Författare Ämne: Inställningar?  (läst 15178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2007, 15:10:15 »
Vad är det för typ av trapp? Är den tät eller strömmar luften igenom trappen? Du kanske skulle sätta upp toapappersremsor för att se luftströmmarna (precis som de riktiga nördarna här på forumet har gjort... ;) ).

AngÃ¥ende filterrengöring, stÃ¥r beskrivet i instruktionsboken hur man bör göra ;-)  :,v(
men, dammfiltrena ska väl rengöras en gång varannan vecka. Jag gör det en gång iveckan när dammsugaren ändå ätr ute. Kan ju vara idé att stänga av pumpen (fast jag brukar inte göra det) och ta bort dammfiltren och dammsuga dem med borstmunstycket. Övriga filter är det lite längre intervall på. När installerades din LVP?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2007, 15:30:02 »
Hehe, det där med bruksanvisningen är en god idé :)

Vi köpte huset för nåt år sedan, då var pumpen redan installerad. Jag har inte koll på hur gammal den är, men den är inte ny. Ser ut så här om någon kan bestämma dess ålder: http://pic.m3x.ru/bpics/11400-121.jpg

Min planlösning ser ut så här:
http://www.putfile.com/pic.php?img=4643418

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #32 skrivet: 31 januari 2007, 07:12:03 »
Jag är rädd att du i din planritning har svaret på funderingen om varför du inte uppnår tillräcklig värmespridning i nedervåningen. Jag tror att utblås mellan trapp/spaljéspjälor inte är så lyckat. Innerdelen har säkert kunnat sprida värmen bättre från en placering ovanför entrédörren, -eventuellt med en utvinkling av ena utblåshalvan (om det finns en sådan...) mot trappen upp.

Det är viktigast att med en bra och funktionell innerdelsplacering försörja nedre våningen med värme, -den stiger i enlighet med naturlagarna själv till det övre planet...

Känner tyvärr inte igen pumpen, men satsa på en ordentlig rengöring och se om du inte kan få upp prestandan en hel del bara av det...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #33 skrivet: 31 januari 2007, 07:48:50 »
Japp, grannen har till exempel sin ovanför ytterdörren istället. Det kan vara modellen för kvällen. Är det lätt att flytta innerdelen?

Ordentlig rengöring var det ja. Jag har ju varit framme med dammsugaren och rengjort de filter som ligger innanför "skalet". Är det något annat du särskilt vill belysa i detta rengöringsarbetet Micra?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #34 skrivet: 31 januari 2007, 08:17:05 »
Nyfiken på: -har grannen bättre värme på nedre plan, och har han ett likadant hus och pump?

Tror inte att det är svårt att flytta din innerdel, men själv skulle jag ringa en installatör som då även ger ett kostnadsförslag för hela arbetet. Antar att det kan behövas längre rör, gaskomplettering, ny vakuumsugning m.m.

Här är en länk till en sida på norska om filterrengöring för den Toshiba-modell jag har. Vet inte om det ser likadant ut i din innerdel, men du får kolla i din instruktionsbok igen... Om du sköljer filtrena så är det viktigt att de är riktigt torra innan du återmonterar dom...

http://www.toshibavarmepumper.no/?vis=ras-jkvp-filtrering

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #35 skrivet: 31 januari 2007, 08:45:45 »
Tack för länken, den kan nog vara till hjälp för mig.

Jag har faktiskt ingen aning om grannen får bättre eller sämre värme på nedervåningen. Han har en annan pump också, så det är svårt att jämföra så sett.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #36 skrivet: 31 januari 2007, 09:47:48 »
Micra/bästefar,

Jag tror att Micra är helt rätt ute i sin analys. Problemet med din värmespridning ligger beror troligen på hur innerdelen är placerad. Vi var inne på det lite tidigare i tråden och det är sannolikt så att värmen stannar mellan trappstegen och i ev spaljé. Du borde känna att det är som ett varmt rum i trappen tycker jag.

Angående rengöring, det första filtret behöver man bara dammsuga, de andra filtren som finns under det första (ett zeolit-- litet grönt och ett annat större som jag inte minns namnet på) ska sköljas rena. Normalt tvättas de ca en gång i halvåret. Men som Micra säger de måste vara absolut torra. Installatören hos oss sa att de skulle ligga och lufttorka i minst ett dygn...

Bästefar, du kan ju kolla med grannen hur han upplever sin värmespridning. Jag tycker att oavsett vilken pump man har borde nedervÃ¥ningen bli helt uppvärmd av en placering över entrédörren, men du kan ju kolla för säkerhetsskull...  ;)

Angående flytt av innerdel, jag skull nog ockå ringt en installatör som får komma och titta på det där.

Sen, återigen, du kanske skulle sätta upp toapappersremsor för att se luftströmmarna på nedervåningen i den mån det är möjligt.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2007, 14:12:52 »
Det var en intressant länk du gav oss där Micra! Borde finnas nåt liknande på en svensk sida. Men, jag har inte hittat nåt på Ventilationsutvecklings sida t ex. Tänkte på detta med rengöring. Jag klickade mig vidare åt höger o vänster och kom så småningom till

http://www.toshibavarmepumper.no/?vis=sporsmaal#MittHus

Där stod bl a (inklipp):

Hvordan vedlikeholdes varmepumpen, hva kan jeg gjøre selv og hva trenger jeg hjelp til?

Svar: Normalt vedlikehold er rengjøring, noe du kan gjøre selv Normalt vedlikehold av en TOSHIBA varmepumpe er renhold av utedel og filtre i innedel. Dersom filtrene i innedelen ikke rengjøres jevnelig, vil varmepumpen virke dårligere og forurensninger vil kunne trenge inn i elektronikk og motorer. Utedelen holdes ren med en myk børste, eventuelt forsiktig spyling med godkjent rengjøringsmiddel på finnenes utedel. NB! Ikke bruk høytrykkspyler på utedel da dette vil kunne brette aluminiumsfinnene og det er risiko for fukt i styresystem. Benyttes hageslange bør det kun spyles på skrå nedover med begrenset trykk. Over tid vil innedel og utedel få redusert kapasitet grunnet belegg. Etter anslagsvis 7-10 års drift anbefaler vi at det tas kontakt med servicetekniker for grundig renhold av innedel og utedel. Ved redusert kapasitet eller feilmeldinger må servicepersonell kontaktes. En kontroll av systemet kan gjøres med fjernkontrollen, mens du står i telefonkontakt med servicetekniker. Dette kan redusere tid å kostnader knyttet til feilretting.

//Henric  *vinkar*
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 14:18:22 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #38 skrivet: 31 januari 2007, 14:17:56 »
Sorry, kunde inte låta bli, men här kommer än mer tips och råd från Norge...

Hvor effektive er luftfiltrene og hvor ofte må disse skiftes?

Svar: Luftfiltrene er meget effektive og fjerner støv og luktpartikler. Rengjøres etter behov, og gjerne hver fjortende dag. Finfilter skiftes årlig. Zeolittfilter regenereres i solen to ganger per år. Luftfiltre i de nye UK modellene er svært moderne og effektive. Grovfilter, finfilter og Zeolittfilter reduserer støvbelastningen betraktelig. Grovfiltre reingjøres i springen. Finfiltre bør skiftes etter noe tid og etter ca. 1 års drift. Zeolittfilteret reingjøres med vann og regenereres med UV stråling fra solen. Det betyr at de bør tas ut og legges i direkte sollys ca. 2 ganger pr. år.
- - -
Men, "Finfilter skiftes Ã¥rlig." och "Finfiltre bør skiftes etter noe tid og etter ca. 1 Ã¥rs drift." - verkar skumt, inte ska väl finfiltret bytas? Kanske inte var sÃ¥ nyttig info iaf...  Sc:,h
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #39 skrivet: 31 januari 2007, 15:05:43 »
aine,

-vilket är vilket? Menas att "finfilter" är de 2 som man tar ut och dammsuger, och "grovfilter" som ska rengöras i springorna är samma som elektrostatfiltret? Eller är det tvärtom? >:(

Nu får jag lite hjärnsläpp..

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #40 skrivet: 31 januari 2007, 16:09:19 »
Jo detta blev lite rörigt. Det känns som att elektrostatfiltret är bortglömt på FAQ-sidan...
På länken du skickade med tidigare står att:

DAISEIKAI er utstyrt med et tretrinns filter- og luftrensesystem.

Første trinn: Vaskbare grovfilter av netting
Andre trinn: Aktivt elektrostatisk filter
Tredje trinn: Zeolitt-pluss filter & Zeolitt-3G filter

Jag antar att grovfilter är de tvÃ¥ första som jag gärna vill kalla för dammfilter, dvs de jag rengör varje vecka. Det elektrostatiska filtret är väl det stora tjocka medan Zeolitt-filtret är det lilla gröna. Hur man nu ska koppla dessa begrepp till det citat jag sist infogade vet jag inte riktigt  ::) Sc:,h   *roflmao*

De filter som sitter i våra RAS B-13 håller hela LVPns livstid. Finfilter vet jag inte vad det är men det kanske finns ett sånt på bästefars modell som kanske har några år på nacken? Ovan nämnda filter kanske inte finns i den. Jag misstänker att FAQ-sidan har funnits med ett tag, så frågeställningen (med svar) kanske därför refererar till äldre modeller.

Bästefar, förresten, kanske vore det idé att vända sig till Ventilationsutveckling som är generalagent för Toshiba för att få reda på vilken modell du har (om det nu inte står i bruksanvisningen förstås)?
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Inställningar?
« Svar #41 skrivet: 01 februari 2007, 07:32:22 »

Jag antar att grovfilter är de tvÃ¥ första som jag gärna vill kalla för dammfilter, dvs de jag rengör varje vecka. Det elektrostatiska filtret är väl det stora tjocka medan Zeolitt-filtret är det lilla gröna. Hur man nu ska koppla dessa begrepp till det citat jag sist infogade vet jag inte riktigt. 

JAPP, -den filterordningen känner jag också mest för.. ::)

/Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #42 skrivet: 06 februari 2007, 20:45:52 »
Hehe, det där med bruksanvisningen är en god idé :)

Vi köpte huset för nåt år sedan, då var pumpen redan installerad. Jag har inte koll på hur gammal den är, men den är inte ny. Ser ut så här om någon kan bestämma dess ålder: http://pic.m3x.ru/bpics/11400-121.jpg

Min planlösning ser ut så här:
http://www.putfile.com/pic.php?img=4643418

Hej "bästefar" när du säger att du inte har nÃ¥gon koll pÃ¥ hur gammal  pumpen är sÃ¥ kan du fÃ¥ en liten fingervisning om detta genom att kolla vilken typ av köldmedium det är i pumpen (finns säkert angivet pÃ¥ nÃ¥gon skylt pÃ¥ utedelen)

R410A relativt ny
R407 gammal (vad gäller Toshiba)
R22 eller annat, mycket gammal

Fö om du hittar pumpens beteckning så får du ta kontakt med Ventilationsutveckling för hjälp med åldersbestämning

Om du inte har R410 som köldmedia i pumpen så ligger du helt klart i en annan division och kan inte erhålla samma värme när utetempen sjunker som en pump med R410 kan leverera

/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar?
« Svar #43 skrivet: 20 februari 2007, 15:06:32 »
Jag ska genast kolla vad det är för käldmedium. Tack för tipset!
Hrm, nu blev jag lite nyfiken... Byta köldmedium är inte att tänka på (under förutsättning att man har en gammal variant)?

/ Bästefar  *vinkar*


Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar?
« Svar #44 skrivet: 23 februari 2007, 15:19:19 »
Jag ska genast kolla vad det är för käldmedium. Tack för tipset!
Hrm, nu blev jag lite nyfiken... Byta köldmedium är inte att tänka på (under förutsättning att man har en gammal variant)?

/ Bästefar  *vinkar*



Tyvärr så är svaret nix, bla beroende på, tror jag, helt andra tryck i en R410 pump
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!