Det måste ha varit nåt temporärt som t ex beror på att det blir en del tryckutjämning i aggregatet beroende på hur utedelen jobbar.

Trist med oljud men bra att det verkar ordna sig. Jo jag är ocksÃ¥ supernöjd med min RAS B-13. Jag tänkte visa lite siffror frÃ¥n februari, teorier om placeringen utifrÃ¥n planlösningen mm men har haft fullt upp bÃ¥de hemma och pÃ¥ jobbet...  nu väntar en veckas skön semester i Sälen, sÃ¥ det dröjer ytterligare nÃ¥gon vecka innan jag startar nÃ¥n trÃ¥d om detta... 
 *vinkar*
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Ovanligt ljud från innerdelen?
« Svar #14 skrivet: 15 mars 2007, 09:31:38 »
Skall få min fläkt bytt idag hoppas jag. Den har börjat låta som att fläkten går "tungt" så man hör inte bara ljudet av luft som rör sig utan ett tydligt väsande/släpande ljud.
Bekymret är att jag sitter i Belgien och jag får skicka dit svärfär med nycklar för att möta teknikern.

Skall nog gå bra ändå, men hade ju hellre velat vara med.

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser